ΚΟΝΔΥΛΙ 300 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΠΡΩΤΟ ΚΟΥΔΟΥΝΙ ΧΩΡΙΣ ΚΕΝΑ
Την έναρξη της σχολικής χρονιάς με καλούς οιωνούς υπόσχεται το υπουργείο Παιδείας και όπως τονίζει ο υπουργός Νίκος Φίλης στο «Εθνος της Κυριακής», ήδη έχουν εξασφαλισθεί τα κονδύλια για τις προσλήψεις των αναπληρωτών, οι οποίες μάλιστα φέτος για πρώτη φορά θα γίνουν από τον Σεπτέμβριο.
Νικολ. Τρίγκα [email protected]
«Η μέριμνα και ο σχεδιασμός για να υπάρχει ο αναγκαίος αριθμός εκπαιδευτικών στα σχολεία είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει η μεταρρύθμιση για ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας», εξηγεί ο Νίκος Φίλης.
Το γεγονός αυτό θα προκαλέσει ανακούφιση σε χιλιάδες εκπαιδευτικούς αλλά και θα προσφέρει μια ομαλή σχολική χρονιά για τους χιλιάδες μαθητές και τις οικογένειές τους.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι φέτος η χρονιά να ξεκινήσει χωρίς κενά εκπαιδευτικών και όπως φαίνεται θα το πετύχει αφού ήδη εξασφάλισε 302 εκατ. ευρώ για τις προσλήψεις 21.000 αναπληρωτών, οι οποίοι θα είναι στις θέσεις τους άμεσα.
«Φέτος θα μπορέσουμε να πάρουμε αυτό τον αριθμό αναπληρωτών εκπαιδευτικών και νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό ότι θα το κάνουμε από τον Σεπτέμβριο και όχι από Δεκέμβριο ή Γενάρη, όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια.
Ομαλή λειτουργία
Αυτό είναι καλό για την οικονομική κατάσταση των εκπαιδευτικών που αμέσως θα πληρωθούν και φυσικά για την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων», τονίζει στο «Εθνος της Κυριακής» ο υπουργός Παιδείας κ. Φίλης, υπογραμμίζοντας ότι: «Θέλουμε να είναι η τελευταία χρονιά που θα πάρουμε τόσο πολλούς αναπληρωτές.
Εχουμε ένα σχέδιο για 20.000 μόνιμους διορισμούς από το 2017. Φέτος θα διοριστούν σε μόνιμες θέσεις 500 εκπαιδευτικοί, που δικαιώθηκαν από το ΣτΕ.
Στο εξής περνάμε στην εποχή των διορισμών στην εκπαίδευση, με δεδομένο ότι μαζί με την υγεία, αποτελούν τις προτεραιότητες της κυβέρνησης στο θέμα των διορισμών.
Για το νέο σχολικό έτος εξασφαλίσαμε 302 εκατ. ευρώ από τον τακτικό προϋπολογισμό, ΕΣΠΑ και το πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων με στόχο τον διορισμό 21.000 αναπληρωτών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Η μέριμνα και ο σχεδιασμός για να υπάρχει ο αναγκαίος αριθμός εκπαιδευτικών στα σχολεία είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει η μεταρρύθμιση για ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας».
Πάντως η εικόνα για τις ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία θα ξεκαθαρίσει προς το τέλος Ιουλίου καθώς προχτές στάλθηκε σε όλες τις διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η εγκύκλιος σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να δοθούν στο υπουργείο έως το τέλος του μήνα οι εκτιμήσεις για τα λειτουργικά κενά και τα πλεονάσματα.
Στο μεταξύ στις 19 Ιουλίου ολοκληρώθηκε και η υποβολή αιτήσεων των αναπληρωτών των μουσικών ειδικοτήτων, που για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε ηλεκτρονικά. Χτες το υπουργείο Παιδείας έδωσε και τον αριθμό των αιτήσεων αναπληρωτών για τα μουσικά σχολεία, ο οποίος έφτασε στα 1.941 άτομα.
Οσον αφορά στις αιτήσεις των εκπαιδευτικών τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης -προκειμένου να εργαστούν κάθε χρόνο ως αναπληρωτές-, έχουν φτάσει πλέον σε δυσθεώρητα ύψη και ειδικά τα τελευταία δύο χρόνια.
Φέτος κατατέθηκαν 92.955 αιτήσεις, ενώ και πέρυσι ο αριθμός ήταν περίπου ίδιος (92.089). Το σχολικό έτος 2014-15 είχαν κατατεθεί 78.576 αιτήσεις.
Πολλές συνταξιοδοτήσεις
Οι αριθμοί αυτοί καταδεικνύουν την τεράστια ανάγκη που υπάρχει στον κόσμο της εκπαίδευσης για εργασία, με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια οι μόνιμοι διορισμοί στα σχολεία είναι μηδενικοί, παρά τον μεγάλο αριθμό δασκάλων και καθηγητών που βγήκαν στη σύνταξη την τελευταία εξαετία της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας.
Από τα στατιστικά στοιχεία, που δίνουν στη δημοσιότητα οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, σχετικά με τις αιτήσεις των αναπληρωτών φαίνεται ότι… τη μερίδα του λέοντος κατέχουν οι φιλόλογοι οι οποίοι φέτος έφτασαν πια κοντά στους 22.000, και οι οποίοι βέβαια σε μεγάλο ποσοστό δεν έχουν πλέον καμία ελπίδα μόνιμου διορισμού τουλάχιστον για τα επόμενα -πολλά- χρόνια.
Το ίδιο ισχύει σε γενικές γραμμές και για τις υπόλοιπες πολυπληθείς ομάδες, δηλαδή τους δασκάλους και τους νηπιαγωγούς, οι οποίοι συνωστίζονται στις λίστες αφού παρήλθαν τα χρόνια κατά τα οποία μόλις έπαιρναν το πτυχίο βρίσκονταν κατευθείαν μέσα στις σχολικές αίθουσες.
Η εικόνα αυτή πλέον έχει… ξεθωριάσει και γι’ αυτό άλλωστε οι νέοι γυρίζουν την πλάτη στις παιδαγωγικές σχολές και στρέφονται σε άλλες ειδικότητες που κρίνουν ότι έχουν απορρόφηση στην αγορά εργασίας.
Μαρία Σπανού, πρόεδρος Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών
Κάθε σχολική χρονιά ζούμε σε μια διαρκή ανασφάλεια
Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ζούμε σε μία διαρκή ανασφάλεια, καθώς κάθε σχολική χρονιά καλούμαστε να εργαστούμε σε διαφορετικό μέρος, μακριά από τον τόπο μας τις περισσότερες φορές, με το ανάλογο οικονομικό, ψυχολογικό και οικογε-νειακό κόστος. Οικονο- μικό διότι, δεδομένου ότι οι αναπληρωτές απολύονται με τη λήξη του σχολικού έτους, τα έσοδά τους περιορίζονται στα χρήματα που λαμβάνουν από το ταμείο ανεργίας, όσοι έχουν τις προϋποθέσεις να το λάβουν και καλούνται με την πρόσληψή τους να καλύψουν τα μεγάλο κόστος που απαιτεί η μετακίνηση και η μετακόμιση στον νέο τόπο εργασίας τους. Ψυχολογικό και οικογενειακό, καθώς πάρα πολλές οικογένειες αναπληρωτών χωρίζονται κάθε αρχή της σχολικής χρονιάς, παίρνοντας ο ένας γονιός το ένα παιδί και ο άλλος γονιός το άλλο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη συνοχή της οικογένειας.
Φέτος υπέβαλαν αίτηση για πρόσληψη αναπληρωτών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση 92.850 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων 11.123 αναπληρωτές νηπιαγωγοί, σημειώνοντας αύξηση σε σύγκριση με τον περσινό αριθμό αιτήσεων των νηπιαγωγών, κατά 4,39%.
Με προϋπηρεσία
Από τους 11.123 νηπιαγωγούς που διεκδικούν μια θέση εργασίας στη δημόσια εκπαίδευση, θα προσληφθούν λογικά περίπου 1.500 αναπληρωτές για τα δημόσια νηπιαγω-γεία, οι οποίοι είναι εκπαιδευτικοί ηλικίας 30 έως 50 ετών, με επιτυχίες ΑΣΕΠ και πολυετή προϋπηρεσία σε όλη την Ελλάδα. Οι υπόλοιποι 9.500 περίπου που δεν θα προσληφθούν, είναι στην πλειοψηφία απόφοιτοι των παιδαγωγικών σχολών μετά το 2008, που έγινε ο τελευταίος διαγωνισμός ΑΣΕΠ και δεν μπόρεσαν να αποκτήσουν προϋπηρεσία, δεδομένου ότι ο αριθμός προσλήψεων αναπληρωτών νηπιαγωγών κάθε χρονιά μειώνεται ολοένα και περισσότερο, λόγω των περικοπών δαπανών στην παιδεία. Κρίνεται συνεπώς επιτακτική η ανάγκη μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση και η επαγγελματική αποκατά-σταση των χιλιάδων αναπληρωτών που προσφέ-ρουν χρόνια τις υπηρεσίες τους στις εσχατιές της Ελλάδος, ώστε να υπάρξει αφενός αποσυμφόρηση των πινάκων και αφετέρου να ανοίξει ο δρόμος για τους νέους εκπαιδευτικούς.
Χαρ. Θεοδωράκη
«Δουλεύω από τον Γενάρη μέχρι τον Ιούνιο και μετά μένω πάλι στην ανεργία»
Κατέθεσα για πρώτη φορά αίτηση για αναπληρώτρια το 2007 αλλά διορίστηκα για πρώτη φορά το 2012. Είμαι παντρεμένη, έχω ένα παιδί 4 ετών και δύσκολα επιβιώνουμε με τα χρήματα που «μπαίνουν» στο σπίτι. Εμένα με καλούν συνήθως για να υπηρετήσω σε κάποιο σχολείο Νοέμβριο ή Γενάρη, πράγμα που σημαίνει ότι είσαι διαρκώς στην αναμονή και ούτε μπορείς να δουλέψεις κάπου αλλού αφού κανείς δεν σε θέλει για λίγο και μετά να φύγεις.
Συνήθως δηλαδή δουλεύω από Γενάρη μέχρι Ιούνιο και μετά μένω πάλι στην ανεργία. Είμαι επιτυχούσα του ΑΣΕΠ με υψηλή βαθμολογία (81,35%) και διδάκτορας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων χωρίς να μετράει αυτό στην κατάταξή μου στον πίνακα και μέχρι πρόσφατα ούτε μισθολογικά. Μένω στον Πειραιά και έχω ένα μικρό παιδί. Συνεπώς δεν μπορώ να δηλώσω περιοχές πολύ μακριά. Παρ’ όλα αυτά μια φορά διορίστηκα στο Σχηματάρι, ενώ φέτος υπηρέτησα στην περιοχή Δροσιά Χαλκίδας.
Δεν έβλεπα ούτε το παιδί μου
Αυτό σημαίνει ότι καθημερινά έκανα πάρα πολλά χιλιόμετρα με ό,τι σημαίνει αυτό σε έξοδα για βενζίνη, διόδια κλπ. Ο χρόνος που μας μένει εκτός δουλειάς είναι λιγοστός και φυσικά αυτό μας κάνει ασυνεπείς στις οικογενειακές υποχρεώσεις μας. Ειδικά τον χειμώνα όταν επέστρεφα από τη δουλειά δεν έβλεπα ούτε το παιδί μου. Τώρα περιμένοντας να διοριστώ, ψάχνω κάτι να κάνω αλλά κανείς δεν θέλει κάποιον στη δουλειά του που σε λίγο καιρό θα φύγει.
Δυστυχώς για μας, κάθε Ιούνιο είμαστε στον αέρα και δεν ξέρουμε τι θα κάνουμε την επόμενη χρονιά. Ελπίζω σε μια σταθερή εικόνα στην εκπαίδευση, όπου θα μπορώ να κάνω οικογενειακό και εργασιακό προγραμματισμό, ένα δηλαδή σταθερό και δίκαιο σύστημα απορρόφησης των εκπαιδευτικών.
Εμείς δώσαμε εξετάσεις ΑΣΕΠ και μείναμε στο περιθώριο, αφού μετά μας είπαν ότι δεν χρειάζεται αυτό. Εγώ παίρνω 870 ευρώ λόγω παιδιού αλλά άλλοι παίρνουν λιγότερα από μένα (όπως οι πρωτοδιόριστοι).
Είναι δύσκολο για τους εκπαιδευτικούς να αντιμετωπίζονται ως νούμερα και όχι σαν επαγγελματίες και επιστήμονες. Πρέπει επιτέλους να υπάρξει επαγγελματισμός και από τις δύο πλευρές. Εμείς πάμε όπου μας λένε, άρα και η Πολιτεία πρέπει να είναι συνεπής σε αυτά που ζητάει από εμάς.