Η καθημερινή μελέτη των παιδιών στο σπίτι πολύ συχνά μετατρέπεται σε δύσκολη στιγμή, αφού μερικά παιδιά αρνούνται πεισματικά να ξεκινήσουν το διάβασμα και γενικά επικρατεί χαμός την ώρα του διαβάσματος. Δείτε μερικές απλές συμβουλές που συνήθως έχουν θετικά αποτελέσματα:
Οργανωθείτε
Να έχετε κοντά τα απαραίτητα υλικά για τη μελέτη των παιδιών.
Για να αποφύγετε το ψάξιμο σε συρτάρια, διαμορφώστε ένα χώρο, κοντά στο χώρο μελέτης του παιδιού, όπου θα φυλάσσονται τα απαραίτητα εφόδια και υλικά για τη μελέτη στο σπίτι.
Τακτοποιήστε το χώρο
Απομακρύνετε ό,τι δεν σχετίζεται με την παρούσα εργασία.
Όταν το παιδί επιστρέφει σπίτι πανικόβλητο λόγω των εργασιών που έχει στα διάφορα μαθήματα, ηρεμήστε το βοηθώντας το να επικεντρωθεί σε ένα αντικείμενο/μάθημα κάθε φορά.
Ακολουθήστε ένα πρόγραμμα
Φτιάξτε ένα πρόγραμμα μελέτης και ακολουθήστε το. Μαζί με το παιδί συμφωνήστε για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο που θα γίνεται η μελέτη, που θα συμπεριλαμβάνει και κάποιο χρόνο από το Σαββατοκύριακο.
Ξεκινήστε τη μελέτη με ηρεμία
Αποφύγετε την απότομη μετάβαση από το παιχνίδι στη μελέτη. Είναι δύσκολο για τα παιδιά να στραφούν από το παιχνίδι ή άλλες ευχάριστες δραστηριότητες στο διάβασμα. Κάντε τη μετάβαση πιο εύκολη, αναθέτοντας στο παιδί σας ένα μικρό έργο πριν ξεκινήσει τη μελέτη.
Απομακρυνθείτε έπειτα από μία καλή αρχή
Βοηθήστε το παιδί σας να ξεκινήσει τη μελέτη και μετά απομακρυνθείτε. Αν το παιδί σας είναι αβέβαιο για κάποια εργασία, βάλτε το στο σωστό δρόμο: καθίστε μαζί του και ανατρέξτε στις οδηγίες. Ελέγξτε αν έχει κατανοήσει, βάζοντάς το να σας εξηγήσει πώς θα προχωρήσει, πώς θα δουλέψει.
Έχετε τα πράγματα σε σειρά
Βάλτε τις εργασίες σε σειρά. Όταν το παιδί έχει πολλές εργασίες για το σπίτι, κάποιες μπορεί να τις κάνει πολύ εύκολα, ενώ κάποιες άλλες χρειάζονται περισσότερη προσπάθεια. Με ποια να ξεκινήσει; Αυτό εξαρτάται από το παιδί και το συ γκεκριμένο είδος των εργασιών. Ξεκινώντας με τις πιο εύκολες και περνώντας στις πιο δύσκολες, το παιδί αποκτά αυτοπεποίθηση. Από την άλλη, ολοκληρώνοντας πρώτα τις δύσκολες εργασίες το παιδί έχει ένα αίσθημα ανακούφισης. Δοκιμάστε και τις δύο προσεγγίσεις για να δείτε ποια λειτουργεί καλύτερα.
Κάντε διαλείμματα
Να έχετε ένα ρολόι για να καθορίζετε τις χρονικές περιόδους της μελέτης. Αν το παιδί σας έχει δυσκολία να συγκεντρώνεται στη μελέτη αρκετή ώρα, ώστε να την ολοκληρώνει χωρίς να σηκώνεται από την καρέκλα, χρησιμοποιήστε ένα ρολόι για να συμφωνήσετε για τις περιόδους της μελέτης και του διαλείμματος.
Κάντε καίριες ερωτήσεις
Όταν το παιδί φτάσει σε αδιέξοδο, κάντε ερωτήσεις που το οδηγούν στην απάντηση. Αντί να δίνετε την απάντηση στο παιδί όταν έχει «κολλήσει», κάντε του ερωτήσεις που θα το βοηθήσουν να σκεφτεί πώς θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα μόνο του.
Να είστε πρότυπο
Χρησιμοποιήστε την ώρα της μελέτης του παιδιού σας για να κάνετε τις δικές σας δουλειές. Όταν το παιδί σας κάθεται να κάνει τη μελέτη του, συνοδεύστε το φροντίζοντας για τη δική σας «μελέτη» την ίδια ώρα. Επιλέξτε δουλειές που μπορείτε να τις διακόπτετε, αν το παιδί σας χρειαστεί βοήθεια και δώστε το καλό παράδειγμα δουλεύοντας χωρίς να βλέπετε τηλεόραση.
Να είστε θετικοί
Αφήστε τη δική σας θετική στάση για τη μάθηση να επηρεάσει τη στάση του παιδιού σας.
Αποδεσμευτείτε από τις ευθύνες
Αποφύγετε να σώσετε το παιδί σας από επείγουσες εργασίες. Όλα τα παιδιά, κάποια στιγμή, ξεχνούν τη μελέτη τους ή την καθυστερούν έως ότου επέλθει η κρίση. Όταν αυτό συμβεί, αποφύγετε να παρέμβετε για να διορθώσετε τα πράγματα.
Να είστε σύμβουλοι
Να είστε διαθέσιμοι για βοήθεια ως σύμβουλοι. Η μελέτη του παιδιού σας είναι δική του υπόθεση. Ενημερώστε το ότι είστε πρόθυμοι να βοηθήσετε, περιοριζόμενοι όμως στο ρόλο του συμβούλου. Ο ρόλος σας ως συμβούλου μελέτης: Βοηθήστε το παιδί να κατανοήσει την εργασία, δουλέψτε μαζί σε ένα παράδειγμα προβλήματος, συζητήστε ιδέες, ελέγξτε τις ολοκληρωμένες εργασίες, βοηθήστε με διόρθωση τυπογραφικών λαθών.
Επιβραβεύστε την πρόοδο
Δώστε στο παιδί μικρές αμοιβές όταν φτάνει τους στόχους του. Η παροχή περιστασιακών αμοιβών για την ικανοποίηση των στόχων της μελέτης μπορεί να αποτελέσει σημαντική κινητήρια δύναμη. Όταν το παιδί σας αντιμετωπίζει μια ιδιαίτερα δύσκολη εργασία, η παροχή ενός κινήτρου (όπως το ότι θα επιλέξει την επόμενη ταινία που θα νοικιάσετε για το βίντεο) μπορεί να είναι αυτό ακριβώς που χρειάζεται για να προχωρήσει.
Μετατρέψτε το παιδί σε δάσκαλο
Το να ενθαρρύνετε το παιδί σας να σας διδάξει του δίνει αυτοπεποίθηση. Είναι αλήθεια ότι το να διδάσκεις άλλους αποκαλύπτει πόσα πραγματικά ξέρεις. Δώστε στο παιδί σας μια «ανώτερη θέση», αφήνοντάς το να σας δείξει πώς θα ολοκληρώσει τις εργασίες του. Κάντε πολλές ερωτήσεις όπως «πώς», «γιατί», «πότε» και «ποιος».
Διατηρήστε το ενδιαφέρον
Συνδέστε τη μελέτη με τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας, όπου αυτό είναι δυνατό. Για παράδειγμα, αν η εργασία στη Γλώσσα απαιτεί από το παιδί να γράψει πέντε σύνθετες προτάσεις, προτείνετέ του να γράψει για την αγαπημένη του ασχολία, για ένα πρόσφατο οικογενειακό ταξίδι ή για το κατοικίδιο ζώο.
Αλλάξτε το σκηνικό
Μετατρέψτε την ώρα της μελέτης σε μια ειδική περίσταση, μεταφέροντας το χώρο της μελέτης σε ένα διαφορετικό μέρος. Στήστε ένα χώρο μελέτης κάτω από μια τέντα στην πίσω αυλή ή στο σαλόνι. Απλά βεβαιωθείτε ότι έχετε μαζί σας όλα τα απαραίτητα υλικά για τη μελέτη, ώστε όλα όσα χρειάζεται το παιδί σας να είναι κοντά.
Να είστε βοηθοί και όχι δάσκαλοι!
Η μελέτη είναι υποχρέωση των παιδιών σας και ότι δική σας υποχρέωση είναι να φροντίσετε να γίνεται σε ένα όμορφο και θετικό περιβάλλον. Μην είστε πάνω από τα παιδιά, αλλά δίπλα τους σαν σύμβουλοι, όποτε και αν χρειαστεί. Μην τα μαθαίνετε να διαβάζουν με σας μαζί, αφήστε τα να σκεφτούν, να οργανωθούν και να ζητήσουν βοήθεια όποτε το χρειαστούν.
Σοφία Τσιντσικλόγλου Ειδική Παιδαγωγός paidagwgos.blogspot.gr