Ωνάσεια σχολεία: Αγνοούν τη συμπερίληψη των παιδιών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σύμφωνα με τον ΣΚΕΑ, παρόλο που η πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση για όλους είναι θεμελιώδης αρχή ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, στις εξαγγελίες για τα Ωνάσεια Σχολεία δεν γίνεται καμία αναφορά στη συμμετοχή μαθητών με αναπηρία, ούτε στη διασφάλιση των αναγκαίων δομών ειδικής αγωγής και των προσαρμογών που απαιτούνται για τη φοίτησή τους. Επιπλέον, το γεγονός ότι η εισαγωγή σε αυτά τα σχολεία θα πραγματοποιείται μέσω εξετάσεων, χωρίς πρόβλεψη για τις εύλογες προσαρμογές που απαιτούνται, δημιουργεί ανησυχία για τον αποκλεισμό συγκεκριμένων ομάδων μαθητών.
Εφόσον τα Ωνάσεια Σχολεία φιλοδοξούν να προσφέρουν ίσες ευκαιρίες στη μάθηση, είναι κρίσιμο να ενσωματωθούν σαφείς πολιτικές συμπερίληψης, ώστε να εξασφαλιστεί ότι όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως των μαθησιακών ή αναπηρικών τους αναγκών, θα έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση που τους αξίζει. Οι προτάσεις που διατυπώνονται στο παρόν κείμενο στοχεύουν ακριβώς σε αυτό: στη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος πραγματικά προσβάσιμου και δίκαιου για όλους τους μαθητές.
Δείτε επίσης Αντιδράσεις για την τηλεκπαίδευση στα σχολεία που έκλεισαν λόγω των σεισμών
Η ανακοίνωση του ΣΑΚΕΑ:
Διαβάσαμε με μεγάλη προσοχή τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας για την ίδρυση των Ωνάσειων Σχολείων στην Ελλάδα. Η πρόθεση για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και τη δημιουργία σχολικών μονάδων που θα προσφέρουν ποιοτική εκπαίδευση και ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά είναι αναμφισβήτητα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, η προσπάθεια αυτή φαίνεται να παραβλέπει μία εξαιρετικά κρίσιμη παράμετρο: Τη συμπερίληψη των παιδιών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Στις εξαγγελίες δεν υπάρχει καμία αναφορά σε προτάσεις για τη συμπερίληψη των παιδιών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στις νέες σχολικές δομές. Ειδικότερα, διαβάζουμε ότι η εισαγωγή στα Ωνάσεια Σχολεία θα πραγματοποιείται μέσω εξετάσεων, όπως συμβαίνει στα πρότυπα σχολεία. Ωστόσο, δεν γίνεται καμία αναφορά στις απαραίτητες εύλογες προσαρμογές που χρειάζεται να ληφθούν υπόψη κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, όπως προβλέπει η Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, την οποία η χώρα μας έχει υπογράψει και κυρώσει.
Δείτε επίσης «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»: ΝΕΕΣ αλλαγές
Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη μας ότι τα Ωνάσεια Σχολεία ιδρύονται σε ευάλωτες περιοχές με στόχο την ενίσχυση τους, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι η μη συμπερίληψη των ατόμων με αναπηρία αντίκειται σε οποιαδήποτε προσπάθεια ενίσχυσης κάθε μορφής ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων, γεγονός που εν τελεί ακυρώνει τον σκοπό ίδρυσης τους.
Επιπλέον, δεν αναφέρεται πουθενά η ανάγκη για την ενσωμάτωση δομών ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης στα Ωνάσεια Σχολεία. Δεν διευκρινίζεται εάν θα υπάρχουν, για παράδειγμα, τμήματα ένταξης, παράλληλη στήριξη ή Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης. Εξίσου σημαντικό είναι το ότι δεν γίνεται λόγος για το εάν θα ληφθεί μέριμνα ώστε να περιληφθούν επαγγελματίες που μπορούν να συμβάλλουν στην έγκαιρη ανίχνευση των παιδιών που βρίσκονται σε κίνδυνο (at risk) και στην
εξειδικευμένη εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Υπάρχει μέριμνα για τους μαθητές και τις μαθήτριες που φοιτούν στα
τμήματα ένταξης είτε έχουν παράλληλη στήριξη στα σχολεία που θα μετατραπούν σε Ωνάσεια;
Για να εξασφαλιστεί ότι τα Ωνάσεια Σχολεία θα ανταποκριθούν στις αρχές των ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών για όλα τα παιδιά, προτείνουμε τα εξής, τα οποία θα πρέπει να διασφαλιστούν πριν την έναρξη της λειτουργίας τους:
1. Πρόνοια για όλες τις εύλογες προσαρμογές σχετικά με την εισαγωγή των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με βάση τα διεθνή πρότυπα και τις υποχρεώσεις της χώρας σύμφωνα με τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες.
2. Ενσωμάτωση δομών ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης (Τμήματα Ένταξης, Παράλληλη Στήριξη, Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης) σε κάθε Ωνάσειο Σχολείο, προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης συμμετοχή όλων των παιδιών στην εκπαίδευση.
3. Επαρκές και εξειδικευμένο προσωπικό εκπαιδευτικών και άλλων επαγγελματιών, όπως εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και λογοθεραπευτές, που μπορούν να στηρίξουν τις ανάγκες των παιδιών με δυσκολίες μάθησης ή με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
4. Προγράμματα κατάρτισης των εκπαιδευτικών των γενικών τάξεων για την εκπαίδευση όλων των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη γενική τάξη.
5. Να διασφαλιστεί από το Υπουργείο Παιδείας ότι δεν θα χαθεί καμία οργανική θέση.
6. Θεσμοθέτηση συνεργασίας των Ωνάσειων Σχολείων με τις δομές ειδικής αγωγής, όπως τα Ειδικά Σχολεία και τα ΚΕΔΑΣΥ, καθώς και με Πανεπιστήμια και το ΙΕΠ, για την προώθηση της ενταξιακής εκπαίδευσης και την έγκαιρη υποστήριξη των αναγκών όλων των παιδιών.
Δείτε επίσης Προσλήψεις αναπληρωτών 2025 – Δ’ φάση: Σήμερα τα ονόματα