Ακόμα ένα θέμα για το οποίο υπήρξε απόλυτη συμφωνία η μοριοδότηση. Ήθελα να είναι και η εντοπιότητα μέσα. Ο διάλογος με απέτρεψε. Δεν έχω πειστεί αλλά οι περισσότεροι μου έλεγαν να μην το κάνω. Δεν έχω πειστεί γιατί μια φιλόλογος από τη Σάμο δεν μπορεί να πάει στο Αγαθονήσι και πρέπει να πάει στην Αλεξανδρούπολη. Δεν έχω πειστεί γιατί δεν πρέπει να προηγείται η εντοπιότητα. Αλλά έχουν πειστεί για το αντίθετο όλοι οι άλλοι. Και είμαι υποχρεωμένος να παρακολουθήσω τα επιχειρήματα του διαλόγου Αλλά η διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες ορεινές και νησιωτικές περιοχές 101 του Συντάγματος είναι πάρα πολύ χρήσιμη και το είδαμε ήδη τώρα που καταμετρούμε τα κενά για να διορίσουμε αναπληρωτές καθηγητές».
Τάσος Κουράκης: στρώνει το έδαφος για φροντιστήρια μαθητών του Δημοτικού Σχολείου η Κυβέρνηση
Ο Τάσος Κουράκης, συντονιστής της Επιτροπής Ελέγχου του Κυβερνητικού Έργου Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, είπε μεταξύ άλλων για το Προεδρικό Διάταγμα 114/ 29.8.2014 που αφορά το νέο Οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων τα εξής:
« Είναι απαράδεκτο ότι στη νέα Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ιδιαίτερα στο Τμήμα Β΄ (Ιδιωτικής Α/θμιας Εκπαίδευσης) μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων που της ανατίθενται είναι και η ίδρυση, οργάνωση, προαγωγή, συγχώνευση, αδειοδότηση ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων. Το αμείλικτο εξετασιοκεντρικό εκπαιδευτικό σύστημα των νεοφιλελεύθερων κυβερνήσεων ωθεί κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές γυμνασίου και λυκείου στα φροντιστήρια. Σήμερα η κυβέρνηση «προβλέπει» σε Προεδρικό της Διάταγμα την ίδρυση και αδειοδότηση φροντιστηρίων και για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Μετά τον περσινό μνημονιακό νόμο για το «Νέο Λύκειο», με τον οποίο υποβάθμισε ακόμη περισσότερο το μορφωτικό και παιδαγωγικό ρόλο του Λυκείου, μετατρέποντας το σε ένα ατελείωτο εξεταστικό κέντρο, θα ακολουθήσει το «Νέο Δημοτικό» του σημερινού Υπουργού; Στο οποίο οι μαθητές θα αναπληρώνουν την ελλειμματική εξαιτίας των μεγάλων εκπαιδευτικών κενών σχολική διαδικασία, μέσω φροντιστηρίων τα οποία θα εποπτεύονται από τη νεοσυσταθείσα Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου; Αυτό είναι το όραμα του Υπουργού Παιδείας για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση! »
Πρόσληψη των εκπαιδευτικών με αναπηρία κατά προτεραιότητα.
Ο κ. Κουράκης υποστήριξε ότι είναι ορθό αλλά το Υπουργείο το βλέπει με μισή καρδιά. Από 10% το έκανε 5%. Εμείς, είπε ο κ. Κουράκης, νομίζουμε ότι αυτό πρέπει να γίνει 10%
Μέριμνα για πολύτεκνους ζήτησε η κα Μακρή της ΝΔ
Μέριμνα για τους πολύτεκνους εκπαιδευτικούς ζήτησε η εισηγήτρια τις ΝΔ κ. Μακρή η οποία ανέφερε ότι οι πολύτεκνοι θα πρέπει να προτάσσονται στους πίνακες των αναπληρωτών ενώ ζήτησε τη διενέργεια του ΑΣΕΠ.
ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΣ ΔΡΙΤΣΕΛΗ
Η προσφορά των εκπαιδευτικών με αναπηρία, εκτός από το εκπαιδευτικό έργο, αφορά και στη μεταλαμπάδευση αξιών ζωής στους μαθητές.
Ομιλία Παναγιώτας Δριτσέλη στη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Ίδρυση και Λειτουργία Συμβουλίου Εθνικής Πολιτικής για τη Παιδεία και άλλες διατάξεις». Ολομέλεια Βουλής. 3/9/2014
Κύριε Υπουργέ, συζητάμε σήμερα το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που είχαμε ξεκινήσει από τις αρχές Αυγούστου στην Επιτροπή. Εξ αρχής είχαμε πει ότι πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου το οποίο χαρακτηρίζεται από αρκετή προχειρότητα, εκτός από το ότι είναι και ένα νομοσχέδιο επικοινωνιακού χαρακτήρα. Αυτό μάλιστα το διαπιστώνουμε ακόμα και σήμερα, όταν ακόμα «κόβετε και ράβετε» με διάφορες νομοτεχνικές βελτιώσεις και τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, παρότι είχατε δεσμευτεί ότι αυτό θα σταματήσει να γίνεται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.
Από την άλλη, εισάγονται διατάξεις επί παντός του επιστητού, χωρίς όμως κανένα από αυτά τα θέματα να προσεγγίζεται σε βάθος και το βασικότερο, χωρίς να προτείνετε καμία ουσιαστική λύση σε κανένα από τα μείζονα προβλήματα της εκπαίδευσης αυτήν τη στιγμή. Κατακερματισμένες διατάξεις, τροπολογίες με ρυθμίσεις χωρίς καμία συνοχή μεταξύ τους και κυρίως υπάρχει απουσία διάθεσης αντιμετώπισης των σημαντικών εκπαιδευτικών θεμάτων.
Η επεξεργασία του παρόντος νομοσχεδίου στην Επιτροπή κυρίως εστίαση στην ανάγκη διόρθωσης των ανορθολογικών ζητημάτων που σχετίζονται με την προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών.
Ξεκάθαρα είχαμε θέσει το θέμα του ξεκλειδώματος της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών από το 2010, αλλά και της επανεξέτασης της κατηγοριοποίησης των σχολικών μονάδων, προκρίνοντας κυρίως το γεγονός ότι δεν είναι δυνατόν σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα, σε αυτές τις νέες συνθήκες και οικονομικές και κοινωνικές να μην προκριθεί η στήριξη των εκπαιδευτικών. Θα πρέπει οπωσδήποτε να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα. Διότι δεν είναι δυνατόν αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που παρείχαν εκπαιδευτικό έργο σε διάφορες γωνιές της Ελλάδας να βλέπουν αυτήν την προϋπηρεσία να μην προσμετράται, να μην φαίνεται πουθενά στο εκπαιδευτικό τους βιογραφικό.
Φέρνετε, λοιπόν, μια νομοτεχνική βελτίωση, μετά από διάφορα μαγειρέματα και διάφορες δεσμεύσεις προσωπικές αλλά και στον Τύπο, όπου ανοίγετε τους πίνακες -και ορθώς τους ανοίγετε- με αναδρομική ισχύ από το 2012 και μετά. Εμείς ζητάμε από το 2010 και μετά.
Ωστόσο…
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Τι εννοείτε;
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΡΙΣΤΕΛΗ: Συγγνώμη. Έχω την άποψή μου. Θα σας πω…
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Συζήτηση κάνουμε. Είναι μαγείρεμα η συζήτηση;
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΡΙΣΤΕΛΗ: Όχι, όχι. Συζητήσαμε, ζητήσαμε κάτι. Δεν μας απαντήσατε ποτέ γιατί δεν ανοίγετε από το 2010. Το επιχείρημα το οποίο επικαλείστε δεν νομίζω ότι μπορεί να πείσει έναν άνθρωπο ο οποίος από το 2010 μέχρι το 2012 έτρεξε σε δυσπρόσιτες περιοχές. Ήταν η επιλογή του να πάει. Μπορεί να άφησε την οικογένειά του και τώρα τα μόριά του να μην προσμετρηθούν. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.
Στη νομοτεχνική βελτίωση που φέρατε θέλω να πω και να επισημάνω ή να ρωτήσω το εξής, γιατί δεν έχουμε καταλάβει κάτι: Καταργείτε τη διάταξη 5 από το άρθρο 4 και τη διάταξη 4 από το άρθρο 5. Ουσιαστικά, καταργείτε την αναδρομική ισχύ από 1/8/2014. Γιατί; Αυτό καταργείται.
Και από την άλλη βλέπουμε, όσον αφορά την κατηγοριοποίηση των μορίων των σχολικών μονάδων…
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Να απαντήσω;
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΡΙΣΤΕΛΗ: Να ολοκληρώσω και θα μου απαντήσετε.
Φαίνεται ότι περιορίζεται το εύρος των μορίων στις σχολικές μονάδες. Διότι η αρχική διάταξη έλεγε ότι η κατώτερη κατηγορία εντάσσεται αυτοδικαίως στην ανώτερη κατηγορία μορίων των σχολικών μονάδων, ενώ τώρα πια μιλάμε μόνο για τις κατηγορίες μοριοδότησης Θ’ και Ι’. Γιατί συμβαίνει αυτό; Θέλουμε απαντήσεις.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Θα ισχύσει από τώρα. Η διατύπωση, έτσι όπως τη λέτε, γίνεται από το τρέχον έτος.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΡΙΤΣΕΛΗ: Θα ίσχυε για το τρέχον έτος. Τέλος πάντων, συνεχίζω και μετά θα έχετε την ευκαιρία να απαντήσετε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Κυρία συνάδελφε, συνεχίστε. Ούτως ή άλλως, ο κύριος Υπουργός θα λάβει το λόγο και θα απαντήσει.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΡΙΤΣΕΛΗ: Επίσης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή το Υπουργείο εισήγαγε μία διάταξη που αφορά τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς με αναπηρία. Εκτιμήσαμε εξ αρχής ότι το πνεύμα αυτής της διάταξης είναι στη σωστή κατεύθυνση, μόνο που το Υπουργείο για άλλη μία φορά «ψαλίδισε» σημαντικά τη ρύθμιση –το είχαμε ξαναπεί, αλλά δεν πήραμε απάντηση- για λόγους που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε.
Το άρθρο 8 του νομοσχεδίου, λοιπόν, λέει ότι οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία θα μπορούν να διορίζονται κατά προτεραιότητα στη γενική εκπαίδευση σε ποσοστό 5% του συνόλου των θέσεων. Η ίδια ρύθμιση είχε εισαχθεί και στο προσχέδιο του νομοσχεδίου για την ειδική αγωγή, μόνο που τότε το ποσοστό αυτό ανερχόταν στο 10%.
Αδικαιολόγητα επίσης στην παρούσα διάταξη του άρθρου αυτού προστέθηκε μετά από την ολοκλήρωση της συζήτησης μία διατύπωση με την οποία η έναρξη της ισχύος του άρθρου παραπέμπεται για το Μάιο του 2015. Νομίζω ότι η επισήμανση αυτή έγινε και από τον εισηγητή του ΠΑΣΟΚ. Θεωρώ ότι είναι λάθος. Αν όχι, δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί με μία νομοτεχνική βελτίωση ακυρώνετε εκ των προτέρων τη διάταξη που εισάγετε για λόγους που δεν μπορούμε να καταλάβουμε.
Εμείς λέμε ξεκάθαρα ότι οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία έχουν πολλά να δώσουν στη γενική εκπαίδευση. Η προσφορά τους, εκτός από το εκπαιδευτικό έργο, αφορά και στη μεταλαμπάδευση αξιών ζωής στους μαθητές. Είναι απαράδεκτο να εμπαίζονται μ’ αυτό τον τρόπο οι εκπαιδευτικοί και καλούμε το Υπουργείο να θεραπεύσει άμεσα αυτή την παραφωνία.
Επίσης, κατατέθηκαν τρεις υπουργικές τροπολογίες με δεκάδες διατάξεις, πολλές από τις οποίες «φωτογραφικές», για τις οποίες δεν ενημερωθήκαμε. Η γενική εικόνα αυτών των τροπολογιών παραπέμπει σε μία επιφανειακή μεταχείριση των εκπαιδευτικών ζητημάτων και σε μία διάθεση ευνοϊκής μεταχείρισης στα αιτήματα ιδιωτικών συμφερόντων της εκπαίδευσης. Πήρατε πίσω την τροπολογία για την ισοτιμία των τίτλων σπουδών, ωστόσο δεν μπορούμε να καταλάβουμε πού ακριβώς έγκειται και ποιον ωφελεί ουσιαστικά η χαλάρωση του πλαισίου λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων τα οποία πλέον θα λειτουργούν και ως ξενοδοχεία. Ποιους εξυπηρετεί και γιατί έρχεται τώρα αυτή η διάταξη;
Κατά τα άλλα, επιμένετε στις διαγραφές των φοιτητών που έχουν υπερβεί τα έτη σπουδών τους. Με τιμωρητική διάθεση απευθύνεστε στους νέους ανθρώπους που για διάφορους λόγους δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Ελπίζετε ότι θα διαγράψετε περίπου εκατόν πενήντα χιλιάδες φοιτητές, εφαρμόζοντας το ν. 4009. Με ποιον τρόπο τα παιδιά που θα διαγραφούν θα βγουν στην αγορά εργασίας χωρίς το βασικό τους εφόδιο, δηλαδή το πτυχίο;
Εμείς έχουμε καταθέσει μία τροπολογία σε σχέση με το θέμα αυτό με την οποία ενθαρρύνουμε τους νέους να επιστρέψουν στα αμφιθέατρα. Είναι ευκαιρία αυτή η Βουλή να νομοθετήσει και κάτι θετικό, εκτός από μέτρα λιτότητας και δυσβάσταχτους φόρους, ώστε να δοθεί η ευκαιρία στους φοιτητές που έχουν απομακρυνθεί από το πανεπιστήμιο να επανέλθουν, να εγγραφούν χωρίς αναδρομικές προϋποθέσεις και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους εν ηρεμία.
Τέλος, θα ήθελα να πω δυο λόγια για τρεις τροπολογίες που έχουμε καταθέσει. Η πρώτη αφορά τη διαθεσιμότητα των καθηγητών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ζητάμε από το Υπουργείο να απεγκλωβιστεί από τις παράλογες αποφάσεις που έλαβε πριν από ένα χρόνο και να επαναφέρει τις ειδικότητες που κατάργησε και τους εκπαιδευτικούς που έθεσε σε διαθεσιμότητα.
Επίσης, το Υπουργείο Παιδείας, παρά τα τεράστια κενά που παρουσιάζει η επαγγελματική εκπαίδευση σε διδακτικό προσωπικό, εξακολουθεί να μην προβαίνει σε μόνιμους διορισμούς ούτε καν στην αναλογία του 1/5, ενώ πάνω από πεντακόσιοι εκπαιδευτικοί της επαγγελματικής εκπαίδευσης έχουν μετακινηθεί σε δομές άλλων Υπουργείων μετά και από τη διαθεσιμότητα στην οποία τέθηκαν. Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά ουσιαστικά την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και την αξιοποίηση όλων των καθηγητών στην εκπαίδευση και όχι σε δομές άλλων Υπουργείων οι οποίες είναι άσχετες με το εκπαιδευτικό έργο.
Η δεύτερη τροπολογία αφορά την επανεξέταση των μαθητών της Α’ λυκείου. Η άποψή μας είναι ότι η εκπαιδευτική μεταχείριση των παιδιών αυτών θα πρέπει να έχει ως γνώμονα την ενθάρρυνσή τους να συνεχίσουν στο λύκειο και να ξεπεράσουν την περιπέτεια μιας σχολικής αποτυχίας για την οποία ουσιαστικά δεν ευθύνονται. Σας καλούμε να εξετάσετε προσεκτικά αυτή την τροπολογία και να προβείτε σ’ όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε όσον το δυνατόν περισσότεροι μαθητές να συνεχίσουν στη δευτέρα λυκείου.
Ταυτόχρονα, ζητάμε την αποκατάσταση της αδικίας στην ειδικότητα ΠΕ17.13. Ανάμεσα σε όλα τα άλλα, τότε είχατε καταργήσει και αυτή την ειδικότητα, χωρίς να έχει καμία σχέση με τα ΕΠΑΛ.
Παρακαλώ να τις δείτε με πάρα πολύ σοβαρότητα. Είμαστε εδώ για να τις συζητήσουμε και να ανοίξουμε το διάλογο.
Ευχαριστώ.
ΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΟΡΗΤΡΙΑΣ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ Β’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΣ ΞΟΥΛΙΔΟΥ,
ΓΙΑ ΤΟ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
«ΊΔΡΥΣΗ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
Με αφορμήτη συζήτηση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων « Ίδρυση Εθνικού Συμβουλίου για την Παιδεία και άλλες διατάξεις», η Ειδική Αγορήτρια των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, Σταυρούλα Ξουλίδου, έκανε την ακόλουθη δήλωση σχετικά με την κατάργηση των δημοσίων ΕΠΑ.Σ., σε αντίθεση με τις ιδιωτικές:
«Για μια ακόμη φορά το Υπουργείο Παιδείας χτυπά τη δημόσια ΤΕΕ. Μεριμνεί για την ομαλή λειτουργία των ιδιωτικών ΕΠΑ.Σ. αλλά βιάζεται να καταργήσει τις δημόσιες, χωρίς ωστόσο να είναι έτοιμα προς λειτουργία τα ΣΕΚ, που θα τις αντικαταστήσουν. Αυτή τη στιγμή τα ΣΕΚ είναι σχολεία- φαντάσματα. Δεν είναι γνωστό ούτε πόσα θα λειτουργήσουν, ούτε πού θα λειτουργήσουν, ούτε με ποιο προσωπικό, με ποια βιβλία, με ποιο ωρολόγιο πρόγραμμα, με ποιο αναλυτικό πρόγραμμα ούτε ΠΟΤΕ θα αρχίσει η λειτουργία τους. Παραλογισμός, αν αναλογιστεί κανείς ότι πρόσφατα το Υπουργείο Παιδείας έδωσε παράταση 2 ετών στη λειτουργία των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Δεν είναι δυνατόν άλλα υπουργεία να παρέχουν Εκπαίδευση και το αρμόδιο Υπουργείο, το Υπουργείο Παιδείας, να παρέχει Κατάρτιση, και μάλιστα κακής ποιότητα εξαιτίας της έλλειψης οργάνωσης και σωστής προετοιμασίας. Ζητούμε, λοιπόν, να δοθεί κατ’ αναλογία παράταση 2 ετών και στη λειτουργία των δημόσιων ΕΠΑ.Σ.
Τέλος, όσον αφορά τη λήξη της θητείας των διευθυντών και υποδιευθυντών των καταργούμενων ΕΠΑ.Σ. θεωρούμε ότι η τοποθέτησή τους στις κενούμενες θέσεις διευθυντών ΕΠΑΛ και Εργαστηριακών Κέντρων πρέπει να ισχύσει αναδρομικά από την 1η Ιουλίου 2014, εφόσον οι περισσότερες θέσεις διευθυντών και υποδιευθυντών έχουν καλυφθεί ήδη. Έτσι δεν θα υπάρχουν στρεβλώσεις και αδικίες.»