Στην πολιτική επιλογή της κυβέρνησης να σπάσει σταδιακά ο κύκλος της αδιοριστίας των εκπαιδευτικών, αναφέρθηκε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης, στο πλαίσιο απάντησης επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή. Τα τελευταία 5 χρόνια αποχώρησαν 32.000 εκπαιδευτικοί ενώ οι προσλήψεις ήταν λιγότερες από 2.000.
Οι μαζικές προσλήψεις των αναπληρωτών αποδεικνύουν το έμπρακτο ενδιαφέρον και την προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής για την Ειδική Εκπαίδευση, καθώς οι φετινές προσλήψεις αναπληρωτών ανέρχονται σε 4.017 έναντι των 2.663 των ίδιων κλάδων το περσινό έτος. Επίσης, διατέθηκαν 2.605 πιστώσεις για προσλήψεις Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού για να καλυφθούν οι δομές της Ειδικής Αγωγής και τα προγράμματα της Παράλληλης Στήριξης.
Παρά τη σημαντική αύξηση των προσλήψεων και το ουσιαστικό βήμα που έχει γίνει ο Νίκος Φίλος δήλωσε ότι «δεν είμαστε ικανοποιημένοι, διότι το προσωπικό που έχει προσληφθεί και έχει καλύψει τις ανάγκες, στο βαθμό που τις έχει καλύψει, δεν είναι μόνιμο και αν το θέμα της μονιμότητας είναι ένα ισχυρό στοιχείο για ολόκληρη την εκπαίδευση, ειδικά για την Ειδική Αγωγή είναι εκ των ων ουκ άνευ, διότι η σχέση του παιδιού με το δάσκαλο είναι μια προσωπική σχέση, η σχέση ενός παιδιού που έχει ανάγκη ειδικής αγωγής με ένα δάσκαλο είναι μια βαθιά, συναισθηματική προσωπική σχέση και δεν είναι δυνατόν τα παιδιά αυτά να αλλάζουν διδακτικό προσωπικό κάθε χρόνο ή να περιμένουν και στη μέση της χρονιάς να πάει ο αναπληρωτής για να αναλάβει το πρόγραμμα της εκπαίδευσής τους».
Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων τόνισε την αναγκαιότητα των μόνιμων διορισμών ιδίως στην Ειδική Αγωγή στην οποία και θα δοθεί προτεραιότητα υπογραμμίζοντας ότι «αναλογικά για πρώτη φορά στα χρονικά της εκπαίδευσης θα υπάρχουν προσλήψεις, διορισμοί, μόνιμου προσωπικού στην Ειδική Αγωγή».
Επίσης, ο Νίκος Φίλης αναφέρθηκε στο οπισθοδρομικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει την Ειδική Αγωγή που είναι πίσω από τις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες επιμόρφωσης και εκπαίδευσης των παιδιών με προβλήματα. Το Υπουργείο προσπαθεί να περάσει στο θεσμό της συνεκπαίδευσης και συμπερίληψης, θεσμός που δεν προδικάζει την μελλοντική κατάργηση όλων των ειδικών σχολείων αλλά δεν μπορούν, όπως ανέφερε ο Υπουργός, να δημιουργούνται σχολεία γκέτο.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ο θεσμός της συνεκπαίδευσης και συμπερίληψης των παιδιών στο τυπικό σχολείο είναι σημαντικός για τρεις λόγους:
- Πρώτα- πρώτα τα παιδιά αυτά δεν θα πηγαίνουν ξεχωριστά από τα άλλα παιδιά σε σχολεία που καταλήγουν συχνά να είναι γκέτο. Αντίθετα τα εντάσσουμε στην τυπική εκπαίδευση ώστε να έχουν και αυτά τα ερεθίσματα, ψυχολογικά, διανοητικά που έχουν οι υπόλοιποι μαθητές.
- Το σχολείο αποτελεί τον κύριο κοινωνικό χώρο αναφοράς στη ζωή των παιδιών και δεν πρέπει να είναι μακριά από την κατοικία τους. «Πρέπει να προσανατολίσουμε την ένταξη μιας μεγάλης κατηγορίας παιδιών με ειδικές ανάγκες στα σχολεία της γειτονιάς με συγκεκριμένες προβλέψεις».
- Οι μαθητές της τυπικής ανάπτυξης πρέπει να αντιληφθούν ότι ζουν σε ένα περιβάλλον με ανθρώπους με αναπηρίας και έτσι να καταπολεμηθούν προλήψεις και προβλήματα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει οι θεσμοί ένταξης στα σχολειά να γίνουν πραγματικοί θεσμοί ένταξης και η παράλληλη στήριξη να μην είναι ο προσωπικός εκπαιδευτικός του παιδιού αλλά η λειτουργία του σχολείου.
Ο Υπουργός στο κλείσιμο της πρωτολογίας του αναφέρθηκε και στο διάλογο για την μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση, ο οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη.
«Ο διάλογος αυτός θα αποδώσει καρπούς παρά το ότι δημιουργούνται προβλήματα, ακατανόητα, παρεμπόδισης του διαλόγου από ορισμένες ομάδες. Δεν υπάρχει κάτι δεδομένο κάτι που να προκαταλαμβάνει το διάλογο, δεν είναι προσχηματικός είναι ουσιαστικός, ο διάλογος και γι’ αυτό είναι ακατανόητη η αντίδραση από ορισμένες πλευρές» επεσήμανε ο Υπουργός Νίκος Φίλη,ς προσθέτοντας ότι και «οι κινητοποιήσεις μπορεί να είναι στοιχείο του διαλόγου αλλά όχι να ματαιώνεται ο διάλογος, όχι να παρεμποδίζεται αλλά να εμπλουτίζεται ακόμα και με συνθήματα».
Ο Νίκος Φίλης διαβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να δώσει τη μάχη για την αναβάθμιση του σχολειού, για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, χαρακτηρίζοντας το έργο αυτό ως μια υποχρέωση απέναντι στη νεολαία απέναντι στο μέλλον της χώρας, που πρέπει να βγει από την κρίση και το σχολείο να είναι ένας ουσιαστικός θεσμός ώστε από την κρίση να περάσουμε στην ανάπτυξη.
Ο Υπουργός κάλεσε όλα τα κόμματα να συμβάλλουν σε αυτή την προσπάθεια για να υπάρξει μια συναινετική αντιμετώπιση των προβλημάτων με τη διαφύλαξη της ιδεολογικής αφετηρίας της κάθε πλευράς.