Τρίτη 10 Μαρτίου 2020, ώρα 13:22. Οι μαθητές του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου- Κορδελιού ανταλλάσσουν τις τελευταίες κουβέντες της ημέρας προτού αναχωρήσουν για το σπίτι. «Τι θα φας σήμερα;», ρωτάει κάποιος. «Μπάμιες και τις σιχαίνομαι…», έρχεται αυθόρμητα η απάντηση από τον απέναντι. «Εγώ σήμερα έχω προπόνηση και βαριέμαι», ανταπαντά ένας άλλος μαθητής.

Τετάρτη 11 Μαρτίου 2020. Το σχολείο κλείνει, τα σχέδια «παγώνουν», ελέω κορονοϊού, τα παιδιά δεν βλέπουν τους φίλους τους και η ζωή τους περνάει στη ρουτίνα της καραντίνας…

Ο έξω κόσμος γίνεται, εν μία νυκτί, «ένα μπαλκόνι, ένα παράθυρο ανοιχτό». Σαν κι αυτό που, με τη βοήθεια των δασκάλων τους, αποφασίζουν ν’ ανοίξουν με τη βοήθεια του διαδικτύου, καταγράφοντας, μέσα από φωτογραφίες και σκέψεις τους, σ’ ένα βίντεο στο youtube, την καθημερινότητά τους που άλλαξε άρδην με την εισβολή του κορονοϊού στη ζωή τους.

«Ανοιχτά Παράθυρα/εν καιρώ καραντίνας…» είναι ο τίτλος του «αφιερωμένου σε όλους τους ανθρώπους» βίντεο που ετοίμασαν μαθητές και μαθήτριες του σχολείου εν μέσω καραντίνας, επικοινωνώντας με εικόνες και κείμενα, τις σκέψεις τους, με την πολύτιμη βοήθεια των δασκάλων τους· της Άρτεμις Κεφαλίδου και της Κικής Ζέρβου.

Στο βιντεάκι καλέστηκαν και συμμετείχαν οι συναδέλφισσες και συνδιδάσκουσες στα τμήματα Ε1 και ΣΤ2 Μαρία Βλαχοπούλου, Ελένη Δελημπέη, Ευδοκία Κουγιουμτζή, Αντωνία Τουτζιάρη και Ελένη Φωτιάδου, οι οποίες μοιράστηκαν μαζί τους τις εικόνες και τις σκέψεις τους.

Μέσα από οθόνες τάμπλετ, υπολογιστών, λάπτοπ, κινητών ή και διά τηλεφώνου, τα παιδιά «αφηγήθηκαν» με τον δικό τους τρόπο την καθημερινότητά τους κρατώντας ανοιχτό ένα παράθυρο στην επικοινωνία μεταξύ τους αλλά και με τον έξω κόσμο.

Αυτή δεν ήταν, ωστόσο, η μοναδική δράση των παιδιών του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου- Κορδελιού εν μέσω των απαγορεύσεων που ίσχυσαν όλο το προηγούμενο διάστημα, με τα σχολεία κλειστά λόγω κορονοϊού. «Ημέρες καραντίνας» λέγεται το μουσικό πρότζεκτ με όργανα από ανακυκλώσιμα υλικά και επαναχρησιμοποιούμενα αντικείμενα, που εκπονήθηκε από τα παιδιά της μουσικής ομάδας του σχολείου, στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης, με υπεύθυνες εκπαιδευτικούς την Ηλέκτρα Καρακατσάνη (εκπ. Μουσικής) και την Ελένη Δελημπέη (εκπ. Πληροφορικής), το δίμηνο Μαρτίου- Απριλίου 2020.

Οι μαθητές, εμπνευσμένοι από τη μουσική που γράφτηκε ειδικά για τον σκοπό αυτό από την εκπαιδευτικό μουσικής και από τις φωτογραφίες της πόλης που τραβήχτηκαν τη συγκεκριμένη περίοδο, από τις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς, λειτουργούν ως δυνάμει καλλιτέχνες, δημιουργώντας ρυθμικά σχήματα με ηχογόνα αντικείμενα δικής τους έμπνευσης. Επίσης, χρησιμοποιώντας λογισμικά επεξεργασίας ήχου, εικόνας και πλατφόρμες διαμοιρασμού αρχείων, αναπτύσσουν ψηφιακές δεξιότητες, απαραίτητες στη σύγχρονη εκπαίδευση.

Η δράση συντονίστηκε με σκοπό να παροτρύνει τα παιδιά να εκφραστούν δημιουργικά, να γίνουν ευρηματικά, ευφάνταστα, εμψυχώνοντας τους εαυτούς τους και τους συμμαθητές τους. Πολύτιμη ήταν η βοήθεια στην υλοποίηση του πρότζεκτ από τον βιολονίστα- μουσικολόγο Πάνο Λαμπριανίδη, ενώ στο μεταλλόφωνο και στο ιδιότυπο ποτηρόφωνο έπαιξε ο Γιώργος Μέρκος, υπό τη ρυθμική συνοδεία των μαθητών και μαθητριών του σχολείου.

Ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία και την καινοτομία

Η δράση «Ανοιχτά Παράθυρα» είναι μέρος του πρωτοποριακού ευρωπαϊκού προγράμματος NEMESIS, που με επιτυχία υλοποιεί το 6ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου- Κορδελιού. Το NEMESIS είναι ένα νέο εκπαιδευτικό μοντέλο που στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής καινοτομίας σε μαθητές της ΠΕ & ΔΕ. Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό έργο που συνδέει τους εκπαιδευτικούς να παρέχουν όλα τα εφόδια στους μαθητές τους, ώστε να αναπτύξουν δεξιότητες καινοτομίας, ενισχύοντάς τους με τα εργαλεία και τις ικανότητες που θα χρειαστούν για να συμβάλουν στην αλλαγή της κοινωνίας.

Μάλιστα, οι μαθητές των Ε1 και ΣΤ2 τάξεων, συμμετέχοντας από πέρυσι στο εν λόγω ευρωπαϊκό πρόγραμμα, με τις εκπαιδευτικούς τους κ.κ. Κεφαλίδου και Ζερβού, έχουν σχεδιάσει και υλοποιούν το δικό τους πρότζεκ κοινωνικής καινοτομίας, με τίτλο «Μια ιστορία θα σας πω…», στο πλαίσιο του οποίου εντάσσονται και οι παραπάνω δράσεις …της καραντίνας.

Άλλωστε, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής του σχολείου Στέργιος Παπαδόπουλος, «στο 6ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Ελευθερίου- Κορδελιού προσπαθούμε όλα αυτά τα χρόνια, μέσα από καινοτόμες δράσεις του σχολείου μας (ευρωπαϊκά προγράμματα, θεατρική ομάδα, παραδοσιακή χορευτική ομάδα, ομάδα ρομποτικής, ομάδα σκίτσου, ομάδα σκάκι, μουσική ομάδα, έκδοση σχολικής εφημερίδας, βραβευμένη ιστοσελίδα, ψηφιακή τάξη- καινοτόμες ψηφιακές εφαρμογές, οργανωμένη μαθητική βιβλιοθήκη, συνεργασία με πανεπιστήμια και μη κυβερνητικές οργανώσεις, συμμετοχές σε πανελλήνιους διαγωνισμούς με πανελλήνιες διακρίσεις) να ωφελούνται όλα, χωρίς καμιά εξαίρεση, τα παιδιά».

«Στόχος όλων αυτών των δράσεων είναι όχι μόνο η κοινωνική ένταξη των μαθητών και των οικογενειών τους με σεβασμό στη διαφορά και στην προέλευση, αλλά και να συμβάλουμε στη διαμόρφωση μαθητών ικανών να διαχειριστούν τη διαπολιτισμική πραγματικότητα και να επωφεληθούν απ’ αυτή στο πλαίσιο δημοκρατικών κοινωνικών αντιλήψεων και πρακτικών. Θα συνεχίσουμε να είμαστε ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία, ένα σχολείο που προάγει την αίσθηση της ελευθερίας, την αυτενέργεια, την αυτοδιαχείριση, τη συμμετοχή, την καινοτομία, το σεβασμό στη διαφορετικότητα, την ισότητα, το ομαδικό πνεύμα, τη φιλία, την ευγενή άμιλλα, την αλληλεγγύη, τη συνεργασία, τη διασκέδαση», αναφέρει χαρακτηριστικά ο διευθυντής του ξεχωριστού αυτού σχολείου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025