Ευρείες πολιτικές συναινέσεις για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην Παιδεία, και κυρίως όσον αφορά στο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ και στη διαμόρφωση του «χάρτη» της Ανώτατης Εκπαίδευσης, επιθυμεί η κυβέρνηση προκειμένου σύντομα να σχεδιαστεί η διαδικασία εφαρμογής τους. Στον διάλογο που έγινε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής επί δύο μήνες όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι πρέπει να αξιοποιηθούν δημιουργικά η εμπειρία των διαλόγων που είχαν διεξαχθεί τα προηγούμενα χρόνια και η εμπειρία των ευρωπαϊκών χωρών. Επίσης να σχεδιαστεί ένα πλαίσιο μακροπρόθεσμων στοχεύσεων που θα αφορά όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, η υλοποίηση των οποίων θα υπερβαίνει τη θητεία μίας κυβέρνησης.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης στη Βουλή ο ΣΥΡΙΖΑ, οι ΑΝΕΛ, το Ποτάμι και η Ενωση Κεντρώων συμφώνησαν σε ένα κείμενο για τις βασικές μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία. Η Νέα Δημοκρατία και το ΚΚΕ διαφώνησαν, ενώ στη διάρκεια της ψηφοφορίας ήταν απόντες οι εκπρόσωποι της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και της Χρυσής Αυγής.
Υστερα από αρκετές συνεδριάσεις στη Βουλή με τη συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών σωματείων, εκπροσώπων πανεπιστημίων και ΤΕΙ, μορφωτικών ακολούθων χωρών της Ευρωζώνης και άλλων φορέων προέκυψαν οι παρακάτω διαπιστώσεις και προτάσεις, οι οποίες αφορούν όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και με την επισήμανση ότι η Εκπαίδευση θα πρέπει να στοχεύει στη διαμόρφωση μορφωμένων νέων με δημοκρατικό ήθος και κριτική σκέψη.
Προτάσεις
Το σχετικό κείμενο συνοψίζεται στα εξής σημεία:
• Γενίκευση του ολοήμερου σχολείου και ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων. Ριζική αναμόρφωση της ύλης στα σχολικά βιβλία, ανανέωση αρκετών βιβλίων με βάση τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους, μείωση της ύλης και ταύτιση της διδακτέας με την εξεταστέα ύλη.
• Κατάρτιση των (τωρινών αλλά και όσων ενδιαφέρονται) στελεχών της Εκπαίδευσης σε θέματα διοίκησης. Ενθάρρυνση της αυτενέργειας από εκπαιδευτικούς και μαθητές.
• Καλλιέργεια της δημιουργικότητας στο σχολείο και δεξιοτήτων που συμβάλλουν στην πολύπλευρη ανάπτυξη των προσωπικοτήτων των μαθητών.
• Σταδιακή και γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης της Εκπαίδευσης, η οποία για πολλές δεκαετίες παραμένει ο «φτωχός συγγενής» του προϋπολογισμού.
• Δημόσια καταγραφή των προβλημάτων της μειονοτικής εκπαίδευσης και των τρόπων αντιμετώπισής τους.
• Διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ώστε η λειτουργία των σχολείων να μην εξαρτάται από έναν τόσο μεγάλο αριθμό αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί. Επιβάλλεται ο διορισμός νέων εκπαιδευτικών μετά και την εκπόνηση μιας μελέτης που θα δημοσιοποιήσει τις ανάγκες. Ενίσχυση του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων ή και των Σχολικών Συμβουλίων στη διοίκηση των σχολικών μονάδων.
• Καθιέρωση του πιστοποιητικού διδακτικής επάρκειας στα πανεπιστήμια, που θα μπορούν να λαμβάνουν όσοι θέλουν να γίνουν εκπαιδευτικοί αφού ολοκληρώσουν το πτυχίο τους.
• Μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών μέσα από σοβαρά προγράμματα επιμόρφωσης. Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Η αποτίμηση του έργου και της συνολικής λειτουργίας πρέπει να στοχεύει στη βελτίωση της διδακτικής πρακτικής και να μην έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.
• Ριζική αναβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης, επαναπροσδιορισμός των στόχων της, ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών και ευρεία συζήτηση της σημασίας της ώστε να πάψει η κοινωνία να υποτιμά την Τεχνική Εκπαίδευση.
• Ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής με στόχο την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, την απόκτηση γνώσεων και την ανάπτυξη και καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων.
• Αναβάθμιση του λυκείου για να λειτουργεί ως μια αυτοτελής βαθμίδα του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι ως προθάλαμος ενός εξεταστικού κέντρου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
• Διαμόρφωση μιας πολιτικής που σταδιακά θα περιορίζει τον ρόλο της παραπαιδείας που λειτουργεί απαξιωτικά ως προς το σύνολο του εκπαιδευτικού μας συστήματος και ιδίως στο λύκειο. Αυτό πρέπει να γίνει χωρίς αφορισμούς, αναγνωρίζοντας τον ιδιόμορφο εκπαιδευτικό ρόλο των φροντιστηρίων στο παρελθόν αλλά και πείθοντας την κοινωνία να αλλάξει νοοτροπία, να εμπιστευτεί το σχολείο και τους λειτουργούς του.
• Νέος τρόπος εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με διαδικασίες που δεν θα εξαρτώνται αποκλειστικά από την απομνημόνευση και θα εγγυώνται ότι οι μαθητές θα σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.ΕΘΝΟΣ ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ