Το Υπουργείο Παιδείας έχει ξεκινήσει μια διαφημιστική καμπάνια στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο προκειμένου να ενημερώσει τους μαθητές ότι έχει δρομολογήσει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις για ένα εκπαιδευτικό σύστημα στο οποίο ο μαθητής μπορεί να βρει το δικό του μονοπάτι και να βγει στην αγορά εργασίας με δεξιότητες που θα τον κάνουν να πετύχει σε αυτό που πραγματικά του ταιριάζει σε αυτό που έχει προοπτική.
Παρακολουθώντας κάποιος τα τηλεοπτικά σποτάκια με τον νεαρό και τη νεαρή που αναρωτιούνται γιατί να γίνω δικηγόρος ή γιατρός, δυο επαγγέλματα με κοινωνική καταξίωση, αναρωτιέται για το ποιες είναι οι επιλογές που έχει ένας μαθητής της Γ γυμνασίου όσον αφορά την επαγγελματική εκπαίδευση.
Οι περισσότεροι έχουν συνδέσει το νόμο 4186 με την «Τράπεζα Θεμάτων» και τις αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα, ξεχνώντας ότι φέρνει αλλαγές και στην επαγγελματική εκπαίδευση. Μια από τις αλλαγές είναι η αντικατάσταση των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) από τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ).
Τα ΣΕΚ ανήκουν στη μη τυπική εκπαίδευση όπως και τα ΙΕΚ και δίνουν τη δυνατότητα σε όσους τα επιλέξουν αντί των ΕΠΑΛ να αποκτήσουν πτυχίο επιπέδου 3. Τι είναι όμως τα ΣΕΚ και ποιες ειδικότητες προσφέρουν;
Σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν4186/2013 σκοπός της Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι η παροχή υπηρεσιών αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης, διάρκειας τριών ετών, σε αποφοίτους της υποχρεωτικής τυπικής εκπαίδευσης. Μαθητές άνω των είκοσι (20) ετών εγγράφονται στις Εσπερινές Σ.Ε.Κ..Η φοίτηση στις δημόσιες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης παρέχεται δωρεάν.
Ποιοι μπορούν να γραφτούν στις ΣΕΚ
Στη Σ.Ε.Κ. λειτουργούν οι Α΄, Β΄ και η Τάξη Μαθητείας. Στην Α΄ τάξη εγγράφονται χωρίς εξετάσεις, οι κάτοχοι απολυτηρίου Γυμνασίου ή άλλου ισότιμου τίτλου, στη Β΄ τάξη εγγράφονται οι προαγόμενοι από την Α΄ τάξη και στην Τάξη Μαθητείας εγγράφονται οι προαγόμενοι από τη Β΄ τάξη της Σ.Ε.Κ..
Πόσες ώρες μαθημάτων διδάσκονται οι μαθητές;
Στην Α΄ και Β΄ τάξη Σ.Ε.Κ. εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων τριάντα (30) συνολικά ωρών εβδομαδιαίως. Ειδικότερα, εφαρμόζεται εκπαιδευτικό πρόγραμμα τεσσάρων (4) ωρών εβδομαδιαίως, με δύο (2) μαθήματα Γενικής Παιδείας, Ελληνική Γλώσσα και Μαθηματικά, που είναι κοινό για όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικό πρόγραμμα είκοσι έξι (26) ωρών εβδομαδιαίως, που αποτελείται από μαθήματα Ειδικότητας. Τα μαθήματα Ειδικότητας αποτελούνται, κατά προσέγγιση, από 50% θεωρητικό μέρος και 50% εργαστηριακό
Πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις – Τάξη Μαθητείας
Στην «Τάξη Μαθητείας», εφαρμόζεται πρόγραμμα του εργαστηριακού μαθήματος «Ενισχυτική Εργαστηριακή Εκπαίδευση της Μαθητείας» επτά (7) συνολικά ωρών, επιμερισμένο σε δύο (2) ημέρες εβδομαδιαίως.
Στις Σ.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, το πρόγραμμα διδάσκεται στις σχολικές μονάδες των Σ.Ε.Κ. και τις σχολικές μονάδες του Ο.Α.Ε.Δ., από εκπαιδευτικό προσωπικό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Ο.Α.Ε.Δ. για διάρκεια ενός σχολικού έτους, ήτοι από την 1η Σεπτεμβρίου έως και την 30ή Αυγούστου εκάστου έτους.
Στην «Τάξη Μαθητείας» εφαρμόζεται «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας − Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» είκοσι οκτώ (28) ωρών εβδομαδιαίως, επιμερισμένο σε πέντε (5) ημέρες για ένα σχολικό έτος.
Το «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας − Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» διέπεται από σύμβαση, που συνάπτεται μεταξύ του Ο.Α.Ε.Δ. και του εργοδότη (φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου), με επιπρόσθετα κίνητρα πρόσληψης του Μαθητευόμενου μετά το πέρας της μαθητείας. Το εργαστηριακό μάθημα πραγματοποιείται σε Εργαστήρια του Ο.Α.Ε.Δ. ή στα οικεία Εργαστηριακά Κέντρα ή στα Σχολικά Εργαστήρια του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Ετησίως, από τη 1η Σεπτεμβρίου έως τη 15η Σεπτεμβρίου, οι απόφοιτοι του σχολικού έτους, που ολοκληρώθηκε την 30ή Αυγούστου του ίδιου έτους, της Τάξης Μαθητείας, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να παρακολουθούν το Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα Πιστοποίησης, συνολικής διάρκειας εβδομήντα (70) ωρών, για την αρτιότερη προετοιμασία τους για τη συμμετοχή τους στις διαδικασίες πιστοποίησης προσόντων, απόκτησης Πτυχίου Ειδικότητας, του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., οι οποίες διεξάγονται ετησίως το τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους.
Πως προάγεται ο μαθητής στα ΣΕΚ;
Στις ΣΕΚ δεν υπάρχει «Τράπεζα Θεμάτων» αφού όλα τα θέματα επιλέγονται από τους διδάσκοντες. Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄, Β΄ Τάξη της Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα, γενικής παιδείας και ειδικότητας με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.
Ο γενικός βαθμός της Α΄ Τάξης και της Β΄ Τάξης προκύπτει από το μέσο όρο της προφορικής ή και της γραπτής, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, επίδοσης του μαθητή σε κάθε μάθημα. Απαραίτητη προϋπόθεση για την προαγωγή του μαθητή αποτελεί η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10).
Τι τίτλο σπουδών λαμβάνουν οι απόφοιτοι;
Στους προαγόμενους από τη Β΄ Τάξη των Σ.Ε.Κ. χορηγείται Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης Επιπέδου 2, που τους αποδίδει αυτοδίκαια το δικαίωμα συμμετοχής στην Τάξη Μαθητείας. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Τάξης Μαθητείας χορηγείται στο μαθητή Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης επιπέδου 3.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την απόλυση του μαθητή που εγγράφεται στην Τάξη Μαθητείας είναι η επιτυχής εξέταση στις εξετάσεις πιστοποίησης. Με την επιτυχή εξέταση χορηγείται το Πτυχίο Ειδικότητας.
Ο τίτλος σπουδών αντιστοιχεί με το απολυτήριο λυκείου;
Οι απόφοιτοι των ΣΕΚ λαμβάνουν μόνο πτυχίο και όχι απολυτήριο σε αντίθεση με τους μαθητές των ΕΠΑΛ
Δίνεται η δυνατότητα εισαγωγής σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ;
Οι απόφοιτοι της Σ.Ε.Κ. δεν έχουν δικαίωμα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΛΥΚΕΙΟΥ | ΟΧΙ |
ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΑΕΙ-ΤΕΙ | ΟΧΙ |
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ | ΝΑΙ |
ΠΤΥΧΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟΥ 3 | ΝΑΙ |
ΤΑΞΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ | ΝΑΙ |
ΦΟΙΤΗΣΗ ΣΤΑ ΙΕΚ | ΝΑΙ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στον ΕΟΠΠΕΠ οι προσφερόμενες ειδικότητες κατανέμονται σε 5 ομάδες προσανατολισμού όπως φαίνονται ακολούθως:
Α. Ομάδα Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής
1. Τεχνίτης Ζωϊκής Παραγωγής.
2. Τεχνίτης Φυτικής Παραγωγής
3. Τεχνίτης Αλιείας και Ιχθυοκαλλιέργειας.
4. Τεχνίτης Πτηνοτροφίας.
5. Τεχνίτης Αμπελουργίας − Οινοτεχνίας − Ποτοποιίας.
6. Τεχνίτης Αρδεύσεων.
7. Τεχνίτης Θερμοκηπιακών Καλλιεργειών και Κατασκευών.
8. Τεχνίτης Ανθοκομίας − Φυτοτεχνίας.
9. Τεχνίτης Μελισσοκομίας.
10. Τεχνίτης Γαλακτοκομίας – Τυροκομίας.
11. Τεχνίτης Μηχανικός Γεωργικών Μηχανημάτων.
Β. Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών
1. Τεχνίτης Οικοδομικών Εργασιών (Κτίστης πλινθοδομών – γύψου − επιχρίσματος – μονώσεων − σκυροδέματος).
2. Τεχνίτης Ελαιοχρωματιστής.
3. Τεχνίτης Λιθοξόος − Μαρμαράς και Λιθοχαράκτης.
4. Τεχνίτης Μεταλλικών Κατασκευών – Υαλοπινάκων και Κουφωμάτων.
5. Τεχνίτης Μωσαϊκών – Πλακοστρώσεων.
6. Τεχνίτης Επιμεταλλώσεων.
7. Τεχνίτης Κοπτικής − Ραπτικής.
8. Τεχνίτης Δερμάτινης ένδυσης και Γουνοποιίας.
9. Τεχνίτης Υποδηματοποιίας.
10. Τεχνίτης Ηλεκτρολόγος Αυτοκινήτων Οχημάτων.
11. Τεχνίτης Φανοποιός και Βαφής οχημάτων.
12. Τεχνίτης Ναυπηγείου.
13. Τεχνίτης Ηλεκτρονικών συσκευών.
14. Τεχνίτης Μηχανικός αυτοκινήτων μοτοσυκλετών και μηχανών θαλάσσης.
15. Τεχνίτης Μηχανικός Μηχανημάτων Έργων (γερανών, περονοφόρων, κλαρκ και γεωτρύπανων).
16. Τεχνίτης εργαλειομηχανών, φρεζαδόρων, τορναδόρων.
17. Τεχνίτης Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων.
18. Τεχνίτης Υδραυλικών και Θερμοϋδραυλικών Εγκαταστάσεων.
19. Τεχνίτης Δομής και Συστημάτων Ισχύος Αεροσκαφών.
20. Τεχνίτης Εργαλειομηχανών CNC.
Γ. Ομάδα Προσανατολισμού Εφαρμοσμένων Τεχνών
1. Τεχνίτης Ωρολογοποιίας.
2. Τεχνίτης Αργυροχρυσοχοΐας.
3. Τεχνίτης Κοσμήματος και Μεταλλοτεχνίας.
4. Τεχνίτης Ξυλουργικής και Επιπλοποιίας.
5. Τεχνίτης4. Τεχνίτης Ξυλουργικής και Επιπλοποιίας.
5. Τεχνίτης Εργαστηρίου Φωτογραφίας.
6. Τεχνίτης Κεραμικής − Αγγειοπλαστικής τέχνης.
7. Τεχνίτης Αγιογράφος Εικόνων και Τοιχογραφιών.
8. Τεχνίτης Ψηφιδωτών.
9. Τεχνίτης Ξυλογλυπτικής.
10. Τεχνίτης Υαλουργίας − Ψηφιδογραφίας − Υαλογραφίας (βιτρό).
11. Τεχνίτης Κατασκευής Εγχόρδων μουσικών οργάνων.
12. Τεχνίτης Γραφικών Τεχνών.
13. Τεχνίτης Διακοσμητικών Εφαρμογών.
14. Τεχνίτης Χαρακτικής.
15. Τεχνίτης Συντήρησης Μουσικών Οργάνων.
16. Τεχνίτης Συντήρησης Έργων τέχνης και Βιβλιακού και Αρχειακού υλικού.
Δ. Ομάδα Προσανατολισμού Επαγγελμάτων Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας
1. Τεχνίτης Τουριστικών μονάδων και Επιχειρήσεων φιλοξενίας (Υπηρεσία υποδοχής − Υπηρεσία ορόφων − Εμπορευματογνωσία).
2. Τεχνίτης Ποτών και Οινολογίας (Μπαρίστας).
3. Τεχνίτης Εστιατορίου − Επισιτισμού (Σερβιτόρος).
4. Τεχνίτης Ζαχαροπλαστικής και Αρτοποιίας.
5. Τεχνίτης Μαγειρικής τέχνης.
Ε. Επιμέρους Τομείς και Επαγγέλματα
1. Τεχνίτης Αισθητικής τέχνης και Μακιγιάζ.
2. Τεχνίτης Κομμωτικής τέχνης.
3. Τεχνίτης Αισθητικός Ποδολογίας − Καλλωπισμού
νυχιών και Ονυχοπλαστικής
4. Τεχνίτης χειριστής Η/Υ και τηλεφωνικών κέντρων παροχής πληροφοριών και εξυπηρέτησης πελατών αποκλειστικά για τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης.
Ποιες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) υπάρχουν και τι ειδικότητες προσφέρουν;
- Οι Επαγγελματικές Σχολές του Υπουργείου Παιδείας: Για το σχ. Έτος 2013 – 2014 λειτούργησαν οι ΣΕΚ και οι ειδικότητες που φαίνονται
.
- Οι ΣΕΚ της Σιβιτανιδείου οι οποίες εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας και στις οποίες μπορείς να εκπαιδευτείς σε ευρεία γκάμα ειδικοτήτων.
- Οι ΣΕΚ του Υπουργείου Τουρισμού: Το Υπουργείο εποπτεύει Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης με συναφείς ειδικότητες. Πληροφορίες για τις προϋποθέσεις φοίτησης, καθώς και τη διαδικασία εισαγωγής θα βρεις στον παραπάνω σύνδεσμο.
- Οι ΣΕΚ του ΟΑΕΔ : Ο ΟΑΕΔ λειτουργεί 51 Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης για την επαγγελματική εκπαίδευση μαθητών, εφαρμόζοντας το σύστημα της Μαθητείας που συνδυάζει την επαγγελματική εκπαίδευση στην τάξη και την αμειβόμενη πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις. Στόχος είναι να αποκτήσει ο εκπαιδευόμενος επαγγελματική εμπειρία σε πραγματικές συνθήκες εργασίας, ώστε να προετοιμαστεί κατάλληλα για την ένταξή του στην αγορά εργασίας. Αναλυτικές πληροφορίες θα βρεις στον παρακάτω σύνδεσμο.
- ΣΕΚ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: O Οργανισμός «ΔΗΜΗΤΡΑ» που εποπτεύεται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προωθεί θεσμικά τη βελτίωση των επαγγελματικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων των αγροτών, ώστε να παράγουν ανταγωνιστικά προϊόντα σεβόμενοι παράλληλα τον καταναλωτή και το περιβάλλον. Αναλυτικές πληροφορίες θα βρεις στον παραπάνω σύνδεσμο.
Πλοηγός
Ο ΠΛΟΗΓΟΣ είναι η Ελληνική Εθνική Βάση Δεδομένων Εκπαιδευτικών Ευκαιριών του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ανάλογα με το τι ενδιαφέρει τον καθένα, στον Πλοηγό μπορεί να βρει πληροφορίες για σπουδές στην Ελλάδα σε όλα τα επίπεδα και όλους τους τύπους εκπαίδευσης (γενική, επαγγελματική εκπαίδευση, αρχική επαγγελματική κατάρτιση, εκπαίδευση ενηλίκων, εξ αποστάσεως εκπαίδευση κλπ).
Για μία πρώτη ενημέρωση σχετικά με τις Επαγγελματικές Σχολές και τις ειδικότητες που προσφέρουν μπορούν να επισκεφτούν οι ενδιαφερόμενο τον Πλοηγό. Αρχικά θα πρέπει να επιλέξει ο ενδιαφερόμενος το πεδίο Μαθητής ή Φοιτητής-Σπουδαστής. Στη συνέχεια, στην επιλογή Εκπαιδευτικό Επίπεδο, επιλέγει το 222 Επαγγελματική εκπαίδευση και πατά το κουμπί Αναζήτηση στο κάτω μέρος της σελίδας. Θα εμφανιστούν όλες οι επιλογές Επαγγελματικών Σχολών ανά περιοχή.
Καλόγηρος Βασίλειος
Τεχνική εκπαίδευση: Τα πάντα για τα Επαγγελματικά Λύκεια
Οι απόφοιτοι γυμνασίου που δεν επιθυμούν να συνεχίσουν στο γενικό λύκειο έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης
Οι απόφοιτοι γυμνασίου που δεν επιθυμούν να συνεχίσουν στο γενικό λύκειο έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης που ανήκουν στη μη τυπική εκπαίδευση είτε στο Επαγγελματικό Λύκειο. Απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή στα ΕΠΑΛ είναι το απολυτήριο Γυμνασίου ενώ όσοι επιθυμούν να εγγραφούν στα Εσπερινά Γυμνάσια, σύμφωνα με τον ΕΟΠΠΕΠ θα πρέπει να πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- ηλικία 16 ετών
- Απολυτήριο Γυμνασίου
- να εργάζονται
- να είναι άνεργοι με κάρτα ανεργίας του Ο.Α.Ε.Δ.
- να ανήκουν σε κατηγορία μαθητών οι οποίοι αδυνατούν να φοιτήσουν στο Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο.
Ακολούθως παρουσιάζονται πληροφορίες που αντλήθηκαν από τον δικτυακό τόπο του ΕΟΠΠΕΠ:
Τι χρειάζεται να γνωρίζω για το Νέο Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο;
- Τα Ημερήσια Επαγγελματικά Λύκεια (Ημερήσια ΕΠΑ.Λ.) προσφέρουν 2 κύκλους Σπουδών :
- το «Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών»
- λειτουργούν Α, Β και Γ Τάξεις (διάρκεια 3 χρόνια)
- οι προαγόμενοι από την Α Τάξη του Ημερήσιου ΕΠΑΛ δικαιούνται να εγγραφούν στην Β Τάξη του Ημερήσιου ΓΕΛ.
- το «Μεταδευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών», την «Τάξη Μαθητείας».
- το «Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών»
- Η «Τάξη Μαθητείας»
- είναι προαιρετική και αποτελεί την εκπαίδευση στο χώρο εργασίας.
- εγγράφονται σε αυτή οι κάτοχοι Απολυτηρίου και Πτυχίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
- εφαρμόζει το δυϊκό σύστημα εκπαίδευσης (μαθητείας) του ΟΑΕΔ
- έχει διάρκεια 1 έτος
- πραγματοποιείται
- στο χώρο εργασίας: Μαθητεία με Εκπαίδευση
- στο σχολείο : Μάθημα Ειδικότητας και Προπαρασκευαστικά Μαθήματα Πιστοποίησης
- Οι Κύκλοι Σπουδών των Ημερησίων ΕΠΑΛ διακρίνονται σε Ομάδες Προσανατολισμού, Τομείς και Ειδικότητες.
Ομάδες Προσανατολισμού | ||||
Τομείς | Τεχνολογικών Εφαρμογών | Διοίκησης και Οικονομίας | Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής | Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων |
Τομέας Πληροφορικής | Διοίκησης και Οικονομίας | Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής | Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων | |
Τομέας Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού | ||||
Τομέας Δομικών Έργων | ||||
Τομέας Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων |
Ειδικότητες Ημερησίου ΕΠΑΛ ανά Ομάδα Προσανατολισμού και Τομέα
Α. Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών
1. Τομέας Πληροφορικής που έχει τις ειδικότητες
- Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής
- Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ
- Τεχνικός Εφαρμογών Λογισμικού
2. Τομέας Μηχανολογίας που έχει τις ειδικότητες
· Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών
· Τεχνικός Μηχανικός Θερμικών Εγκαταστάσεων και Μηχανικός Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου
· Τεχνικός Εγκαταστάσεων ψύξης αερισμού και κλιματισμού
- Τεχνικός Οχημάτων
- Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης αεροσκαφών
3. Τομέας Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού που έχει τις ειδικότητες
· Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων
· Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών
- Τεχνικός Αυτοματισμού
· Τεχνικός Δικτύων & Τηλεπικοινωνιών
4. Τομέας Δομικών Έργων που έχει την ειδικότητα
· Σχεδιαστής Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής
5. Τομέας Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων που έχει τις ειδικότητες
- Τεχνικός Διαχείρισης και Ανακύκλωσης
· Τεχνικός Ελέγχου Ρύπανσης και Εγκαταστάσεων Αντιρύπανσης
Β. Ομάδα Προσανατολισμού Διοίκησης και Οικονομίας
1. Τομέας Πληροφορικής που έχει τις ειδικότητες
· Υπάλληλος Αποθήκης και Συστημάτων Εφοδιασμού
- Υπάλληλος Εμπορίας και Διαφήμισης
· Υπάλληλος Οικονομίας και Διοίκησης στον Τουρισμό
Γ. Ομάδα Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής
1. Τομέας Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής που έχει τις ειδικότητες
- Τεχνικός Φυτικής Παραγωγής
- Τεχνικός Ζωικής Παραγωγής
- Τεχνικός Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών
· Τεχνικός Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου
- Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών
· Τεχνικός Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος
Δ. Ομάδα Προσανατολισμού Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων
1. Τομέας Πλοιάρχων που έχει την ειδικότητα
- Πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού
2. Τομέας Μηχανικών που έχει την ειδικότητα
- Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού
- Τα μαθήματα στο Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο διακρίνονται ανάλογα με την Τάξη σε μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού και Μαθήματα Ειδικότητας.
- Οι Μαθητές της Β Λυκείου μπορούν να εγγραφούν στην ειδικότητα που επιθυμούν, ανεξάρτητα από τα Μαθήματα Προσανατολισμού που παρακολούθησαν στην Α΄Τάξη.
Τι τίτλο σπουδών αποκτώ αποφοιτώντας από ένα Επαγγελματικό Λύκειο (Ημερήσιο ή Εσπερινό);
Στους απόφοιτους του «Δευτεροβάθμιου Κύκλου Σπουδών» χορηγείται
Απολυτήριο Λυκείου (ισότιμο με το Απολυτήριο Γενικού Λυκείου) μετά από ενδοσχολικές Εξετάσεις ή από Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Πτυχίο Ειδικότητας Επιπέδου 3, μετά από ενδοσχολικές εξετάσεις
- Οι απόφοιτοι της «Τάξης Μαθητείας» μπορούν ναo συμμετέχουν σε Εξετάσεις Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΠΠΕΠ) και να λάβουν Πτυχίο Ειδικότητας Επιπέδου 4 από το Υπουργείο Παιδείας και τον ΟΑΕΔ από κοινού
Τι επαγγελματικά δικαιώματα έχουν οι απόφοιτοι τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης;
Η νομοθετική κατοχύρωση των διαφόρων επαγγελμάτων τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης αποτελεί αρμοδιότητα των υπουργείων που εποπτεύουν τα επαγγέλματα αυτά. Πληροφορίες για τα επαγγελματικά δικαιώματα διαφόρων ειδικοτήτων της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να βρουν εδώ και
Καλόγηρος Βασίλειος
Tεχνική εκπαίδευση: Συγκριτικό τεστ όλων των επιλογώνΤα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των κατευθύνσεων
Γενικά, Επαγγελματικά λύκεια και Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης αποτελούν μερικές από τις επιλογές των αποφοίτων του γυμνασίου. Οι περισσότεροι μαθητές επιλέγουν τα γενικά λύκεια γεγονός που αποδεικνύεται και από τον αριθμό που φοιτούσαν το 2012 σε ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και Επαγγελματικές Σχολές.
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2012-2013 | ||
ΓΕΛ | ΕΠΑΛ | ΕΠΑΣ |
228.033 | 77.266 | 28.424 |
Όπως διαπιστώνεται από τον πιο πίνακα μόλις το 32% των μαθητών επιλέγει την επαγγελματική εκπαίδευση (ΕΠΑΛ + ΕΠΑΣ) ενώ οι 7 στους 10 μαθητές προτιμούν το Γενικό Λύκειο. Το Υπουργείο Παιδείας με μια σειρά διαφημιστικών μηνυμάτων προσπαθεί να ωθήσει τους μαθητές να επιλέξουν ένα επάγγελμα που τους αρέσει πραγματικά. Παράλληλα γίνεται μια προσπάθεια να αντιστραφεί το κοινωνικό στερεότυπο, που επικρατεί στις περισσότερες οικογένειες, οι οποίες επιθυμούν να δουν τα παιδιά τους γιατρούς και δικηγόρους, δυο επαγγέλματα με κοινωνική καταξίωση. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι δυο πρωταγωνιστές αναρωτιούνται γιατί να γίνουν δικηγόρος ή γιατρός.
Το news.gr παρουσιάζει μέσα από πίνακες τις δυνατότητες και των τριών δομών που προσφέρονται στους μαθητές.
ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ | ΓΕΛ | ΕΠΑΛ | ΣΕΚ |
ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΛΥΚΕΙΟΥ | ΝΑΙ | ΝΑΙ | ΟΧΙ |
ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΕ ΑΕΙ-ΤΕΙ | ΝΑΙ | ΝΑΙ | ΟΧΙ |
ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΕ ΤΕΙ ΜΕ 4 ΜΑΘΗΜΑΤΑ | ΟΧΙ | ΝΑΙ | ΟΧΙ |
ΠΤΥΧΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟΥ 3 | ΝΑΙ | ΝΑΙ* | ΝΑΙ* |
ΠΤΥΧΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟΥ 4 | ΟΧΙ | ΝΑΙ | ΟΧΙ |
ΤΑΞΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ | ΟΧΙ | ΝΑΙ | ΝΑΙ |
ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΕ ΙΕΚ | ΝΑΙ | ΝΑΙ | ΝΑΙ |
Σημείωση: Πτυχίο Ειδικότητας επιπέδου 3 για ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ
Σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν4186/2013 οι τίτλοι επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι:
α. Απολυτήριο Γενικού Λυκείου επιπέδου 3, που χορηγείται στους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.),
β. Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας επιπέδου 3, που χορηγείται στους αποφοίτους της Γ΄ Τάξης των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.),
γ. Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας επιπέδου 3,που χορηγείται στους αποφοίτους των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.),
δ. Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας επιπέδου 4, που χορηγείται στους αποφοίτους της Τάξης Μαθητείας,
ε. Δίπλωμα Επαγγελματικής Ειδικότητας επιπέδου 4, που χορηγείται στους αποφοίτους Ι.Ε.Κ..
Οι δυνατότητες που παρέχουν τα ΕΠΑΛ
Από τον πιο πάνω πίνακα προκύπτει ότι οι μαθητές των ΕΠΑΛ έχουν αρκετές δυνατότητες καθώς αποκτούν απολυτήριο αντίστοιχο με αυτό του Γενικού Λυκείου ενώ έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ όπως και οι απόφοιτοι των Γενικών Λυκείων.
Παράλληλα οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ μετά την ολοκλήρωση της τάξης μαθητείας αποκτούν πτυχίου επιπέδου 4 το οποίο είναι αντίστοιχο με αυτό των ΙΕΚ.
Εγγραφή των αποφοίτων ΕΠΑΛ στο 2ο έτος των ΙΕΚ;
Στη φετινή εγκύκλιο εισαγωγής των σπουδαστών στα ΙΕΚ του ΟΑΕΔ αναφερόταν ότι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ , ΕΠΑΣ και ΤΕΕ β κύκλου είχαν το δικαίωμα να εγγραφούν στο γ εξάμηνο σπουδών αντίστοιχης ειδικότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι θέσεις που δόθηκαν για εγγραφή στο γ εξάμηνο ήταν 20 ενώ οι 1700 δόθηκαν για εγγραφή στο α εξάμηνο. Παραθέτουμε το σχετικό χωρίο:
Α. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ στο α’ εξάμηνο κατάρτισης έχουν οι απόφοιτοι Λυκείου, καθώς και οι απόφοιτοι ΕΠΑ.Σ, ΕΠΑΛ., ΤΕΕ Β’ Κύκλου Σπουδών, για την απόκτηση άλλης ειδικότητας, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας.
Β. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ στο γ’ εξάμηνο κατάρτισης έχουν οι απόφοιτοι ΕΠΑ.Σ, ΕΠΑΛ, καθώς και ΤΕΕ Β’ Κύκλου σπουδών αντίστοιχης ειδικότητας, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας
Τάξη Μαθητείας
Σε όσους αναρωτιούνται τι είναι η τάξη μαθητείας αναφέρουμε τα ακόλουθα:
Στην «Τάξη Μαθητείας» εφαρμόζεται πρόγραμμα του εργαστηριακού μαθήματος «Ενισχυτική Εργαστηριακή Εκπαίδευση της Μαθητείας» επτά (7) συνολικά ωρών, επιμερισμένο σε δύο ημέρες εβδομαδιαίως, το οποίο διδάσκεται στη σχολική μονάδα του ΕΠΑ.Λ., καθώς και τις σχολικές μονάδες του Ο.Α.Ε.Δ., από εκπαιδευτικό προσωπικό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Ο.Α.Ε.Δ. για διάρκεια ενός σχολικού έτους, ήτοι από την 1η Σεπτεμβρίου έως και την 30ή Αυγούστου εκάστου έτους.
Στην «Τάξη Μαθητείας» εφαρμόζεται «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας − Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» είκοσι οκτώ (28) ωρών εβδομαδιαίως, επιμερισμένο σε πέντε (5) ημέρες για ένα σχολικό έτος.
Το «Πρόγραμμα εκπαίδευσης στο χώρο εργασίας − Μαθητεία σε εργασιακό χώρο» διέπεται από σύμβαση, που συνάπτεται μεταξύ του Ο.Α.Ε.Δ. και του εργοδότη (φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου), με επιπρόσθετα κίνητρα πρόσληψης του Μαθητευόμενου μετά το πέρας της μαθητείας. Το εργαστηριακό μάθημα πραγματοποιείται σε Εργαστήρια του Ο.Α.Ε.Δ. ή στα οικεία Εργαστηριακά Κέντρα ή στα Σχολικά Εργαστήρια του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Έκαστος εκπαιδευτικός του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων καθώς και του Ο.Α.Ε.Δ. είναι αρμόδιος για την εκπαιδευτική, εργαστηριακή και τη μαθητεία στον εργασιακό χώρο κατά ανώτατο όριο 25 μαθητών.
Ετησίως, από την 1η Σεπτεμβρίου έως τη 15η Σεπτεμβρίου, οι απόφοιτοι της Τάξης Μαθητείας του σχολικού έτους, που ολοκληρώθηκε την 30ή Αυγούστου του ίδιου έτους, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να παρακολουθούν το Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα Πιστοποίησης, συνολικής διάρκειας 70 ωρών, για την αρτιότερη προετοιμασία τους για τη συμμετοχή τους στις διαδικασίες πιστοποίησης προσόντων, απόκτησης Πτυχίου Ειδικότητας, του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., οι οποίες διεξάγονται ετησίως το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του Προπαρασκευαστικού Προγράμματος Πιστοποίησης.
Συμπεράσματα
Όσοι επιλέξουν τα ΕΠΑΛ μπορούν να εισαχθούν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, μόνο σε ΤΕΙ ( 4 μαθήματα), έχουν τη δυνατότητα μέσα από την τάξη μαθητείας να αποκτήσουν πτυχίο αντίστοιχο με αυτό των ΙΕΚ. Τα ΕΠΑΛ τυπικά δεν υστερούν έναντι των Γενικών Λυκείων ενώ με την προσθήκη της τάξης μαθητείας, που είναι προαιρετική, γίνεται μια προσπάθεια να αποκτήσουν οι μαθητές εργασιακή εμπειρία. Επιστημονικοί και συνδικαλιστικοί φορείς κάνουν λόγω για προχειρότητα στις αλλαγές που επιχειρεί το Υπουργείο Παιδείας ενώ το Υπουργείο με τη σειρά του υπεραμύνεται των επιλογών. Ο χρόνος θα δείξει κατά πόσο οι αλλαγές και η τάξη μαθητείας θα προσελκύσουν τους μαθητές και θα δώσουν ώθηση στην επαγγελματική εκπαίδευση.
Καλόγηρος Βασίλειος
news.gr
Τεχνική Εκπαίδευση: Επιλογή καριέρας ή λύση ανάγκης;
Των Γιώργου Λαμπίρη – Βασίλειου Καλόγηρου
Επαγγελματική εκπαίδευση. Το alter ego της εκπαίδευσης θα μπορούσε να πει κανείς. Αρκετοί είναι εκείνοι που αποφασίζουν να ακολουθήσουν ένα διαφορετικό δρόμο, ξεφεύγοντας από το πεδίο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και επιλέγοντας τα Επαγγελματικά Λύκεια, τα ΙΕΚ και τα Τεχνολογικά Ιδρύματα ως αναπόσπαστο κομμάτι της επαγγελματικής τους αποκατάστασης. Πώς όμως περιγράφουν όσοι γνωρίζουν το τοπίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης καλύτερα από τον καθένα; Είναι η λύση για να αποσυμφορήσει πολλά από τα ούτως ή άλλως κορεσμένα επαγγέλματα αποφοίτων ανωτάτων σχολών; Ή απλά λύση ανάγκης για όσους δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα ή την γνωστική επάρκεια για να ακολουθήσουν το μονοπάτι των ΑΕΙ;
Η στροφή για κάποιους στην επαγγελματική ή τεχνική εκπαίδευση μοιάζει μονόδρομος. Στην πραγματικότητα όμως, και όπως παραδέχεται ο πρόεδρος της Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, Κωνσταντίνος Ανδριανουπολίτης, οι αντιξοότητες μιας τέτοιας επιλογής είναι αρκετές.
Όπως τονίζει, μία από τις βασικές παθογένειες του κλάδου είναι οι καταργήσεις τομέων σε συνδυασμό με απολύσεις καθηγητών. “Καταργήθηκαν ο τομέας υγείας, και συγκεκριμένα ο τομέας νοσηλευτικής στα Επαγγελματικά Λύκεια. Ο συγκεκριμένος κλάδος σπουδών μεταφέρθηκε σε επίπεδο μεταλυκειακών σπουδών και συγκεκριμένα στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Το αιτιολογικό του υπουργείου Παιδείας ήταν ότι ήθελε να τις αναβαθμίσει. Το πρόβλημα αυτή τη στιγμή όμως, είναι ότι ενώ καταργήθηκε η ειδικότητα της νοσηλευτικής για παράδειγμα, το υπουργείο Υγείας, διατηρεί επαγγελματικές σχολές νοσοκόμων (ΕΠΑΣ) στα νοσοκομεία. οι οποίες κάνουν κανονικά εγγραφές. Σημειωτέον ότι η φετινή χρονιά αποτελεί και την τελευταία για τις ΕΠΑΣ. Τελειώνοντας η φετινή σχολική χρονιά μπαίνει οριστικά λουκέτο στις επαγγελματικές σχολές”, σημειώνει ο κύριος Ανδριανουπολίτης.
Μεταξύ άλλων στέκεται στο γεγονός ότι πολλοί είναι εκείνοι, οι οποίοι επιθυμούν να ακολουθήσουν επαγγελματική κατάρτιση και μαθητεία. Όπως λέει όμως, η επαγγελματική κατάρτιση προσφέρεται μετά την επαγγελματική εκπαίδευση και όχι μετά το γυμνάσιο, σε παιδιά 15 χρονών, όπως συνέβαινε παλαιότερα. “Ο νόμος ορίζει ότι οι σχολές επαγγελματικής κατάρτισης παρέχουν εκπαίδευση μετά το γυμνάσιο. Ο παλιός νόμος έλεγε ότι το παιδί θα έπρεπε να φοιτήσει πρώτα σε μία τάξη λυκείου. Το Γυμνάσιο όμως, δεν προσφέρεται για επαγγελματική εκπαίδευση, ούτε προσφέρεται η Γ’ Γυμνασίου ως τάξη προσανατολισμού για να ξέρει που θα στραφεί ο μαθητής”.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΕΤΕΚ, στόχος της μαθητείας είναι να γνωρίσει ο μαθητής το περιβάλλον εργασίας και κατ’ επέκταση να αποκτήσει δεξιότητες. “Όταν αφήνουμε το παιδί να πάει σε έναν εργοδότη, εκείνος ενδιαφέρεται για το παραγωγικό αποτέλεσμα του εργαζόμενου και όχι για το τι θα μάθει. Η μαθητεία υπό κανονικές συνθήκες πρέπει να ακολουθεί την επαγγελματική κατάρτιση, με βάση το διάγραμμα ‘Επαγγελματική εκπαίδευση, επαγγελματική κατάρτιση, μαθητεία’”, προσθέτει.
Σημειώνει επίσης ότι είναι απαραίτητη η πρακτική εξάσκηση με την επίβλεψη καθηγητών. “Θα πρέπει ουσιαστικά ο καθηγητής να ακολουθεί τους μαθητές σε ένα συνεργείο αυτοκινήτων μετά την υπογραφή της σύμβασης μαθητείας”.
Τονίζει ότι η στροφή προς την επαγγελματική εκπαίδευση είναι μονόδρομος, με δεδομένο ότι όπως λέει “η ελληνική οικογένεια δεν μπορεί να σηκώσει πλέον το βάρος ενός φροντιστηρίου ή ιδιαίτερων μαθημάτων”.
Απαντώντας σε όσους εκτιμούν ότι οι επαγγελματικές σχολές βρίσκονται στο περιθώριο της εκπαίδευσης, θίγει το ζήτημα της μειωμένης προσέλευσης μαθητών στον κλάδο. “Όλα τα αναπτυγμένα κράτη έχουν μεγαλύτερα ποσοστά στην επαγγελματική εκπαίδευση σε σχέση με την Ελλάδα. Αντιθέτως στη χώρα μας, όταν κάποιος φοιτεί σε επαγγελματικό λύκειο, το οποίο περιλαμβάνει όλα τα μαθήματα της ειδικότητας και τα γενικά μαθήματα, λαμβάνοντας παράλληλα γενική παιδεία στο πλαίσιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, χάνει εν πολλοίς το στόχο που λέγεται εξειδίκευση. Όταν παρακάμπτουμε το επαγγελματικό λύκειο, πηγαίνοντας κατευθείαν στην κατάρτιση, το αποτέλεσμα θα είναι να έχουμε μαθητές πολύ χαμηλού επιπέδου με μαθησιακές αδυναμίες. Αυτούς θα τους βάζουμε να βιδώνουν και να ξεβιδώνουν, όντας χαμηλού επιπέδου και αστοιχείωτοι”, λέει χαρακτηριστικά ο κύριος Ανδριανουπολίτης.
“Είναι χαρακτηριστικά τα στατιστικά που δείχνουν ότι η χώρα μας μπορεί να έχει τους περισσότερους φοιτητές απ’ όλους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κατατάσσεται όμως πρώτη στην ανεργία των πτυχιούχων”.
Στέκεται στο γεγονός της απαξίωσης των επαγγελματικών λυκείων με δεδομένο ότι οι περισσότεροι δήμοι δεν έχουν καν Επαγγελματικά Λύκεια. “Δεν υπάρχουν επαγγελματικά στην Κηφισιά, στην Ερυθραία, στα Μελίσσια, στην Πεντέλη, στα Βριλήσσια, αλλά έχει στο Καματερό και στο Περιστέρι”.
Ο κύριος Ανδριανουπολίτης θέτει ως ζητούμενο να έχουν οι μαθητές τα κατάλληλα βιβλία και προγράμματα σπουδών. Αυτή τη στιγμή όπως λέει, πηγαίνουν στα ΕΠΑΛ και διδάσκονται βιβλία, τα οποία δεν είναι γραμμένα για τα ΕΠΑΛ. “Σε ό,τι αφορά στα γενικά μαθήματα η διδασκαλία γίνεται με βιβλία του γενικού λυκείου που είναι για παιδιά με άλλο επίπεδο. Στα ειδικά μαθήματα τα βιβλία είναι γραμμένα πριν από δεκαπέντε χρόνια, ενώ η επιμόρφωση των καθηγητών είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Όχι μόνο στις νέες τεχνολογίας αλλά και στην εργαστηριακή άσκηση. Το υπουργείο Παιδείας με τον όρο επιμόρφωση εννοεί, παίρνω από τις ειδικότητες γενικών λυκείων καθηγητές με ένα πρόγραμμα, το οποίο τους επιμορφώνει, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο με τους καθηγητές της τεχνικής”.
Υπουργείο Παιδείας: Ο επαγγελματίας είναι πλέον θεσμικά κατοχυρωμένος
Σε όλα τα παραπάνω, η πλευρά του υπουργείου Υγείας απαντάει ότι στόχος είναι η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. “Μέχρι πρότινος είχαμε ανειδίκευτους εργάτες που δεν είχαν καμία σχέση με τις ανάγκες τις αγοράς”, τονίζει αξιωματούχος του υπουργείου, ο οποίος μίλησε στο news.gr, και προβάλει τα θετικά της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Όπως λέει, σύμφωνα με το νέο νόμο που ψηφίστηκε το 2013, απονέμονται επαγγελματικά δικαιώματα που δεν υπήρχαν. “Όπως χαρακτηριστικά λέει, υπάρχει διαφορά μεταξύ κομμωτή με επαγγελματικά δικαιώματα, ο οποίος προέρχεται από τεχνική σχολή και κάποιου, ο οποίος προέρχεται από ιδιωτική σχολή ή είναι απλά εμπειρικός. “Επίσης έρχεται ο θεσμός της μαθητείας που δεν υπήρχε. Προσφέρει στους αυριανούς επαγγελματίες εργασιακή εμπειρία και προσδοκία”, εξηγεί.
Σε απάντηση των όσων ισχυρίζονται οι εκπαιδευτικοί για έλλειψη αποτελεσματικής πρακτικής εξάσκησης, σημειώνει ότι η διαδικασία της μαθητείας δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Συμπληρώνει ότι μέχρι τώρα δεν υπήρχε η πρακτική, καθώς δεν υφίσταντο επαγγελματικά δικαιώματα ή η μαθητεία. “Πλεόν ο επαγγελματίας είναι θεσμικά κατοχυρωμένος. Μέχρι τώρα η μαθητεία ήταν παλαιού τύπου, πεπερασμένη. Έτσι, διασταυρώνουμε τις ανάγκες τις αγοράς με βάση τις προσφερόμενες ειδικότητες. Το ίδιο έγινε και με τα δημόσια ΙΕΚ, όπου έχουν υπερδιπλασιαστεί οι αιτήσεις εγγραφών για την τρέχουσα χρονιά από 5.500 σε 12.500. Κι αυτό γιατί δόθηκαν επαγγελματικά δικαιωματα”.
Αναφερόμενος στη διαδικασία αξιολόγησης ο αξιωματούχος του υπουργείου υποστηρίζει ότι δεν μεταφράζεται σε απολύσεις, καθώς στόχος είναι η επανακατάρτιση του προσωπικού.
Σημειώνει τέλος στο επίκεντρο του σχεδιασμού του υπουργείου Παιδείας βρίσκεται η αποσυμφόρηση της ανώτατης εκπαίδευσης, ώστε να δοθεί περιθώριο στις αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας.
Διευθυντής ΕΠΑΛ: Δεν θα υπάρξει αύξηση στον αριθμό των μαθητών στα επαγγελματικά λύκεια
Από την πλευρά του, ο διευθυντής του 1ου ΕΠΑΛ Κατερίνης, Γιάννης Τσολακίδης, αμφισβητεί τις μεταρρυθμίσεις του υπουργείου. Εκφράζει την εκτίμηση ότι δεν θα φέρουν αύξηση στον αριθμό των εισακτέων στα επαγγελματικά λύκεια. “Όσοι επιλέγουν την επαγγελματική εκπαίδευση θα το έκαναν ούτως ή άλλως. Ίσως το γεγονός ότι γίνονται πιο δύσκολα τα πράγματα στο γενικό λύκειο βοηθάει λίγο σε επίπεδο προσέλευσης, χωρίς όμως να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα”.
“Στο δικό μας σχολείο είχαμε μείωση των μαθητών φέτος. Η επαγγελματική εκπαίδευση χρειάζεται βελτίωση των υποδομών. Εργαστήρια, καινούργια μηχανήματα για να καταρτιστούν οι μαθητές και πολλά ακόμα”.
Παρόλ’ αυτά χαρακτηρίζει ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι έχουν δημιουργηθεί νέες ειδικότητες.
Καταλήγει, λέγοντας ότι χρειάζεται διάθεση από το υπουργείο Παιδείας, να δοθούν χρήματα για την αναβάθμιση των σχολικών εργαστηρίων, ενώ όπως λέει, ακόμα “δεν μπορούμε ακόμα να έχουμε εικόνα αν δεν προχωρήσει στην πράξη το νέο επαγγελματικό λύκειο”.
“Ζητάμε ανάπτυξη από τους νέους και τους βυθίζουμε στην ανεργία”
Αρβανιτόπουλος: Τεράστιο πρόβλημα η σύνδεση εκπαίδευσης – αγοράς εργασίας
Ένα από τα χαρακτηριστικότερα προβλήματα στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας είναι η αναντιστοιχία που παρουσιάζεται μεταξύ δεξιοτήτων που προέρχονται από τη μάθηση και του χώρου εργασίας.
Αυτό ήταν και το αντικείμενο του Συνεδρίου, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Ζάππειο, υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, με τη συμμετοχή φορέων της αγοράς και της εκπαίδευσης από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Την ημερίδα άνοιξε ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ο οποίος τόνισε ότι από τους νέους ανθρώπους θα κριθεί η ευημερία της Ευρώπης. Στάθηκε μάλιστα στο γεγονός ότι οι το ταλέντο και η δημιουργικότητα των νέων ανθρώπων μπορούν να αναδειχθούν μέσα από τις κατάλληλες διαδικασίες.
Στο επίκεντρο εκείνων, οι οποίοι έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση τα τελευταία χρόνια έθεσε τη νέα γενιά, τη στιγμή που, όπως είπε, ‘τους ζητάμε να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης, ενώ τους έχουμε βυθίσει στην ανεργία’.
Μεταξύ άλλων ο υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι η ανεργία των νέων στη χώρα μας ανέρχεται σε ποσοστό 54,8%, ενώ περίπου 6.000.000 άτομα κάτω των 25 ετών είναι άνεργοι και 7.500.000 βρίσκονται εκτός κατάρτισης.
“Αν συνεχιστεί η ανεργία των νέων οι επιπτώσεις εκτός απο οικονομικές θα είναι και βαθιά κοινωνικές. Υπάρχει μάλιστα ο κίνδυνος να υπονομεύσουν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της νεολαίας”, πρόσθεσε ο υπουργός.
Εντύπωση προκαλεί το ποσοστό του 27% των εργοδοτών, οι οποίοι αφήνουν όπως είπε ο κύριος Αρβανιτόπουλος, κενές θέσεις εργασίας στις επιχειρήσεις τους, καθώς δεν βρίσκουν νέους με τα κατάλληλα προσόντα. Κάτι που όπως ανέφερε οφείλεται στην αναντιστοιχία εκπαίδευσης και εργασίας.
Δράσεις κατά τις ανεργείας με υψηλή ποιότητα, καινοτόμο εκπαίδευση και κατάρτιση. Απαραίτητη η αντιμετώπιση της ανανατιστιοχείας ανάμεσα στις δεξιότητες του εκπαιδευτικού συστήματος και τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. 27% των εργοδοτών αφήνουν κενές θέσεις εργασίας γιατί δεν βρίσκουν νέους με τα κατάλληλα προσόντα.
“Είναι αξιοσημείωτη η μακροχρόνια αδυναμία συνεργασίας των δύο πλευρών. Έτσι, νέοι με ολοκληρωμένη εκπαίδευση χάνουν ευκαιρίες να αποκτήσουν την επαγγελματική εμπειρία και να πάρουν θέση στην αγορά εργασίας, ενώ νέοι με υψηλά προσόντα καλύπτουν θέσεις με χαμηλότερα προσόντα. Το 27% από τους ενήλικες εργαζόμενους έχουν περισσότερα προσόντα σε αντίθεση με το αντίστοιχο 15% στην Ευρώπη. Το 47% δηλώνει ότι έχει περισσότερες δεξιότητες που μένουν αναξιοποίητες, ενώ στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 32%”, σημείωσε ο υπουργός.
Στο επίκεντρο της ομιλίας του έθεσε την αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών συστημάτων, ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη σύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας.
“Πρέπει να αναπτύξουμε αυτές τις συνεργασίες για την εκμετάλλευση των δεξιοτήτων των μαθητών. Να διασφαλίσουμε ότι η εκπαίδευση θα σημάνει καλύτερες θέσεις εργασίας, υψηλότερες αποδοχές”, είπε ο κύριος Αρβανιτόπουλος.
Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στην μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης, η οποία έφερε την επαγγελματική κατάρτιση ως πρώτη επιλογή, ενώ στάθηκε στο ρόλο του σχεδίου για τη μαθητεία – πρακτική των υποψηφίων επαγγελματικής εκπαίδευσης με στόχο το 2020 το 30% των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να έχει περάσει από θέσεις μαθητείας.
“Επαγγελματικά δικαιώματα, πρακτική άσκηση, εκπαιδευτική γεωγραφία αντίστοιχη στην οικονομική γεωγραφία της χώρας που συνιστούν πολιτικές προτεραιότητες ήρθαν και θα έρθουν μέσα από την πολιτική μεταρρυθμίσεων που εφάρμοσε το υπουργείο Παιδείας”.
Ο κ. Αρβανιτόπουλος χαρακτήρισε πρωταγωνιστή στη διαδικασία διασύνδεσης εκπαίδευσης – αγοράς εργασίας τον ιδιωτικό τομέα, καταλήγοντας με αναφορά στα κίνητρα που δόθηκαν για την πρόσληψη νέων ανθρώπων, ενώ τόνισε ότι η δημιουργία νέων συνεργιών είναι σε κάθε περίπτωση απαραίτητη.