Τι κι αν η έξαρση του κορωνοϊού οδήγησε σε λουκέτο για τουλάχιστον δυο εβδομάδες τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας; Η εκπαίδευση πάντα θα βρίσκει τρόπο να προχωρά κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
Ναπολέων Παπαδόπουλος, thesstoday.gr
Με γνώμονα το παραπάνω ξεκίνησε από τη Δευτέρα 16 Μαρτίου η παράδοση διαδικτυακών διαλέξεων στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, μέσω ειδικής πλατφόρμας, με την οποία οι καθηγητές επικοινωνούν με τους φοιτητές τους.
Ειδικότερα, οι φοιτητές, χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή τους, συνδέονται στην ηλεκτρονική “αίθουσα” της πλατφόρμας “Skype for Business μέσω του Microsoft Office365 Education”, όπου πραγματοποιείται η διάλεξη. Η υπηρεσία αυτή είναι διαθέσιμη σε όλα τα μέλη του ΑΠΘ -φοιτητές και διδάσκοντες- μέσω σχετικής ιδρυματικής συμφωνίας.
Κατά τη διάρκειά των μαθημάτων δίνεται η δυνατότητα στους φοιτητές να θέσουν τα ερωτήματά τους, κάνοντας χρήση του μικροφώνου του υπολογιστή, αν αυτό υπάρχει. Επιπλέον, οι φοιτητές μπορούν να έχουν και οπτική επαφή με τον καθηγητή τους, χρησιμοποιώντας κάμερα και στο τέλος της διάλεξης να υπάρξει συζήτηση.
Για τα εξ αποστάσεως μαθήματα τοποθετήθηκε ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Νίκος Παπαϊωάννου, ο οποίος τόνισε πως θα υπολογιστούν κανονικά στο ακαδημαϊκό έτος: “Στόχος μας είναι το δυνατόν μεγαλύτερο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας να μπορεί να προσφερθεί με ηλεκτρονικά μέσα, ακόμη και στην περίπτωση που χρειαστεί να παραταθεί το μέτρο προσωρινής αναστολής της εκπαιδευτικής λειτουργίας των ΑΕΙ με φυσική παρουσία”, ανέφερε.
Τι λένε οι φοιτητές
Το ThessToday.gr μίλησε με φοιτητές του ΑΠΘ, που παρακολουθούν τα διαδικτυακά μαθήματα, για τη διαφορετική εμπειρία που αποκόμισαν από αυτά και για το αν έχουν μεγάλη διαφορά και απόκλιση από τα δια ζώσης.
“Είναι μια διαδικασία ιδιαίτερα βοηθητική και χρήσιμη για όλους εμάς τους φοιτητές σε μια προσπάθεια να διατηρήσουμε επαφή, έστω και στοιχειώδη, με τη σχολή και τα μαθήματά μας παρά τις αντίξοες συνθήκες. Οι καθηγητές ήταν πρόθυμοι να αφιερώσουν χρόνο στις απορίες μας και να μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε τυχόν δυσκολίες που ανακύπτουν ειδικά σε εργαστηριακά μαθήματα λόγω της κατάστασης”, ανέφερε η πρωτοετής φοιτήτρια του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Ευαγγελία Κασάπη.
“Ήταν το πρώτο μάθημα που παρακολούθησα με τηλεδιάσκεψη. Χρησιμοποιήσαμε την εφαρμογή Skype for business. Αν και με αρκετά προβλήματα δικτύου (κολλούσε η εφαρμογή, υπήρχε πρόβλημα με το διαμοιρασμό των διαφανειών), έγινε μάθημα. Συμμετείχαμε και εμείς διακόπτοντας, όταν είχαμε απορία ή χρειαζόμασταν διευκρίνηση. Σίγουρα το μάθημα δια ζώσης δεν είναι το ίδιο με το διαδικτυακό, αλλά είναι μια λύση σε αυτές τις συγκυρίες. Η εκπαίδευση δεν σταματά! Συνεχίζεται με κάθε τρόπο. Ελπίζω να αναπτυχθεί και μια πλατφόρμα αποκλειστικά για εκπαιδευτική χρήση. Οφείλω να συγχαρώ και όλους τους καθηγητές και τις καθηγήτριες που δεν εφησυχάζονται και χρησιμοποιούν τις διαθέσιμες τεχνολογίες για να μην στερηθούν οι μαθητές και οι φοιτητές το ύψιστο αγαθό της μόρφωσης”, σημείωσε η τριτοετής φοιτήτρια του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, Ολυμπία Σαλαγιάννη.
“Προσωπικά πιστεύω ότι η face to face διδασκαλία δε συγκρίνεται με καμία άλλη, αλλά σε τέτοιες ιδιαίτερες συνθήκες καλό είναι να εφαρμόζονται και εναλλακτικές μορφές ώστε να μην χάνονται μαθήματα και να είμαστε σε επαφή με τη Σχολή”, ανέφερε η δευτεροετής φοιτήτρια της Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ, Μαρία Μπελεβέγκα, ενώ τόνισε πως στο μάθημα που παρακολούθησε η προσέλευση ήταν πολύ μεγαλύτερη από ότι στα δια ζώσης μαθήματα: “Είχε πολύ μεγάλη προσέλευση, σίγουρα μεγαλύτερη από αυτήν στα αμφιθέατρα. Ήμασταν περίπου 180 άτομα στη διαδικτυακή αίθουσα”.
“Πρώτο διαδικτυακό μάθημα χθες στην σχολή μας και σύμφωνα με τους καθηγητές, θα ακολουθήσουν κι άλλα για όσο καιρό τα πανεπιστημιακά ιδρύματα παραμένουν κλειστά λόγω της πρωτόγνωρης αυτής κατάστασης. Η εμπειρία μου χαρακτηρίζεται εξαιρετικά θετική, καθώς το βιντεοσκοπημένο μάθημα ήταν λεπτομερέστατο και οι φοιτητές είχαν την δυνατότητα να το παρακολουθήσουν οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, από το χώρο τους και χωρίς το άγχος των μετακινήσεων. Ακόμα, υπήρξε συζήτηση μέσω forum, καθώς και online ασκήσεις έτσι ώστε να ανταλλάξουμε απόψεις σχετικά με το μάθημα, να λύσουμε απορίες και να εξασκηθούμε στις ήδη υπάρχουσες γνώσεις μας. Ίσως το online μάθημα, να είναι μια ενδιαφέρουσα ευκαιρία για όλους, στον καιρό που η τεχνολογία καλπάζει με γρήγορους ρυθμούς”, σημείωσε η φοιτήτρια του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ, Αθανασία Μπελετζέλη, που βρίσκεται στο πέμπτος έτος των σπουδών της.
Τέλος, ο φοιτητής πέμπτου έτους του Τμήματος Ιστορίας- Αρχαιολογίας ΑΠΘ, Ορέστης Συμεωνίδης, ανέφερε πως, αν και τα διαδικτυακά μαθήματα δε συγκρίνονται με τα δια ζώσης, εξυπηρετούν τους φοιτητές λόγω της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί: “Ήταν κάτι διαφορετικό, σε καμία περίπτωση σαν ένα μάθημα με φυσική παρουσία καθηγητή και παρατηρητών, αλλά λόγω της κατάστασης θα έλεγα πως λειτούργησε εξαιρετικά. Υπήρχαν τεχνικά προβλήματα, τα οποία είτε ξεπεράστηκαν αμέσως, είτε θα ξεπεραστούν στην πορεία. Η γνώμη είναι θετική”.
Τι λένε οι καθηγητές
Τη μεγάλη ανταπόκριση των φοιτητών στα διαδικτυακά μαθήματα και την ετοιμότητα του ΑΠΘ για την πραγματοποίηση των διαλέξεων εξήραν καθηγητές του ΑΠΘ, μιλώντας στο ThessToday.gr για την πρώτη τους εμπειρία από τα εξ αποστάσεως μαθήματα.
Ως συγκινητική χαρακτήρισε την ανταπόκριση των φοιτητών στα διαδικτυακά μαθήματα η επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, Ιωάννα Κωσταρέλλα: “Από την πρώτη στιγμή τόσο το διδακτικό προσωπικό, όσο και οι φοιτητές/τριες του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ έδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά και από την Δευτέρα σχεδόν στο σύνολό τους τα μαθήματα γίνονται διαδικτυακά. Ιδιαίτερα υποστηρικτικές ήταν οι υπηρεσίες του ΑΠΘ που μας προσφέρουν τη δυνατότητα να αντιδράσουμε τόσο γρήγορα και να δημιουργήσουμε μια ευκαιρία μέσα από αυτή την κρίση. Σχετικά με την προσωπική μου εμπειρία, θέλω να πως σχεδόν συγκινήθηκα από την ανταπόκριση και το ενδιαφέρον στα μαθήματά μου, ακόμα μεγαλύτερη και από αυτή που υπάρχει στη δια ζώσης επικοινωνία μας. Τα παιδιά έδειξαν μεγάλη υπευθυνότητα και σοβαρότητα και τους ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό”, ανέφερε.
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας ΑΠΘ, Βασίλης Μέλφος, τόνισε πως ο βαθμός ετοιμότητας για τη διοργάνωση διαδικτυακών μαθημάτων από πλευράς ΑΠΘ ήταν μεγάλος: “Μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή… Κάπως έτσι άβολα ξεκίνησε το μάθημα στους φοιτητές Γεωλογίας του ΑΠΘ χθες νωρίς το πρωί. Μία πρωτόγνωρη εμπειρία και για εμάς και για τους φοιτητές. Το αισιόδοξο όμως είναι ότι οι φοιτητές παρακολούθησαν το μάθημα και υπήρχε και συζήτηση στο τέλος. Αυτό όμως που θα ήθελα να επισημάνω είναι η ετοιμότητα τόσο του ΑΠΘ όσο και του Τμήματος Γεωλογίας, ώστε να ανταποκριθούμε άμεσα και με επιτυχία στο εκπαιδευτικό μας έργο. Και καλό είναι να υπενθυμίσουμε ότι στο Πανεπιστήμιο σημαντικό τμήμα της εργασίας μας αποτελεί η έρευνα καθώς και η συγγραφή δημοσιεύσεων. Και μέσα στα αρνητικά, ο κορωνοϊός μάς δίνει τη δυνατότητα να βρούμε χρόνο για διάβασμα και γράψιμο, όσο ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ!“, τόνισε.
“Πιστεύω πως εξυπηρετεί τη δεδομένη στιγμή τις ανάγκες των μαθημάτων. Υπάρχουν αναρτημένες αναλυτικές οδηγίες για τους καθηγητές και τους φοιτητές. Σίγουρα το αν μπορεί να πετύχει ένα διαδικτυακό μάθημα έγκειται και στη φύση του μαθήματος. Το δικό μου μάθημα είναι δύσκολο να γίνει γιατί αφορά τη μετάφραση. Γίνεται προσπάθεια πάντως”, τόνισε η πρόεδρος και καθηγήτρια του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, Ζώζη Ζωγραφίδου
Τέλος, ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Ιατρικής ΑΠΘ, Μιχάλης Αϊβαλιώτης, σημείωσε πως η προσπάθεια που γίνεται είναι συλλογική και θα είναι πετυχημένη: “Ξεκινήσαμε τα μαθήματα εξ αποστάσεως για μικρές ομάδες μεταπτυχιακών φοιτητών και δουλεύει μία χαρά. Τις επόμενες ημέρες θα συντονιστούμε με τους συναδέλφους για να οργανώσουμε άμεσα και τα προπτυχιακά που είναι πιο απαιτητικά λόγω κυρίως του πολύ μεγαλύτερου αριθμού φοιτητών. Πιστεύω ότι όλα θα πάνε καλά καθώς γίνεται προσπάθεια τόσο από τους καθηγητές όσο και από τους φοιτητές, με την διαρκή στήριξη του Κέντρου Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και των υπηρεσιών του ΑΠΘ. Κανείς δε θέλει να χαθεί το εξάμηνο. Πιστεύω ότι δεν θα ανοίξουμε πριν από το τέλος Απριλίου οπότε θα πρέπει να προσαρμοστούμε όλοι μας στις νέες ανάγκες της παρούσας κατάστασης”, είπε.