Αξιολόγηση–Εκπαιδευτικοί: Διαβάστε στο iPaidia.gr τον σχεδιασμό της Υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως και την αντίδραση των εκπαιδευτικών που απαντούν με αποχή.
Ελπίδα Οικονομίδη – iPaidia.gr
Σε ναυάγιο εξελίχθηκε η συνάντηση της Υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως με ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, με τους τόνους, σύμφωνα με πληροφορίες του iPaidia.gr να ανεβαίνουν αρκετές φορές κατά τη διάρκεια των συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν στο Υπουργείο Παιδείας με επίκεντρο την αξιολόγηση. Εκπαιδευτικοί και πολιτική ηγεσία, στη σκιά της απεργίας-αποχής των πρώτων, τηρούν στάση αναμονής καθώς η ένταση αναμένεται να κλιμακωθεί τις επόμενες εβδομάδες, εν αναμονή του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει αξιολόγηση εκπαιδευτικών.
Οι σχέσεις των δύο πλευρών, άλλωστε, ήταν ήδη τεταμένες, με το Υπουργείο Παιδείας να προτρέπει στην εκκίνηση των διαδικασιών της αυτοαξιολόγησης των σχολείων με Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε στις 20 Ιανουαρίου και τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες να απαντούν λίγες μέρες αργότερα με εξώδικό απεργίας-αποχής.
Κι ενώ το Υπουργείο Παιδείας προχωρούσε τις διαδικασίες με ενημέρωση των διευθυντών σχολείων, ώστε να ολοκληρωθούν η αυτοαξιολόγηση στο τέλος της σχολικής χρονιάς, η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην αποχή, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιούν οι ίδιες οι ομοσπονδίες αγγίζει ακόμα και το 90%.
Η προθεσμία για τους διευθυντές σχολείων ώστε να συγκαλέσουν ειδική συνεδρίαση για την ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων σχετικά με το νέο σύστημα εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης παρατάθηκε έως τις 19 Μαρτίου, ήδη όμως, σε αρκετές περιπτώσεις, όπως περιγράφουν εκπαιδευτικοί στο iPaidia.gr, οι συνεδριάσεις δεν έχουν πραγματοποιηθεί καθώς δεν έχει υπάρξει απαρτία.
Στην περίπτωσή της ΔΟΕ, με παραπάνω από τα μισά σχολεία της χώρας καταγεγραμμένα, η αποχή καταγράφεται στο 90%.
Αντίστοιχα υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στην ΟΛΜΕ, με πάνω από 2.500 σχολεία να καταγράφουν αποχή της τάξης του 88%.
Γιατί αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί
ΟΛΜΕ και ΔΟΕ ζητούν την άμεση απόσυρση της Υπουργικής Απόφασης, κάνοντας λόγο για «αντιεκπαιδευτική αξιολόγηση», ενώ παράλληλα ζητούν να μην έρθει νέο νομοσχέδιο, το οποίο έχει ήδη προαναγγελθεί, το οποίο προβλέπει, μεταξύ άλλων, την αυτονομία του σχολείου και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, την οποία οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες συνδέουν άμεσα με τις απολύσεις και τον μισθό.
Σχετικά με την αυτοαξιολόγηση, οι εκπαιδευτικοί κρίνουν ότι ο σχεδιασμός της πολιτικής ηγεσίας οδηγεί στον ταξικό διαχωρισμό των σχολείων και στην υποβάθμιση του δημοσίου σχολείου.
Ακόμα και οι πιο μετριοπαθείς φωνές, εντός των ομοσπονδιών, ενώ δεν τάσσονται κατά της αξιολόγησης, επικαλούμενοι παλαιότερες θέσεις τους, υπογραμμίζουν ότι η Υπουργική Απόφαση και ιδίως το άρθρο 10, το οποίο ζητάει να αποτιμηθούν από τον Διευθυντή του σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων 14 άξονες και 49 δείκτες, είναι ανεφάρμοστο εν καιρώ πανδημίας.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Σε αναμονή βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί για το επερχόμενο νομοσχέδιο, που σύμφωνα με πληροφορίες του iPaidia.gr θα περιλαμβάνει διατάξεις για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, η οποία αναμένεται να εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο του 2021.
Οι φόβοι των εκπαιδευτικών δεν είναι αβάσιμοι, καθώς η εμπειρία του Προεδρικού Διατάγματος 152 του 2013, που όριζε αξιολόγηση εκπαιδευτικών, είχε συνδεθεί στο μυαλό των εκπαιδευτικών με διαθεσιμότητα και απολύσεις.
Αντιθέτως, στο Υπουργείο Παιδείας, επιμένουν στις εξαγγελίες τους να υπογραμμίζουν ότι δεν πρόκειται για κάποια τιμωρητική διαδικασία. Σύμφωνα με πληροφορίες του iPaidia.gr θα συνδεθεί με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ενώ δεν διαφαίνεται, τουλάχιστον μέχρι στιγμής κάποια σύνδεση με μείωση μισθών ή απολύσεις, όπως σημειώνουν οι εκπαιδευτικοί.
Βέβαια, η θέση της πολιτικής ηγεσίας είναι ότι πρέπει να αξιολογούνται όλοι με το έργο των εκπαιδευτικών, όπως όλα δείχνουν, να μπαίνει στο μικροσκόπιο από το νέο σχολικό έτος.