Σε ένα εξεταστικό σύστημα που έχει εξαντλήσει τον χρόνο του και μοιάζει πλέον με χιλιομπαλωμένο ρούχο διαγωνίστηκαν και εφέτος οι χιλιάδες υποψήφιοι για την εισαγωγή στα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας.

Μάλιστα εφέτος υπήρχε μια… δόση παλαιού εξεταστικού συστήματος (εξέταση σε 6 ή 7 μαθήματα) και μια διαδικασία κατ’ ευφημισμόν νέα (με εξέταση σε 4 ή 5 μαθήματα και ένα καινούργιο ανακάτεμα αντικειμένων και επιστημονικών πεδίων).
Και ενώ το υπουργείο Παιδείας πιάνει και πάλι το νήμα που οδηγεί στον… λαβύρινθο του εξεταστικού συστήματος, το μέγεθος της αποτυχίας εφέτος ήταν πιο δύσκολο να κρυφθεί. Ενα στα τέσσερα τμήματα στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας θα δεχθεί φοιτητές με βαθμολογίες «κάτω από τη βάση», ενώ οι δάσκαλοι που θα μορφώσουν την επόμενη γενιά των Ελλήνων θα είναι υποψήφιοι του 9 «κάτω από τη βάση» ή του 10. Μέσα σε όλα αυτά όμως στα τεχνολογικά ιδρύματα εφέτος μπήκε φοιτητής με βαθμό 1,5 «κάτω από τη βάση» (Μηχανολόγων Μηχανικών και Βιομηχανικού Σχεδιασμού Κοζάνης με βάση εισαγωγής τα 1.560 μόρια) και στα πανεπιστήμια με βαθμό 5 (στο Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας της Αθήνας με βάση 5.200 μόρια και στο Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου με 5.941 μόρια).
«Πιστεύω ότι το εξεταστικό σύστημα δεν πρέπει να αλλάζει τόσο εύκολα» λέει σχετικά ο 17χρονος Χαράλαμπος Λάππας που συγκέντρωσε 18.810 μόρια και θα σπουδάσει στη Νομική Σχολή Αθηνών. «Εμείς με άλλο σύστημα ξεκινήσαμε στο Λύκειο και κατευθυνόμαστε και με άλλο δώσαμε» συνεχίζει. Βέβαια, όπως δηλώνει, η διαδικασία τελικά δεν τον δυσκόλεψε. «Θεωρώ όμως ότι ένα σωστό σύστημα που θα βοηθούσε και στο να απελευθερωθεί το Λύκειο από τη σύνδεσή του με το εξεταστικό σύστημα θα ήταν να δίνει κάθε υποψήφιος εξετάσεις κατευθείαν στο πανεπιστήμιο που τον ενδιαφέρει». Οπως εξηγεί, ολόκληρη η Γ’ τάξη του Λυκείου ήταν ουσιαστικά μια προετοιμασία για τις εξετάσεις με αποτέλεσμα να χάνει τον μορφωτικό του ρόλο.
Ο ίδιος εξηγεί ότι θέλει να σπουδάσει στην Ελλάδα, να συνεχίσει με μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό και μετά να μείνει όπου «βρει δουλειά». «Θέλω να μείνω στην Ελλάδα» δηλώνει. «Θέλω εδώ να βρω δουλειά. Αυτό όμως δεν εξαρτάται μόνο από εμένα» τονίζει.
Από τους «πρώτους των πρώτων» στην Ιατρική Αθηνών ήταν ο Δημήτρης Ανδρέικος με 19.613 μόρια και δηλώνει ότι κατά τη γνώμη του δεν υπάρχει ιδανικό εξεταστικό σύστημα. Το σύστημα με το οποίο έδωσε εξετάσεις αναφέρει ότι ήταν αξιοκρατικό αλλά τοποθετημένο στην αποστήθιση των μαθημάτων. «Δεν μπορούν έτσι οι μαθητές να είναι δημιουργικοί» τονίζει. Επιπλέον αναφέρει ότι το σχολείο χάνει σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια της ζωής του μαθητή τον μορφωτικό του ρόλο. Από το τέλος του Γυμνασίου το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας στρέφει τα παιδιά σε συγκεκριμένη κατεύθυνση με αποτέλεσμα να δίνει στους μαθητές εξειδικευμένες γνώσεις (ανάλογα με την εξειδικευμένη κατεύθυνση που διάλεξαν) και όχι μια ευρεία κουλτούρα που θα τους κάνει ολοκληρωμένους πολίτες.
Επιτυχία γένους θηλυκού
Και εφέτος ωστόσο η επιτυχία ήταν «θηλυκού γένους», καθώς από τους επιτυχόντες οι περίπου 31.000 ήταν κορίτσια και οι 27.500 αγόρια. Η Κωνσταντίνα Κουτσαρδάκη συμπλήρωσε 19.111 μόρια και μπήκε έκτη στην Ιατρική Σχολή Αθηνών. «Νομίζω ότι το παλαιό εξεταστικό σύστημα με τα έξι εξεταζόμενα μαθήματα ήταν καλύτερο καθώς με το νέο σύστημα ρυθμιστικό ρόλο έπαιζε το μάθημα της Εκθεσης, που ήταν ένα τελείως υποκειμενικό μάθημα» λέει η Κωνσταντίνα μιλώντας στο «Βήμα». «Κατά τη γνώμη μου πρέπει να υπάρχουν πανελλήνιες εξετάσεις, αν και τα παιδιά από την αρχή του Λυκείου αρχίζουν να ασχολούνται μόνο με τα μαθήματα της κατεύθυνσης που τους ενδιαφέρουν».
Οπως λέει ωστόσο η Κωνσταντίνα, θέλει να σπουδάσει στην Ελλάδα, να κάνει την ειδικότητά της στο εξωτερικό, αλλά να γυρίσει για να δουλέψει και να μείνει στη χώρα της.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025