Με επίκεντρο τη μικροδυναμική της γνώσης, ο Bill Cope, καθηγητής στη σχολή Εκπαίδευσης στο πανεπιστήμιο του Ιλινόις, εστίασε στα στοιχεία που ενεργοποιούν τη γνωστική διαδικασία. «Η συμμετοχή είναι βασικό εργαλείο», τόνισε στη δική του ομιλία στις «Ημέρες Προβληματισμού».
«Ακόμη και η αρχιτεκτονική των σχολικών τάξεων αναπαράγει συγκεκριμένες σχέσεις καθηγητή – μαθητή. Αυτές οι μικροδιαδικασίες πρέπει να αλλάξουν», προσέθεσε. Εστιάζοντας στο πόσο μπορούν να προσφέρουν τα τεχνολογικά μέσα στην εκπαίδευση, διευκρίνισε ότι το ζητούμενο δεν είναι η τεχνολογία, αλλά η παιδαγωγική.
«Τα βιβλία συμπυκνώνουν τον κόσμο σε μερικές σελίδες, δίνοντας τη γνώση στο μαθητή», ανέφερε αναλύοντας το παραδοσιακό, διδακτικό μοντέλο διδασκαλίας. «Πώς μπορεί η τεχνολογία να αλλάξει τη δασκαλοκεντρική διδασκαλία», διερωτήθηκε, συμπληρώνοντας ότι «οι μαθητές χτίζουν μόνοι τους τη γνώση, δουλεύοντας και ψάχνοντας με τα τεχνολογικά τους εργαλεία».
Αναφέρθηκε ακόμη και σε ριζοσπαστικές αλλαγές,όπως το ψηφιακό σχολείο, αλλά και η διευκόλυνση της κατ’ οίκον διδασκαλίας που μπορούν μέσω της τεχνολογίας να επιτευχθούν. «Όταν ο καθηγητής έχει στη διάθεσή του όλη την δουλειά του μαθητή μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες, τότε έρχεται και το τέλος της αξιολόγησης και των τεστ όπως τα ξέρουμε», συμπλήρωσε.
«Δεν έχουμε δασκάλους και μαθητές»
Ακόμη, ο Bill Cope είπε ότι «η τεχνολογία είναι παιδαγωγικά ουδέτερη». Αναφέρθηκε μάλιστα στους τρόπους με τους οποίους πειραματίζονται ο ίδιος και η M. Kalantzis, για να ξεπεράσουν την αναπαραγωγή της «διαδικασίας που ακολουθείται μέσα στην τάξη». «Δεν έχουμε δασκάλους, αλλά διαχειριστές της ψηφιακής κοινότητας. Δεν έχουμε μαθητές, αλλά μέλη», είπε σχετικά με την ψηφιακή πλατφόρμα εγγραμματισμού που έχουν δημιουργήσει.
«Μπορούμε να ξεπεράσουμε τους τέσσερις τείχους και τα όρια του χρόνου», ανέφερε.
Αναφερόμενος δε στην κρίση στην Ελλάδα και αν μπορεί μέσα σε αυτή να υλοποιηθεί η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, συμπλήρωσε: «Στο Ιλινόις έχουμε εξίσου μια κρίση χρέους και περικοπές στην παιδεία, με αποτέλεσμα πολλά πανεπιστήμια και σχολεία να κλείνουν. Οπότε ζούμε παρόμοιες καταστάσεις με εσάς».