Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ, σχεδιάζονται ειδικά εργαλεία και ειδικές δράσεις για την επανακατάρτιση και την αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των ατόμων τρίτης ηλικίας, τόνισε ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Λεωνίδας Χριστόπουλος.
Η ανάγκη περισσότερων εργαλείων και εκπαιδευτικών δράσεων για την ανάπτυξη και βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των ατόμων τρίτης ηλικίας, ώστε να μην αισθάνονται απομονωμένα και εκτός των αλλαγών που επιφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας, τονίστηκε σε συζήτηση στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ, στο περίπτερο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ, σχεδιάζονται ειδικά εργαλεία και ειδικές δράσεις για την επανακατάρτιση και την αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των ατόμων τρίτης ηλικίας, τόνισε ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Λεωνίδας Χριστόπουλος, ο οποίος συμμετείχε μέσω βιντεοδιάσκεψης στη συζήτηση «Ψηφιακές Δεξιότητες για την Τρίτη Ηλικία».
Η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική ετοιμάζεται και θα ξεκινήσει διαβούλευση. Ήδη άρχισε από τη φετινή ΔΕΘ με διάφορες ομάδες πολιτών, ανέφερε κ. Χριστόπουλος, διευκρινίζοντας ότι θα βασιστεί κατά κύριο λόγο σε εργαλεία που έχουν ήδη σχεδιαστεί και υλοποιηθεί στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως είναι η Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών και η Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες, στην οποία συμμετέχουν όλοι οι δημόσιοι φορείς και όλοι οι σημαντικοί ιδιωτικοί φορείς που δραστηριοποιούνται στον χώρο των ψηφιακών δεξιοτήτων.
Ο γενικός γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας του υπουργείου Υγείας, Ιωάννης Κωτσιόπουλος, επισήμανε μέσω βιντεοδιάσκεψης, ότι στα θετικά που προέκυψαν κατά τους μήνες της πανδημίας (όταν οι συμπολίτες μας της τρίτης ηλικίας και όλοι οι πολίτες, κλήθηκαν να ζήσουν μία διαφορετική πραγματικότητα) είναι και η επαφή με την τεχνολογία.
Ο ίδιος αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα εργαλεία – ψηφιακές λύσεις που εφαρμόζονται, όπως ο ατομικός ηλεκτρονικός φάκελος υγείας, η άυλη συνταγογράφηση, με την οποία οι πολίτες μπόρεσαν να έχουν εύκολα πρόσβαση στη φαρμακευτική τους αγωγή, το ηλεκτρονικό ραντεβού για το εμβόλιο κατά της Covid-19, το πιστοποιητικό εμβολιασμού, υπηρεσίες τηλεσυμβουλευτικής, οι οποίες σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έγιναν διαθέσιμες σε ανθρώπους κάθε ηλικίας, καθώς και wearable συσκευές που χρησιμοποιούνται πιλοτικά σε αρκετά νοσοκομεία της χώρας.
«Άνοιξε μία πόρτα σε μία νέα καθημερινότητα, την οποία θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε – να εκμεταλλευτούμε αυτά τα ψηφιακά εργαλεία, αλλά και να εμπλέξουμε πιο πολύ στον σχεδιασμό των λύσεων τους ανθρώπους τρίτης ηλικίας και να προσφέρουμε όπου είναι απαραίτητο και όπου είναι δυνατό εναλλακτικά κανάλια επικοινωνίας, ώστε κανένας να μην αισθάνεται ότι έχει μείνει πίσω» υπογράμμισε ο κ. Κωτσιόπουλος.
Το 80% των πολιτών 65-74 ετών στη χώρα μας, δεν είχε χρησιμοποιήσει ποτέ ηλεκτρονικό υπολογιστή, σύμφωνα με στοιχεία του 2017, ενώ στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 40%. Επιπλέον, επτά στους δέκα ηλικιωμένους δεν είχαν χρησιμοποιήσει καθόλου το ίντερνετ, σύμφωνα με στοιχεία του 2019, τόνισε η Αφροδίτη Βελουδάκη γενική διευθύντρια του Ινστιτούτου Prolepsis – επιστημονικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού που δραστηριοποιείται μεταξύ άλλων σε θέματα αλφαβητισμού υγείας για την τρίτη ηλικία.
Σε προγράμματα του Ινστιτούτου Prolepsis, άτομα της τρίτης ηλικίας ανέφεραν αισθήματα φόβου για τη χρήση ψηφιακών μέσων λόγω έλλειψης πληροφόρησης, ή φόβο για θέματα ασφάλειας όσον αφορά τη χρήση των ψηφιακών μέσων, ανέφερε η κ. Βελουδάκη, μέσω βιντεοδιάσκεψης.
Η εκπαίδευση σε όλα τα σύγχρονα εργαλεία πρέπει να είναι συνεχής. Είναι αναγκαία η δια βίου ψηφιακή μάθηση, υπογράμμισε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ), Νίκη Τσούμα, η οποία αναφέρθηκε αναλυτικά στον ατομικό ηλεκτρονικό φάκελο υγείας, εξηγώντας ότι περιέχει τα δεδομένα του κάθε πολίτη, που προέρχονται και παράγονται από την επαφή του με το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Υπογραμμίζοντας ότι οι άνθρωποι που είναι στην τρίτη ηλικία πρέπει να έχουν ένα φιλικό περιβάλλον σε αυτά τα οποία βλέπουν και χειρίζονται, η κ. Τσούμα τόνισε ότι, καθώς η τεχνολογία προχωράει, οι εφαρμογές γίνονται πιο σύγχρονες, οπότε θα πρέπει να δοθεί έμφαση στη χρήση συσκευών mobiles ή tablets. «Είναι κρίσιμο να μη δημιουργήσουμε το επόμενο ψηφιακό χάσμα, δηλαδή να εκπαιδευθεί κάποιος να μπαίνει στον υπολογιστή του και να βλέπει τον ηλεκτρονικό φάκελο υγείας, αλλά να μην μπορεί να το κάνει από το κινητό του» σημείωσε.
Όσον αφορά την εφαρμογή για την απονομή σύνταξης, η κ. Τσούμα είπε ότι οι άνθρωποι που φτάνουν να υποβάλουν σύνταξη, προέρχονται από πολλά διαφορετικά εργασιακά περιβάλλοντα, άρα έχουν διαφορετικές ψηφιακές ικανότητες. Το σύστημα το οποίο θα υποδεχθεί μία αίτηση, θα πρέπει να το κατανοεί ο κάθε χρήστης, είπε. Σημείωσε επίσης και «μία άλλη διάσταση της φιλικότητας ενός συστήματος που απευθύνεται στους πολίτες τρίτης ηλικίας»: Την πολυπλοκότητα του επιχειρησιακού περιβάλλοντος.
«Μπορεί να έχουμε πολύ γρήγορο ίντερνετ, πολύ σύγχρονη εφαρμογή, αλλά αν ο πολίτης πρέπει να υποβάλλει παράλληλα 15 δικαιολογητικά, η εφαρμογή δεν είναι φιλική προς τον χρήστη» είπε χαρακτηριστικά η κ. Τσούμα και τόνισε ότι η γενική γραμματεία Απλοποίησης Διαδικασιών, κάνει δουλειά προς την κατεύθυνση απλοποίησης του συστήματος απονομής σύνταξης.