Το να βλέπουν οι γονείς τα παιδιά τους να δυσκολεύονται στο σχολείο μπορεί να είναι αγχωτικό και να δημιουργεί πολλά ερωτήματα. Είναι φυσιολογικό; Θα το ξεπεράσουν μόνα τους; Χρειάζονται υποστήριξη;
Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι πάντα εύκολο να αναγνωριστούν, αλλά η έγκαιρη διάγνωση μπορεί να κάνει τη διαφορά. Οι γονείς είναι συνήθως οι πρώτοι που παρατηρούν ότι κάτι δεν πάει καλά, όμως δεν είναι μόνοι τους σε αυτή τη διαδικασία. Οι εκπαιδευτικοί της εκάστοτε σχολικής βαθμίδας και οι ειδικοί μπορούν να βοηθήσουν να κατανοηθεί αν οι δυσκολίες ενός παιδιού είναι προσωρινές ή αν χρειάζεται μια πιο στοχευμένη παρέμβαση.
Δείτε «Καμπανάκι» ΟΟΣΑ για τις μαθησιακές επιδόσεις των Ελληνόπουλων
Σημάδια Μαθησιακών Δυσκολιών και Παραδείγματα
Κάθε παιδί μαθαίνει με το δικό του ρυθμό, γι’ αυτό και οι μαθησιακές δυσκολίες δεν εκδηλώνονται πάντα με τον ίδιο τρόπο. Ορισμένα παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν γράμματα ή λέξεις, μπερδεύουν τους ήχους και τις συλλαβές ή διαβάζουν πολύ αργά.
Μπορεί επίσης να αποφεύγουν να διαβάσουν δυνατά ή να κουράζονται γρήγορα. Στη γραφή, παρατηρούνται συχνά προβλήματα όπως η δυσκολία στη συγκρότηση σωστών προτάσεων, η αδυναμία οργάνωσης των σκέψεων σε κείμενο ή η συνεχής λανθασμένη ορθογραφία.
Στα μαθηματικά, οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να εκδηλωθούν με την αδυναμία κατανόησης αριθμητικών εννοιών, την αδυναμία απομνημόνευσης απλών πράξεων ή τη δυσκολία στην εκτέλεση διαδοχικών βημάτων για την επίλυση προβλημάτων. Ένα παιδί μπορεί να δυσκολεύεται να θυμηθεί τη σειρά των αριθμών, να μπερδεύει τα σύμβολα ή να απογοητεύεται εύκολα όταν προσπαθεί να λύσει ασκήσεις.
Πέρα από τις σχολικές επιδόσεις, υπάρχουν και άλλες ενδείξεις που μπορεί να προβληματίσουν τους γονείς. Κάποια παιδιά δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, φαίνονται να αποσπώνται εύκολα ή δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους.
Δείτε ακόμη Μπορούν τα βιντεοπαιχνίδια να ενισχύσουν τη φαντασία των παιδιών;
Άλλα μπορεί να αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην κατανόηση προφορικών οδηγιών, να ξεχνούν εύκολα πληροφορίες ή να δυσκολεύονται να οργανώσουν τις καθημερινές τους δραστηριότητες, όπως το διάβασμα στο σπίτι ή η προετοιμασία για το σχολείο.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι, αν και αυτά τα σημάδια μπορεί να είναι ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών, δεν αποτελούν από μόνα τους απόλυτη διάγνωση. Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης και παράγοντες όπως το άγχος, οι οικογενειακές αλλαγές ή μια προσωρινή δυσκολία προσαρμογής μπορούν να επηρεάσουν τη μαθησιακή του πορεία.
Αν οι γονείς παρατηρούν ότι το παιδί τους εμφανίζει δυσκολίες που επιμένουν, είναι σημαντικό να καταγράψουν πότε και σε ποιες συνθήκες εμφανίζονται, ώστε να έχουν μια πιο σαφή εικόνα. Η συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς είναι επίσης απαραίτητη, καθώς αυτοί μπορούν να προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για τη συμπεριφορά του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον και να βοηθήσουν στην κατανόηση των δυσκολιών του.
Εάν υπάρχουν ανησυχίες, η συμβουλή ειδικών μπορεί να κάνει τη διαφορά. Παιδοψυχολόγοι, νευροαναπτυξιακοί ειδικοί, λογοθεραπευτές, ειδικοί παιδαγωγοί και αναπτυξιολόγοι μπορούν να αξιολογήσουν το παιδί και να προτείνουν τις κατάλληλες στρατηγικές παρέμβασης. Μέσα από μια εξατομικευμένη προσέγγιση, το παιδί μπορεί να μάθει με τρόπο που ταιριάζει στις ανάγκες του και να αποκτήσει αυτοπεποίθηση.
Δείτε επίσης Πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες είναι ιδανικές για ένα παιδί;
Το πιο σημαντικό είναι να θυμούνται πως κάθε παιδί είναι μοναδικό και μπορεί να έχει διαφορετικές ανάγκες στη μάθηση. Το γεγονός ότι ένα παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει αλλά και ούτε οτι εχει μαθησιακές δυσκολίες. Με τη σωστή καθοδήγηση, την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και τη συμβολή ειδικών, οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους να ανακαλύψει τον δικό του τρόπο μάθησης και να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητές του.