Αυτό που θα ακούσετε σε αυτό το κείμενο είναι είτε μία θεωρία συνωμοσίας είτε μία ιστορία που αναφέρεται σε συνωμότες. Η επιλογή είναι δική σας. Ο τίτλος του άρθρου μοιάζει αντιφατικός αφού κανονικά τα σχολεία θα έπρεπε να ανοίγουν για να επανέλθει η κανονική λειτουργία τους δηλαδή η δια ζώσης εκπαίδευση. Στο τέλος όμως του κειμένου θα διαπιστώσετε πως καμία αντίφαση δεν υφίσταται αλλά πως υπάρχει ένα καλά κρυμμένο και επεξεργασμένο σχέδιο.

Δημήτρης Τσιριγώτης. Φυσικός

Το τελευταίο διάστημα έχουν αναφερθεί πάρα πολλοί πιθανοί λόγοι που μπορεί να κρύβονται πίσω από τον ολοφάνερο διακαή πόθο του για το . Ένα εγχείρημα που εκ πρώτης ανάγνωσης φαίνεται να έχει τόσο μεγάλο ρίσκο για την κυβέρνηση για τόσο μικρό κέρδος που μοιάζει αυτοκαταστροφικό αλλά που όπως θα διαπιστώσετε στο τέλος του κειμένου το ρίσκο για εκείνη είναι ελάχιστο και το πιθανό κέρδος τεράστιο. Πριν σας μιλήσω για την δική μου άποψη θα ήθελα να σας υπενθυμίσω μερικά φαινομενικά άσχετα στοιχεία και γεγονότα, τα οποία θα συσχετιστούν μεταξύ τους στο τέλος του κειμένου, όπου θα αναφερθεί και το γενικό συμπέρασμα.

ΣΤΟΙΧΕΙΟ 1: Με απλή δήλωση γονέων τα παιδιά μένουν στο σπίτι

Τέλη Απριλίου το υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει το άνοιγμα των σχολείων. Δίνει το δικαίωμα στους μαθητές να μην έρχονται στο σχολείο αρκεί να φέρουν μια απλή δήλωση των γονέων πως στο περιβάλλον τους υπάρχει άτομο που ανήκει στις ευπαθείς ομάδες. Προσέξτε πως δεν είναι απαραίτητη καμία ιατρική βεβαίωση που να αποδεικνύει τα όσα θα αναφέρονται στην δήλωση. Δεδομένου του φόβου των γονέων δίνει το δικαίωμα σε αυτούς να μην στείλουν τα παιδιά τους και καθιστά την φοίτησή τους έμμεσα προαιρετική. Έχει σημασία πως δεν δίνει το ίδιο δικαίωμα και στους εκπαιδευτικούς αλλά απαιτεί ιατρικές βεβαιώσεις για την δική τους εξαίρεση από την παρουσία τους στα σχολεία.

ΣΤΟΙΧΕΙΟ 2: Ψηφιακός εξοπλισμός σχολικών μονάδων

Αρχές Απριλίου εστάλη στα σχολεία εγκύκλιος με θέμα: «Καταγραφή αναγκών εξοπλισμού φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών/συσκευών της σχολικής μονάδας». Σημειωτέον σε μία περίοδο με κλειστά σχολεία. Λίγο μετά το υπουργείο Παιδείας  ανακοινώνει πως οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας παρέχουν δωρεάν δεδομένα στα σχολεία για σύνδεση στις εκπαιδευτικές πλατφόρμες. Το μπέρδεμα που είχε δημιουργηθεί για το αν η εγκύκλιος αφορούσε τους μαθητές ή το σχολείο τώρα ξεδιαλύθηκε. Αφορούσε και τους δύο αφού ουσιαστικά ήταν εξοπλισμός στα πλαίσια της επικείμενης τηλεκπαίδευσης. Φαίνεται καθαρά πως από τότε το σχεδιάζανε όλο αυτό που γίνεται σήμερα.

ΣΤΟΙΧΕΙΟ 3: Μετάδοση του μαθήματος μέσα από την τάξη

Αρχές Μαΐου η υπουργός Παιδείας ανακοινώνει πως όσοι μαθητές δεν θα παρακολουθήσουν την δια ζώσης διδασκαλία θα μπορούν να παρακολουθήσουν την ίδια ώρα το μάθημα από το σπίτι το οποίο θα αναμεταδίδεται μέσω κάμερας κάποιας υπολογιστικής συσκευής (τάμπλετ, λάπτοπ ή και κινητό).

ΣΤΟΙΧΕΙΟ 4: Πολλές μέρες πριν το άνοιγμα οι καθηγητές στα σχολεία

Το υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει πως από 6 Μαΐου οι εκπαιδευτικοί πρέπει να παρουσιαστούν στα σχολεία τους για να προετοιμαστούν για την επαναλειτουργία τους. Σημειωτέον η Γ’ Λυκείου αρχίζει τα μαθήματα σχετικά νωρίς ( 11 Μαΐου) αλλά οι υπόλοιπες τάξεις Λυκείου καθώς και τα Γυμνάσια αρχίζουν 18 Μαΐου. Αυτό το γεγονός έκανε πολλούς να αναρωτηθούν γιατί ποιο λόγο να παρουσιαστούν στο σχολείο τόσο νωρίς αφού για τις απαραίτητες προετοιμασίες θα αρκούσαν 2-3 μέρες το πολύ. Όλα όμως έχουν την εξήγησή τους.

ΣΤΟΙΧΕΙΟ 5: Πρόβα τζενεράλε για το Σεπτέμβριο

Η κυβέρνηση τονίζει: «το άνοιγμα των σχολείων είναι  μια πρόβα τζενεράλε για το τι πρέπει να γίνει από το Σεπτέμβριο και μετά αφού ο ιός μπορεί να μας ταλαιπωρήσει για καιρό ακόμα».

ΣΤΟΙΧΕΙΟ 6: Εξαίρεση των σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από το άνοιγμα

Το υπουργείο ανακοινώνει το άνοιγμα των σχολείων αλλά εξαιρεί την πρωτοβάθμια εκπαίδευση (δημοτικά και νηπιαγωγεία). Η αιτιολόγηση της εξαίρεσης αφήνει ερωτηματικά.

ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ. ΤΙ ΕΠΙΔΙΩΚΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΦΑΣΗ ΤΩΝ

Πιστεύω πως οι περισσότεροι αναγνώστες έχουν καταλάβει σε ποιο συμπέρασμα έχω καταλήξει. Μοιάζει αντιφατικό αλλά δεν είναι: Τα σχολεία δεν ανοίγουν για να επαναλειτουργήσουν με δια ζώσης εκπαίδευση, αλλά με τηλεκπαίδευση. Είναι ένας καλά επεξεργασμένος τρόπος ώστε να επιβληθεί η τηλεκπαίδευση στα σχολεία.

Οι εκπαιδευτικοί θα πάνε πολύ νωρίτερα στα σχολεία τους γιατί η τηλεκπαίδευση, όχι η δια ζώσης, είναι που χρειάζεται εκμάθηση και προετοιμασία.

Η αλήθεια είναι πως έμοιαζε πολύ μεγάλο το πολιτικό ρίσκο που θα έπαιρνε η κυβέρνηση αν άρχιζε να ανεβαίνει ο αριθμός των κρουσμάτων με το άνοιγμα των σχολείων. Στην πραγματικότητα δεν παίρνει κανένα ρίσκο. Το υπουργείο Παιδείας κλείνει το μάτι στους γονείς να μην στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο με την δυνατότητα συμπλήρωσης μιας απλής δήλωσης για ευπαθές άτομο στο σπίτι, χωρίς καμία ιατρική εξακρίβωση. Επαφίεται όπως λέει στην εμπιστοσύνη που έχει στους γονείς. Αλήθεια, δεν γνωρίζει πως οι έλληνες γονείς είναι υπερπροστατευτικοί για τα παιδιά τους και πως αυτή τη στιγμή είναι και πάρα πολύ φοβισμένοι; Σαφώς και το γνωρίζει αυτό πολύ καλά και εκεί επενδύει. Ακόμα και αν κάποια παιδιά πάνε στο σχολείο αυτά θα είναι λίγα άρα η κατάσταση από πλευράς υγιεινής θα είναι ελεγχόμενη.

Ο αντίλογος θα μπορούσε να ισχυριστεί: «μα εξ αποστάσεως εκπαίδευση υπήρχε και πριν το άνοιγμα των σχολείων». Σύμφωνοι μόνο που υπήρχε η προαιρετική δυνατότητα κάποιος εκπαιδευτικός να επιλέξει μεταξύ σύγχρονης (τηλεδιάσκεψη) και ασύγχρονης (αποστολή και παραλαβή υλικού μέσω ειδικής πλατφόρμας). Ο διακαής πόθος του υπουργείου βέβαια ήταν εξ αρχής και χωρίς να το κρύβει η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά προς μεγάλη της απογοήτευση, το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας προτίμησε την άλλη μορφή, την ασύγχρονη. Αντιθέτως πολύ μεγαλύτερο ποσοστό εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας προτίμησε την τηλεδιάσκεψη και έτσι εξηγείται και η εξαίρεση των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από το τωρινό άνοιγμα. Οι δάσκαλοι και οι νηπιαγωγοί μπορούν να συνεχίσουν κανονικά τις τηλεδιασκέψεις τους αλλά οι καθηγητές χρειάζεται να υποχρεωθούν με το άνοιγμα των σχολείων να κάνουν το ίδιο.

Με το άνοιγμα των σχολείων και την απευθείας αναμετάδοση του μαθήματος η σύγχρονη διδασκαλία καθίσταται υποχρεωτική για όλους τους εκπαιδευτικούς αφού πλέον αποκτά και μία μορφή ως συνοδευτικής της δια ζώσης. Με το τέχνασμα αυτό προσπερνιέται και το νομικό κενό όσον αφορά την υποχεωτικότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Όσο εξωπραγματική και αν είναι  η εικόνα ενός εκπαιδευτικού μόνου του μέσα σε μια τάξη ενός σχολείου να κάνει μάθημα που θα μεταδίδεται στα σπίτια των μαθητών έχω να σας πληροφορήσω πως αρκετά ιδιωτικά εκπαιδευτήρια το εφαρμόζουν ήδη για όλο αυτό το διάστημα, καθώς και πάρα πολλά φροντιστήρια. Επίσης στα πανεπιστήμια γίνεται έντονη συζήτηση μεταξύ αρκετών καθηγητών για χρήση της τηλεδιάσκεψης ως εναλλακτικής μορφής διδασκαλίας ανεξάρτητα τι θα γίνει με τον κορωνοϊό. Το μάθημα με μαθητές φαντάσματα είναι πολύ πιο κοντά από ότι πιστεύαμε.

Η περίφημη φράση που ακούστηκε από αρκετά επίσημα χείλη της κυβέρνησης πως το τωρινό άνοιγμα των σχολείων είναι μια πρόβα τζενεράλε για το Σεπτέμβρη κουμπώνει απόλυτα με τα προηγούμενα. Η κυβέρνηση γνωρίζει πως το φθινόπωρο πιθανόν να έχουμε μια νέα έξαρση του κορωνοϊού που πιθανόν να οδηγήσει σε νέα καραντίνα. Θέλει λοιπόν να έχει εγκαταστήσει και τεστάρει το σύστημα της τηλεκπαίδευσης. Αυτό απαντάει και στην ερώτηση που φαντάζομαι έχει περάσει από το μυαλό όλων: «ποιο το κέρδος του ανοίγματος των σχολείων για μάθημα περίπου 10 ημερών»;

Μην γελιόμαστε η τηλεκπαίδευση είναι ante portas για να μην πω entre portas. Έτσι εξηγείται η δήλωση πρωθυπουργού: «η τηλεκπαίδευση είναι εικόνες από το μέλλον που έρχεται». Προφανώς απέκρυψε να πει: «από το άμεσο μέλλον».

 Οι εκπαιδευτικοί θα οδηγηθούν να θεωρήσουν καλή επιλογή τη σύγχρονη εκπαίδευση από το σπίτι τους και να λένε και ευχαριστώ

Προσωπικά καθόλου δεν θα αιφνιδιαστώ  αν το υπουργείο Παιδείας την επόμενη φορά που θα αναγγείλει το κλείσιμο των σχολείων δώσει στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να επιλέξουν εκείνοι το χώρο της τηλεδιδασκαλίας  τους μεταξύ του σχολείου τους ή του σπιτιού τους. Υποθέτω πως όλοι καταλαβαίνουμε τι θα επιλέξουν.

Αντί επιλόγου

Το χειρότερο που μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί σε αυτή την συγκυρία είναι να αλληλοκατηγορούνται: Οι μεν να λένε «εσείς φταίτε που δεν κάνατε σύγχρονη εκπαίδευση και τώρα μας την κάνουν υποχρεωτική με πλάγιο τρόπο» και οι δε να λένε «εσείς φταίτε που ανοίξατε το δρόμο εφαρμόζοντας τη σύγχρονη». Στην πραγματικότητα όμως κανείς από τους εκπαιδευτικούς δεν φταίει, ανεξάρτητα ποια στάση κράτησε απέναντι στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά την διάρκεια της καραντίνας. Πρόκειται για σχέδια που οι ιθύνοντες του υπουργείου Παιδείας έψαχναν ευκαιρία για να εφαρμόσουν η οποία τούς προσφέρθηκε ως μάννα εξ ουρανού με την καραντίνα.

Ας μείνουμε λοιπόν επί της ουσίας και ενωμένοι. Στη παρούσα φάση το θέμα μας είναι η αναμετάδοση του μαθήματος που κάνουμε στο σχολείο. Είναι οι κάμερες

στα σχολεία, η προστασία προσωπικών δεδομένων και η παραβίαση της ελευθερίας της τάξης. Το πιο σημαντικό όμως είναι ο κίνδυνος που διατρέχει η ίδια η δια ζώσης εκπαίδευση.