Οι υποψήφιοι τις επόμενες μέρες θα πρέπει να φτιάξουν το μηχανογραφικό 2022 – Οι βάσεις στις σχολές αναμένονται το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου.
Η υποβολή του μηχανογραφικού αναμένεται να ξεκινήσει την επόμενη εβδομάδα καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθούν τα ειδικά μαθήματα και να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε σχολής/τμήματος.
Μιλώντας στο CNN Greece, ο εκπαιδευτικός αναλυτής, Γιώργος Χατζητέγας εκτίμησε πως: «Ο αλγόριθμος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) αναμένεται να περιορίσει το ποσοστό επιτυχίας των μαθητών από τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) στο 66% και στο 45% για εκείνους των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), όπως ακριβώς και το 2021».
Όπως εξηγεί, σύμφωνα με τα στατιστικά του υπουργείου Παιδείας, έχει διαπιστωθεί μείωση 4.000 διαγωνιζομένων που προέρχεται εξ ολοκλήρου από τον προσανατολισμό των ανθρωπιστικών σπουδών, γεγονός που θα καταστήσει τον ανταγωνισμό ηπιότερο στο 1ο επιστημονικό πεδίο. Επίσης, επιβεβαιώθηκε η δυσκολία που αντιμετώπισαν οι υποψήφιοι σε Αρχαία Ελληνικά και Μαθηματικά, όχι όμως στον βαθμό που αναμενόταν.
«Δύσκολη αποδείχθηκε και η Φυσική για το 2ο και 3ο επιστημονικό πεδίο, καθώς και τα Λατινικά -που επανήλθαν στις φετινές πανελλαδικές– με σχεδόν το 50% να κινείται κάτω από τη βάση» προσθέτει ο κ. Χατζητέγας.
«Επί του παρόντος οι υποψήφιοι δεν μπορούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό διότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εξέταση των ειδικών μαθημάτων, την Παρασκευή 1η Ιουλίου. Από την προσεχή εβδομάδα αναμένεται η καταχώρηση των ΕΒΕ στο μηχανογραφικό σύστημα του υπουργείου Παιδείας. Μετά την καταχώρηση θα μπορέσουν οι υποψήφιοι να συμπληρώσουν και να οριστικοποιήσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο» συμπληρώνει.
«Πρέπει να τονίσουμε ότι ένας μεγάλος αριθμός υποψηφίων, υπολογίζεται στους 30.000, δεν θα έχει τη δυνατότητα συμπλήρωσης μηχανογραφικού και θα πρέπει να αρκεστεί στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ)».
Σε κάθε περίπτωση όλοι οι υποψήφιοι θα πρέπει να εξαντλήσουν τις επιλογές τους και να μην λάβουν υπόψιν τις βάσεις των προηγούμενων ετών, υπογραμμίζει o εκπαιδευτικός αναλυτής.
«Τα βαθμολογικά “ρετιρέ”, δηλαδή οι περιζήτητες σχολές όλων των πεδίων δεν θα κινηθούν τόσο υψηλά, καθώς έχει αλλάξει ο τρόπος προσμέτρησης των μορίων».
Κάθε υποψήφιος θα έχει τέσσερις βαθμολογίες, όμως τα μόριά του θα είναι διαφορετικά από σχολή σε σχολή, καθώς αλλάζουν οι συντελεστές βαρύτητας λόγω ποσοστών συμμετοχής των μαθημάτων, εξηγεί ο κ. Χατζητέγας και τονίζει:
«Το σύστημα είναι το περιπλοκότερο όλων των εποχών και πρέπει να τηρηθεί η γενική αρχή περί φθίνουσας σειράς επιθυμίας και μόνο».
Πόσοι μαθητές έγραψαν κάτω από τη βάση
Στο μάθημα της Έκθεσης το 17,13% των υποψηφίων έλαβε κάτω από τη βάση (20,37% πέρσι).
Όσον αφορά την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, στα Αρχαία Ελληνικά το 37,20% των υποψηφίων έγραψε από 0 έως 10 (45,26% το 2021). Βαθμολογία από 18 έως 20 συγκέντρωσε το 2,27% των υποψηφίων (3,83%).
Στην Ιστορία, το ποσοστό κάτω από τη βάση ήταν 47,96% (51,19% πέρυσι) ενώ 18 με 20 έγραψε το 15,56% (13,65% πέρυσι).
Στο μάθημα των Λατινικών 10-20 έγραψε το 54,87%, εκ των οποίων το 17,96% 18 με 20, ενώ συγκριτικά στοιχεία με πέρυσι δεν υπάρχουν, καθότι οι υποψήφιοι είχαν εξεταστεί στην Κοινωνιολογία.
Στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, στη Φυσική το ποσοστό που έγραψε κάτω από τη βάση (45,04%) είναι λίγο υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι (44%), όχι όμως και οι υψηλές βαθμολογίες, καθώς το 13,44% (16,98% πέρυσι) των υποψηφίων έγραψε πάνω από 18.
Στο μάθημα των Μαθηματικών σημειώνεται μια μικρή γενική πτώση, με το ποσοστό βαθμολογιών κάτω από τη βάση να διαμορφώνεται στο 34,99% (31,8% το 2021) και των βαθμολογιών 18-20 στο 11,88% (19,01% το 2021).
Για τους υποψήφιους της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας, στο μάθημα της Φυσικής το 49,84% (47,43% το 2021) των υποψηφίων έγραψε κάτω από 10 και το 13,44% (18,39% το 2021) να έχει λάβει βαθμολογία 18-20.
Στη Χημεία, στο 38,34% (38,66% το 2021) διαμορφώθηκε το ποσοστό των βαθμολογιών κάτω από τη βάση, ενώ οι άριστοι μειώθηκαν σε σχέση με πέρσι, αφού το 12,44% (15,38% το 2021) των υποψηφίων έλαβε βαθμολογία από 18 έως 20.
Στη Βιολογία, το ποσοστό βαθμολογιών κάτω από τη βάση ήταν 30,74% (31,56% το 2021), ενώ από 18 έως και 20, έλαβε το 14,57% (17,78%).
Σχετικά με τους υποψήφιους της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, στα Μαθηματικά το 73,56% (72,76% πέρυσι) έγραψε κάτω από τη βάση. Τα γραπτά που βαθμολογήθηκαν με βαθμό άνω του 18, ήταν πολύ λίγα, μόλις 1,51% (2,66% το 2021).
Στο μάθημα της Πληροφορικής, κάτω του 10 έγραψε το 39,84% (41,69% το 2021) των υποψηφίων. Αρίστευσε το 15,96% (21,70% το 2021) των υποψηφίων με βαθμούς από 18 έως 20. Στο μάθημα της Οικονομίας, κάτω από τη βάση έγραψε το των υποψηφίων 35,31% (34,31% το 2021) και 18-20 το 23,13% (27,12% πέρσι).
Πώς να συμπληρώσετε το μηχανογραφικό σας
Οι υποψήφιοι των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, μέχρι και την Πέμπτη 30 Ιουνίου 2022 μπορούν να απευθύνονται στο Λύκειό τους και οι φετινοί τελειόφοιτοι που δεν έχουν υποβάλει αίτηση δήλωση για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022, προκειμένου να δημιουργήσουν κωδικό ασφαλείας (password) για την υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου.
Σημειώνεται ότι οι διαδικασίες για την υποβολή Μηχανογραφικού Δελτίου (Μ.Δ.) και Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου(Π.Μ.Δ.) έτους 2022 θα ολοκληρωθούν περί τα μέσα Ιουλίου.
Φέτος, το σύνολο των 461 τμημάτων όρισε συνολικά 5.611 συντελεστές, χωρίς αυτούς των ειδικών μαθημάτων. Ετσι, ένας υποψήφιος μπορεί να έχει έως και 249 διαφορετικές βαθμολογίες για να διεκδικήσει μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέτος.
Πώς γίνεται, όμως, η σωστή συμπλήρωση ενός μηχανογραφικού δελτίου;
Οδηγίες:
H αξιολόγηση των σχολών και η σειρά προτεραιότητας που θα δώσει ο κάθε υποψήφιος θα πρέπει να γίνουν βάσει των επιθυμιών του και όχι του βαθμού επίδοσης. Παρά τις εκτιμήσεις των βάσεων που αποτελούν «πυξίδα» για τη γενική τάση, είναι πολύ δύσκολο να προβλεφθεί με ακρίβεια η πορεία της βάσης εισαγωγής για κάθε τμήμα. Επομένως, η επίδοση ενός μαθητή και ο μέσος όρος του στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν θα πρέπει να παίξουν μεγάλο ρόλο στην επιλογή του για την εισαγωγή του σε ένα τμήμα.
Η επιλογή ενός τμήματος θα πρέπει να γίνει ύστερα από μελέτη του προγράμματος σπουδών του. Ο τίτλος μπορεί να είναι παραπλανητικός. Το πρόγραμμα σπουδών αφορά στο σύνολο των μαθημάτων και τις κατευθύνσεις, ενώ ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί και στα επαγγελματικά δικαιώματα που δίνονται από κάθε τμήμα, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου τμήματα με την ίδια ονομασία δεν έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα.
Εδώ κι έναν χρόνο, ο ακαδημαϊκός χάρτης έχει αλλάξει και πολλά πανεπιστημιακά τμήματα έχουν προκύψει από τη συγχώνευση ΤΕΙ. Τα περισσότερα εξ αυτών εδράζουν σε περιφερειακά πανεπιστήμια και ακόμα δεν έχουν οριστεί για τα περισσότερα επαγγελματικά δικαιώματα.
Εφόσον ο υποψήφιος επιθυμεί να διεκδικήσει μετεγγραφή, θα πρέπει να γνωρίζει ότι φέτος έχουν αλλάξει πολλά δεδομένα. Θεσπίστηκε βάση μετεγγραφής, σύμφωνα με την οποία δικαίωμα μετεγγραφής έχει ένας εισακτέος που η επίδοσή του είναι μέχρι 2.750 μόρια χαμηλότερη της βάσης εισαγωγής του τμήματος της επιθυμίας του. Η μοριοδότηση έχει αλλάξει ενισχύοντας κάποιες κοινωνικές ομάδες και πλέον θα υπάρχει και δεύτερος γύρος μετεγγραφών.
Οι αντιστοιχήσεις των τμημάτων, που δημοσιοποιήθηκαν πριν από λίγες μέρες, ήταν μια (δυσάρεστη) έκπληξη για κάποιους. Πολλά τμήματα που είχαν αντιστοιχήσεις πέρσι, πλέον δεν δίνουν αυτήν τη δυνατότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας» του ΟΠΑ. Ενώ υπάρχουν άλλα πέντε τμήματα με την ίδια ονομασία σε Κοζάνη, Πάτρα, Αγιο Νικόλαο, Καβάλα και Τρίπολη, το τμήμα του ΟΠΑ εξαιρείται από την αντιστοίχηση. Υπενθυμίζεται ότι η βάση εισαγωγής του πέρσι ήταν 17.959 μόρια, ενώ σε ορισμένα από τα υπόλοιπα περιφερειακά τμήματα η βάση εισαγωγής ήταν ακόμα και 5.000 μόρια.
Πώς γίνεται ο υπολογισμός των μορίων
Ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου που συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022 και εφεξής για εισαγωγή στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων, γίνεται ως εξής: ο γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας, όπως αυτός καθορίστηκε με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου ΑΕΙ για κάθε Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση Τμήματος. Τα τέσσερα ανωτέρω γινόμενα προστίθενται και το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται επί 1.000, για να προκύψει ο συνολικός αριθμός μορίων κάθε υποψηφίου.
Δεδομένου του γεγονότος ότι οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων, όπως τέθηκαν από τα Ιδρύματα, σε κάποιες περιπτώσεις διαφέρουν μεταξύ Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων ιδίου γνωστικού αντικειμένου, ενδέχεται να προκύψουν διαφοροποιήσεις στον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων.
Σχετικά με τα κριτήρια ισοβάθμιας
α. Η επιλογή των υποψηφίων γίνεται μόνο για τις Σχολές ή τα Τμήματα που έχουν δηλώσει προτίμηση εισαγωγής και κατά φθίνουσα σειρά μορίων, μέχρι τη συμπλήρωση των θέσεων εισακτέων σε κάθε Σχολή ή Τμήμα κατά περίπτωση.
β. Για κάθε επιστημονικό πεδίο τα μαθήματα που υπολογίζονται για τα κριτήρια ισοβαθμίας είναι τα ακόλουθα:
αα) για το πρώτο (1ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Αρχαία Ελληνικά, Β΄ Ιστορία, Γ΄ Λατινικά, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.
ββ) για το δεύτερο (2ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Μαθηματικά, Β΄ Φυσική, Γ΄ Χημεία, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
γγ) για το τρίτο (3ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Βιολογία, Β΄ Χημεία, Γ΄ Φυσική, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
δδ) για το τέταρτο (4ο) Επιστημονικό Πεδίο: Α΄ Μαθηματικά, Β΄ Οικονομία, Γ΄ Πληροφορική, Δ΄ Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.
γ. Σε περίπτωση ισοβαθμίας δύο ή περισσοτέρων υποψηφίων στη θέση του τελευταίου εισαγόμενου σε Σχολή ή Τμήμα,
i) εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό στο μάθημα με τον μέγιστο συντελεστή βαρύτητας. Αν δεν υπάρχει ένα μοναδικό μάθημα με μέγιστο συντελεστή βαρύτητας, τότε εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό σε εκείνο το μάθημα που έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και το οποίο προηγείται στη σειρά της ανωτέρω περ. β.
ii) αν πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγεται ο υποψήφιος με μεγαλύτερο βαθμό στο μάθημα με τον αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας μεταξύ των τριών υπολοίπων μαθημάτων. Αν δεν υπάρχει ένα μοναδικό μάθημα με αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας, τότε εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό σε εκείνο το μάθημα που έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και το οποίο προηγείται στη σειρά της ανωτέρω περ. β.
iii) αν πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγεται ο υποψήφιος με μεγαλύτερο βαθμό στο μάθημα με τον αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας μεταξύ των δύο υπολοίπων μαθημάτων. Αν δεν υπάρχει ένα μοναδικό μάθημα με αμέσως μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας, τότε εισάγεται ο υποψήφιος που έχει μεγαλύτερο βαθμό σε εκείνο το μάθημα, που έχει μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας και το οποίο προηγείται στη σειρά της ανωτέρω περ. β.
δ. Αν μετά την εξάντληση όλων των παραπάνω κριτηρίων, εξακολουθούν να υπάρχουν ισοβαθμούντες, εισάγονται όλοι οι ισοβαθμούντες, με την επιφύλαξη της παρακάτω περίπτωσης ε.
ε. Στην περίπτωση ισοβαθμίας με τον τελευταίο εισαγόμενο σε σχολή των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπ/κών Ιδρυμάτων, των Σχολών Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σχολών της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, των Σχολών Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ.Σ. και Λιμενοφυλάκων, καθώς και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και μετά την εξάντληση των κριτηρίων της ανωτέρω περ. γ,
εισάγεται ο υποψήφιος που δήλωσε τη σχολή αυτή με προγενέστερη σειρά προτίμησης. Αν πάλι υπάρχει ισοβαθμία, εισάγεται ο υποψήφιος με μεγαλύτερο βαθμό στο τέταρτο μάθημα της ανωτέρω περ. β.
στ. Για κάθε Σχολή της ανωτέρω περ.ε του παρόντος άρθρου και εφόσον προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, συντάσσονται πίνακες επιλαχόντων υποψηφίων, οι οποίοι θα περιλαμβάνουν τους υποψηφίους που έχουν κριθεί ικανοί στις προκαταρκτικές εξετάσεις και την έχουν δηλώσει στο Μηχανογραφικό Δελτίο (ΜΔ) σε σειρά προγενέστερη από τη σχολή επιτυχίας τους. Η σύνταξη αυτών των πινάκων γίνεται κατά φθίνουσα σειρά μορίων και σύμφωνα με τα κριτήρια των ανωτέρω περιπτώσεων της παρούσας παραγράφου».