“Όλων οι βαθμοί είναι χαμηλά, μπαμπά – Νομίζω ότι στο σχολείο υπάρχει κάποιο πρόγραμμα λιτότητας”

… Πολλά παιδιά – κυρίως του γυμνασίου και του λυκείου- αγωνιούν για τους βαθμούς του τριμήνου και των γραπτών εξετάσεων. Δεν είναι βέβαια λίγες οι φορές που οι γονείς είναι ακόμα πιο αγχωμένοι από τα παιδιά, ακόμα και στο Δημοτικό…μεταφέροντας το άγχος στους μαθητές.

Οι βαθμοί ως ένα σημείο είναι υποκειμενικοί, δίνουν μια εικόνα για κάποιες συγκεκριμένες γνώσεις του παιδιού σε μια συγκεκριμένη στιγμή. Δεν λέω ότι δεν έχουν σημασία αλλά να μην γίνεται αυτοσκοπός η υψηλή βαθμολογία στο σχολείο.

Οι γονείς συχνά πιέζουν τα παιδιά και βάζουν πολύ υψηλούς στόχους, προκαλώντας αβάσταχτο άγχος και αγωνία. Μερικές φορές τα παιδιά στενοχωριούνται για έναν χαμηλό βαθμό κυρίως ή μόνο επειδή θα απογοητεύσουν τους γονείς τους! Δεν είναι οι βαθμοί το παν, πιο σημαντικά είναι η προσπάθεια, η βελτίωση, ένα καθημερινό κατόρθωμα, η κοινωνικοποίηση, η προσφορά, ο τρόπος σκέψης και πολλά άλλα.
 
Υπάρχουν φορές που το παιδί γυρίζει απογοητευμένο από το σχολείο επειδή δεν πήγε καλά σε ένα τεστ. Αυτό που πρέπει να κάνει ο γονιός είναι καταρχήν να αποφύγει τα αρνητικά και κοροϊδευτικά σχόλια, να σταθεί στη σημασία της προσπάθειας και να ενθαρρύνει το παιδί για κάτι καλύτερο στο μέλλον. Προσπαθήστε να έχετε μια συμβουλευτική και όχι επικριτική στάση.
Ποτέ μα ποτέ μην συγκρίνετε το παιδί σας με τους συμμαθητές ή τα αδέρφια του! Δεν βοηθά, δεν λύνει κανένα πρόβλημα, αντίθετα δημιουργεί πολλά. Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό, έχει τις δικές του ικανότητες.
Όταν φέρει ένα διορθωμένο διαγώνισμα στο σπίτι, μην κοιτάτε μόνο τα λάθη αλλά δώστε έμφαση στα σωστά! Επαινέστε για αυτά που κατάφερε, συζητήστε τα λάθη και βοηθήστε το να τα καταλάβει. Αν δείτε ότι δεν καταλαβαίνει κάτι, μην επιμένετε εκείνη τη στιγμή που είναι συναισθηματικά φορτισμένο αλλά φτιάξτε σχετικές ασκήσεις για να κάνει κάποια άλλη μέρα.
Προσπαθήστε να μεταδώσετε την αγάπη για γνώση, κάντε το διάβασμα πιο διασκεδαστικό, μην γεμίζετε τα παιδιά με άγχος, αρνητικά συναισθήματα και φόβο, αλλά δώστε έμφαση στην αξία της προσπάθειας και της γνώσης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025