Αξιολόγηση: Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας στοχεύει στη μετατόπιση των ευθυνών της κρατικής εξουσίας στους εκπαιδευτικούς για προβλήματα που η ίδια δημιουργεί και αρνείται πεισματικά να λύσει, αναφέρει η ανακοίνωση.
Η ανακοίνωση
Για τρίτη σχολική χρονιά ήδη σε συνθήκες πανδημίας, βιώνουμε καθημερινά την αδιαφορία της κυβέρνησης για την προστασία της υγείας και της ζωής εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών και των οικογενειών τους.
Ταυτόχρονα η εξελισσόμενη επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα της νέας γενιάς (ελάχιστη βάση εισαγωγής, τράπεζα θεμάτων, συγχωνεύσεις τμημάτων κ.ά.) συμπληρώνει και ενισχύει τη συνολικότερη κυβερνητική επίθεση στα κοινωνικά δικαιώματα (υγεία, ασφάλιση κ.ά.), το εισόδημα των εργαζόμενων (αυξήσεις ΔΕΗ κ.ά.), τα συνδικαλιστικά δικαιώματα (νόμος Χατζηδάκη) και τις πολιτικές ελευθερίες. Κομβικό ρόλο σ’ αυτήν την πολιτική αποτελεί η επιβολή της αξιολόγησης των σχολείων (και των εκπαιδευτικών στη συνέχεια) καθώς συνδέεται άμεσα με τα σχέδια ιδιωτικοποίησης και της δημόσιας παιδείας που προωθούνται από διεθνείς οικονομικούς οργανισμούς (Ε.Ε. και ΟΟΣΑ), με αποτέλεσμα τη διάλυση των δημόσιων εκπαιδευτικών συστημάτων πολλών χωρών τα τελευταία 30 χρόνια.
Το εκπαιδευτικό κίνημα όρθωσε για άλλη μια φορά σθεναρή αντίσταση στην πολιτική της αξιολόγησης, ως κρίσιμου εργαλείου για την προώθηση της αντιδραστικής αντιεκπαιδευτικής πολιτικής διάλυσης του δημόσιου σχολείου και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, καταγράφοντας συντριπτικά για την κυβερνητική πολιτική ποσοστά τόσο στην Απεργία-Αποχή όσο και στην 24ωρη απεργία στις 11/10.
Όμως οι ηγεσίες των ομοσπονδιών ΔΟΕ και ΟΛΜΕ στην κρίσιμη στιγμή της κλιμάκωσης και σύγκρουσης με την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, αντί για σχέδιο συνέχισης του αγώνα, με πραξικοπηματικές διαδικασίες (την παραχάραξη της ψήφου των ΕΛΜΕ και την αγνόηση της θέλησης των 108 από τους 111 Σ.Ε.Π.Ε. για επαναπροκήρυξη της απεργίας-αποχής στις Ολομέλειες των Προέδρων) ανέλαβαν να κλείσουν το ρήγμα που άνοιξε ο κόσμος της εκπαίδευσης με την αντιεκπαιδευτική αντιλαική πολιτική της κυβέρνησης χωρίς αγωνιστικό σχεδιασμό ή προτείνοντας διαχειριστικά σχέδια, όπως τα «ενιαία κείμενα» στη ΔΟΕ για την αποτίμηση και τον προγραμματισμό της σχολικής μονάδας. Το «ενιαίο κείμενο» όχι μόνο δεν μπορεί να σταματήσει τα σχέδια του Υ.ΠΑΙ.Θ. αλλά αντίθετα εντάσσει τους εκπαιδευτικούς στην διαδικασία της αξιολόγησης.
Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας στοχεύει στη μετατόπιση των ευθυνών της κρατικής εξουσίας στους εκπαιδευτικούς για προβλήματα που η ίδια δημιουργεί και αρνείται πεισματικά να λύσει. Αποτελεί μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στους εννέα δείκτες, την τετράβαθμη κλίμακα εσωτερικής αξιολόγησης και την δεκάβαθμη της εξωτερικής, αλλά μέσα από ένα πλέγμα αλληλένδετων διαδικασιών που συνδέουν την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την απόδοση των μαθητών σε εξετάσεις τύπου Pisa προωθούν την ανταγωνιστικότητα μεταξύ των σχολείων και την κατηγοριοποίησή τους, με τελικό στόχο τη μείωση του κόστους λειτουργίας τους για το κράτος. Το σχολείο γίνεται μια φθηνή επιχείρηση που θα λειτουργεί στη βάση της ατομικής ευθύνης, της λογοδοσίας και του φόβητρου της κακής αξιολόγησης για όποιον διαφωνεί.
Οι εκπαιδευτικοί που υπογράφουμε δηλώνουμε την απαίτηση μας ΤΩΡΑ οι Ομοσπονδίες και τα πρωτοβάθμια σωματεία να αναλάβουν οργανωμένη και συντονισμένη δράση. Η ΔΟΕ, η ΟΛΜΕ και τα εκπαιδευτικά σωματεία οφείλουν:
• ΝΑ ΠΡΟΚΗΡΥΞΟΥΝ ΑΜΕΣΑ ΝΕΑ ΑΠΕΡΓΙΑ-ΑΠΟΧΗ από τις διαδικασίες αξιολόγησης της σχολικής μονάδας
• να καλύψουν συνδικαλιστικά τους εκπαιδευτικούς με στάσεις εργασίας
• να προχωρήσουν σε παρατεταμένο, πολύμορφο κι αποφασιστικό αγώνα (απεργία, συλλαλητήρια, επαφές με γονείς, εργατικά σωματεία κ.ά.) τη μάχη ενάντια στην αξιολόγηση και συνολικά την αντιεκπαιδευτική- αντιλαϊκή πολιτική και τον νόμο Χατζηδάκη
Δεν θα υποταχθούμε!
Ως εκπαιδευτικοί που χρόνια τώρα υπηρετούμε και υπερασπίζουμε το δημόσιο σχολείο και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας, οφείλουμε πρώτα απ’ όλα να διδάσκουμε στους μαθητές και τις μαθήτριές μας αξιοπρέπεια και όχι υποταγή, δηλώνουμε ότι θα συνεχίσουμε τον αγώνα ενάντια στο φθηνό, ανταγωνιστικό σχολείο των λίγων, το σχολείο των αποκλεισμών, της αμάθειας, της παιδαγωγικής ασφυξίας και της χειραγώγησης εκπαιδευτικών (και εμμέσως μαθητών), ενάντια στις πολιτικές που μεταφέρουν τις ευθύνες για τα προβλήματα του σχολείου και την χρηματοδότησή του στους γονείς και τους μαθητές, που κατηγοριοποιούν τα σχολεία και εξοβελίζουν εκπαιδευτικούς.
Δηλώνουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν επιθυμούμε την συμμετοχή μας στις ομάδες δράσης, δεν θα συμβάλουμε στο έργο τους, σε καμιά διαδικασία αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Δεν θα υπηρετήσουμε τα κυβερνητικά σχέδια για ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου, μέσω της αξιολόγησης και των άλλων προβλέψεων του Ν. 4823/21.