Απ’ τες εννιά» όπως θα έλεγε και ο Κ.Π. Καβάφης ξεκίνησε διαδικτυακά η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας με τον ευφάνταστο τίτλο «Η λογοτεχνία αλλιώς», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Κώστας Γιαβής, η οποία συνδιοργανώνεται από τα Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη και το Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης στις 15 και 16 Απριλίου και τελεί υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου

Μαθητές, καθηγητές της δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και λογοτέχνες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν σκέψεις, ερωτήσεις και προβληματισμούς σχετικά με τη διδασκαλία της λογοτεχνίας σήμερα αλλά και τη σχέση της με τη νέα γενιά.

Την έναρξη των εργασιών της Συνάντησης κήρυξε η ΑΘΠ ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. κ. Βαρθολομαίος.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τον χαιρετισμό Του.

Στην πρώτη συνεδρία «Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Λύκειο σήμερα» η μαθήτρια Χριστίνα Τσακλόγλου τόνισε την ανάγκη να στραφεί η διδασκαλία και σε πιο «φωτεινά» κείμενα, ενώ ο κ. Σπύρος Κιοσσές έκανε λόγο για την αναγκαιότητα μιας πιο ελεύθερης επιλογής κειμένων, έξω από τα σχολικά συγγράμματα, άποψη που υιοθετήθηκε από πολλούς μαθητές που τόνισαν τα «δικαιώματά» τους σ’ αυτή την επιλογή. Στη συνέχεια έγινε λόγος για «Το ιδανικό μάθημα λογοτεχνίας – Προτάσεις για τη διδασκαλία και την ανάγνωση».

Η κ. Βενετία Αποστολίδου αναφέρθηκε στην ευρύτερη προσέγγιση της λογοτεχνίας πέρα από την τάξη, ενώ ιδιαίτερα εντύπωση έκανε και η τοποθέτηση της μαθήτριας Έλενας Αγουρίδου για μια πιο σύγχρονη προσέγγιση μέσω της δραματοποίησης ακόμα και στις μεγαλύτερες τάξεις του Λυκείου, στην δεύτερη συνεδρία με τίτλο: «Το ιδανικό μάθημα λογοτεχνίας – Προτάσεις για τη διδασκαλία και την ανάγνωση». Πολύς λόγος έγινε, επίσης, για τον δάσκαλο της λογοτεχνίας που καλείται σήμερα να υποδυθεί διάφορους ρόλους… από ηθοποιός, όπως είπε η μαθήτρια Κωνσταντίνα Γιαννοπούλου, μέχρι και σκηνοθέτης, όπως πρόσθεσε ο κ. Κώστας Ακρίβος.

Τη σκυτάλη πήρε η συνεδρία με τον τίτλο «Διδάσκεται η ποίηση;», όπου οι μαθητές αναφέρθηκαν στη σπουδαιότητα της ποίησης σε εποχές αντιποιητικές και στις δυσκολίες της διδασκαλίας της, ενώ δεν δίστασαν να διαβάσουν ποιήματα κυρίως του Γιάννη Ρίτσου και του Γιώργου Σεφέρη, αλλά και να τραγουδήσουν με φρεσκάδα και χάρη ακόμη και ποίημα του Κωστή Παλαμά! Συμμετείχαν: Ευτυχία Παναγιώτου, Ποιήτρια, Sadahzinia (Γιολάντα Τσιαμποκάλου), Στιχουργός, Συγγραφέας, Άσπα Χασιώτη, Δρ. Φιλολογίας, Γενική Διευθύντρια Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη, Γιώργος Χουλιάρας

Μετά το μικρό διάλειμμα, ακολούθησε η συνεδρία με τον τίτλο «Ο ρόλος του αναγνώστη, ο ρόλος του συγγραφέα, ο ρόλος του δασκάλου της λογοτεχνίας», στην οποία η κ. Λίλα Κονομάρα επισήμανε ότι η απόφαση να γίνεις συγγραφέας πρέπει να πηγάζει από μεγάλη θέληση, καθώς δεν μπορεί κανείς σήμερα να βιοποριστεί από τη συγγραφική εργασία, ενώ ο κ. Γιώργος Αντρειωμένος εστίασε στη συμβολή της τεχνολογίας στο μάθημα της λογοτεχνίας και τη διασύνδεση του μαθήματος με άλλα γνωστικά αντικείμενα για μια πιο ελκυστική προσέγγιση για μαθητές και καθηγητές.

Η πρώτη μέρα έκλεισε με τη συζήτηση που στηρίχτηκε στο ερώτημα «Δημιουργική γραφή ή έκθεση;», στην οποία οι μαθητές επικεντρώθηκαν κυρίως στον βαθμοθηρικό και χρησιμοθηρικό χαρακτήρα του μαθήματος της έκθεσης και τόνισαν την ελευθερία σκέψης που διέπει τη δημιουργική γραφή και την ανάγκη ένταξής της στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, ενώ η κ. Σοφία Νικολαΐδου έκανε λόγο για το ψυχωφελές της δημιουργικής γραφής σε ένα «κλειστό» εκπαιδευτικό σύστημα, όπως το ελληνικό. Από την πλευρά του ο κ. Κώστας Αγγελάκος τόνισε ότι όλο και περισσότερο το τελευταίο διάστημα οι δύο πλευρές, μετά τις αλλαγές στο μάθημα, συγκλίνουν και δεν υπάρχουν μανιχαϊστικές λογικές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025