ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Εισαγωγικές δηλώσεις του ΥΠΟΠΑΙΘ Αριστείδη Μπαλτά κατά την παρουσίαση του Πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία.
Με την κοινή παρουσία μας εδώ –ο Υπουργός, οι Αναπληρωτές Υπουργοί και ο Υφυπουργός- θέλουμε να δηλώσουμε τη συλλογική λειτουργία του Υπουργείου Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Με τη συστηματική συνεργασία μας κάθε εβδομάδα πιστεύουμε σε αυτή τη συλλογικότητα, όχι μόνο με την τυπική έννοια του όρου, αλλά με την έννοια της παραγωγικής δύναμης της Δημοκρατίας, όπου μέσω της καλόπιστης συζήτησης ο καθένας από εμάς -με τη διαφορετικότητά του- προσθέτει στοιχεία στις παρατηρήσεις του άλλου, με αποτέλεσμα να βγαίνουμε όλοι πλουσιότεροι από τη συνεργασία αυτή.
Κοινός στόχος είναι να λύσουμε τα προβλήματα και όχι να τροφοδοτούμε άλλου τύπου σχέσεις ή αντιθέσεις.
Η χώρα βρίσκεται σε μία σκληρή διαδικασία διαπραγμάτευσης με τους εταίρους. Το υπουργείο Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν μετέχει άμεσα σ’ αυτήν την διαδικασία. Αυτό του δίνει ένα πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα, ενδεχομένως Υπουργεία για πρωτοβουλίες άμεσες και δραστικές. Ταυτοχρόνως, έχουμε πλήρη συνείδηση ότι και το Υπουργείο μας μετέχει έμμεσα σε αυτήν την διαπραγμάτευση, διότι οι άνθρωποι της Παιδείας, της Εκπαίδευσης, του Πολιτισμού, του Αθλητισμού, της Επιστημονικής Έρευνας, είναι γνήσια παραγωγικοί άνθρωποι, οι οποίοι έχουν φρόνημα. Διαχέουν αυτό το φρόνημα, συγκροτούν αυτό το φρόνημα. Το φρόνημα αυτό, όπως ήδη φαίνεται στη φάση που περνάει η χώρα, είναι ίσως το ισχυρότερο διαπραγματευτικό ατού της κυβέρνησης.
Οι άνθρωποι, η κύρια δύναμη του Υπουργείου
Στην μέχρι στιγμής εμπειρία μας ανακαλύπτουμε ανθρώπους οι οποίοι παρά τις δυσκολίες της εποχής, συνεχίζουν να αναπτύσσουν προσπάθειες δημιουργικής αντιμετώπισης των προβλημάτων σε όλους τους χώρους. Και μάλιστα, κάποιες φορές ηρωικά, κάποιες φορές υπερβαίνοντας αντιξοότητες και προβλήματα. Για το Υπουργείο, αυτοί είναι η κύρια δύναμη του.
Το ίδιο ισχύει και για τους υπαλλήλους του Υπουργείου, καθώς διαπιστώνουμε ότι εντός του Υπουργείου υπάρχει ένας θησαυρός ταλέντων, δημιουργικότητας, ανθρώπων έτοιμων για ανιδιοτελή προσφορά σε όλα τα επίπεδα. Διευκρινίζουμε ότι, σε εκείνες τις λίγες περιπτώσεις που χρειάζεται μία παρέμβαση – γιατί δεν είναι όλοι άγιοι, όπως ξέρουμε- θα υπάρξει η άμεση αντίστοιχη κύρωση, όποτε και εάν χρειαστεί, με απόλυτη αποφασιστικότητα.
Οι δαπάνες του ΥΠΟΠΑΙΘ- Συγκριτικά στοιχεία
Με δεδομένη τη δύσκολη κατάσταση που περνάει η χώρα και γνωρίζοντας την ανάγκη περιορισμού των δαπανών σε όλα τα επίπεδα ζητήσαμε από τις υπηρεσίες στοιχεία. Από αυτά προκύπτουν τα εξής: Στο διάστημα Φεβρουαρίου –Μάρτιου 2014, δαπανήθηκαν 29.000 ευρώ για τις μετακινήσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΟΠΑΙΘ. Τον Φεβρουάριο- Μάρτιο του 2015 το αντίστοιχο ποσό ήταν υποπολλαπλάσιο, μόλις 2.600 ευρώ. Προσφάτως μάλιστα, ο κ. Κοντονής αρνήθηκε πρόσκληση στο εξωτερικό για λόγους οικονομίας.
Για τις δημόσιες σχέσεις, την περίοδο Φεβρουάριου – Μάρτιου 2014 τα προϋπολογισμένα έξοδα ανέρχονταν στο ποσό των 8.702 ευρώ . Από αυτά τα δαπανηθέντα ήταν 7.330 ευρώ. Συγκριτικά την ίδια περίοδο, φέτος, δεσμεύτηκαν κατ’ αρχήν σχεδόν τα μισά από την προηγούμενη χρονιά , δηλαδή 4.600 ευρώ, και εν τέλει δαπανήθηκαν μόλις 1.367 ευρώ.
Είναι ένα ακόμα ενδεικτικό παράδειγμα για το πώς μπορούμε να μειώσουμε περιττές για την εποχή μας δαπάνες. Και εννοείται ότι κάποιες άλλες δεν μπορούμε να τις μειώσουμε όπως είναι τα λειτουργικά έξοδα, οι μισθοί κτλ.
Τέλος, προχωρήσαμε σε 459 προσλήψεις στην Πρωτοβάθμια και 335 στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Πρόκειται για εκπαιδευτικούς που έπρεπε να είχαν προσληφθεί εδώ και πολλούς μήνες και εντέλει προσελήφθησαν από εμάς. Ας μην πούμε τους λόγους για τους οποίους δεν είχαν γίνει οι προσλήψεις αυτές, ας μην αναλωθούμε σε εύκολη κριτική, καταλαβαίνετε άλλωστε όλοι τους λόγους.
Παράλληλα, προχωρήσαμε σε 13 τελεσίδικες απολύσεις για λόγους πλαστών πτυχίων.
Για την καταπολέμηση της φτώχειας
Σε επίπεδο γενικής πολιτικής, στο θέμα της καταπολέμησης της φτώχειας, η κυβέρνηση, όπως ξέρετε, είναι κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας. Ανέλαβε από την αρχή ως κύριο έργο της την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής καταστροφής.
Το ΥΠΟΠΑΙΘ συμβάλλει στην αντιμετώπιση του μείζονος αυτού προβλήματος. Σε συνεννόηση με το Υπουργείο Εργασίας διαπιστώσαμε τα εξής: Υπήρξε μία προσπάθεια από την προηγούμενη κυβέρνηση για την καταπολέμηση της φτώχειας μέσω μιας προσφοράς φαγητού στους μαθητές. Αυτό απέτυχε διότι σκόνταφτε πρώτον στην αξιοπρέπεια των παιδιών και των οικογενειών τους, και δεύτερον στο γεγονός ότι έγινε με τρόπο «οριζόντιο». Διαπιστώσαμε ότι ο σύλλογος των κυλικείων των σχολείων είπε δεν τον συμφέρει να βάλει κυλικεία σε κάποια σχολεία γιατί η φτώχεια σ αυτές τις περιοχές είναι τέτοια που δεν συμφέρει κάποια επιχείρηση να βάλει κυλικεία.
Προχωρούμε, λοιπό, στην χαρτογράφηση των σχολείων, ώστε να εντοπισθούν εκείνα στα οποία οι μαθητές αντιμετωπίζουν ουσιαστικό πρόβλημα σίτισης και δεν λειτουργούν κυλικεία, ώστε να εστιάσουμε την προσπάθειά μας εκεί. Μελετούμε την επέκταση της Κάρτας Σίτισης του Υπουργείου Εργασίας και στα σχολικά κυλικεία, ώστε να διατηρήσουν την αξιοπρέπειά τους όσοι έχουν ανυπέρβλητες ανάγκες. Η κάρτα είναι ανώνυμη και έχει τη μορφή μίας πιστωτικής κάρτας και πιστώνονται σε αυτή έξοδα σίτισης. Σε αυτήν μπορούν να συμπεριληφθούν και οι αγορές από σχολικά κυλικεία.
Για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας
Υλοποιούμε την μεγάλη διοικητική μεταρρύθμιση που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση. Τα λεγόμενα «υπερ-υπουργεία» θα γίνουν πραγματικά υπουργεία που θα ενοποιήσουν τους διοικητικούς οργανισμούς, την οικονομική διαχείριση και θα αντιμετωπίσουν την τεράστια γραφειοκρατία.
Ως προς το πρόβλημα με τους εποπτευόμενους οργανισμούς οι διοικήσεις των οποίων -παρά και τα ειωθότα- αρνούνται να υποβάλουν τις παραιτήσεις τους, αντιμετωπίζεται νομοθετικά με τροπολογία που θα ενταχθεί στο λεγόμενο Ν/Σ Κοντονή. Σύμφωνα με αυτή, λήγουν αζημίως, οι θητείες των διοικήσεων όλων των εποπτευομένων οργανισμών και άρα απελευθερώνεται η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΠΑΙΘ, είτε να διορίσει ενδεχομένως τους ίδιους, είτε να αλλάξει τις ηγεσίες, σύμφωνα με την πολιτική του.
Ο θεσμός των άμισθων συμβούλων
Το ΥΠΟΠΑΙΘ είναι το πρώτο Υπουργείο που εκμεταλλεύεται έναν καινούργιο θεσμό που ψηφίστηκε ήδη στη Βουλή, τον θεσμό των άμισθων ειδικών Συμβούλων.
Πρόκειται για τους:
Φιλάρετος Αλικαρίδης: Αναπληρωτής Καθηγητής Ιατρικής
Άμισθος Ειδικός Σύμβουλος σε θέματα Παιδείας και Εκπαιδευτικής
Πολιτικής
Ιωάννα Αντωνιάδου: Αναπτυξιακή Παιδίατρος – Δ/ντρια Κοινωνικής και Αναπτυξιακής
Παιδιατρικής Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού
Άμισθη Σύμβουλος σε θέματα Ειδικών Σχολείων και Ειδικής Αγωγής
Σπύρος Ασδραχάς: Ιστορικός , ομότιμος Δ/ντής Ερευνών του ΚΝΕ (ΕΙΕ). Άμισθος ειδικός
σύμβουλος σε ζητήματα που αφορούν την διδασκαλία της ιστορίας και
την ιστορική μεθοδολογία και τη σχέση μεταπτυχιακών σπουδών και
ερευνητικών ιδρυμάτων
Διονύσης Βώρος: Καθηγητής Χειρουργικής .
Άμισθος ειδικός σύμβουλος σε θέματα Πανεπιστημιακών Κλινικών και
Νοσοκομείων και Ιατρικής Εκπαίδευσης
Φρόσω Δημάκου Κιάου: Επίτιμος Δικηγόρος – Πρώην υπηρεσιακή Υπουργός Παιδείας και
Θρησκευμάτων .
Νομική στήριξη του Υπουργείου. Άμισθη ειδική σύμβουλος σε
θέματα σχολείου ομογένειας και Ελληνογερμανικής σχέσης
Μάγια Λυμπεροπούλου: Ηθοποιός – Σκηνοθέτης
Άμισθη Ειδική Σύμβουλος σε θέματα Θεατρικής Παιδείας και
Εκπαίδευσης
Σταύρος Μουδόπουλος: Αναπληρωτής Καθηγητής Νομικής
Νομική Στήριξη του Υπουργείου
Άμισθος Ειδικός Σύμβουλος σε θέματα Εκκλησιαστικών Σπουδών
Για το Πολυνομοσχέδιο
- Στα Πανεπιστήμια και τα ΑΤΕΙ καταργούνται τα Συμβούλια Διοίκησης και όλες οι αρμοδιότητες πηγαίνουν στα συλλογικά όργανα για λόγους ορθότερης δημοκρατικής λειτουργίας.
- Για την εκλογή των μονοπρόσωπων οργάνων διοίκησης (Πρυτάνεις, Αντιπρυτάνεις κτλ) επανέρχεται η δημοκρατική διαδικασία όπου όλες οι συνιστώσες της πανεπιστημιακής ζωής, μετέχουν στα εκλεκτορικά σώματα, με μία πολύ σημαντική, κατά τη γνώμη μας, καινοτομία, που αφορά την ψήφο των φοιτητών. Οι φοιτητές αν θέλουν να εξασφαλίσουν την μέγιστη δυνατή εκπροσώπηση τους στα αντίστοιχα όργανα, πρέπει να εξασφαλίσουν προηγουμένως τη μέγιστη δυνατή συμμετοχή τους στη διαδικασία της εκλογής.
- Οι εκλογές των μελών ΔΕΠ, οι προσλήψεις και οι προαγωγές επανέρχονται στο Τμήμα. Το εκλεκτορικό σώμα, δεν εξαρτάται τόσο από το Τμήμα καθεαυτό, όσο από τη συνάφεια του γνωστικού αντικειμένου
- Τέλος, αίρεται οριστικά το ψευδοπρόβλημα των αιωνίων φοιτητών διότι επιτρέπεται στον φοιτητή να καθυστερήσει τις σπουδές του, να επανεγγραφεί και να διεκδικήσει τις σπουδές δεδομένου ότι δεν επιβαρύνει σε τίποτα τη λειτουργία των Πανεπιστημίων.
Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.