Μόνο αγανάκτηση μπορεί να προκαλεί η πρόσφατη απόφαση του Διευθυντή της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΙΔΕ) Ηρακλείου εν μέσω πανδημίας -και με το Ηράκλειο σε κατάσταση αυξημένης επιτήρησης για την μετάδοση του SARS-CoV-2- για δημιουργία οκτώ τμημάτων των 28 μαθητών και ενός των 29 μαθητών (!!!) στο 13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, σύμφωνα με έγγραφο της ΔΙΔΕ που διέρρευσε στα τοπικά ΜΜΕ.
Της Κασσιανής ΛΑΜΨΑ
γραμματέα της ΕΛΜΕ Ηρακλείου και μέλους της Γραμματείας Ηρακλείου του ΠΑΜΕ
Μήνες τώρα, πριν ακόμα το τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές οργανωμένα μέσα από τα σωματεία και τις ομοσπονδίες τους, τους συλλόγους και τα συμβούλιά τους κινητοποιούνται απαιτώντας προστασία για την υγεία και τα μορφωτικά δικαιώματα όλων των παιδιών της εργατικής-λαϊκής οικογένειας στον φυσικό τους χώρο, αυτόν του σχολείου. Η απόφαση αυτή της ΔΙΔΕ, που αξιοποιεί άθλια νομοθεσία του 2013 (που παρέμεινε σε ισχύ επί όλων των κυβερνήσεων έκτοτε) για 27 μαθητές στο τμήμα και δυνατότητα του Διευθυντή Εκπαίδευσης να αυξάνει περαιτέρω κατά 10% το όριο αυτό, εκθέτει ανεπανόρθωτα το ΥΠΑΙΘ και την κυβέρνηση.
Επί ένα εξάμηνο, χρόνο που κέρδισε ο λαός με την πειθαρχία του στα μέτρα για την πανδημία, ΥΠΑΙΘ και κυβέρνηση δεν έκαναν τίποτα για να διασφαλίσουν αίθουσες, κτίρια, εκπαιδευτικό προσωπικό και προσωπικό καθαριότητας που να αντιστοιχεί στις έκτακτες συνθήκες, όπως τίποτα δεν έκαναν και για την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας. Κυνικά αρνήθηκαν να ικανοποιήσουν το αίτημα, παιδαγωγικό και υγειονομικό, για 15 μαθητές στο τμήμα, επικαλούμενοι το κόστος σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Αξιοποίησαν οδηγίες-λάστιχο του ΕΟΔΥ για τα σχολεία, οδηγίες που ξεχνούσαν βολικά την αναγκαιότητα των αποστάσεων για τον περιορισμό της μετάδοσης της COVID-19. Αντίθετα η οδηγία προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ήταν τα τμήματα να μην «σπάνε» για κανέναν λόγο αν δεν υπερβαίνουν τους 27 μαθητές, με αποτέλεσμα να λειτουργούν πολλές δεκάδες ή και εκατοντάδες 25άρια και 27άρια τμήματα στο νομό, όπου οι μαθητές στοιβάζονται σε ακατάλληλες και λειψά αεριζόμενες αίθουσες και το μάθημα να γίνεται αφόρητο, εξαναγκάζοντας μάλιστα τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες να παίζουν την υγεία τους κορώνα-γράμματα. Έτσι, πριν ακόμη υπάρξει η επιδείνωση του καιρού καθώς οδεύουμε προς το χειμώνα, τμήματα και σχολεία κλείνουν το ένα μετά το άλλο καθώς δεν μπορούν να κρυφτούν τα κρούσματα COVID.
Στο 13ο Γυμνάσιο αληθεύει πως οι κτιριακές υποδομές αδυνατούν να στεγάσουν το πλήθος των μαθητών. Έχουν δημιουργηθεί αίθουσες ακόμα και τοποθετώντας διαχωριστικά σε διαδρόμους του κτιρίου. Υπάρχουν τμήματα ένταξης που φτάνουν τους 13-14 μαθητές ενώ 4-5 θα ήταν ήδη μεγάλος αριθμός. Τα γειτονικά σχολεία δεν είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση, αφού σχεδόν όλα λειτουργούν με 25άρια τμήματα. Αυτήν την έλλειψη αιθουσών αντιμετωπίζει η ΔΙΔΕ Ηρακλείου πατώντας στα ακραία, απαράδεκτα όρια της νομοθεσίας, αντί να εξασφαλίσει σε συνεργασία με το Δήμο Ηρακλείου και με ευθύνη της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘ τη λειτουργία νέων σχολικών μονάδων στην περιοχή του 13ου Γυμνασίου αλλά και αλλού, αρχικά σε αίθουσες ήδη υπαρχόντων κτιρίων (ένα μόνο παράδειγμα οι παλιές εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Κρήτης στην Κνωσό), ή κτιρίων που μπορούν να επιταχθούν και να χρησιμοποιηθούν με ελάχιστες εργασίες συντήρησης, με διορισμούς του απαραίτητου προσωπικού.
Αντί η κυβέρνηση, το ΥΠΑΙΘ, η ΔΙΔΕ να προετοιμαστούν για αυτά τα φαινόμενα ένα ολόκληρο εξάμηνο, τα «λύνουν» τώρα οδηγώντας τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα προς το 30, ενώ σήμερα περισσότερο από ποτέ απαιτείται η δραστική μείωση προς το μισό από αυτό, και ανάλογα με τα τετραγωνικά των αιθουσών. Μόνο άνθρωποι που εθελοτυφλούν μπορούν πια να αρνηθούν πως η κυβέρνηση αδιαφορεί παγερά για την ουσιαστική μόρφωση των μαθητών, για την υγεία τους, των γονιών τους, τη δικιά μας ως εκπαιδευτικών. Ενώ δεκάδες δις ευρώ δίνονταν απλόχερα σε μονοπωλιακούς ομίλους του Τουρισμού, των Μεταφορών, στους βιομηχάνους ή σε ΝΑΤΟϊκές «υποχρεώσεις» και εξοπλισμούς, η κυβέρνηση δεν διέθεσε ένα ευρώ παραπάνω ώστε να ικανοποιήσει στοιχειωδώς τις ανάγκες σε υγεία και μόρφωση του λαού μας. Αντίθετα προχώρησε απαιτώντας από εμάς την καταστολή των μαθητών μας ή πνίγοντάς τους η ίδια στα χημικά, όπως την περασμένη Παρασκευή 9/10 έξω από το ΥΠΑΙΘ. Κρύβεται πίσω από την άθλια εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει την δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, την ολόπλευρη παιδαγωγική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ του εκπαιδευτικού και του μαθητή, τη δυναμική της τάξης. Οδηγεί με σχεδόν μαθηματική ακρίβεια σε κλειστά σχολεία λόγω COVID και νίπτει τας χείρας της για την ευθύνη της να τα διατηρήσει ασφαλή, να μην στερήσει από κανέναν μαθητή το σχολείο του, το δάσκαλό του.
Ο κόμπος έχει ήδη φτάσει στο χτένι. Πρέπει να συμφωνήσουμε πως πολύ καθυστερήσαμε, μείναμε πίσω κι από τους μαθητές μας. Να ξεκουνηθούμε, με αποφάσεις μέσα από τους Συλλόγους Διδασκόντων αξιοποιώντας και τα εξώδικα για απεργία-αποχή, με μαζική συμμετοχή στις διεργασίες της ΕΛΜΕ, στις γενικές συνελεύσεις και στις κινητοποιήσεις, με καθαρή και χωρίς μισόλογα συμπαράσταση στους μαθητές που αντέδρασαν αγωνιστικά με τους τρόπους που οι ίδιοι αποφάσισαν και με στήριξη των αιτημάτων τους, που είναι και δικά μας αιτήματα, σε συμμαχία με τους γονείς. Να οργανώσουμε την αντίστασή μας, την πάλη μας και τις διεκδικήσεις μας για τα αυτονόητα, να μην πάμε πίσω από τις δικές μας κόκκινες γραμμές.
Τα εργατικά σωματεία, τα ταξικά συνδικάτα, το ένα μετά το άλλο βάζουν κι εκείνα στην προμετωπίδα των αιτημάτων τους αιτήματα για την παιδεία, για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών, για την προστασία της υγείας μας. Ανταποκρίνονται στο σύνθημα «Εργάτη, κάνε υπόθεση δική σου το μέλλον και τη μόρφωση που θα ’χει το παιδί σου». Είμαστε οι πολλοί και έχουμε δίκιο. Ας ξεκινήσουμε με δυναμικό «παρών» στο συλλαλητήριο των σωματείων στην Πλατεία Ελευθερίας την Τρίτη 13/10 στις 19:00, πίσω από το πανό της ΕΛΜΕ Ηρακλείου (ας αναλάβει το ΔΣ της ΕΛΜΕ τις ευθύνες του) για την υπεράσπιση της υγείας και των δικαιωμάτων του λαού. Να συγκεντρωθούμε ξανά εκεί την Πέμπτη 15/10 στις 10:00 το πρωί ως απεργοί, οργανωμένα, αποφασιστικά, μαζικά. Μαζί με τους μαθητές μας, για ένα άλλου τύπου μάθημα, μάθημα αγώνα, αντίστασης, διεκδίκησης και αξιοπρέπειας. Όλοι στην απεργία, κανείς μας αυτήν την Πέμπτη να μην μπει στα 25άρια και τα 28άρια τμήματα!