H καθημερινή μελέτη συχνά καταντά βάσανο για το παιδί αλλά και για τους γονείς, απαιτεί υπερβολικά πολύ χρόνο και τελικά χάνεται όλη η ουσία.
Κάποιες συμβουλές προς τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, όσον αφορά τις εργασίες που δίνουν στα παιδιά για να λύσουν στο σπίτι:
– Οι ασκήσεις αλλά και γενικά όλα τα μαθήματα που έχει ο μαθητής να προετοιμάσει για την επόμενη μέρα, πρέπει να απαιτούν έως 1 ώρα από το χρόνο του.
– Οι ασκήσεις να προκαλούν το ενδιαφέρον του μαθητή! Δώστε στα παιδιά την ευκαιρία να κάνουν διαφορετικές ασκήσεις όπως σταυρόλεξα, ακροστοιχίδες, πειράματα φυσικής στο σπίτι, να κάνουν έρευνα και να βρουν πληροφορίες για κάποιο θέμα, να παρουσιάσουν κολλάζ με κάποιο θέμα, να γράψουν κόμικς, να φτιάξουν δικές τους ιστορίες κ.λ.π
– Οι φωτοτυπίες να περιλαμβάνουν μια ευχάριστη δραστηριότητα, όπως ένα λαβύρινθο ή ένα όμορφο και αστείο σκίτσο.
– Σημασία έχει η ποιότητα και όχι η ποσότητα! Καλύτερα να κάνετε συχνές επαναλήψεις παρά να φορτώνετε το παιδί με πολλαπλές ασκήσεις με τον ίδιο στόχο σε μια ημέρα. π.χ. Αντί για 10 προσθέσεις σε μια μέρα, βάλτε 2!
– Οι ασκήσεις να είναι κατανοητές και όχι δυσκολότερες από όσα κάνετε στο σχολείο. Να μπορούν δηλαδή να τις λύσουν τα παιδιά χωρίς βοήθεια.
– Κάτι που αρέσει στα παιδιά είναι το δικαίωμα της επιλογής. Μπορείτε δίνοντας την φωτοτυπία να αφήσετε τα παιδιά να επιλέξουν 2 ασκήσεις που θέλουν να κάνουν από το φυλλάδιο.
– Οι ασκήσεις να έχουν σαφή στόχο και όντως να βοηθούν στην εμπέδωση των μαθημάτων.
– Μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά ξυπνούν από τις 7, γυρνάνε σπίτι 1-2 το μεσημέρι και πρέπει να παίξουν ή να έχουν χρόνο για τις εξωσχολικές δραστηριότητες τους.
– Οι επαναληπτικές ασκήσεις να είναι μικρές. π.χ. αντί να βάλετε ολόκληρη την προπαίδεια για επανάληψη σε ένα απόγευμα, χωρίστε τη και βάλτε επανάληψη κάθε μέρα της εβδομάδας από 2 .
– Σκεφτείτε ότι στην τάξη σας έχετε και παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται ακόμα περισσότερο χρόνο για τις ασκήσεις.
– Η ορθογραφία θα πρέπει να περιλαμβάνει ουσιαστικούς γραμματικούς κανόνες και λέξεις. Σημασία έχει να μαθαίνει το παιδί να γράφει σωστά ακολουθώντας τους γραμματικούς και ορθογραφικούς κανόνες και όχι να μαθαίνει παπαγαλία το πως γράφονται οι συγκεκριμένες προτάσεις που έχει να μάθει για ορθογραφία. Έχει τύχει να δω παιδιά να μετρούν πόσα ω ή πόσα η έχει η ορθογραφία τους για να την γράψουν σωστά την επόμενη ημέρα! Αυτό σημαίνει ότι ίσως την γράψουν σωστά, αλλά από το επόμενο λεπτό δεν θα θυμούνται τίποτα!
– Υπολογίστε πόσο χρόνο θα χρειαστούν τα παιδιά για τις ασκήσεις σε όλα τα μαθήματα, σύμφωνα με το πρόγραμμα της επόμενης μέρας. Μην ξεχνάτε ότι πολύ πιθανό να έχουν ασκήσεις και στις ξένες γλώσσες.
– Κάντε τα παιδιά να αγαπήσουν το σχολείο και τη διαδικασία της μάθησης, με ευχάριστους και εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας και καθηκόντων για το σπίτι.
– Καλύτερα θα ήταν να δίνατε φωτοτυπίες 1-2 φορές την εβδομάδα και όχι κάθε μέρα.
– Καλύτερα θα ήταν να δίνατε φωτοτυπίες 1-2 φορές την εβδομάδα και όχι κάθε μέρα.
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική παιδαγωγός