ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΤΗΣ ΔΑΚΕ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Συνάδελφοι,

Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε από τα μέσα του περασμένου Ιουνίου είχε προτείνει στο Δ.Σ της ΟΛΜΕ συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσης, το οποίο έπρεπε να ακολουθήσει η Ομοσπονδία με την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Συγκεκριμένα προτείναμε μία κινητοποίηση μέσα στον Σεπτέμβρη στο Υπουργείο Παιδείας με κυρίαρχο θέμα τους μόνιμους διορισμούς και μία 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση στις 5 Οκτωβρίου (Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικού) με αιχμές το μισθολογικό ξεπάγωμα των εκπαιδευτικών, την επαναφορά των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και του επιδόματος αδείας.

Επειδή πάγια θέση της ΔΑΚΕ είναι η πραγματοποίηση Γενικών Συνελεύσεων των ΕΛΜΕ και Γενική Συνέλευση των Προέδρων, μόνο εφόσον υπάρχει εισήγηση από το Δ.Σ της ΟΛΜΕ, τονίσαμε ότι είμαστε ανοιχτοί να συνεισφέρουμε σε οποιαδήποτε εισήγηση κατατεθεί, εφόσον τηρούνται οι ελάχιστες προϋποθέσεις συμμετοχής μας.

Πραγματικά, η ΠΕΚ κατέθεσε ολοκληρωμένη εισήγηση, χωρίς όμως να καταθέσει πρόγραμμα δράσης. Η ΔΑΚΕ απεδέχθη ως βάση συζήτησης τη συγκεκριμένη εισήγηση και πρότεινε να προστεθεί το δικό της πρόγραμμα δράσης. Όμως η ΠΕΚ δεν ήταν έτοιμη να αποδεχθεί το πρόγραμμα δράσης, ενώ οι ΣΥΝΕΚ δήλωσαν ότι η εισήγηση της ΠΕΚ δεν αποτελεί γι’ αυτούς βάση συζήτησης. Οι άλλες παρατάξεις (ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ και ΠΑΜΕ) έκαναν αοριστολογικές τοποθετήσεις και απλά απέρριψαν την εισήγηση της ΠΕΚ.

Με την έναρξη του νέου σχολικού έτους, το ζήτημα της εισήγησης και του προγράμματος δράσης επανήλθε στο Δ.Σ της ΟΛΜΕ. Ενώ στην αρχή οι ΣΥΝΕΚ δέχτηκαν να συζητήσουν την εισήγηση της ΠΕΚ, σε δεύτερη φάση οι αλλαγές που πρότειναν δεν έγιναν αποδεκτές ούτε από την ΠΕΚ, αλλά ούτε και από την ΔΑΚΕ, η οποία είχε συμφωνήσει στο αρχικό κείμενο. Οι υπόλοιπες παρατάξεις (ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ, ΠΑΜΕ) αναλώθηκαν στη γνωστή καταστροφολογία περί αδράνειας της ΟΛΜΕ, χωρίς να επιδιώξουν την ελάχιστη σύνθεση, ώστε να κατατεθεί εισήγηση στον κλάδο.

Είναι προφανές ότι επήλθε αδιέξοδο. Παρά ταύτα η πρόταση της ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε για κινητοποίηση στο Υπουργείο Παιδείας στις 5 Οκτωβρίου για τους μόνιμους διορισμούς, ως απάντηση  στις εξαγγελίες του Υπουργού, υπερψηφίστηκε.

Στο τελευταίο Δ.Σ της ΟΛΜΕ κατατέθηκε πρόταση να προχωρήσουμε σε Γενικές Συνελεύσεις και Συνέλευση Προέδρων ΕΛΜΕ, χωρίς εισήγηση από το Δ.Σ της ΟΛΜΕ. Επειδή η ΔΑΚΕ θεωρεί τέτοιες διαδικασίες εκφυλιστικές, αρνηθήκαμε να υπερψηφίσουμε τη σχετική πρόταση. Η πρόταση αυτή υπερψηφίστηκε από τις υπόλοιπες παρατάξεις.

Η ΔΑΚΕ έστω και την ύστατη ώρα θεωρεί ότι είναι αναγκαίο να υπάρξει έστω και η μίνιμουμ εισήγηση. Η παράταξη μας πάντοτε είχε ως αρχή της τη λογική της σύνθεσης.

Οι ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ και το ΠΑΜΕ επιδιώκουν τις Συνελεύσεις, για να αλλοιώσουν τη θέση του κλάδου σε κρίσιμους τομείς. Επιδιώκουν μη μαζικές Γενικές Συνελεύσεις ή αποφάσεις Δ.Σ ΕΛΜΕ, προκειμένου να παραχαράξουν θέσεις του κλάδου που έχουν αποφασιστεί από τα Συνέδρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η τακτική που ακολουθούν ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ και ΠΑΜΕ για το ζήτημα της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου. Παρά το γεγονός ότι το 8ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ έχει κάνει θέση του κλάδου την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου οι παραπάνω παρατάξεις επιδιώκουν με Γενικές Συνελεύσεις των δέκα ατόμων ή με αποφάσεις Δ.Σ ΕΛΜΕ, όπου οι συσχετισμοί τους ευνοούν, να φαλκιδεύσουν τη βούληση του κλάδου. Είναι αυτονόητο ότι Γενικές Συνελεύσεις ΕΛΜΕ ή Συνέλευση Προέδρων ΕΛΜΕ δε μπορούν να αλλάξουν Συνεδριακές Θέσεις του κλάδου. Τους προειδοποιούμε ότι η ΔΑΚΕ δε θα δεχτεί καταστατικό πραξικόπημα και φυσικά δεν πρόκειται να αναγνωρίσει καμία τέτοια απόπειρα. Είναι δεδομένο ότι οι συνδικαλιστές της ΔΑΚΕ θα καταψηφίσουν κάθε πρόταση που πλήττει τη συνδικαλιστική

νομιμότητα.

Για τη ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε κυρίαρχα ζητήματα είναι οι εξαγγελίες του Υπουργού για το νέο Λύκειο και τους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών.

Για τους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών η θέση της ΔΑΚΕ είναι η εξής:

Καταρχάς η ανακοίνωση της πρόθεσης για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ύστερα από οχτώ χρόνια μηδενικών διορισμών, θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι μία θετική εξέλιξη. Άλλωστε πάγια θέση του κλάδου είναι η κάλυψη των κενών θέσεων με μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Το περασμένο σχολικό έτος τα κενά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έφτασαν τα 23.500.

Εξετάζοντας, όμως, την κατάσταση που επικρατεί στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σήμερα, διαπιστώνουμε ότι η εξαγγελία του Υπουργού Παιδείας δε δίνει άμεση λύση στο πρόβλημα της υποστελέχωσης της Δημόσιας Εκπαίδευσης, αλλά παραπέμπει το ζήτημα στην επόμενη κυβέρνηση. Επιπροσθέτως δε μπορεί να εξασφαλίσει το σύνολο των διορισμών, αφού η λήξη της παρούσας κυβερνητικής θητείας ολοκληρώνεται τον Σεπτέμβριο του 2019.

Ας μελετήσουμε προσεκτικά την πρόταση του Υπουργού Παιδείας:

  • Τον Σεπτέμβριο του 2019 θα διοριστούν 4.500 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή.
  • Τον Σεπτέμβριο του 2019 οι διορισμοί στη Γενική Εκπαίδευση (Γυμνάσια, ΓΕ.Λ, ΕΠΑΛ, Νυχτερινά) θα είναι μηδενικοί.
  • Με την πρόθεση αυτή γίνεται ένας απαράδεκτος διαχωρισμός μεταξύ της Ειδικής Αγωγής και της υπόλοιπης εκπαίδευσης. Σύμφωνα με το ελληνικό Σύνταγμα, δικαίωμα στη μόρφωση έχουν όλοι οι μαθητές, όπου και αν φοιτούν. Είναι, λοιπόν, αδιανόητο να ισχυρίζεται ο Υπουργός ότι προασπίζει το δικαίωμα των παιδιών της Ειδικής Αγωγής  στη μόρφωση, με την πρόσληψη μονίμων εκπαιδευτικών και να αδιαφορεί για το ίδιο δικαίωμα των υπολοίπων μαθητών. Επιβάλλεται να δείξει την ίδια ευαισθησία για όλα τα παιδιά.
  • Η εξαγγελία για μόνιμους διορισμούς το 2020 και το 2021 είναι κενή περιεχομένου, δεδομένου ότι ο κοινοβουλευτικός βίος της παρούσας κυβέρνησης λήγει τον Σεπτέμβριο του 2019. Μοιάζει,  λοιπόν, περισσότερο με προεκλογικό πυροτέχνημα, παρά με ρεαλιστική πρόταση.

Η παρούσα κυβέρνηση, επί τριετία, επέβαλε μηδενικούς διορισμούς στην εκπαίδευση, ισχυριζόμενη ότι υπήρξε σχετική απαγόρευση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.  Στις 30 Μαΐου 2018, αντιπροσωπεία της ΟΛΜΕ  και της ΔΟΕ, με τη συνοδεία της Δ/ντριας της ΕΤUCE (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών), Susan Flocken συναντήθηκε με τεχνοκράτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αρμόδιους σε θέματα Παιδείας και Εργασίας . Από τον  τομέα εκπαίδευσης  της ΕΕ στη συνάντηση συμμετείχε ο Προϊστάμενος της Δ/νσης Εκπαίδευσης και Πολιτισμού, Denis Crowley, και η υπεύθυνη για την ανάλυση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, Ulrike Pisiotis. Aπό τη Δ/νση Εργασίας της ΕΕ παρών στη συνάντηση ήταν ο Στέφανος Γεροντής, υπεύθυνος προγραμμάτων και Ευρωπαϊκής Πολιτικής για την Ελλάδα και την 

  • Κύπρο. Στην επίμονη ερώτηση από ΟΛΜΕ και ΔΟΕ για το αν υπάρχει συγκεκριμένη, μνημονιακή απαίτηση για τη μη πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών  στον χώρο της εκπαίδευσης, η απάντηση ήταν ότι η σχετική σύσταση δεν αναφέρει  συγκεκριμένη μείωση του αριθμού των μόνιμων εκπαιδευτικών,  αλλά ζητείται μείωση γενικά του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων. Αποδεικνύεται, λοιπόν, ότι η παρούσα κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες, δεν έλεγαν την αλήθεια στον εκπαιδευτικό κόσμο στο ζήτημα των διορισμών. Προτίμησαν να προχωρήσουν σε διορισμούς μονίμων υπαλλήλων σε άλλους τομείς του Δημοσίου και απέκλεισαν τη Δημόσια Εκπαίδευση. ΔΙΚΑΙΗ ΛΟΙΠΟΝ ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΑΜΕΣΗ ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΚΕΝΩΝ ΜΕ ΜΟΝΙΜΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ, ΧΩΡΙΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ.

 

Σχετικά με το νέο Λύκειο η θέση της ΔΑΚΕ είναι η εξής:

 

Οι εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας για «τη νέα Γ΄ Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ» που θα ψηφιστούν ως το Δεκέμβριο του 2018 και θα εφαρμοστούν για τους μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου, είναι  σε αντιεκπαιδευτική κατεύθυνση.

 

Είμαστε αντίθετοι στη συρρίκνωση της Γενικής Εκπαίδευσης του Λυκείου, στη δραματική μείωση των γνωστικών αντικειμένων, στη μετατροπή του σε προθάλαμο για την Ανώτατη Εκπαίδευση και στην αποδόμηση του μορφωτικού του χαρακτήρα .

 

Με το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας:

  • Υποβαθμίζεται η γενική παιδεία στο Λύκειο, που ήδη έχει πληγεί τραγικά.
  • Μειώνεται η διδασκαλία βασικών γνωστικών αντικειμένων σε όλα τα πεδία των επιστημών, με αποτέλεσμα να είναι ελλειμματική η μάθηση και η απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων των μαθητών.
  • Ακρωτηριάζεται η τριετής δομή του Λυκείου με την μετατροπή της Γ΄ τάξης σε προπαρασκευαστικό έτος για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  • Φροντιστηριοποιείται πλήρως η όλη λειτουργία της Γ΄ τάξης και υπονομεύεται ο παιδαγωγικός χαρακτήρας του Λυκείου. Είναι αποπροσανατολιστική η επιχειρηματολογία του Υπουργείου Παιδείας περί «κατάργησης» των φροντιστηρίων, αφού η ιδιωτική παραπαιδεία θα αυξηθεί με τις νέες εξεταστικές διαδικασίες για το απολυτήριο και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό για την εισαγωγή σε μια σχολή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  • Αυξάνεται το άγχος των εξετάσεων  με  την οργάνωση τους σε επίπεδο Δήμων και Περιφερειακών Ενοτήτων  για την απόκτηση απολυτηρίου και σε πανελλήνιο επίπεδο για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η ΔΑΚΕ απορρίπτει το σχέδιο για το νέο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ζητάει την απόσυρσή του.

Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε καλεί όλους τους συναδέλφους να

αγωνιστούν,  για να μην περάσουν οι αντιεκπαιδευτικές λογικές του Υπουργού Παιδείας για το νέο Λύκειο και να καταδικάσουν τη δημαγωγική του πολιτική στο ζήτημα των μόνιμων διορισμών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025