Τα σήμερα μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον γεμάτο ευκαιρίες για μάθηση, ανάπτυξη δεξιοτήτων και διασκέδαση. Οι παίζουν καθοριστικό ρόλο στην καθημερινότητά τους, προσφέροντας σημαντικά οφέλη. Ωστόσο, η ισορροπία μεταξύ σχολείου, δραστηριοτήτων και ελεύθερου χρόνου δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση. Πόσες είναι τελικά οι κατάλληλες δραστηριότητες για ένα παιδί, ώστε να απολαμβάνει τα οφέλη χωρίς να επιβαρύνεται υπερβολικά;

Δείτε ακόμη

Η συμμετοχή στις δραστηριότητες πρέπει να βασίζεται στις αντοχές, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες κάθε παιδιού. Δεν υπάρχει ένας αυστηρός κανόνας που να ισχύει για όλους, αλλά ο βασικός στόχος είναι να αποφεύγεται η υπερφόρτωση. Αν το πρόγραμμα είναι υπερβολικά απαιτητικό, μπορεί να οδηγήσει σε άγχος, κόπωση και μειωμένη απόδοση τόσο στο όσο και στις ίδιες τις δραστηριότητες. Οι γονείς συχνά καλούνται να βρουν τη σωστή ισορροπία, ώστε το παιδί να ωφελείται από τις εξωσχολικές δραστηριότητες χωρίς να πιέζεται.

Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, οι ειδικοί προτείνουν το πολύ μία ή δύο δραστηριότητες την εβδομάδα, ώστε να έχουν αρκετό χρόνο για ελεύθερο παιχνίδι και ξεκούραση. Στο δημοτικό, ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί σε δύο ή τρεις, αρκεί να υπάρχει ισορροπία με το σχολείο και το διάβασμα. Στην εφηβεία, η επιλογή των δραστηριοτήτων πρέπει να γίνεται κυρίως με βάση τα προσωπικά ενδιαφέροντα του παιδιού, αποφεύγοντας υπερβολικές υποχρεώσεις που μπορεί να το πιέσουν ψυχολογικά.

Πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες είναι ιδανικές για ένα παιδί;

Δείτε

Ορισμένα σημάδια υπερφόρτωσης που πρέπει να προσέχουν οι γονείς είναι η συνεχής κόπωση, η έλλειψη ενδιαφέροντος για δραστηριότητες που άλλοτε απολάμβανε το παιδί, η δυσκολία συγκέντρωσης και το άγχος. Αν ένα παιδί δείχνει σημάδια εξάντλησης ή παραπονιέται ότι δεν έχει ελεύθερο χρόνο, είναι καλό να γίνει μια επανεκτίμηση του προγράμματός του.

Ο ελεύθερος χρόνος είναι εξίσου σημαντικός με τις οργανωμένες δραστηριότητες. Το αυθόρμητο παιχνίδι, η χαλάρωση και ο ποιοτικός χρόνος με την οικογένεια βοηθούν στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της συναισθηματικής ισορροπίας. Ένα γεμάτο πρόγραμμα μπορεί να στερήσει από τα παιδιά αυτές τις πολύτιμες εμπειρίες, κάτι που μακροπρόθεσμα μπορεί να τα κουράσει και να μειώσει το ενδιαφέρον τους για τις ίδιες τις δραστηριότητες.

Πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες είναι ιδανικές για ένα παιδί;

Δείτε επίσης

Η καλύτερη προσέγγιση είναι ο ανοιχτός διάλογος με τα παιδιά, ώστε να εκφράζουν τις ανάγκες και τις προτιμήσεις τους. Οι γονείς μπορούν να δοκιμάσουν σταδιακά νέες δραστηριότητες, παρατηρώντας πώς ανταποκρίνεται το παιδί, χωρίς να το πιέζουν. Οι εξωσχολικές δραστηριότητες μπορούν να είναι ωφέλιμες και διασκεδαστικές, αρκεί να μην γίνονται εις βάρος της ξεκούρασης, της ανεμελιάς, του σχολείου και της ψυχικής τους ηρεμίας.