Σοβαρές ανησυχίες έχει προκαλέσει η απόφαση του υπουργού Παιδείας που ορίζει τα κατώτατα όρια μαθητών που απαιτούνται για τη δημιουργία τμημάτων ομάδων προσανατολισμού στα Γενικά Λύκεια.

Θυμίζουμε ότι με το σύστημα που ισχύει, οι μαθητές με την εγγραφή τους στη Β’ Λυκείου επιλέγουν να παρακολουθήσουν μία από τις δύο ομάδες προσανατολισμού, αυτή των «ανθρωπιστικών σπουδών» ή αυτή των «θετικών σπουδών». Αντίστοιχα και στην αρχή της Γ’ Λυκείου, οι μαθητές επιλέγουν μία ανάμεσα σε τρεις ομάδες προσανατολισμού «ανθρωπιστικών σπουδών», «θετικών σπουδών» ή «σπουδών οικονομίας και πληροφορικής».

Σε πρόσφατη υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 2182/14-7-2016, ο υπουργός Παιδείας ορίζει αυστηρά κατώτατα όρια για τη δημιουργία τμημάτων ομάδων προσανατολισμού ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκει κάθε σχολική μονάδα και το πόσα τμήματα διαθέτει. Στην πράξη, σε σχολεία με λίγους μαθητές διαγράφεται ορατός ο κίνδυνος να μη συμπληρώνεται ο απαιτούμενος αριθμός δηλώσεων μαθητών που να επιτρέπουν τη δημιουργία τμήματος προσανατολισμού σε μία από τις δυο ομάδες προσανατολισμού στη Β’ Λυκείου ή σε μία από τις τρεις ομάδες της Γ’ Λυκείου. Γίνεται έτσι κατανοητό ότι μπορεί να υπάρξουν μαθητές που θα αναγκαστούν να αλλάξουν σχολείο προκειμένου να παρακολουθήσουν την ομάδα προσανατολισμού που επιλέγουν ή, ακόμα χειρότερα, να υπάρξουν μαθητές που θα αναγκαστούν να παρακολουθήσουν άλλη ομάδα προσανατολισμού από αυτή που θα επέλεγαν κανονικά.

Βέβαια, στην υπουργική απόφαση υπάρχει η πρόβλεψη ότι «σε απομονωμένα Γενικά Λύκεια της νησιωτικής και ηπειρωτικής χώρας (…) μπορεί να εγκριθεί η λειτουργία τμήματος Ομάδας Προσανατολισμού ανεξάρτητα από τον αριθμό των φοιτώντων μαθητών, μετά από πλήρως αιτιολογημένη εισήγηση του Διευθυντή της Διεύθυνσης Δ/θμιας Εκπ/σης και απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπ/σης, υπό την προϋπόθεση ότι υπηρετούν στα σχολεία αυτά ειδικότητες εκπαιδευτικών που μπορούν να καλύψουν τη διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων». Με άλλα λόγια, ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις των δυσπρόσιτων σχολείων, μπαίνει η προϋπόθεση να υπάρχουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί που να μπορούν να καλύψουν τα μαθήματα, όταν είναι γνωστό στους πάντες ότι η συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων, ειδικά σε νησιωτικές και δυσπρόσιτες περιοχές, λειτουργούν με αναπληρωτές.

Αντίστοιχα όρια θέτει η υπουργική απόφαση και για τη δημιουργία τμημάτων για τα μαθήματα επιλογής του Λυκείου, ορίζοντας μάλιστα ότι «σε περίπτωση αδυναμίας λειτουργίας τμήματος σε μάθημα επιλογής, οι μαθητές εντάσσονται υποχρεωτικά σε τμήμα μαθήματος επιλογής που έχει δημιουργηθεί ή είναι δυνατόν να δημιουργηθεί στο σχολείο».

Τα προβλήματα που δημιουργούνται με την υπουργική απόφαση αναδεικνύει με ανακοίνωσή της η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, κάνοντας λόγο για «αυτόματο κόφτη» τμημάτων προσανατολισμού και μαθημάτων επιλογής και καλεί γονείς, μαθητές κι εκπαιδευτικούς να διεκδικήσουν: Κατάργηση των ΦΕΚ 2182 και 1589. 20 μαθητές το πολύ ανά τμήμα και 10 το πολύ για τις κατευθύνσεις και τα εργαστήρια. Να αρθεί ο «αυτόματος κόφτης» τμημάτων ομάδων προσανατολισμού και επιλογών. Να μην υπάρξει σχολείο στο οποίο δεν θα λειτουργήσει κάποια ομάδα προσανατολισμού σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δηλώσεις των μαθητών. Καμία συγχώνευση – κατάργηση τμήματος ή σχολείου. Να καλυφθούν όλα τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό με μαζικούς μόνιμους διορισμούς.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΑΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Νέα μέτρα με «αυτόματο κόφτη» στα μορφωτικά δικαίωμα των μαθητών φέρνει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με το ΦΕΚ 2182/14-7-2016. Το ΦΕΚ αυτό αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία τμημάτων ομάδων προσανατολισμού (κατευθύνσεις) και επιλογής. Όχι μόνο «σφίγγει» η εφαρμογή του προηγούμενου 1589/29-7-15 (επί Κουράκη) αλλά και μπαίνουν ανυπέρβλητα εμπόδια στο να λειτουργήσουν ομάδες προσανατολισμού σε μια σειρά σχολεία (όρια αριθμού μαθητών σε συνδυασμό με την κατηγορία του σχολείου). Με αυστηρό πιλότο τη διατηρούμενη ρύθμιση του «άνω» ορίου των 27 μαθητών ανά τμήμα κατεύθυνσης, το υπουργείο θα κόβει αυτόματα τμήματα σε σχολεία των κατηγοριών Α΄ – Γ΄ (σημ. συνήθως μέσα ή κοντά σε μεγάλες πόλεις) που δεν «πιάνουν» το «κάτω» όριο (11, 15 και 20 μαθητές – αναλόγως αν λειτουργούν 1, 2 ή 3 τμήματα αντίστοιχα σε Β΄ και Γ΄ Λυκείου).

Φθάνουν για τα δυσπρόσιτα σχολεία (κατηγορίες Η΄ – ΙΒ΄) να θέτουν «κάτω» όριο τους 6, 10 και 15 μαθητές, πάλι ανάλογα με τα τμήματα που λειτουργούν. Μπορεί να δημιουργηθεί τμήμα ανεξάρτητα από αριθμό μόνο στην περίπτωση των δυσπρόσιτων (με το νέο ΦΕΚ καταργήθηκε η δυνατότητα για σχολεία των υπόλοιπων κατηγοριών), εφόσον διαπιστώνεται αντικειμενική αδυναμία μετακίνησης των μαθητών και εφόσον υπάρχει εκπαιδευτικό προσωπικό σε αυτά τα σχολεία που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες!!!

Ουσιαστικά μια σειρά σχολείων που μπορούσαν να αξιοποιήσουν το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο και να συγκροτήσουν τμήματα Ομάδας Προσανατολισμού ανεξαρτήτως αριθμού μαθητών (λόγω αποαστάσεων και δυσκολιών μετακίνησης) τώρα, με το νέο ΦΕΚ που φέρνει για πρώτη φορά την κατηγοριοποίηση των σχολείων, χάνουν αυτή την δυνατότητα.

Για να γίνει κατανοητό πχ στην ΔΔΕ Κεφαλονιάς – Ιθάκης με αυστηρή εφαρμογή του ΦΕΚ στα τρία δυσπρόσιτα ΓΕΛ του Νομού (σε Ιθάκη – Ι, Μεσοβούνια – Θ και Πάστρα – Η), που έχουν τεράστιες ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό και δουλεύουν κύρια με αναπληρωτές, δεν πρέπει να λειτουργήσουν κατευθύνσεις (εκεί που δεν υφίσταται μόνιμος για να καλύψει τις ανάγκες). Σε μεγάλα περιφερειακά σχολεία όπως της Σάμης (ιδιαίτερα απομακρυσμένο από το Αργοστόλι) και των Κεραμειών, που είναι ενδιάμεσων κατηγοριών, για τις οποίες υπάρχει με το νέο ΦΕΚ αναγκαστικό «κάτω» όριο μαθητών, θα πρέπει να κλείσουν ακόμη και δύο από τις τρεις ομάδες προσανατολισμού. Αλλά και στα Λύκεια των πόλεων ο αυτόματος κόφτης θα οδηγήσει σε υπερμεγέθη τμήματα, δρομολογώντας για το Αργοστόλι τη συγχώνευση των δύο ΓΕΛ.

Πρέπει να σημάνει συναγερμός!!!

Διώχνουν παιδιά από τα θρανία στο δρόμο, κλείνουν κατευθύνσεις, δρομολογούν νέες καταργήσεις – συγχωνεύσεις σχολείων. Για ακόμα μια φορά η εργατική οικογένεια είναι στο στόχαστρο, φορτώνουν νέα βάρη στις τσέπες των γονιών, και ουσιαστικά κόβουν μαχαίρι τα όνειρα, την προσπάθεια χιλιάδων μαθητών να σπουδάσουν αυτό που επιθυμούν. Αυτό είναι το νέο σχολείο της αγοράς και της ΕΕ που υλοποιεί με ζήλο και η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Με τέτοια, όχι μόνο θα χρειαστούν λιγότεροι αναπληρωτές αλλά θα μεγαλώνει και ο όγκος των μόνιμων που θα «περισσεύουν»!!!

Τώρα εκπαιδευτικοί – γονείς – μαθητές – όλος ο λαός να διεκδικήσουν:

• Κατάργηση των ΦΕΚ 2182 και 1589.
• 20 μαθητές το πολύ ανά τμήμα – 10 το πολύ για τις κατευθύνσεις και τα εργαστήρια.
• Να αρθεί ο «αυτόματος κόφτης» τμημάτων ομάδων προσανατολισμού και επιλογών.
• Να μην υπάρξει σχολείο στο οποίο δεν θα λειτουργήσει κάποια Ομάδα Προσανατολισμού σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δηλώσεις των μαθητών.
• Καμία συγχώνευση – κατάργηση τμήματος. Καμία κατάργηση – συγχώνευση σχολείου.
• Να καλυφθούν όλα τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό με μαζικούς μόνιμους διορισμούς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025