3

Η πειθαρχία ενός παιδιού αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά θέματα που απασχολούν τους γονείς. Κάποιοι γονείς προσπαθούν να θέσουν όρια και να επιβάλλουν συνέπειες, άλλοι προσπαθούν να ενισχύσουν τη θετική συμπεριφορά των παιδιών τους, ενώ ορισμένοι χρησιμοποιούν επιβραβεύσεις και τιμωρίες. Ωστόσο, όλοι οι γονείς συμφωνούν ότι η αρνητική συμπεριφορά κάθε παιδιού θα πρέπει με κάποιον τρόπο να αποθαρρύνεται.
Οι φωνές και οι αυστηρές τιμωρίες δεν συνιστούν αποτελεσματικό τρόπο πειθαρχίας, καθώς στην ουσία λένε στο παιδί τι δεν πρέπει να κάνει, χωρίς να του δείχνουν τι πρέπει να κάνει. Το παιδί συμμορφώνεται προσωρινά, περισσότερο από φόβο και όχι γιατί συνειδητοποίησε το λάθος του. Συνεπώς, βασικό κομμάτι κάθε προσπάθειας των γονιών θα πρέπει να είναι πρώτα ο διάλογος, ώστε το παιδί να καταλάβει τι ζητάτε από εκείνο και για ποιο λόγο το ζητάτε. Έτσι σταδιακά θα μάθει τι είναι σωστό και τι όχι και θα αρχίσει να αυτοπεριορίζεται.

Τι γίνεται, όμως, όταν το παιδί δεν συμμορφώνεται εύκολα;

Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να υπάρχουν κάποιες συνέπειες, που για να είναι αποτελεσματικές θα πρέπει να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα:

  • Πρώτα προειδοποιούμε και μετά επεμβαίνουμε. Δώστε στο παιδί σας μια ευκαιρία να σταματήσει και ταυτόχρονα , αν μπορείτε, προσφέρετε του μια εναλλακτική.
  • Οι συνέπειες επιβάλλονται αμέσως. Αν το παιδί δεν σταματήσει με την προειδοποίηση, επεμβαίνετε αμέσως χωρίς πολλά λόγια.
  • Έχουν αρχή και τέλος. Επιβάλλετε την όποια μορφή πειθαρχίας έχετε επιλέξει, πχ. στέρηση παιχνιδιού, time out κλπ , για τον χρόνο που έχετε προαποφασίσει.
  • Επιβάλλονται, όπου κι αν βρισκόμαστε. Οι συνέπειες επιβάλλονται και στο σπίτι του παππού και της γιαγιάς, γιατί διαφορετικά χάνουν το νόημα τους.
  • Επιβάλλονται κάθε φορά που το παιδί παραφέρεται. Δεν πειθαρχούμε την μια μέρα και την άλλη που το παιδί θα κάνει το ίδιο, το αφήνουμε. Για να είναι αποτελεσματική οποιαδήποτε μέθοδος πειθαρχίας πρέπει οι γονείς να δείχνουν συνέπεια.

Να θυμάστε ότι στο τέλος πάντα πρέπει να εξηγούμε στο παιδί ποια είναι η σωστή συμπεριφορά, αλλά και γιατί ήταν λάθος αυτό που έκανε και τελειώνουμε το θέμα εκεί.