Εκτεταμένες αλλαγές στην κορυφή της εκπαιδευτικής πυραμίδας φέρνει το νέο σχέδιο νόμου του


Ερχονται αξιολογήσεις στα στελέχη της και «αλλαγή φρουράς» μέχρι το καλοκαίρι! Το υπουργείο Παιδείας προωθεί για ψήφιση στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα το νομοσχέδιό του για το νέο και αμέσως μετά ακολουθεί νέο σχέδιο νόμου που θα φέρει εκτεταμένες αλλαγές στην κορυφή της εκπαιδευτικής πυραμίδας. Από τα στελέχη της εκπαίδευσης δε, ειδικά αυτά που έχουν καθημερινή επαφή με τα σχολεία, «εξαφανίζονται» πλέον οι .

Με το επόμενο νομοσχέδιό του που θα κατατεθεί στη Βουλή, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου αλλάζει το σύστημα επιλογής των διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, αλλά και τον θεσμό των σχολικών συμβούλων που καταργούνται (γύρω στα 140 άτομα στην πρώτη κατηγορία και 750 πανελλαδικά στη δεύτερη). Η θητεία άλλωστε των διευθυντών Εκπαίδευσης τους επόμενους μήνες λήγει. Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να θεσμοθετηθούν ώς τον Μάρτιο και να ολοκληρωθούν ώς τον Ιούνιο, ενώ στο ίδιο νομοσχέδιο θα περιγράφονται και οι διαδικασίες αυτοαξιολόγησης των σχολείων.

Κεντρικό κομμάτι των αλλαγών που θα γίνουν ωστόσο είναι οι σχολικοί σύμβουλοι, ο ρόλος των οποίων, στη νέα σχολική ιεραρχία που σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας, φαίνεται ότι αλλάζει ριζικά. Και με τις νέες δομές που σχεδιάζονται πλέον απομακρύνονται από τα σχολεία κι αντικαθίστανται από συμβούλους σε περιφερειακό επίπεδο.

«Οταν κυνηγούμε τις εντυπώσεις, χάνουμε τις υποθέσεις» λέει μνημονεύοντας τον Αγγελο Τερζάκη ο σχολικός σύμβουλος Γιάννης Κατσαρός, ένας εκπαιδευτικός με μεγάλη πείρα, μέρος κι αυτός μιας πολιτικής παρτίδας σκάκι που ξεκίνησε πρόσφατα μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και των εκπροσώπων του κλάδου του.

750 ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. Σήμερα, οι σχολικοί σύμβουλοι εκφράζουν την αντίθεσή τους προς τις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας για τη νέα δομή και λειτουργία του σχολείου. Πολλοί ανάμεσά τους, μάλιστα, δηλώνουν ότι «το θέμα δεν έχει τελειώσει». Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο είναι η ποιότητα στο εκπαιδευτικό έργο. Ποιος όμως είναι ο πιο κατάλληλος να το αξιολογήσει;

Οι υπηρετούντες σχολικοί σύμβουλοι είναι σήμερα 750 πανελλαδικά (μετά τις πρόσφατες συνταξιοδοτήσεις στον κλάδο) και όλοι τους έχουν αξιολογηθεί για να καταλάβουν τις θέσεις τους. Στα σχολεία οι σχολικοί σύμβουλοι αποτελούσαν ώς σήμερα μια γέφυρα ανάμεσα στα ανώτερα στελέχη που λαμβάνουν τις εκπαιδευτικές αποφάσεις και στους εκπαιδευτικούς. Ταυτόχρονα όμως ήταν εκείνοι στους οποίους μπορούσε να καταφύγει κάποιος για οποιαδήποτε δυσαρμονία της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, σύμφωνα με Τα Νέα.

Ο θεσμός τώρα φαίνεται ότι δεν είναι πλέον χρήσιμος. Συγκεκριμένα, με βάση την πρόταση του υπουργείου, καταργούνται οι σχολικοί σύμβουλοι και οι αρμοδιότητές τους κατανέμονται είτε σε διοικητικά στελέχη που μπορούν να οριστούν από το υπουργείο είτε σε νέα όργανα, όπως το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ), που θα έχει ως έργο τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, την οργάνωση της επιμόρφωσης και την υποστήριξη του προγραμματισμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων της περιοχής ευθύνης τους. Τα μέλη κάθε ΠΕΚΕΣ θα επιλέγονται από συμβούλιο επιλογής.

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ. Οι σχολικοί σύμβουλοι εγκαλούν την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για προσπάθεια ελέγχου της διοίκησης της εκπαίδευσης.
«Κάθε σύγχρονη κοινωνία οφείλει να συγκροτεί τους θεσμούς αυτούς που απαιτούνται για να υλοποιήσει τα οράματά της» λέει σχετικά η σχολική σύμβουλος Ελένη Μπούντα.

«Το δημόσιο σχολείο βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή» αναφέρει. «Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, χρειάζεται αναβάθμιση και ο θεσμός του σχολικού συμβούλου, του θεσμού του ελληνικού σχολείου που είναι καθοριστικός και απόλυτα συνδεδεμένος με την ποιότητα της εκπαίδευσης και τον εκδημοκρατισμό του σχολείου. Το σχολείο του 21ου αιώνα απαιτεί ο θεσμός του σχολικού συμβούλου να συνδεθεί και με τον νέο ρόλο του σχολείου ως ανοιχτή, δημιουργική κοινότητα μάθησης» συνεχίζει. «Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας ωστόσο δημιουργεί μια τεράστια τρύπα στη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία, υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο την εποπτεία και την αξιολόγηση, υπονομεύει την αυτονομία των σχολείων και δεν ξεκαθαρίζει το τοπίο ως προς την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών» προσθέτει.

ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ
Κόντρα για τη βία στα

Με ανταλλαγή {ARXS}δηλώσεων και ανακοινώσεων συνεχίστηκε και χθες η αντιπαράθεση υπουργού Παιδείας και προέδρου της ΝΔ με αφορμή τα κρούσματα βίας στα ΑΕΙ, ενώ στο θέμα παρενέβη και η Ομοσπονδία των καθηγητών ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ), η οποία ανακοίνωσε ότι «η κατάσταση στα πανεπιστήμια σήμερα είναι αποτέλεσμα των ιδεοληπτικών εμμονών και μιας παρωχημένης αντίληψης που διακατέχει την κυβέρνηση για τη λειτουργία των πανεπιστημίων».

Από την πλευρά του ο Κυριάκος Μητσοτάκης πέρασε από το κτίριο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, έξω από το οποίο βρίσκονται καθημερινά τραπεζάκια μικροπωλητών. «Περνούσα, σήμερα, μπροστά από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο και σταμάτησα για να δω αυτή την απαράδεκτη εικόνα κατάληψης δημόσιου χώρου από μικροπωλητές. Οι οποίοι, σε πρώτη ευκαιρία, βρίσκουν πάντα καταφύγιο εντός του Πανεπιστημίου για να αποφύγουν την ενδεχόμενη σύλληψη. Αυτή δεν είναι εικόνα δημόσιου πανεπιστημίου. Ούτε μπορεί το άσυλο να καταστρατηγείται με τέτοιον τρόπο, για να καλύπτει όλου του είδους τις παράνομες συμπεριφορές».

ΤΟ ΑΣΥΛΟ. Ο  Μητσοτάκης επανέλαβε «την κατηγορηματική μου δέσμευση ότι θα αλλάξει το καθεστώς του ασύλου, ώστε να μπορεί η Αστυνομία αυτεπάγγελτα να παρεμβαίνει και εντός του Πανεπιστημίου όποτε εντοπίζεται παράνομη συμπεριφορά».

Στη δήλωση αυτή απάντησε σε ειρωνικό τόνο ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, ο οποίος δήλωσε ότι «ο κ. Μητσοτάκης για περισσότερα από 10 χρόνια δεν έχει περάσει ούτε από την οδό Πατησίων ούτε από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο. Αλλιώς θα είχε ξαναδεί τους μικροπωλητές». Πρόσθεσε ότι τα πεζοδρόμια δεν προστατεύονται από το άσυλο, ενώ κατηγόρησε τον πρόεδρο της ΝΔ για «πολιτικό αυτισμό»…
– Κάλεσμα για αντίσταση στο 30ωρο
Σε «ανταρσία»{ARXS} θα καλέσει η ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) τους καθηγητές στα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας ώστε να μην εφαρμόσουν τη εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας για υποχρεωτική παραμονή τους 30 ώρες την εβδομάδα στα σχολεία. Την εγκύκλιο αυτή οι εκπαιδευτικοί την είδαν χθες και γραπτώς αφού στάλθηκε σε όλες τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της χώρας.
Το ερώτημα είναι βέβαια ποια εποπτεύουσα Αρχή θα επιβλέπει αν θα εφαρμοστεί το μέτρο αυτό συνολικά με δεδομένο ότι τα περισσότερα σχολεία δεν έχουν χώρους για να φιλοξενήσουν τόσους εκπαιδευτικούς όλες τις ώρες του ωραρίου τους ενώ η Ομοσπονδία του κλάδου αναμένεται να εκδώσει ανακοίνωση με την οποία θα τους συμβουλεύει με μένουν στα σχολεία 30 ώρες την εβδομάδα μόνο εάν έχουν διοικητική ή άλλη δουλειά. Στην αντίθετη περίπτωση να φεύγουν.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ. Στην εγκύκλιο αναφέρεται συγκεκριμένα:
– Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας όπως αυτές προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις, όχι όμως πέρα από έξι ώρες την ημέρα ή τριάντα ώρες την εβδομάδα.
– Στους εκπαιδευτικούς ανατίθενται από τα όργανα διοίκησης της σχολικής μονάδας υπηρεσίες που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως η προετοιμασία του εποπτικού εκπαιδευτικού υλικού και των εργαστηριακών ασκήσεων, η διόρθωση εργασιών και διαγωνισμάτων, η καταχώρηση – ενημέρωση της αξιολόγησης των μαθητών κ.λ.π.
– Η επίβλεψη σχολικών γευμάτων όπως αναφέρεται παραπάνω θεωρείται εξωδιδακτική αρμοδιότητα χωρίς εξαιρέσεις.