Oι περισσότεροι ενήλικες ταυτίζουμε το σχολείο κυρίως με την επίδοση στα μαθήματα και δη στους βαθμούς. Ωστόσο, έτσι παραβλέπεται η εξίσου σπουδαία «δουλειά» του σχολείου που σχετίζεται με την κοινωνικοποίηση των εφήβων. Tο σχολικό περιβάλλον (καθηγητές και συμμαθητές) συμβάλλει όχι μόνο στην ακαδημαϊκή πορεία του παιδιού, αλλά και στην απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων.
Κατά τη διάρκεια της εφηβείας διαμορφώνεται ένα βασικό τρίγωνο, με την προσωπικότητα του εφήβου στο κέντρο. Kορυφές αυτού του τριγώνου είναι το σχολείο (καθηγητές, συμμαθητές, μαθήματα), η οικογένεια (γονείς, αδέλφια) και οι φίλοι (φλερτ, παρέες). Καθεμία από αυτές τις «κορυφές» μπορεί να επηρεάσει είτε θετικά είτε αρνητικά τις άλλες δύο και φυσικά μπορεί να ασκήσει δραστική επίδραση στο «κέντρο», δηλαδή στη δομή της προσωπικότητας του παιδιού. Aν, για παράδειγμα, υπάρχει ένα πρόβλημα στην οικογένεια, είναι πολύ πιθανό να επηρεαστεί αρνητικά τόσο η επίδοση στο σχολείο όσο και οι προσωπικές σχέσεις του παιδιού.
Oι σχέσεις με τους συμμαθητές
Oι σχέσεις που θα διαμορφώσει ο έφηβος με τους συμμαθητές του μπορεί να επηρεάσουν την όλη στάση του απέναντι στο σχολείο. Tα παιδιά πολλές φορές έχουν αντιπάθειες έντονες και ανεξήγητες. Φιλίες και συμμαχίες σχηματίζονται και διαλύονται αστραπιαία μέσα στην τάξη.
Ωστόσο οι καλές σχέσεις με τους συμμαθητές μπορεί να αποτελέσουν πηγή θετικών συμπεριφορών. Aν όμως ο έφηβος αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες με τους συμμαθητές του, δεν διαθέτει έναν βασικό πυρήνα φίλων και αυτή η κατάσταση δεν φαίνεται να αλλάζει, τότε αναρωτηθείτε γιατί συμβαίνει αυτό. Η συζήτηση με κάποιους καθηγητές που γνωρίζουν το παιδί θα σας δώσει μια αντικειμενική άποψη για την εικόνα που παρουσιάζει στην τάξη και στα διαλείμματα.
Ίσως χρειάζεται ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του παιδιού, μετριασμός του άγχους του ή έλεγχος της επιθετικότητας που εκφράζει και καλλιέργεια των προσωπικών του κινήτρων για καλή συνεργασία με τα άλλα παιδιά και τους καθηγητές.
akappatou.gr Αλεξάνδρα Καππάτου, Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγος