Προς:Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Νικόλαο Φίλη
Κοιν.: | Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής Πρόεδρο κ. Γεράσιμο Κουζέλη |
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ
Η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Αγγλικής Δημόσιας Εκπαίδευσης (Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε.) εκφράζει την ανησυχία και τον έντονο προβληματισμό όλων των εκπαιδευτικών Αγγλικής αναφορικά με την απροσδόκητη μείωση των ωρών διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας σε όλες τις τάξεις των σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ), τα οποία ουσιαστικά καταργούνται με τη με αρ. πρωτ. Φ.12/657/70691/Δ1/26-4-2016 Υ.Α. που αφορά στον καθορισμό ενός Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου από το επόμενο σχολικό έτος.
Ειδικότερα, με βάση τις επιστημονικές θεωρίες τις οποίες αποδέχεται στην πλειοψηφία της η ακαδημαϊκή κοινότητα, κρίνουμε ότι η απόφαση εισαγωγής της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας σε όλα τα δημοτικά σχολεία από την Α΄ τάξη βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, αναγνωρίζουμε τα παιδαγωγικά οφέλη της βιωματικής μάθησης και της ανάπτυξης κοινωνικού γραμματισμού κατά την πρώιμη παιδική ηλικία που αφενός επιτρέπουν την εξοικείωση των μικρών μαθητών/-τριών με την ξένη γλώσσα μέσω του προφορικού λόγου και αφετέρου τους/τις προετοιμάζουν για την πιο ομαλή εισαγωγή ανάγνωσης και γραφής στη Γ΄ τάξη.
Αντιθέτως, κρίνουμε αδιανόητη και αναποτελεσματική την απόφαση μείωσης των ωρών διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των τάξεων των δημοτικών σχολείων με ΕΑΕΠ. Η ως άνω απόφαση προκαλεί άμεση υποβάθμιση του μαθήματος της Αγγλικής σε συνέχεια της ήδη θεσμοθετημένης μείωσης ωρών διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Συνολικά, η αποδυνάμωση αυτή αντίκειται τόσο στις προσδοκίες των εκπαιδευτικών Αγγλικής όσο και στις εκπεφρασμένες προθέσεις του ΥΠΠΕΘ για αναβάθμιση της παρεχόμενης δημόσιας ξενόγλωσσης εκπαίδευσης και εν τέλει καθιστά αδύνατη την επαρκή προετοιμασία των μαθητών/-τριών με στόχο την πιστοποίηση στο πλαίσιο της δημόσιας εκπαίδευσης και της δωρεάν παιδείας.
Δεδομένου ότι απαιτούνται πολύ περισσότερες ώρες εβδομαδιαίως από όσες ουσιαστικά παρέχονται για την απόκτηση γνώσης της αγγλικής γλώσσας στα επιθυμητά επίπεδα, κρίνουμε απαραίτητη την αύξηση των ωρών διδασκαλίας σε όλες τις τάξεις τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προκειμένου οι μαθητές να προλαβαίνουν να καλύπτουν ένα πρόγραμμα σπουδών, το οποίο θα οδηγεί σε πιστοποίηση επιπέδου Β1 στο δημοτικό, Β2 στο γυμνάσιο και Γ1/Γ2 στο λύκειο. Προφανώς, ο συγκεκριμένος αυτός στόχος αποτελεί επιτακτική ανάγκη της κοινωνίας στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε, καθώς οι γονείς αδυνατούν πλέον να σηκώσουν το οικονομικό βάρος των συμπληρωματικών φροντιστηριακών μαθημάτων, το οποίο είχαν επωμιστεί. Είναι λοιπόν καιρός να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες στο δημόσιο σχολείο, ούτως ώστε να ανταποκρίνεται στην απαίτηση των γονέων να αποκτούν τα παιδιά τους μέσα σε αυτό τα απαραίτητα εφόδια στην αγγλική γλώσσα.
Επιπλέον, η δραστική αυτή μείωση ωρών δημιουργεί προβλήματα συμπλήρωσης ωραρίου κυρίως στους μεταταγμένους εκπαιδευτικούς Αγγλικής από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, καθώς συνεπάγεται την υποχρέωση των εκπαιδευτικών σε συνεχείς μετακινήσεις από σχολείο σε σχολείο και καθιστά τη δυνατότητα κατοχύρωσης οργανικής θέσης ουσιαστικά ανέφικτη. Ως εκ τούτου, κρίνουμε ότι θα πρέπει άμεσα να καθορισθούν νέες οργανικές θέσεις στα δημοτικά, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους συναδέλφους οι οποίοι περιμένουν επί σειρά ετών να μετατεθούν, αλλά και στους μεταταγμένους συναδέλφους να τις διεκδικήσουν αντιστοίχως.
Σε συνέχεια των ως άνω και εκτιμώντας ότι αναγνωρίζετε τη χρησιμότητα της διδασκαλίας και εκμάθησης της Αγγλικής που, ως παγκόσμια γλώσσα, στηρίζει όλους τους ανθρωπιστικούς, επιστημονικούς, τεχνολογικούς και οικονομικούς τομείς, στους οποίους εντάσσονται ως ενεργοί πολίτες οι μαθητές/-τριες, παρακαλούμε θερμά όπως επανεξετάσετε την απόφασή σας και περαιτέρω στηρίξετε την αύξηση ωρών διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των τάξεων του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου. Ενόψει δε των επικείμενων αλλαγών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σας παρακαλούμε, επίσης, να εξετάσετε ανάλογη αύξηση τόσο στο γυμνάσιο όσο και στο λύκειο, ούτως ώστε να καταστεί δυνατή η ικανοποιητική εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στο ανώτερο δυνατό επίπεδο, στο πλαίσιο ενός ενιαίου, συνεχούς και συνεκτικού προγράμματος σπουδών.
Με Εκτίμηση
Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε.
Ο Πρόεδρος Η Γεν. Γραμματέας
Δημήτριος Παπαδάκης Αγγελική Πολίτη