Στο κυνήγι των ισοδύναμων για το 23% ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση βρίσκεται η κυβέρνηση.
Με εντολή του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Τρύφωνα Αλεξιάδη, ετοιμάζεται διάταξη που θα προβλέπει την παράταση ενδεχομένως μέχρι τις 20 Νοεμβρίου ένταξης στο καθεστώς ΦΠΑ των ιδιωτικών σχολείων, φροντιστηρίων κ.λπ. έως ότου βρεθούν τα ισοδύναμα για την κατάργηση του μέτρου.
Η μόνη ορατή διέξοδος για την κυβέρνηση στο μπλόκο των δανειστών στον κλιμακωτό ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση φαίνεται ότι δεν είναι άλλη από τα τέλη κυκλοφορίας, τα οποία θεωρούνται ένας από τους πλέον βέβαιους από πλευράς είσπραξης φόρους του κράτους.
Τι θα αλλάξει στα τέλη κυκλοφορίας
Οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών «τρέχουν» προκειμένου να προλάβουν να ολοκληρώσουν το σχέδιο για τα νέα τέλη κυκλοφορίας που θα κληθούν να πληρώσουν για το 2016 οι ιδιοκτήτες ΙΧ και μοτοσικλετών.
Οπως έχει γίνει γνωστό και με επίσημες τοποθετήσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, τέλη κυκλοφορίας θα πληρώσουν όλοι. Προτεραιότητα είναι να αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας στα υψηλού κυβισμού και ακριβά αυτοκίνητα, ωστόσο στο σύστημα των τελών κυκλοφορίας θα ενταχθούν και αυτοκίνητα που σήμερα δεν πληρώνουν, όπως πετρελαιοκίνητα και υβριδικά. Παράλληλα αναμένεται να καταργηθούν πολλές εξαιρέσεις που ίσχυαν σήμερα για αρκετές κατηγορίες οχημάτων και μοτοσικλετών.
Κι άλλα σενάρια
Όπως αναφέρει το TheToc, παρά το γεγονός ότι κανονικά οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών θα έπρεπε να έχουν ήδη λάβει το πράσινο φως για να ξεκινήσει η διαδικασία έκδοσης των τελών για περισσότερα από έξι εκατομμύρια οχήματα, προς το παρόν δεν έχει γίνει τίποτα.
Οι αναλύσεις πάνε και έρχονται προκειμένου να διαπιστωθεί αν από τον κωδικό των τελών μπορούν να εισπραχθούν έστω μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ επιπλέον σε σχέση με πέρυσι και –τουλάχιστον- να κλείσει η ιστορία με τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Τι δείχνουν οι μετρήσεις του υπουργείου Οικονομικών; Ότι τα «ακριβά» αυτοκίνητα στα οποία ποντάριζε η κυβέρνηση για να βρει επιπλέον έσοδα (σ.σ όπου ακριβά εννοούνται τα μεγάλου κυβισμού καθώς στοιχεία στη βάση δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών για να αξίες δεν υπάρχουν) είναι και λίγα και ήδη υπερφορολογημένα. Περαιτέρω αύξηση της φορολογίας, θα μπορούσε να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα, προκαλώντας ένα νέο κύμα απόσυρσης πινακίδων.
Έτσι, στο τραπέζι μπήκαν ακόμη δύο σενάρια:
1.Η μείωση του ορίου απαλλαγής των αυτοκινήτων από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας. Με το ισχύον καθεστώς, αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα, δεν πληρώνουν τέλη. Συζητείται η μείωση αυτού του ορίου. Και πάλι όμως, τα αυτοκίνητα που θα επιβαρυνθούν δεν ξεπερνούν τα 30-40.000 και κατά κύριο λόγο είναι μικρού κυβισμού. Το μέτρο δύσκολα θα αποδώσει πάνω από 5 εκατ. ευρώ.
2. Η επιβολή φόρου στα πετρελαιοκίνητα επίσης συζητείται με την έννοια ότι η κατανάλωση πετρελαίου αντί βενζίνης στερεί έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Μπορεί τα πετρελαιοκίνητα να αποσπούν μερίδιο άνω του 60% στις νέες πωλήσεις, ωστόσο ο «στόλος» παραμένει μικρός. Και αυτό το μέτρο θα αποδώσει ελάχιστα.
Πιο συγκεκριμένα, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών ολοκληρώνουν το σχέδιο για τα νέα τέλη κυκλοφορίας που θα πρέπει να πληρωθούν μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους. Οπως προαναφέρθηκε, τα τέλη κυκλοφορίας ενδεχομένως να είναι και ένα μέρος από τα ισοδύναμα μέτρα που θα οδηγήσουν στην κατάργηση του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Έκτακτος φόρος και στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ;
Στην κυβέρνηση δεν περιορίζονται μόνο στην αύξηση των τελών κυκλοφορίας, καθώς τα χρήματα που αναμένεται να συγκεντρωθούν ενδέχεται να μην μπορέσουν να καλύψουν τα προαπαιτούμενα, οπότε εξετάζονται και άλλες πηγές κρατικών εσόδων.
Χθες ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Θανάσης Παπαχριστόπουλος υποστήριξε πως ένα πιθανό ισοδύναμο μέτρο για τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση είναι ένας έκτακτος φόρος στα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Ο κ. Παπαχριστόπουλος, μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1, δήλωσε: «Εγώ νομίζω ότι θα βρεθεί λύση, για να μη σας πω ότι έχει ήδη βρεθεί. Είναι ένα ποσοστό που πληρώνουν πολλά ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Δουλεύω μόνος μου, δεν ξέρω τίποτα, αλλά λέω ότι από τη στιγμή που η προμήθεια του κράτους είναι πολύ μικρή, μπορεί εκεί κάτι να γίνει».
Μάλιστα, τόνισε πως η επιβάρυνση θα πέσει αποκλειστικά στους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ και όχι στους ιδιοκτήτες ΙΧ, χωρίς ωστόσο να μπορεί να διευκρινίσει πώς θα γίνει αυτό: «Όχι για τους πολίτες, αλλά για τους ανθρώπους που έχουν τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ».