Από την Σοφία Τσιντσικλόγλου, Ειδική Παιδαγωγό
Όταν τα παιδιά ξεκινούν να γράφουν γράμματα, στην α δημοτικού συνήθως, είναι πολύ σημαντικό να μάθουν να γράφουν με το σωστό τρόπο: με σωστή φορά, κατεύθυνση και μέγεθος.
Δεν πρέπει να πούμε «ε, εντάξει είναι νωρίς ακόμα, λογικό είναι γράφει χάλια γράμματα ή με ανάποδη φορά», αλλά αντίθετα πρέπει να διορθώνουμε όταν βλέπουμε τα λάθη από την αρχή, γιατί μετά γίνεται συνήθεια που δύσκολα αλλάζει.
Βέβαια ας έχουμε και μια ισορροπία, δηλαδή ας θυμόμαστε ότι όντως είναι αρχή ακόμα και ας μην περιμένουμε τέλεια γράμματα.
Αν ένα παιδί έχει σημαντικές δυσκολίες στη γραφή, τότε μιλάμε για δυσγραφία. Είναι μια μαθησιακή δυσκολία που εκδηλώνεται με κακό γραφικό χαρακτήρα και γενικά η εικόνα των γραπτών είναι λίγο έως πολύ χάλια.
Τα σημαντικότερα σημάδια της δυσγραφίας είναι:
– Γραφή γραμμάτων με ανάποδη φορά.
– Μη τήρηση της γραμμής του τετραδίου, δηλαδή τα γράμματα «χορεύουν» πάνω και κάτω από τη γραμμή!
– Άνισα μεγέθη γραμμάτων. Δηλαδή μέσα στην ίδια λέξη το παιδί γράφει ένα γράμμα τεράστιο ή μικροσκοπικό!
– Ημιτελείς συλλαβές ή λέξεις- λείπουν κάποια γράμματα, συνήθως στο τέλος.
– Μη τήρηση των κατάλληλων αποστάσεων μέσα στις λέξεις ή στις προτάσεις (π.χ. αντί να γράψει Η γάτα είναι έξω, γράφει Η γάταεί ναι έξω. Δηλαδή κολλάει λέξεις ή χωρίζει συλλαβές ή γράμματα ενώ δεν πρέπει).
– Η γραφή προκαλεί έντονη κούραση και δυσφορία στο παιδί.
– Γράφει πολύ αργά, καθώς επίσης και η αντιγραφή γίνεται με πολύ αργούς ρυθμούς.
– Στον προφορικό λόγο όλα είναι υπέροχα αλλά στον γραπτό λόγο όχι.
Μερικές συμβουλές που βοηθούν τα παιδιά να βελτιώσουν τις δεξιότητες γραφής:
1. Δείξτε από την αρχή το σωστό τρόπο γραφής κάθε γράμματος. Γράψτε τα γράμματα με μαρκαδόρο, με μολύβι, με κηρομπογιά, φτιάξτε τα με πλαστελίνη και χαρτόνια.
2. Χρήση χαρτιού με γραμμές και μάλιστα με μια ενδιάμεση γραμμούλα.
3. Απαραίτητη ασφαλώς είναι η σωστή λαβή του μολυβιού, αλλά και η σωστή στάση του σώματος.
4. Ενθαρρύνετε το παιδί να γράψει κάτι ευχάριστο π.χ. μια κάρτα στη γιαγιά ή ένα σημείωμα στον μπαμπά.
5. Αν το παιδί κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους, τότε πείτε του να αφήνει ένα μικρό δαχτυλάκι απόσταση ανάμεσα σε κάθε λέξη. Δηλαδή μπορεί να βάζει το μικρό δαχτυλάκι και να αφήνει το κατάλληλο κενό!
6. Αν το παιδί δεν αφήνει σωστές αποστάσεις μέσα σε λέξεις ή προτάσεις, γράψτε μια πρόταση παρόμοια κι εσείς! Αυτό βοηθά το παιδί να δει πόσο δυσανάγνωστα γράφει. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε με άσχημα γράμματα κ.λ.π.
7. Βοηθούν οι ασκήσεις προγραφής, θα βρείτε πολλές στο διαδίκτυο.
8. Αν οι δυσκολίες επιμένουν και παραμένουν παρά τις προσπάθειες σας, τότε απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό θεραπευτή για περισσότερη βοήθεια.
9. Κάντε τη γραφή παιχνίδι, χρησιμοποιώντας χρωματιστά χαρτιά ή με φιγούρες, ή γράφοντας με χρωματιστά μολύβια. Επιβραβεύστε την προσπάθεια και θέστε στόχους μαζί με το παιδί.
Πηγή