ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΤΑΣΟΥ ΚΟΥΡΑΚΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΤΙΣ 16 ΜΑΡΤΙΟΥ 2015

ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ

Εύχομαι στην Επιτροπή καλή επιτυχία στις εργασίες της. Σήμερα, «ανοίγουν» οι εργασίες της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, με τη διαδικασία της έγκρισης της πρότασής μας για τον Πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων.

Θεωρώ ότι είναι χρήσιμο να αναφέρω το σκεπτικό, που οδήγησε, στην απόφαση της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας – θα το λέω «Υπουργείο Παιδείας» χάριν συντομίας, γιατί ο πλήρης τίτλος είναι «Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων».

Ξέρω ότι υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις. Να πω εκ προοιμίου, για να είσαστε ενημερωμένοι, ότι σε ένα πολυνομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί, πάρα πολύ σύντομα, θα υπάρξει και η νομοθετική ρύθμιση για την πολιτική μας απόφαση, όσον αφορά το διαχωρισμό των Πειραματικών από τα Πρότυπα Σχολεία. Επίσης, να σας ενημερώσω ότι όταν ανακοινώσαμε αυτή την απόφαση και το σκεπτικό της στην υπάρχουσα Διοικούσα Επιτροπή των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων, μας δήλωσαν, ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος, ότι δεν συμφωνούν με το σκεπτικό αυτό, έχουν το δικό τους και ότι δεν θα μπορούσαν να υπηρετήσουν από τη θέση, στην οποία βρίσκονταν και είχαν ορισθεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία και κατά συνέπεια, οι παραιτήσεις τους ήταν στη διάθεσή μας. Τους παρακαλέσαμε να παραμείνουν στη θέση τους, μέχρι να ορισθεί η νέα Διοικούσα Επιτροπή.

Σήμερα, λοιπόν, είμαστε στην αρχή αυτής της διαδικασίας, με την έγκριση, εκ μέρους της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, για το διορισμό του κ. Τσελφέ, ο οποίος προτείνεται ως Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θεωρούμε ότι ένα εκπαιδευτικό σύστημα, που θέλει να εξελίσσεται, έτσι ώστε να συμβάλει, πραγματικά, στην επίτευξη των σκοπών της εκπαίδευσης, να εκσυγχρονίζεται, συμβαδίζοντας με τις νέες κατακτήσεις στο χώρο της διδακτικής και της γνωστικής ψυχολογίας, να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της επιστήμης και της κοινωνίας, αλλά και στα ενδιαφέροντα των παιδιών και των εφήβων, έχει ανάγκη από εφαρμοσμένη έρευνα, από συστηματικές πιλοτικές δοκιμαστικές εφαρμογές και ωρολογίων προγραμμάτων διδακτικών μεθόδων.

Οι θεσμοί, που θα εμπλέκονται, σε αυτήν τη διαδικασία και ο τρόπος, με τον οποίο θα πρέπει να οργανώνονται αυτές οι πιλοτικές εφαρμογές, θα αποτελέσει αντικείμενο βαθύτερης μελέτης και διαβούλευσης, με τους ειδικούς επιστήμονες και με τους άμεσα ενδιαφερόμενους φορείς, τους επόμενους μήνες.

Η Διοικούσα Επιτροπή, που θα προκύψει, με τη διαδικασία, που έχουμε αρχίσει σήμερα, είναι αυτή, η οποία θα αναλάβει να διεκπεραιώσει τον τρόπο εισαγωγής, με κλήρωση ή με εξετάσεις, όπου εκτιμηθεί ότι μπορεί να υπάρξει κάτι τέτοιο από τα 5 Πρότυπα Σχολεία και ταυτοχρόνως, θα πρέπει να έχει όλη την εποπτεία, όση απορρέει από το νόμο, για τη δικαιοδοσία γι’ αυτά τα σχολεία.

Το πλαίσιο των Πρότυπων Πειραματικών θα θέλαμε, μετά από ένα ευρύ διάλογο και ανταλλαγή απόψεων, να εκσυγχρονιστεί και όσον αφορά στα προσόντα αλλά και στον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών. Όσον αφορά στα προγράμματα σπουδών, τα αφήνουμε σε ένα δεύτερο χρόνο. Στο διάστημα αυτό, η Διοικούσα Επιτροπή θα έχει το ρόλο του Συντονιστή όλου αυτού του διαλόγου, που θα γίνει με τους ενδιαφερόμενους φορείς και με την κοινωνία. Σε ένα ικανό διάστημα, θα έχει διαμορφωθεί αυτό το πλαίσιο, ούτως ώστε να έχουμε κάτι καινούργιο, το οποίο ανταποκρίνεται στις σύγχρονες συνθήκες. Θα έρθει στη Βουλή, με τη διαδικασία, που γνωρίζουμε, προκειμένου να ψηφιστεί και να γίνει νόμος του κράτους.

Το 2011 είχε υπάρξει μία πρωτοβουλία της τότε πολιτικής ηγεσίας, για μία συγχώνευση των Πρότυπων Σχολείων με τα Πειραματικά, ώστε να προκύψει ένας νέος τύπος σχολείου. Να σας θυμίσω και να πω, για όσους δεν το γνωρίζετε, ότι από το 1985 έως το 2011 οι μαθητές εισάγονταν με κλήρωση. Τα Πειραματικά Σχολεία, κατά γενική ομολογία, ήταν πολύ καλά σχολεία, γιατί είχαν καθηγητές, με αυξημένα προσόντα, πολύ καλούς δάσκαλους και εφαρμογή νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Το θέμα των εξετάσεων έγινε το 2013 και το 2014. Όλοι όσοι ισχυρίζονται και καλώς ισχυρίζονται, ότι είναι πολύ καλά σχολεία, να ξέρουν ότι εμείς, με αυτή μας την απόφαση, δεν κάνουμε τίποτα περισσότερο, παρά να επαναφέρουμε, μόνο όσον αφορά στον τρόπο εισαγωγής, το προηγούμενο καθεστώς. Δεν πειράζουμε καθόλου όλο το υπόλοιπο πρόγραμμα ούτε τον τρόπο επιλογής των διδασκόντων.

Το 2013 και το 2014 άρχισαν να εφαρμόζονται εξετάσεις, για τον τρόπο εισαγωγής στα σχολεία αυτά και ακόμα περισσότερο, για τη μετάβαση από τη μία βαθμίδα στην άλλη, όπου υπήρχαν τέτοιες βαθμίδες, δηλαδή, όπου υπήρχε γυμνάσιο και λύκειο, γινόντουσαν εξετάσεις στους μαθητές, που φοιτούσαν, ήδη, από το γυμνάσιο προς το λύκειο, που σημαίνει ότι κάποιοι συνέχισαν τις σπουδές τους και κάποιοι έφευγαν, για να μπουν κάποιοι άλλοι.

Ένας λόγος, που μας οδήγησε στο να πούμε, στο μεγαλύτερο μέρος εξ αυτών, ότι στα Πειραματικά δεν θα γίνονται εξετάσεις είναι γιατί θεωρούμε ότι είναι εξαιρετικά αντιπαιδαγωγικό παιδιά 12 και 13 ετών να υποβάλλονται, σε αυτήν την τρυφερή και ευαίσθητη ηλικία, σε φροντιστήρια εξαντλητικά, προκειμένου να μπορέσουν να εισαχθούν στα πολύ καλά αυτά σχολεία.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Κυρία Πρόεδρε, εκείνο που είναι ενδιαφέρον, στη σημερινή συζήτηση, είναι ότι παρ’ όλες τις διαφωνίες και τις διαφορετικές προσεγγίσεις, για το πολύ σημαντικό αυτό ζήτημα αναπτύχθηκε ένας διάλογος, που έχει, κατά την άποψή μου, σημασία. Όταν έχουμε διαφορετικές προσεγγίσεις, είναι πάρα πολύ σημαντικό να στηριζόμαστε όλοι στα ίδια δεδομένα. Για παράδειγμα, αναφέρθηκε, προηγουμένως, ότι η σύνθεση του πληθυσμού, στα σχολεία, που προκύπτουν με εξετάσεις, είναι ίδια με τη σύνθεση του άλλου του θεσμού. Αυτό δεν είναι αληθές δεδομένο.

Αναφέρθηκε, από λάθος πληροφόρηση, ότι υπάρχουν και πάρα πολλοί μετανάστες στο σχολείο των Αναβρύτων, στην Ευαγγελική και στη Βαρβάκειο, δεν υπάρχει ούτε ένας. Στο δεύτερο Πειραματικό υπάρχουν ορισμένοι και σε κάθε περίπτωση, πολύ λιγότεροι από το σύνολο των μεταναστών. Έχει πολύ μεγάλη σημασία να αναγνωρίσουμε ότι κάποιος, που θέλει να μπει με εξετάσεις, υποβάλλεται σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα, που μπορούν να πληρώσουν οι γονείς. Επομένως, εξ ορισμού, είναι μια ταξική επιλογή.

Ερωτηθήκαμε, γιατί ξαφνικά; Διότι, έχουν γίνει δύο χρονιές, με εξετάσεις, δηλαδή, αυτή τη στιγμή, τα παιδιά, που φοιτούν στη δευτέρα γυμνασίου, στην τρίτη γυμνασίου, στη δευτέρα λυκείου, στην τρίτη λυκείου, έχουν προέλθει από εξετάσεις. Εάν και αυτή τη χρονιά αφήναμε να εξελιχθούν με εξετάσεις, θα είχαμε όλη τη γκάμα με εξετάσεις, δηλαδή, διαφορετικό από αυτό, που εμείς θεωρούμε, ως φιλοσοφία, ότι ένα Πειραματικό Σχολείο θα έπρεπε να έχει ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του πληθυσμού, γιατί εκεί θα εφαρμοστούν οι μέθοδοι.

Οι σπουδαστές, που έρχονται από τις παιδαγωγικές σχολές, θα πρέπει να έρχονται και να εξοικειώνονται σε μεθόδους, σε τυχαία δείγματα, γιατί εκεί θα πάνε μετά. Είστε σε μια πολιτεία, στην οποία προσχωρείς, σε μια προσπάθεια, με βάση κάποιους κανόνες. Πως θα σας φαινόταν να αλλάζουν αυτοί οι κανόνες, στη συνέχεια; Δηλαδή, παιδιά, που μπήκαν στα σχολεία αυτά, πριν από χρόνια, στο δημοτικό, με κλήρωση, έχοντας τη διαβεβαίωση ότι εφόσον το σχολείο τους έχει το Πειραματικό και Γυμνάσιο, θα πάνε απρόσκοπτα και όσοι πήγαν στο Γυμνάσιο με κλήρωση, θα πάνε στο Λύκειο χωρίς εξετάσεις και τώρα έρχεσαι και λες ότι από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, όσοι φοιτάτε ήδη, θα δώσετε εξετάσεις να ανταγωνιστείτε κάποια άλλα παιδιά, που θα έρθουν, με καλύτερη προετοιμασία και ξαφνικά θα βγείτε από αυτό το σχολικό περιβάλλον, όχι γιατί δεν είστε καλοί, αλλά γιατί κάποιοι άλλοι έχουν προετοιμαστεί καλύτερα. Αυτό έγινε δύο χρονιές.

Ξέρετε πόση αγωνία εισπράξαμε από γονείς, από τα παιδιά τους, που είχαν μπει και ήταν ήρεμα ότι σε αυτό το πολύ ωραίο σχολικό περιβάλλον θα συνεχίσουν, ξαφνικά, να βρεθούν εκτός σχολικού περιβάλλοντος, γιατί κάποια άλλα τα καλύτερα; Προσέξτε τον ανταγωνισμό και μην ξεχνάτε την πολύ ωραία συζήτηση, που κάναμε περί bullying, το οποίο δεν βγήκε έτσι ξαφνικά. Σχετίζεται με τις διαδικασίες ανταγωνισμού, μη σεβασμό στη διαφορετικότητα και τα λοιπά.

Ο βουλευτής από τη Χρυσή Αυγή έκανε μια ερώτηση, σχετικά με το πώς προέκυψε ο κ. Τσελφές και αν υπήρχαν άλλες υποψηφιότητες. Εμείς τηρήσαμε το νόμο που λέει ότι ο Υπουργός προτείνει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και η Επιτροπή αποφαίνεται. Είμαστε μέσα στα πλαίσια του νόμου. Επίσης, αν δείτε το πρόγραμμα της εβδομάδας για Προέδρους Οργανισμών, η Κυβέρνηση προτείνει στο Σώμα και το Σώμα αποφασίζει. Αυτή είναι η διαδικασία και δεν υπάρχει διαδικασία προεπιλογής, βάσει νόμου. Αν θέλετε να αλλάξουμε το νόμο, μπορούμε να το κάνουμε, μέσω της νομοθετικής διαδικασίας και να εγκαταστήσουμε μια διαδικασία προεπιλογής, με ανοιχτή προκήρυξη και τα λοιπά. Αυτό που κάνουμε τώρα είναι να κινούμαστε, εντός του πλαισίου του νόμου, που υπάρχει. Αν έχετε άλλη άποψη, θα το καταθέσετε, ως τροπολογία και το συζητούμε με τις διαδικασίες.

Επειδή, μάλλον χρειάζεται να πω λίγο πιο αναλυτικά, επειδή μας ακούει και ο κόσμος, γιατί όπως ξέρετε, οι συνεδριάσεις μεταδίδονται ζωντανά, σε αυτή τη Βουλή, ενώ πιο μπροστά ήταν μαγνητοσκοπημένες και μεταδίδονταν, κάποια άλλη στιγμή και αυτό έχει μια ιδιαίτερη ευθύνη για το πως ενημερώνουμε τον κόσμο. Οι εξετάσεις στα Πειραματικά, όπου μπαίνει ένα παιδί, είτε αυτό είναι Δημοτικό, είτε είναι Γυμνάσιο, μπαίνει με κλήρωση. Από τη μετάβαση της μιας βαθμίδας στην άλλη δεν μεσολαβεί καμία διαδικασία και πηγαίνει απρόσκοπτα. Όταν προκύπτουν κενά, καλύπτονται και αυτά με κλήρωση, όσον αφορά τα Πειραματικά. Για τα Πρότυπα, με μια διαδικασία, που στείλαμε μια εγκύκλιο, τα ίδια θα προκρίνουν τον τρόπο, με τον οποίον θέλουν να γίνεται η επιλογή.

Τέλος, για τον κ. Φορτσάκη, χαίρομαι που έμεινε στο θέμα της συναίνεσης. Θα έλεγα ότι θα φροντίσουμε να εξασφαλίσουμε συναίνεση, σε όλα τα επίπεδα. Είναι πολύ σημαντικό πράγμα, ανεξάρτητα από τις διαφορές, που έχουμε, να προσπαθήσουμε για το καλύτερο, ανεξάρτητα, αν το ψηφίσουμε ή όχι. Να βγαίνει όσο γίνεται καλύτερο, μέσα από την αίθουσα αυτή και την Ολομέλεια, προς όφελος της Παιδείας.

Στην προηγούμενη Βουλή, που συμμετείχαμε, είναι εδώ η κ. Χριστοφιλοπούλου, που ξέρει ότι πάρα πολλές φορές, η Αντιπολίτευση, που ανήκαμε τότε, έκανε πάρα πολλές προτάσεις, που άλλες φορές γινόταν δεκτές και άλλες όχι.

Εμείς σαν Κυβέρνηση, είμαστε, τελείως, ανοιχτοί για να συνθέσουμε ό,τι καλύτερο υπάρχει, παρόλη τη διαφορετική οπτική, που έχουμε σε διάφορα ζητήματα.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω για την αξιολόγηση, γιατί νομίζω ότι έγινε μια παρανόηση, στο ζήτημα αυτό. Στο πολυνομοσχέδιο – και εκεί πέρα θα δούμε, ας μην το συζητήσουμε τώρα – σας λέω ότι προβλέπεται η κατάργηση της αξιολόγησης, πράγμα που ήδη έχουμε αναγγείλει με δελτία τύπου, της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, στα σχολεία, γιατί αυτή η αξιολόγηση, η οποία έβαζε και ποσοστό, που θα περνούσε από τη μια βαθμίδα στην άλλη, έφτασε στο σημείο να διαταράξει τελείως το συλλογικό πνεύμα, μέσα στα σχολεία, γιατί αν περνούσες εσύ, δεν θα περνούσα εγώ. Αυτό ήταν ολέθριο.

Είναι άλλο πράγμα να εφαρμόσεις μια διαδικασία, όπου θα υποτιμάς το εκπαιδευτικό έργο ή τη σχολική μονάδα, με σκοπό να εντοπίσει σε αδύνατα σημεία, για να πάρεις μέτρα, με επιμόρφωση και άλλα, για να την ενισχύσεις και είναι άλλο πράγμα να έχει έναν τιμωρητικό χαρακτήρα, που κάποιοι θα προκρίνονται, γιατί δεν μπορούν να προκριθούν κάποιοι άλλοι.

Αν είναι και οι πέντε καλοί, είναι και οι πέντε καλοί. Με τον τρόπο που γινόταν, προηγουμένως, απαγορευόταν να είναι και οι πέντε καλοί. Έπρεπε, δύο, τουλάχιστον, να είναι κακοί. Εξ ορισμού, υπήρχε πλαφόν. Δεν ξέρω, αν το γνωρίζετε αυτό. Μιλάμε ότι αυτή η αξιολόγηση κατέστρεψε, τελείως, το πνεύμα συλλογικότητας στα σχολεία. Είχαμε φτάσει σε σημείο, επιτρέψτε μου τη λέξη, ανθρωποφαγίας. Μία εκπαιδευτική μονάδα δεν μπορεί να δουλέψει έτσι.

Δεν είναι δυνατόν, εγώ να θέλω να πάρω ένα project, πάση θυσία, για να αυξήσω τα μόρια μου, ώστε να πάω πιο πάνω από εσένα, στην αξιολόγηση. Ποιόν εσένα, όμως; Το συνάδελφο. Μετά εμείς θα πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά, συνεργατικότητα, αλληλεγγύη, αλληλοβοήθεια, να ανεβούμε όλοι μαζί.

Χαίρομαι που ανοίγουμε θέματα πάρα πολύ ουσιαστικά. Θα έχουμε την ευκαιρία, για συζήτηση στο πολυνομοσχέδιο στην Επιτροπή, γιατί ανοίγουμε πάρα πολλά θέματα. Ελπίζω να το φέρουμε, σχετικά σύντομα, για να προλάβουμε και τις εξελίξεις στα πανεπιστήμια.

Ρώτησε ο συνάδελφος, κ. Στύλιος, για τα μαθήματα της Β’ Λυκείου. Πολύ σύντομα, στο πολυνομοσχέδιο, θα δώσουμε ένα σχέδιο, όπου διευρύνεται η δυνατότητα των μαθητών, που βρίσκονται τώρα στη Β’ και θα πάνε στη Γ’ Λυκείου, να απευθύνονται σε περισσότερες σχολές, μέσω ενός συστήματος, χωρίς να διαταράσσουμε, αυτή τη στιγμή, το στάτους στο οποίο βρίσκονται και προετοιμάζονται οι μαθητές. Επίσης, θα φροντίσουμε για τη μείωση της ύλης, γιατί, πραγματικά, η υπερβολική ύλη, δεν βοηθάει κανέναν. Σε πάρα πολλά μαθήματα, η ύλη του πρώτου έτους του πανεπιστημίου είχε μεταφερθεί στην Γ’ Λυκείου, με αποτέλεσμα να εξοντώνονται τα παιδιά.

Εγώ ήθελα να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ για το επίπεδο της συζήτησης και θα έχουμε την ευκαιρία να βρεθούμε πολλές φορές και να ανταλλάξουμε απόψεις.

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε. Ευχαριστώ και τον κ. Τσελφέ, για την αποδοχή της πρότασης της πολιτικής ηγεσίας.

Για το δελτίο τύπου πατήστε .