Το “ρ” φαίνεται να δυσκολεύει αρκετάά παιδάκια και να αγχώνει τους γονείς. Ενώ το παιδί λέει όλα τα γράμματα καθαρά έχει δυσκολία στο “ρ” είτε σκέτο είτε μαζί με άλλο σσύμφωνο. Το πότε πρέπει να λέει ένα παιδί όλα τα γράμματα καθαρά είναι το ερώτημα και η γενικά αποδεκτή απάντηση είναι μέχρι να πάει στην Α’ Δημοτικού, δηλαδή το αργότερο στην αρχή της πρώτης τάξης.
 
Μέχρι να γίνει η ολοκλήρωση της εξέλιξης της ομιλίας, το παιδί ίσως αντικαθιστά το “ρ” με “λ” ή γι” ή δεν το λέει καθόλου π.χ. λέει λόδα αντί ρόδα, νεγιό αντί νερό, λέει τώα αντί τώρα.


Τα παιδιά λοιπόν όταν ξεκινούν την πρώτη δημοτικού πρέπει να μιλούν καθαρά, χωρίς λάθη ή αντικαταστάσεις γραμμάτων στην άρθρωσή τους. Αν το παιδί κάνει λάθη άρθρωσης όταν μπαίνει στον κόσμο της γραφής, πολύ πιθανό τα λάθη να περάσουν και στο γραπτό λόγο. Δηλαδή ίσως αντικαθιστά το “ρ” με άλλα γράμματα γράφοντας συλλαβές και λέξεις.
 
Τότε πλέον είναι απαραίτητη η παρέμβαση λογοθεραπείας. Ο λογοθεραπευτής είναι ο μόνος ειδικός να αντιμετωπίσει τέτοια ζητήματα. Αρχικά ο λογοθεραπευτής θα κάνει εκτίμηση του προβλήματος και θα οργανώσει το πρόγραμμα παρέμβασης. Η αμεσότητα της αντιμετώπισης είναι ουσιαστική γιατί το παιδί θα ξεπεράσει γρηγορότερα το πρόβλημα άρθρωσης αλλά και δεν θα δημιουργηθούν προβλήματα με την αυτοπεποίθηση του. Τα παιδιά που δυσκολεύονται στην άρθρωση συνηθίζουν να μιλούν πολύ σιγά, να ντρέπονται και να αποφεύγουν λέξεις με τα συγκεκριμένα σύμφωνα.
 
Αν λοιπόν το παιδί σας ξεκινά το δημοτικό και δυσκολεύεται ακόμα στην άρθρωση κάποιων γραμμάτων πρέπει να ζητήσετε βοήθεια από ειδικό.
 
Καλό είναι επίσης οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι να γνωρίζουν πότε ολοκληρώνεται η εξέλιξη της ομιλίας ώστε να μπορούν να συμβουλεύουν σωστά τους γονείς ή ακόμα και να τους παρακινούν να κάνουν λογοθεραπεία.