Ομάδα Εργασίας του υπ. Παιδείας: Αλλαγές εκπαίδευσης της ομογένειας και τα διαπολιτισμικά σχολεία

Ενότητες διαπολιτισμικού προσανατολισμού στα γενικά σχολεία και Πειραματικά Διαπολιτισμικά

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

Δραστικές παρεμβάσεις στο σύνολο της γενικής εκπαίδευσης, ώστε όλα τα σχολεία να αποκτήσουν διαπολιτισμικό χαρακτήρα αλλά και μέτρα που αφορούν αμιγώς τη λειτουργία και φυσιογνωμία των υπάρχοντων διαπολιτισμικών σχολείων προτείνει η αρμόδια Ομάδα Εργασίας για τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, που τελεί υπό τον υφυπουργό Παιδείας, Θεοδόση Πελεγρίνη.

Μάλιστα, προτείνει να γίνουν τα υπάρχοντα διαπολιτισμικά “Πειραματικά Διαπολιτισμικά Σχολεία”, τα οποία θα δοκιμάζουν νέες μεθόδους, ώστε να γίνει ελκυστική η διαπολιτισμική εκπαίδευση τόσο στα παιδιά μεταναστών όσο και στον γηγενή πληθυσμό. Σύμφωνα με το πόρισμα “η εμπειρία από τα λεγόμενα σχολεία – μαγνήτες (magnet schools) στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη μπορεί να αξιοποιηθεί προς τον σκοπό αυτόν”. “Η αντίληψη που διέπει την πρόταση αυτή δεν συμβαδίζει με τη λογική των σχολείων “ελίτ”. Ο χαρακτήρας τους θα διασφαλίζει την ποιότητα τους, αλλά και την αρχή της ισότητας”, λέει στην “Α” ο Παύλος Χαραμής, πρόεδρος της Ομάδας Εργασίας.

Το σχετικό πόρισμα ολοκληρώθηκε προ ημερών, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην παρανόηση ότι “η διαπολιτισμική εκπαίδευση αφορά μόνον ένα μικρό μέρος μαθητών και μαθητριών που φοιτούν στα Διαπολιτισμικά Σχολεία”.

Η Ομάδα Εργασίας συμπεριέλαβε προτάσεις και κατευθύνσεις σχετικά με την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο. “Προφανώς, ο διαπολιτισμικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης θα πρέπει να προωθηθεί ανεξαρτήτως του προσφυγικού. Πρέπει να διέπει κάθε σύγχρονο κράτος και απηχεί και μια από τις βασικές τάσεις που κυριαρχούν στην Ε.Ε.”, επισημαίνει ο Π. Χαραμής.

Έλλειμμα στοιχείων για την κατανομή των μαθητών

Για την υλοποίηση των παιδαγωγικών προτάσεων της επιτροπής προτείνεται η ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ του «Myschool» και του υπουργείου, αφού -προκαλώντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον- διαπιστώθηκε έλλειμμα στη συστηματική συλλογή στοιχείων για την κατανομή των ποικίλων ομάδων αναφοράς (π.χ. γηγενών, μεταναστών, παλιννοστούντων, αλλά και Ρομά, μουσουλμάνων Θράκης), ανά Περιφέρεια, βαθμίδα εκπαίδευσης και σχολική μονάδα.

Σημειωτέον ότι χθες κατατέθηκε στα κόμματα η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση της ομογένειας για διαβούλευση. Μέχρι το τέλος της άλλης εβδομάδας αναμένεται να κατατεθούν προτάσεις και αλλαγές, ώστε η ομογένεια να αποτελέσει το πεδίο των πρώτων νομοθετικών πρωτοβουλιών.

Μέτρα για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας

Εμβάπτιση των μαθητών στο γλωσσικό περιβάλλον της πλειονότητας (linguisticimmersion).

– Διεύρυνση Τάξεων Υποδοχής και Φροντιστηριακών Τμημάτων.

– Επιμόρφωση διδασκόντων. Υποστήριξη από σχολικούς ψυχολόγους και επιμορφωμένους σχολικούς συμβούλους.

– Πρόσθετο ειδικό υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό.

– Καταγραφή της εκπαιδευτικής πορείας κάθε παιδιού σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

– Τυποποίηση και προσδιορισμός του επιπέδου ελληνομάθειας.

– Θεσμοθέτηση υποστηρικτικών θεσμών όπως είναι τα «Καλοκαιρινά Σχολεία».

– Ίδρυση δικτύων Κέντρων Στήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου.

– Διδασκαλία γλώσσας και βασικών στοιχείων του πολιτισμού της χώρας προέλευσης των μαθητών και μαθητριών στη σχολική μονάδα που φοιτούν.

Μέτρα για την προώθηση της διαπολιτισμικής συνείδησης

– Εμπλουτισμός προγράμματος στα γενικά σχολεία με ενότητες διαπολιτισμικού προσανατολισμού.

– Αξιοποίηση πολιτισμικών στοιχείων που φέρουν οι μεταναστευτικές ομάδες.

– Συντονισμός και ενοποίηση ομοειδών αρμοδιοτήτων (διαπολιτισμική εκπαίδευση, εκπαίδευση στα δικαιώματα, αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού κ.ά.)

Μέτρα για τα Διαπολιτισμικά Σχολεία

– Πρόταση να μετατραπούν σε «Πειραματικά Διαπολιτισμικά». Δικτύωση αυτών με γενικά σχολεία και με σχολεία του εξωτερικού.

– Υποχρεωτική συμπερίληψη της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στο Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας.

– Μητρώο εξειδικευμένων εκπαιδευτικών που στελεχώνουν τα Διαπολιτισμικά Σχολεία.

– Ειδική κατηγορία σχολικών συμβούλων.

– Ρύθμιση θεμάτων εγγραφής σε συνάφεια με το προφίλ των μαθητών και μαθητριών μεταναστευτικής καταγωγής.

– Χωροταξική κατανομή μεταξύ ομοειδών σχολείων (Δημοτικών, Γυμνασίων) για την αποφυγή απομάκρυνσης των παιδιών από τη γειτονιά τους.

– Νομοθετική ρύθμιση ζητημάτων σχετικών με την εγγραφή, νομιμοποίηση, κατάταξη και ένταξη των μαθητών.

– Τακτική και επαρκή ενημέρωση των μεταναστών γονέων σε βασικές γλώσσες μεταναστευτικών ομάδων.

Κοινωνικά μέτρα

– Διασφάλιση της σωματικής και ψυχικής υγείας, στο πλαίσιο μιας πολιτικής που θα καλύπτει το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού της χώρας.

– Παροχή έμμεσων συμβουλευτικών υπηρεσιών σε εκπαιδευτικούς και γονείς για την καλύτερη στήριξη των παιδιών. Προγράμματα πρωτογενούς και δευτερογενούς πρόληψης.

Μέτρα για τα προσφυγόπουλα

– Δημιουργία δομών παροχής εκπαίδευσης και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, η οποία θα περιλαμβάνει και τη διδασκαλία της ελληνικής.

– Καταγραφή των υφιστάμενων εκπαιδευτικών δομών και υποδομών σε επίπεδο περιφέρειας και νομού.

– Δημιουργία νέων τάξεων και τμημάτων υποδοχής με ευέλικτο τρόπο (σε χρόνο και διαδικασίες), εξαρτώμενων από τα ήδη υφιστάμενα σχολεία (ή όσα θα δημιουργηθούν με τις υφιστάμενες διαδικασίες).

– Προσδιορισμός των γλωσσικών αναγκών (υφιστάμενων και προσδοκώμενων).

– Καθιέρωση διαδικασιών αντιστοίχισης εκπαιδευτικού επιπέδου / τάξης.

– Εκπόνηση εναλλακτικών, διαφοροποιημένων προγραμμάτων σπουδών.

– Επιμόρφωση εκπαιδευτικού προσωπικού.

– Ταχύρρυθμα προγράμματα εκμάθησης της ελληνικής στην προοπτική της ένταξης στα γενικά σχολεία.