Απογοήτευση από την Ελλάδα, από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, από τις προοπτικές της χώρας; Οι εφετινοί «πρώτοι των πρώτων» μοιάζουν πιο ώριμοι και πιο συνειδητοποιημένοι. Κάποιοι επιχειρούν, σαν μικροί μηχανικοί, να βάλουν βάσεις σε ένα οικοδόμημα που μοιάζει να καταρρέει από παντού. Κάποιοι άλλοι δεν επιθυμούν καν να μείνουν στην Ελλάδα και κρίνουν ως πιο ώριμη λύση το να φύγουν από νωρίς.
Η 17χρονη Μαριάννα Μαρκοπούλου είναι μια άριστη μαθήτρια και μια κοπέλα που εργάστηκε συστηματικά για να αποδείξει την αξία της. Είναι τελειόφοιτη του Πειραματικού Λυκείου Αναβρύτων, ενός σχολείου με φήμη και μεγάλες επιτυχίες, το οποίο, παρά τις διαρκείς προσπάθειες σειράς ελληνικών κυβερνήσεων με «μεταρρυθμίσεις» και «αντιμεταρρυθμίσεις», επιμένει να διατηρεί το επίπεδο του υψηλό. Η ίδια λέει πως αν και συγκέντρωσε 19.177 μόρια, δεν θα σπουδάσει στην Ελλάδα.
Δεν θα επιλέξει ένα ελληνικό πανεπιστήμιο. Της αρέσει η Νομική και θα σπουδάσει κατευθείαν από το πρώτο πτυχίο της στην Αγγλία ώστε να εξειδικευτεί στο βρετανικό δίκαιο.
«Η εξεταστική διαδικασία εφέτος ήταν αγχωτική, αλλά όχι τόσο δύσκολη» λέει η ίδια στο «Βήμα». «Το κλίμα ήταν καλό στην τάξη, διότι έδινα εξετάσεις στο λύκειό μου και έμοιαζε πιο πολύ σαν να έγραφα ένα διαγώνισμα στο φροντιστήριο».
Αποκαλύπτοντας τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος όμως δηλώνει ότι ουσιαστικά έχει σταματήσει να πηγαίνει σχολείο από τον Μάρτιο… Συγκέντρωνε τις απουσίες της ώστε να μπορέσει να τις αξιοποιήσει στο τέλος του χρόνου και αντί για το σχολείο, να περάσει στο φροντιστήριο τους τελευταίους μήνες πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Τα ελληνικά σχολεία ουσιαστικά δεν υπάρχουν την περίοδο πριν από τις Πανελλαδικές, τα οποία σχεδόν κανένας δεν τα εμπιστεύεται για την προετοιμασία του και όλοι καταφεύγουν κατά εκατοντάδες στα φροντιστήρια. Αυτά, και όπως είχε παραδεχτεί δημόσια ο νέος υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης, είναι απαραίτητα για να καλύπτουν τυχόν ελλείψεις του δημοσίου συστήματος.
Η Μαριάννα δηλώνει όμως ότι «ο θεσμός των πανελληνίων εξετάσεων είναι αξιοκρατικός και είναι ο μόνος τρόπος για να κρίνονται ισότιμα τα παιδιά». Ωστόσο συμπληρώνει ότι είναι μια πραγματικά αγχώδης διαδικασία. «Έχω ακούσει για παιδιά που λιποθυμούσαν ή τους έπεφταν τα μαλλιά» λέει στο «Βήμα».
Σχολιάζοντας τις τελευταίες εξαγγελίες περί αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα λέει ότι «το μεγάλο λάθος είναι πως όλες οι κυβερνήσεις έρχονται για να αλλάξουν με ένα τρόπο τις πανελλαδικές εξετάσεις και όλα τα άλλα μένουν ίδια. Οι αλλαγές θα έπρεπε να αλλάξου από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, από την αρχή, και μετά να φτάσουν στο τέλος» λέει η Μαριάννα.
Στη Νομική Αθήνας οι καλύτεροι
Η Άννα Τσιγκάνου από το 3ο Λύκειο Νέας Ιωνίας συμπλήρωσε 19.608 μόρια και θέλει να σπουδάσει στη Νομική Σχολή Αθηνών.
«Η αλήθεια είναι ότι από την Α’ Λυκείου έχουμε ταλαιπωρηθεί και μπήκαμε σε μια εντατικοποίηση των μαθημάτων μας με τα συστήματα που άλλαζαν και τότε την Τράπεζα Θεμάτων» λέει η Άννα.
Χωρίς δεύτερη σκέψη δηλώνει «να καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις», απαντώντας σε σχετική ερώτηση και προσθέτει: «Δεν ωφελεί αυτή η διαδικασία των εξετάσεων. Η γνώση κατακτιέται σήμερα διαφορετικά και όχι με την αποστήθιση που μας μαθαίνουν στο σχολείο».
Θέλει να μείνει στην Ελλάδα, αφού κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό και θα επιδιώξει να γυρίσει, εφόσον φυσικά οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Αξίζουν 800 ευρώ για 10 χρόνια σπουδών;
Ο Γιάννης Κικιλάς, με 19.105 μόρια θέλει να σπουδάσει στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ.
«Στόχος μου δεν είναι μόνο να καταφέρω να επιβιώνω» λέει χαρακτηριστικά μιλώντας στο «Βήμα». «Με βάση τις σημερινές προοπτικές στην Ελλάδα θα είναι δύσκολο όταν τελειώσω εγώ και τις μεταπτυχιακές μου σπουδές να βρω μια δουλειά που να αντεπεξέρχεται στο επίπεδο της δουλειάς που θα έχω κάνει ύστερα από δέκα χρόνια σπουδών. Πώς ένας μισθός 800-100 ευρώ να με αντιστοιχήσει στον κόπο δέκα ετών ώστε να θελήσω να μείνω στην Ελλάδα;» δηλώνει ανοικτά.
Σε σχέση με τις αλλαγές που συζητούνται στο εξεταστικό σύστημα της χώρας λέει ότι διάβασε για τέσσερα μαθήματα εφέτος το ίδιο ή ίσως και περισσότερο από όσο πιθανά κάποιος άλλος υποψήφιος για έξι πέρυσι, και αναφέρει ότι η εκπαίδευση στη Ελλάδα ως μοντέλο θέλει πολλές αλλαγές.
«Το εξεταστικό σύστημα με το οποίο δώσαμε εφέτος είναι σαν το παλαιό σύστημα των Δεσμών, οπότε ουσιαστικά δεν πάμε προς τα μπρος αλλά προς τα πίσω» λέει χαρακτηριστικά ο Γιάννης.
«Ήξερα ότι η διαδικασία θα ήταν δύσκολη, οπότε ήμουν προετοιμασμένος» δηλώνει. «Με τέσσερα μαθήματα εφέτος στις πανελλαδικές είχαμε μεν περισσότερο χρόνο, αλλά αν αποτύγχανες σε ένα, θα σου έριχνε τον γενικό μέσο όρο» αναφέρει.
«Στη Φυσική τα θέματα ήταν εύκολα, δεν ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας και αυτό δεν βοηθάει τους καλούς μαθητές να ξεχωρίσουν» λέει ο Γιώργος.
«Δεν συμφωνώ με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα επειδή προωθεί την αποστήθιση» επισημαίνει απαντώντας σε σχετική ερώτηση. «Έχω φίλους που είναι πραγματικά έξυπνοι και είχαν προετοιμαστεί πολύ και αυτό τελικά δεν τους βοήθησε» αναφέρει.
Δεν συμφωνεί όμως με την πρόταση να καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις. «Είναι ένας αδιάβλητος τρόπος αξιολόγησης των μαθητών» αναφέρει. «Απλά να γίνουν πιο φιλικές ως διαδικασία. Να μην είναι τόσο εχθρικές προς τον μαθητή» λέει χαρακτηριστικά ο Γιώργος.
Δηλώνει όμως ότι θα ήθελε να μείνει στην Ελλάδα και να βοηθήσει στην ανοικοδόμησή της· «εάν όλα εξελιχθούν σωστά και κάτι τέτοιο είναι εφικτό» προσθέτει.
Ψηλά και οι υποψήφιοι με το παλαιό σύστημα
«Δεν πρέπει να συμβιβάζεσαι με κάτι που δεν σου αρέσει» λέει όμως η Κατερίνα. «Εγώ ήθελα Ιατρική Σχολή και όχι απλά ένα πτυχίο. Και έτσι ξαναπροσπάθησα. Αυτή είναι κατά τη γνώμη μου η σωστή επιλογή».
«Αυτή τη φορά τα πράγματα ήταν εύκολα διότι ήξερα τι έχω να αντιμετωπίσω» προσθέτει η Κωνσταντίνα.
Στα «μείον» του εξεταστικού συστήματος αναφέρει ότι θε ήθελε να είναι «πιο αντικειμενική η βαθμολόγηση της Έκθεσης ώστε να αναδεικνύονται οι καλοί μαθητές». Αναφέρει ότι θέλει να κάνει την ειδικότητά της στο εξωτερικό, αλλά μετά να επιστρέψει στην Ελλάδα.