Τον περασµένο Μάρτιο θεσµοθετήθηκε η διετής υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, σύµφωνα µε την οποία καθίσταται υποχρεωτική σταδιακά, από το τρέχον σχολικό έτος και εντός της τριετίας, η φοίτηση των νηπίων τεσσάρων ετών
Γράφουν οι Μαρία Σπανού και Ισαβέλα Πουλιανού, ΕΘΝΟΣ
Το γεγονός αυτό αποτέλεσε σηµαντική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, αναγνωρίζοντας το παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό έργο του δηµόσιου νηπιαγωγείου.
Ωστόσο, ήδη από το 2006, µε τη θεσµοθέτηση της υποχρεωτικής προσχολικής φοίτησης για ένα έτος, η εκπαιδευτική πολιτική αναφορικά µε τον µέγιστο αριθµό µαθητών ανά τµήµα οδήγησε στη δηµιουργία πολυπληθών τάξεων, κυρίως στα νηπιαγωγεία των αστικών κέντρων. Το Π∆ 79 αναφέρει σχετικά ότι ο µέγιστος αριθµός νηπίων και προνηπίων ορίζεται στους 25 µαθητές. Είναι βέβαιο πως µε την ολοκλήρωση της εφαρµογής της διετούς υποχρεωτικής φοίτησης θα υπάρξει σηµαντική αύξηση των µαθητών των νηπιαγωγείων και συνεπακόλουθη αύξηση των τµηµάτων µε 25 µαθητές.
Αναµφισβήτητα η θεσµοθέτηση της διετούς υποχρεωτικής φοίτησης, µε την πρόσφατη χρηµατοδότηση των δήµων για την αποκατάσταση των υλικοτεχνικών υποδοµών των νηπιαγωγείων, συνέβαλε στην ουσιαστική αναβάθµιση της προσχολικής εκπαίδευσης, ενώ η ύπαρξη 25µελών τµηµάτων στα νηπιαγωγεία καθιστά το εκπαιδευτικό έργο των νηπιαγωγών εξαιρετικά δύσκολο, ειδικά όταν στο τµήµα φοιτούν παιδιά µε ειδικές ανάγκες ή παιδιά από διαφορετικά πολιτισµικά περιβάλλοντα. Η σχετική βιβλιογραφία καταδεικνύει ότι ο µικρός αριθµός µαθητών ανά εκπαιδευτικό βελτιώνει την ποιότητα της εκπαίδευσης και έχει θετική επίδραση στην ανάπτυξη των παιδιών, ενώ οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να είναι περισσότερο υποστηρικτικοί στους µαθητές (Burchinal et al., 2002, Torquati et al., 2007).
Παράλληλα, έρευνες παρουσιάζουν την επίδραση της αναλογίας εκπαιδευτικού-µαθητών στη γλωσσική και νοητική ανάπτυξη των παιδιών (Huntsman, 2008, Sylva et al., 2004), ενώ στην προσχολική εκπαίδευση η συµβολή της µικρής τάξης στις επιδόσεις των µαθητών είναι ιδιαίτερα θετική (De Schipper 2006). Επίσης, το µέγεθος της σχολικής τάξης επηρεάζει την ποιότητα της εκπαίδευσης τόσο στην επικοινωνία εκπαιδευτικών-µαθητών όσο και την επικοινωνία εκπαιδευτικών-γονέων (Burchinal et al., 2002; ClarkeStewart et al., 2002).
Στο πλαίσιο της ελληνικής σχολικής πραγµατικότητας, η ύπαρξη τµηµάτων µε 25 νήπια 4-6 ετών, χωρίς την παρουσία βοηθητικού προσωπικού, δυσχεραίνει σηµαντικά το εκπαιδευτικό έργο των εκπαιδευτικών, που αδυνατούν πολλές φορές να παρακολουθήσουν τις επιδόσεις των µαθητών, να εντοπίσουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες και να παρέµβουν εξατοµικευµένα.
Λαµβάνοντας υπόψητις δηλώσεις του πρωθυπουργού, κ. Τσίπρα, για µείωση του αριθµού των µαθητών ανά τµήµα στους 22, καθώς και το αίτηµα των εκπαιδευτικών η µείωση αυτή να κυµαίνεται στους 15-18 µαθητές, θεωρούµε πως ο καθορισµός του µέγιστου αριθµού µαθητών στους 20 αποτελεί µια πρόταση εφικτή η οποία θα συµβά λει σηµαντικά στην αναβάθµιση της προσχολικής και της πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης γενικότερα.