Ανοίγουμε τον Εθνικό διάλογο για την Παιδεία με θέσεις!
3ο θέμα διαλόγου: Προσχολική εκπαίδευση
2ο θέμα διαλόγου:
Στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, ο υπουργός Νίκος Φίλης τόνισε ότι στη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση θα ακολουθηθεί λογική σειρά από την προσχολική ηλικία έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση και αναφέρθηκε στην πρόθεση του Υπουργείου να σχεδιάσει και να θεσμοθετήσει τη δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.
Οι δηλώσεις αυτές φαντάζουν ψευδεπίγραφες και προσχηματικές, καθώς η εξαγγελία μόνο ως σύνθημα μπορεί να χαρακτηριστεί, με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί. Το υποκριτικό δήθεν ενδιαφέρον δεν πείθει πια κανέναν καθώς όλοι βιώνουν την σκληρή πραγματικότητα. Κενά στη μέση της χρονιάς, χιλιάδες προνήπια εκτός του δημόσιου σχολείου.Η ανακοίνωση προθέσεων χωρίς να συνοδεύονται από πόρους και υποδομές, χωρίς καν ένα στοιχειώδη σχεδιασμό υποδηλώνει είτε ασχετοσύνη είτε “παραμύθιασμα”. Ότι από τα δύο και να συμβαίνει είναι εξίσου τραγικό.
Ο περιβόητος διάλογος για την Παιδεία, δεν μπορεί να γίνει με την κατάθεση ευχολογίων και εκθέσεων (ξεπερασμένων) ιδεών. Πρέπει να υπάρχει εισήγηση του Υπουργείου για όλα τα θέματα. Η απεραντολογία δείχνει ότι δεν υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον για αλλαγές και λύσεις.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑεκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δεν μηδενίζει ούτε διακατέχεται από τη λογική του όχι σε όλα. Παρά το γεγονός ότι δεν πιστεύει πως στόχος του διαλόγου είναι η ουσία αλλά οι πρόσκαιρες εντυπώσεις, όπως έχει γίνει στους περισσότερους τομείς, δίνει το παρόν στη δημόσια διαδικασία διαλόγου.
Για την προσχολική εκπαίδευση έχουμε προτάσεις, τις οποίες καταθέτουμε:
- Κάλυψη όλων των οργανικών κενών με μόνιμους διορισμούς νηπιαγωγών.
- Κατάλληλος, έγκαιρος και ουσιαστικός προγραμματισμός για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης(κτηριακές και υλικοτεχνικές υποδομές, διορισμοί νηπιαγωγών).
- Επίλυση των κτηριακών προβλημάτων και σχεδιασμός δημιουργίας πολυθέσιων νηπιαγωγείων, στεγασμένων σε πολυδύναμα και πολυτροπικά περιβάλλοντα, τα οποία αποτελούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την αποτελεσματική εφαρμογή του προγράμματος της προσχολικής εκπαίδευσης, έτσι όπως προκύπτει από το φιλοσοφικό πλαίσιο που τη διέπει.
- Εφαρμογή της Θεσμοθέτησης του ωραρίου των νηπιαγωγών. Να εφαρμοστεί το ωράριο που ισχύει και στα δημοτικά σχολεία και ορίζεται από τον νόμο 1566/1985.
- Αλλαγή της οργανικότητας των νηπιαγωγείων με εφαρμογή του νόμου που έχει ψηφιστεί για τα πολυθέσια νηπιαγωγεία.
- Στα ολοήμερα νηπιαγωγεία να συνδεθεί η οργανικότητα με την λειτουργικότητα αυτών, εφόσον αυτή παραμένει αμετάβλητη επί μια πενταετία (π.χ. αν ένα νηπιαγωγείο λειτουργεί για πέντε συνεχή χρόνια ως ολοήμερο, τότε να δίνεται ακόμη μία οργανική θέση για κάθε ολοήμερο τμήμα).
- Σε κάθε πολυθέσιο νηπιαγωγείο να τοποθετείται οργανικά και μία νηπιαγωγός ειδικής αγωγής, η οποία θα λειτουργεί υποστηρικτικά για τους μαθητές και για όλους τους συντελεστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
- Δημιουργία νέων τμημάτων ένταξης, όπου υπάρχουν καταγεγραμμένες ανάγκες και στήριξη των τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης, με κατάλληλα εκπαιδευμένους νηπιαγωγούς.
- Διορισμός ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, δάσκαλοι μητρικής γλώσσας) για την στήριξη των νηπιαγωγών και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που υπάρχουν στα νηπιαγωγεία.
- Διορισμός μόνιμου βοηθητικού προσωπικού (καθαρίστριες και τραπεζοκόμοι).
- Να εφαρμοστεί ουσιαστικά ο νόμος Ν 3518/2006 που αφορά την υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων, με υποχρεωτική βεβαίωση φοίτησης για την εγγραφή στο Δημοτικό σχολείο.
- Μοριοδότηση των νηπιαγωγείων ανάλογα με τα μόρια που έχει και το όμορο δημοτικό σχολείο.
- Σε κάθε νηπιαγωγείο, να τηρείται για την αίθουσα διδασκαλίας, η προβλεπόμενη από τη διεθνή βιβλιογραφία αναλογία 5 τετραγωνικών μέτρων ανά μαθητή.
- Δυνατότητα επιμόρφωσης των νηπιαγωγών στις νέες τεχνολογίες σε όλους τους νομούς.
- Συνεχής, δια βίου επιμόρφωση, βασισμένη στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των εκπαιδευτικών, με στόχο την ενδυνάμωση του σύγχρονου εκπαιδευτικού τους ρόλου.
- Να ενισχυθεί το ολοήμερο νηπιαγωγείο με την υπεράσπιση του ωραρίου του. Οι πρόωρες αποχωρήσεις είναι αντίθετες στη φιλοσοφία του προγράμματος.
- Δημιουργία κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου που θα εξασφαλίζει την ασφαλή μεταφορά των παιδιών του νηπιαγωγείου, όπου χρειάζεται.
- Θεσμοθέτηση των προγραμμάτων μετάβασης στην εκπαίδευση προκειμένου να ενισχυθεί ο ενιαίος χαρακτήρας αυτής.
Αναμένουμε την τοποθέτηση του Υπουργείου Παιδείας για τις προτάσεις που καταθέτουμε.Έχετε να πείτε κάτι για την Προσχολική εκπαίδευση κύριε Φίλη; Αρκείστε στις “σαπουνόφουσκες” περί δήθεν υποχρεωτικότητας, χωρίς να προβλέπετε τίποτα για πόρους και υποδομές, τη στιγμή μάλιστα που δεν μπορείτε να καλύψετε ακόμα στη μέση της χρονιάς τα κενά των νηπίων; Ποιοι θα διδάξουν στα προνήπια; Πώς θα προσληφθούν; Πού θα στεγαστούν;Τα εύκολα λόγια των αντιπολιτευτικών χρόνων δεν αρκούν τώρα. Η θητεία ενός Υπουργού κρίνεται από τις πράξεις και τις παραλείψεις της, όχι από τις προθέσεις.
Έχετε σκοπό κύριε Υπουργέ να συμμετάσχετε σοβαρά στον διάλογο που εσείς εξαγγείλατε; Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ δίνει για άλλη μια φορά το παρόν! Εσείς θα είστε εκεί;
Δημοκρατική Συνεργασία Εκπαιδευτικών Π.Ε.