Η εξέλιξη της Παιδαγωγικής

Του Νίκου Τσούλια        Η Παιδαγωγική πέρασε τα πάνδεινα μέχρις ότου καθιερωθεί ως ένα πεδίο απόλυτης επιστημονικής εγκυρότητας. Για μεγάλο διάστημα αντιμετωπιζόταν ως μη έχουσα κατακτήσει εκείνες τις μεθόδους έρευνας με...

Η μαγευτική αισθητική των βιβλίων

Του Νίκου Τσούλια       Είναι από τη φύση της μια ιδιόμορφη αισθητική. Η εικόνα των αισθήσεων υπολείπεται κατά πολύ από την ουσία, για τον απλό λόγο ότι δεν δίνει τη δυνατότητα...

Η δυσκολία του μαθητή να συγκεντρωθεί…

Πόσες ερωτήσεις αναφορικά με την δυσκολία συγκέντρωσης που παρατηρείται σε αρκετά παιδιά  αναζητούν με αγωνία κάποια ικανοποιητική απάντηση.. Πόσα γιατί  ψάχνουν την ύπαρξη ενός διότι.. Γιατί δεν μπορεί να συγκεντρωθεί...

10 βοηθητικά tips ορθογραφίας!

Ορθογραφία είναι η άσκηση στην οποία τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες βιώνουν έντονο άγχος. Αποτελεί μια χαοτική και αυθαίρετη διαδικασία για αυτά αφού δεν κατανοούν τους κανόνες, δεν αποθηκεύουν ένα...

Άσκηση: Διαβάζω, ζωγραφίζω, γράφω

Η άσκηση έχει στόχο τη βελτίωση στην ανάγνωση και την γραπτή έκφραση. Μπορεί να γίνει σε παιδιά όλων των τάξεων με θέμα ανάλογο της ηλικίας αλλά και των δυσκολιών του κάθε παιδιού.Σε ένα χαρτί σχεδιάζουμε 3 ορθογώνια. Στο πρώτο γράφουμε τον τίτλο "Διαβάζω", στο δεύτερο τον τίτλο "Ζωγραφίζω" και στο τρίτο "Γράφω". Η άσκηση μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους:- Γράφουμε μια λέξη στο πρώτο κουτί, έπειτα ζητάμε από το παιδί να την ζωγραφίσει στο δεύτερο κουτί και στο τρίτο να αντιγράψει τη λέξη ή να φτιάξει μια πρόταση με αυτήν. - Ζωγραφίζουμε (ή κολλάμε μια εικόνα/ αυτοκόλλητο) στο δεύτερο κουτί και ζητάμε από το παιδί να συμπληρώσει τα άλλα δύο κουτιά.- Γράφουμε μια πρόταση στο τρίτο κουτί, ζητάμε από το παιδί να βρει το ουσιαστικό και να συμπληρώσει τα προηγούμενα κουτιά. Για μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας χρησιμοποιούμε πιο δύσκολες λέξεις ενώ σε μικρά παιδιά δίνουμε απλές καθημερινές λέξεις. Σοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςpaidagwgos.blogspot.gr

Περί διδασκαλίας του ορθολογισμού

Του Νίκου Τσούλια       Το εν λόγω θέμα μας αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα της εκπαίδευσης και ο λόγος είναι ουσιώδης και απλός. Η εκπαίδευση εκ της «καταστατικής...

Δάσκαλος ἅμα καί ποιητής…

Όταν λοιπόν μιλάμε για δημιουργική γραφή στην εκπαίδευση, εννοούμε την απόπειρα των διδασκόντων να μυήσουν τους μαθητές στη προσωπική δημιουργία. Αυτό προϋποθέτει δύο βασικά πράγματα: α) την αντίστοιχη εμπειρία του...

Πώς να βοηθήσετε το παιδί να γίνει τακτικό

Πολλές φορές το δωμάτιο των παιδιών, και το σαλόνι μας, θυμίζει βομβαρδισμένο τοπίο. Για πολλές μαμάδες αυτό δεν έχει σημασία. Σημασία έχει όμως, να είναι πρόθυμο το παιδί να μαζέψει...

Γιατί θαυμάζω τη δασκάλα!

Του Νίκου Τσούλια Αναφέρομαι στη δασκάλα, γιατί εκτιμώ ότι μάλλον αυτή (και όχι ο δάσκαλος) διδάσκει και διαπαιδαγωγεί τα παιδιά του Δημοτικού των μικρών ηλικιών και πιο ειδικά τα «πρωτάκια»....

Τα δύσκολα ΠΡΕΠΕΙ ενός καθηγητή..

Και μπαίνεις λοιπόν το πρωί στην τάξη με την καλημέρα σου (που δεν επιστρέφετε πάντα από όλους τους παρευρισκόμενους) για να συνυπάρξεις με 20 διαφορετικά άτομα “ανακαλύπτοντας” ένα κοινό κώδικα...

Πρέπει να παίζει το παιδί μόνο του;

Μερικοί γονείς πιστεύουν ότι κάθε στιγμή που το παιδί είναι ξύπνιο πρέπει να είναι γεμάτη με ενδιαφέρουσες δραστηριότητες και ερεθίσματα. Όμως πολλοί ειδικοί διαφωνούν υποστηρίζοντας ότι ένα από τα πιο...

Το σκονισμένο βιβλίο (του Νίκου Τσούλια)

Η ανάγκη παντός είναι το φως. Το φως είναι μέσα στο βιβλίο. Αφήστε το να ακτινοβολήσει. Αν θέλετε θαλπωρή, βάλτε παντού βιβλία. Βίκτωρ Ουγκώ – Ποια είναι η ευτυχία μου,...

Δυσλεξία και γραφή – τα πιο συνηθισμένα λάθη των παιδιών

Αυτά είναι μερικά από τα πιο συνηθισμένα λάθη των παιδιών με δυσλεξία στη γραφή:Παραλείπουν γράμματα (ζωγαφίζω αντί ζωγραφίζω)Παραλείπουν συλλαβές (τραζι αντί τραπέζι)Προσθέτουν συλλαβές (μολυλυβι αντί μολύβι)Αντιστρέφουν τη σειρά των γραμμάτων στα δίψηφα ή τρίψηφα (πέρτα αντί πέτρα)Αντικαθιστούν λέξεις με άλλες που μοιάζουν οπτικά Δεν βάζουν τελείεςΑντιστρέφουν γράμματα ή αριθμούς- καθρεπτική γραφή (π.χ. 3 με ε) Μπερδεύουν τα γράμματα που μοιάζουν (π-τ, θ-φ, β-θ, ζ-ξ, π-κ, ζ-σ )Δεν ξεκινούν την πρόταση με κεφαλαίο γράμμαΓράφουν το άρθρο ή το σύνδεσμο "και" δύο φορές (πήρα το το τετράδιο)Ξεχνούν λέξεις, συνήθως τα άρθρα και μάλιστα δεν εντοπίζουν την παράλειψη τους, ακόμα και όταν διαβάζουν (βάζω μολύβι στο θρανίο)Κάνουν πολλά ορθογραφικά λάθηΓνωρίζουν τους κανόνες ορθογραφίας αλλά δεν τους γενικεύουν, δεν τους τηρούν όταν γράφουνΚάνουν ορθογραφικά λάθη, ακόμα και στην αντιγραφήΚάνουν "άσχημα" γράμματα- μερικές φορές δυσανάγνωσταΔεν βάζουν τόνουςΔεν τηρούν τα διαστήματα ανάμεσα στις λέξεις- κολλάνε τις λέξεις μεταξύ τους ή γράφουν αραιά τα γράμματα και τις συλλαβές μιας λέξηςΤα γράμματα έχουν διαφορετικά μεγέθη και σχήματαΤα γράμματα "πετούν" πάνω από τη γραμμή του τετραδίουΓράφουν πολύ αργάΔυσκολεύονται πολύ στην αντιγραφή- χρειάζονται πολύ χρόνο και κάνουν λάθηΔεν τηρούν τα περιθώρια και τις γραμμές των τετραδίωνΗ γραπτή έκφραση είναι πολύ απλή, συχνά μπερδεμένη, χωρίς σωστή σωστήΣτη γραπτή έκφραση ξεφεύγουν από το θέμαΟ ελεύθερος γραπτός λόγος περιέχει μικρές και σύντομες προτάσεις ή το εντελώς αντίθετο, τεράστιες προτάσεις, ασύνδετες μεταξύ τους!Σοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςpaidagwgos.blogspot.gr

Η ανάγνωση στην Α’ δημοτικού

Ένας από τους βασικότερους στόχους της Α' δημοτικού είναι η εκμάθηση της ανάγνωσης. Τα παιδιά ξεκινούν την πρώτη επαφή με το μηχανισμό της ανάγνωσης, μαθαίνοντας σταδιακά γράμματα, συλλαβές, δισύλλαβες λέξεις και αργότερα μικρές προτάσεις. Η δεξιότητα της ανάγνωσης εξελίσσεται συνεχώς καθ' όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Αρχικά το παιδί μαθαίνει να κάνει γραφο-φωνημικές αντιστοιχίσεις, δηλαδή να βλέπει, να γράφει και να αναγνωρίζει κάποιο γράμμα. Μέχρι περίπου τα Χριστούγεννα τα παιδιά συλλαβίζουν λέξεις, δισύλλαβες και τρισύλλαβες. Προς το τέλος της Α' δημοτικού, τα παιδιά διαβάζουν λέξεις με συμφωνικά συμπλέγματα και προτάσεις, χωρίς να συλλαβίζουν συχνά, παρά μόνο όταν έχουν μπροστά τους μια δύσκολη λέξη.Έτσι λοιπόν, τελειώνοντας την πρώτη τάξη, το παιδί πρέπει να διαβάζει με σχετική άνεση λέξεις και προτάσεις, καθώς και μικρά κείμενα. Αν δούμε ότι δυσκολεύεται, δεν λέμε "μικρό είναι θα μάθει", αλλά άμεσα ξεκινάμε πρόγραμμα βελτίωσης της ανάγνωσης. Όταν η δυσαναγνωσία παραμένει, προκαλεί δυσκολίες και στην γραφή και σε κάθε άσκηση του σχολείου, γιατί η καλή ανάγνωση είναι απαραίτητη για όλα τα υπόλοιπα.Αν είστε δάσκαλος/α, ενημερώστε άμεσα τους γονείς όταν βλέπετε ότι ένας μαθητής/μαθήτρια δυσκολεύεται στην ανάγνωση. Επιμείνετε στην καλή ανάγνωση, με έξυπνες και διασκεδαστικές ασκήσεις που βελτιώνουν την ανάγνωση και ποτέ μα ποτέ μην προσβάλλετε ένα παιδί που δεν διαβάζει καλά. Καλό είναι μάλιστα να μην ζητάτε από κάποιον αργό αναγνώστη να διαβάσει δυνατά γιατί είναι πολύ αγχωτικό για το παιδί. Προστατέψτε τους μαθητές σας, κάντε τους να αγαπήσουν τα βιβλία και προσφέρετε ασκήσεις ανάγνωσης και συμβουλές στους γονείς.Αν είστε γονιός, παρατηρήστε την πρόοδο του παιδιού σας στην α' δημοτικού και ζητήστε εξειδικευμένη βοήθεια αν δείτε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται στην ανάγνωση ή σε κάτι άλλο. Μην περιμένετε την επόμενη σχολική χρονιά, γιατί συνήθως τότε οι δυσκολίες είναι ακόμα πιο έντονες και συχνά η δυσαναγνωσία προκαλεί έντονο στρες στο παιδί και δυσκολίες σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα. Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στην εκμάθηση του μηχανισμού της ανάγνωσης, προσφέροντας στο παιδί ευκαιρίες για εξάσκηση με ευχάριστο τρόπο. Παρακάτω θα βρείτε ασκήσεις που μπορούν να γίνουν στην τάξη αλλά και στο σπίτι (οι ασκήσεις είναι ενδεικτικές και δεν είναι ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης και αντιμετώπισης της δυσαναγνωσίας):- Ο πίνακας της ανάγνωσης- Ανάπτυξη αναγνωστικών δεξιοτήτων- Ανακατεμένες συλλαβές: Άσκηση για δημιουργία και ανάγνωση λέξεων- Απλές ασκήσεις για βελτίωση στην ανάγνωση- Πίνακες ανάγνωσης- Ασκήσεις ανάγνωσης με αστείες προτάσεις- "Διαβάζουμε μαζί"- Καρτέλες ανάγνωσης - Ασκήσεις για βελτίωση στην ανάγνωση- Διαβάστε βιβλία....αλλιώς!- Δημιουργία λέξεων και προτάσεων- Το κουτί των λέξεωνΣοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςpaidagwgos.blogspot.gr

Το δυσλεξικό παιδί στη σχολική τάξη- 10 sos συμβουλές για εκπαιδευτικούς

Οι μαθητές με δυσλεξία έρχονται αντιμέτωποι με ένα σχολικό περιβάλλον καθόλου φιλικό προς αυτούς, αφού θεωρώ ότι δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Αν ο εκπαιδευτικός θέλει όμως, μπορεί κυριολεκτικά να κάνει θαύματα. Παρακάτω γράφω μερικές βασικές συμβουλές, το σημαντικότερο όμως από όλα είναι ο εκπαιδευτικός να έχει θέληση, όρεξη και διάθεση να βοηθήσει όλους τους μαθητές του! 1.Προσοχή στους χαρακτηρισμούς!Κανένας μαθητής δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται ως τεμπέλης ή αδιάφορος, πόσο μάλλον τα παιδιά που έχουν διάγνωση δυσλεξίας/μαθησιακών δυσκολιών. Εστιάζουμε στα θετικά, στα προτερήματα, στις ικανότητες ενός παιδιού και όχι σε οτιδήποτε αρνητικό. 2. Οργάνωση τάξηςΤα παιδιά με δυσλεξία έχουν συχνά και προβλήματα διάσπασης προσοχής, επομένως πρέπει να κάθονται στα μπροστινά θρανία και μακρυά από παράθυρα, ώστε να δέχονται λιγότερα οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα. Προσοχή όμως, δεν απομονώνουμε κανένα παιδί, αντίθετα προσπαθούμε να ενσωματώνουμε όλους μέσα στο σχολικό σύνολο. 3. Αντιγραφή από τον πίνακαΟι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες συνήθως γράφουν αργά, δυσκολεύονται στην αντιγραφή από τον πίνακα και ξεχνούν ή δεν προλαβαίνουν να κρατήσουν σημειώσεις. Μπορείτε να παρέχετε όλο το υλικό φωτοτυπημένο και να μειώνετε τον όγκο αντιγραφής. Επίσης να ελέγχετε αν το παιδί έχει σημειώσει κάτι σημαντικό, όπως η επανάληψη, κάποιο τεστ ή εκδρομή. 4. Συνεργασία με τους γονείς Η συνεργασία με τους γονείς είναι απαραίτητη για την πρόοδο των παιδιών. Όλοι μαζί μπορείτε να δουλεύετε ως ομάδα θέτοντας στόχους, συζητώντας τα προβλήματα και βρίσκοντας λύσεις. 5. Επιβράβευση Φροντίστε να επαινείτε και την προσπάθεια εκτός από το αποτέλεσμα. Ένας δυσλεξικός μαθητής μπορεί να χρειάστηκε πολύ ώρα για να ολοκληρώσει μια άσκηση ακόμα και αν είναι λάθος! Πάντα βρίσκουμε κάτι θετικό να πούμε και παραβλέπουμε και μερικά λάθη!6. Εργασίες για το σπίτιΌχι στην υπερβολή! Τα παιδιά δεν μαθαίνουν αν κάνουν ένα σωρό ασκήσεις, αλλά με λίγες και ιδανικές δραστηριότητες . 7. Ενδιαφέρον μάθημαΦροντίστε το μάθημα σας να μην είναι βαρετό! Βρείτε τρόπους να κάνετε το μάθημα ενδιαφέρον, διαδραστικό, χαρούμενο και προπαντός μην βιάζεστε! Σκοπός δεν είναι να τελειώσετε γρήγορα την ύλη, αλλά τα παιδιά να μαθαίνουν και να εμπεδώνουν το μάθημα. Όπου και όποτε είναι εφικτό, χρησιμοποιήστε διάφορα εποπτικά μέσα για να διδάξετε ένα μάθημα, όπως απλά και καθημερινά παραδείγματα, μουσική, εικόνες, χειροτεχνίες, χρώματα παραδειγμάτων, μουσικής, χειροτεχνίας κ.λ.π. 8. Σχεδιαγράμματα Μπορείτε να γράφετε στον πίνακα τα κύρια σημεία του μαθήματος. Επίσης βοηθούν πολύ τα σχεδιαγράμματα στα μαθήματα αποστήθισης, όπως η ιστορία, χρησιμοποιώντας βελάκια, χρώματα και εικόνες. Γράψτε στον πίνακα χρησιμοποιώντας χρωματιστές κιμωλίες για να δώσετε έμφαση σε λέξεις-κλειδιά.9. Εξέταση μαθητών- βαθμολογίαΑν εξετάζετε τον μαθητή προφορικά, δημιουργήστε ένα περιβάλλον ασφάλειας, χωρίς άγχος. Αν κάπου "κολλήσει" βοηθήστε με μια λέξη κλειδί. Όταν διορθώνετε ένα γραπτό μην χρησιμοποιείτε κόκκινο στυλό για τα λάθη. 10. ΒαθμολογίαΗ βαθμολογία να γίνεται με επιείκεια και εκτός από το αποτέλεσμα να υπολογίζετε και την προσπάθεια. Φροντίστε να έχετε πάντα κάτι καλό και θετικό να πείτε για τον μαθητή σας, αν τονώνεται την αυτοεκτίμηση του και να ενθαρρύνετε για περισσότερη προσπάθεια. Διαβάστε κι άλλες συμβουλές σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες στη σχολική τάξη: Διδάσκοντας σε παιδιά με δυσλεξία/ μαθησιακές δυσκολίεςΗ ορθογραφία στο σχολείο - συμβουλές για τους εκπαιδευτικούςΣυμβουλές σχετικά με τις εργασίες για το σπίτι (για εκπαιδευτικούς)Ενδείξεις δυσλεξίας στο Δημοτικό σχολείο - Άρθρο ειδικά για εκπαιδευτικούςΔυσκολία στην αντιγραφή από τον πίνακα - συμβουλές για τους εκπαιδευτικούςΜνημονικές τεχνικές για να βοηθήσετε τα παιδιά να θυμούνται τα μαθήματαΤι κάνω όταν υποψιάζομαι ότι κάποιος μαθητής μου έχει μαθησιακές δυσκολίες/δυσλεξία;Πώς οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίεςΣυμβουλές για τα δευτερεύοντα μαθήματα, για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίεςΣοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςpaidagwgos.blogspot.gr

Ο ιδανικός χώρος μελέτης για παιδιά με Διάσπαση προσοχής/Υπερκινητικότητα

Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα αποσπώνται εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα. Για αυτό,είναι πολύ σημαντικό, ο χώρος που μελετούν να είναι οργανωμένος. Μερικές συμβουλές για το παιδικό δωμάτιο και ιδιαίτερα για το γραφείο του μικρού μαθητή: Καθαρό δωμάτιο με καλό φωτισμό.Όσο το δυνατόν ήσυχο δωμάτιο, με δυνατότητα αποκλεισμού εξωτερικών θορύβων. Τα υπερκινητικά παιδιά συχνά σηκώνονται ή χτυπούν τα πόδια κάτω από την καρέκλα. Βάλτε ένα μικρό σκαμπό - υποπόδιο - για να ακουμπά το παιδί τα πόδια του. Ο χώρος που ακουμπούν τα πόδια, πρέπει να είναι άδειος. Πάνω στο γραφείο θα βρίσκονται μόνο τα απαραίτητα. Με αυτό εννοώ μια μολυβοθήκη και τα βιβλία. Μην έχετε τηλεόραση και άλλα ηλεκτρονικά παιχνίδια μέσα στο δωμάτιο, για να μην δείτε ξαφνικά το παιδί σας να παίζει ή να βλέπει τηλεόραση τα ξημερώματα!!!Τα χρώματα στο δωμάτιο να είναι απαλά και να δημιουργούν ένα χαλαρό περιβάλλον. Αποφύγετε την καρέκλα με τις ρόδες αν το παιδί σας είναι υπερκινητικό. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να στριφογυρίζει όλη την ώρα! Κάτω από την καρέκλα βάλτε κάτι ώστε να μην γλιστράει. Τα υπερκινητικά παιδιά συχνά τρώνε τούμπες επειδή κουνούν την καρέκλα προς τα πίσω! Αν υπάρχει βιβλιοθήκη στο δωμάτιο, ας μην έχει το ρόλο της αποθήκευσης! Καλό είναι να υπάρχουν λίγα βιβλία που υπάρχει πιθανότητα να διαβάσει το παιδί. Βοηθήστε το παιδί να οργανώσει το χώρο πάνω στο γραφείο αλλά και στα συρτάρια, έτσι ώστε να είναι πιο λειτουργικός. Ποτέ δεν διαβάζει σε χώρο με πολλά ερεθίσματα, όπως το σαλόνι ή η κουζίνα. Το παιδί χρειάζεται τον δικό του χώρο μελέτηςΔιαβάστε περισσότερα για την Υπερκινητικότητα/ Διάσπαση προσοχής, εδώΣοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςpaidagwgos.blogspot.gr

Οι τρεις σωματοφύλακες πάνε σχολείο

 Συχνά συζητάμε για τη δημιουργική γραφή και τη κατάλληλη ηλικία. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η πιο κατάλληλη είναι η σχολική. Ίσως επειδή ως φιλόλογος έχω δει με τα...

Το σχολείο στη δίνη της γενικευμένης βίας

Το σχολείο στη δίνη της γενικευμένης βίας Βία στο σχολείο: απόπειρα θεωρητικής προσέγγισης Η βία ανάβει από τα σημάδια που έχει αφήσει επάνω τους η βία. Μ. Χορκχάιμερ, Τ. Αντόρνο, Η...