«Tο ζήτημα της διαβάθμισης των Ανώτερων Σχολών Δραματικής Τέχνης της χώρας, αποτελεί διαχρονικά εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα τόσο για τους αποφοίτους των εν λόγω σχολών» ανέφερε μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης.
Η ερώτηση του κ . Κακλαμάνη:
ΠΡΟΣ: 1.Την κα. Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού
2. Την κα. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
ΘΕΜΑ: Αναγνώριση Πτυχίων Ανώτερων Δραματικών Σχολών της Ελλάδας.
Οι Ανώτερες Δραματικές Σχολές της Ελλάδας βάσει του νόμου 1158/81, υπάγονται στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, εποπτευόμενη, προστατευόμενη και αδειοδοτούμενη από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Με τον ίδιο νόμο, αυτές οι σχολές ορίζεται πως ανήκουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα στην Ανώτερη Βαθμίδα και σε αυτόν συμπεριλαμβάνονται, τόσο οι Σχολές του Εθνικού Θεάτρου, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας, όσο και οι Ιδιωτικές Δραματικές Σχολές.
Η Ανώτερη βαθμίδα στην οποία υπάγονται οι Σχολές αυτές έδινε τη δυνατότητα στους αποφοίτους να ασκήσουν την Τέχνη που εκπαιδεύτηκαν και τη διδασκαλία αυτής, καθώς και δικαιώματα σε κατατακτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή τους σε Ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα αλλά και το δικαίωμα να διεκδικήσουν με τον τίτλο σπουδών τους διοικητικές θέσεις σε καλλιτεχνικούς οργανισμούς και μισθολογική κατάταξη ως απόφοιτοι Τ.Ε. (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης).
Από το 2002 η Ανώτερη βαθμίδα εκπαίδευσης καταργήθηκε για το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με τα παλιά ΤΕΙ να μετατρέπονται σε ΑΤΕΙ(Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα). Αυτή η κατάργηση είχε ως
αποτέλεσμα ο ΕΟΠΠΕΠ (Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού) να σταματήσει τη χορήγηση ισοτιμίας στα διπλώματα των αποφοίτων των Ανώτερων Δραματικών Σχολών και κατά
συνέπεια να προκαλούνται μεγάλα εμπόδια στους φέροντες τους τίτλους, στην εκπαιδευτική κινητικότητά τους σε μεταπτυχιακές σπουδές και τελικά στην ίδια την αναγνώριση των Διπλωμάτων τους. Ωστόσο, αυτά τα διπλώματα
εξακολουθούν να θεωρούνται Ανώτερα, μιας και ο σχετικός νόμος δεν έχει καταργηθεί.
Εξαίρεση, αποτελούν όσοι αποφοίτησαν έως το 2002, καθώς σύμφωνα με τη νομοθεσία ο ΕΟΠΠΕΠ οφείλει να αναγνωρίζει τα συγκεκριμένα διπλώματα. Ουσιαστικά, με τη διακοπή πιστοποίησης και ισοτιμίας, οι απόφοιτοι
των Ανώτερων Δραματικών Σχολών αποκλείονται από τη δυνατότητα που είχαν να διδάσκουν μαθήματα Θεάτρου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλά και σε δημοτικούς και κρατικούς φορείς.
Τέλος, στον πίνακα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ) οι Ανώτερες Δραματικές Σχολές κατατάσσονται στο επίπεδο 5, μαζί με τα διετή ΙΕΚ και τα ΕΠΑΛ μαθητείας, ενώ η υπόλοιπη Τριτοβάθμια εκπαίδευση κατατάσσεται στο επίπεδο 6, γεγονός που συνιστά υποβάθμιση μιας και στα ΙΕΚ του Υπουργείου Παιδείας υπάρχουν διετή προγράμματα Υποκριτικής.
Όλη την παραπάνω ασάφεια έχουν σπεύσει να την «εκμεταλλευτούν» ιδιώτες οργανώνοντας σεμινάρια και εργαστήρια αυτοαποκαλούμενα Δραματικές Σχολές και ισχυριζόμενα ότι και οι εποπτευόμενες Ανώτερες Σχολές
παρέχουν τίτλο χωρίς αναγνώριση.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτώνται οι κυρίες Υπουργοί:
1 . Βάσει του Συντάγματος, τόσο η Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όσο και οι Ιδιωτικές εποπτευόμενες σχολές που ανήκουν όλες στον ίδιο νόμο ίδρυσης (1158/81) δεν μπορούν να ανέβουν στο επίπεδο 6 της Ανώτατης εκπαίδευσης.
Ωστόσο ο νόμος λέει ρητώς ότι τόσο οι Ιδιωτικές, όσο και οι δημόσιες σχολές ανήκουν στην τριτοβάθμια, ανώτερη εκπαίδευση. Με ποιον τρόπο σκοπεύετε να δώσετε λύση στο ζήτημα και να αναβαθμίσετε τις σχολές ισόνομα, μιας και υπάρχει αυτή η ρητή εξαίρεση ήδη; Αληθεύουν οι πληροφορίες ότι στο επίπεδο 6 θα καταταγεί μόνο η Σχολή του Εθνικού Θεάτρου;
2. Γιατί οι σπουδαστές στις Ανώτερες Δραματικές Σχολές αποκλείονται, από δικαιώματα και προνόμια που χορηγούνται στους φοιτητές, όπως για παράδειγμα η χορήγηση μειωμένου εισιτηρίου ;
3. Υπάρχει κάποιος ειδικός σχεδιασμός του Υπουργείου Πολιτισμού γιατην καλλιτεχνική εκπαίδευση που εποπτεύει προκειμένου να μην αδικούνται οι σπουδαστές και οι απόφοιτοι καλλιτέχνες και να μην χρησιμοποιούν το όρο επιχειρήσεις που διοργανώνουν απλά σεμινάρια; Ποια θα είναι τα προαπαιτούμενα για την μετάβαση σε τυχόν νέα νομοθεσία από τις ήδη αδειοδοτημένες και λειτουργούσες σχολές;
Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ