Όλο και πιο συχνά μαθητές όλων των ηλικιών ρωτούν στο σχολείο δασκάλους και καθηγητές αν έχουν να τους δώσουν κάποιο παυσίπονο για τον πονοκέφαλο. Αυτή η παρατήρηση θορύβησε έντονα μια καθηγήτρια γυμνασίου, την Κάριν Φρις από το Βιζμπάντεν. Η αύξηση των πονοκεφάλων σε παιδιά και εφήβους, όπως αναφέρει στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων, την οδήγησε να απευθυνθεί για βοήθεια στον διευθυντή μιας κλινικής του Κιέλου που ειδικεύεται στην αντιμετώπιση των πονοκεφάλων.
Έτσι λοιπόν μαζί με τον νευρολόγο-ψυχολόγο Χάρμουτ Γκέμπελ ξεκίνησαν την πρωτοβουλία «Παιδική ηλικία χωρίς πονοκεφάλους».
Όπως σημειώνει ο γερμανός ειδικός σύμφωνα με το onmed.gr : «Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τους πονοκεφάλους με τη γνώση. Η γνώση είναι το καλύτερο φάρμακο, η καλύτερη πρόληψη».
Πολλές μελέτες επιβεβαιώνουν αυτό που εμπειρικά κατέγραψε στο σχολείο η Κάριν Φις. Οι πονοκέφαλοι σε παιδιά και εφήβους έχουν αυξητική τάση, όπως επισημαίνει ο Τσάρλι Γκάουλ, γενικός γραμματέας της Γερμανικής Εταιρείας Αντιμετώπισης Ημικρανιών και Πονοκεφάλων.
Ως αιτία συνήθως εμφανίζεται το λεγόμενο «multitasking», με άλλα λόγια η ανάληψη και διεκπεραίωση ταυτόχρονα πολλών και διαφορετικών δραστηριοτήτων.
Άλλος παράγοντας που επιτείνει τους πονοκεφάλους στα παιδιά είναι η έλλειψη ελεύθερου χρόνου, ενώ και άλλης φύσης προβλήματα που ενδέχεται να αντιμετωπίζουν στο σχολικό περιβάλλον όπως π.χ. ο σχολικός εκφοβισμός είναι δυνατό να έχουν ως συνέπεια την εμφάνιση πονοκεφάλων.
Όπως πολλοί ενήλικες έτσι και τα παιδιά και οι έφηβοι συχνά δεν γνωρίζουν πώς να αντιμετωπίσουν έναν πονοκέφαλο κι έτσι καταφεύγουν συχνά στα παυσίπονα. Δεν είναι σπάνιο μάλιστα μαθητές να παίρνουν μαζί τους ήδη από το σπίτι χάπια για τον πονοκέφαλο, μαζί με το ψωμάκι ή το φρούτο τους.
Ενημέρωση για τις αρνητικές συνέπειες της υπερβολικής κατανάλωσης παυσίπονων
Στόχος της πρωτοβουλίας «Παιδική ηλικία χωρίς πονοκεφάλους» είναι καταρχάς η ευαισθητοποίηση μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών για τις αρνητικές συνέπειες των φαρμάκων κατά της κεφαλαλγίας αλλά και η σωστή ενημέρωση για τους παράγοντες που την επιτείνουν, καθώς και για τους τρόπους αντιμετώπισής της. Όλα αυτά προσφέρονται σαν μάθημα, το οποίο παρέχεται δωρεάν σε όλες τις τάξεις. «Μέχρι στιγμής 700.000 μαθητές σε σχολεία όλης της Γερμανίας έχουν συμμετάσχει», αναφέρει ενδεικτικά ο νευρολόγος-ψυχολόγος Χ. Γκέμπελ. Το ότι η ενημέρωση είναι εξαιρετικά σημαντική, είναι κάτι στο οποίο καταλήγει και μια άλλη σχετική έρευνα ειδικής επιτροπής για την αντιμετώπιση των πονοκεφάλων που διεξήχθη από ειδικούς σε 1000 μαθητές. Σύμφωνα με την έρευνα, μια ώρα ενημέρωσης σχετικά με τους παράγοντες που προκαλούν ημικρανίες και πονοκεφάλους έχει εμφανώς θετική επίδραση στους μαθητές.
Ως παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης πονοκεφάλων θεωρούνται η κατανάλωση αλκοόλ και ανθρακούχων αναψυκτικών, η απουσία σωματικής άσκησης, το άγχος αλλά και τα μυοσκελετικά προβλήματα. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Χ. Γκάουλ, δεν υπάρχει δυστυχώς «ένας ενιαίος μηχανισμός που να εξηγεί τις ημικρανίες».
Είναι όμως σημαντικό να γνωρίζει ο καθένας τι είναι αυτό που τον πειράζει, τι μπορεί να κάνει ο ίδιος προκειμένου να μειώσει την κατανάλωση φαρμάκων και να αυξήσει τη σωματική άσκηση.
Ειδικά στα παιδιά είναι σημαντική επίσης η σωστή διατροφή, και μάλιστα μια διατροφή πλούσια σε υδατάνθρακες, τους οποίους χρειάζεται το παιδικό νευρικό σύστημα.Αυτό δεν σημαίνει βέβαια γλυκά αλλά ρύζι, πατάτες, ψωμί και ζυμαρικά ολικής αλέσεως.
Εκτός από αυτό τα παιδιά χρειάζονται ακόμη ημεμία κι ένα αρμονικό πρόγραμμα μέσα στη μέρα χωρίς άγχος, εντάσεις και φυσικά χωρίς την πολυδιάσπαση που επιφέρουν τα ηλεκτρονικά μέσα.