Πόσες φορές θα ζήσω την «πρώτη φορά» …

Πόσες φορές θα ζήσω την «πρώτη φορά» της κόρης μου… Η πρώτη φορά που… είσαι μάνα και έχεις να αντιμετωπίσεις τόσες πολλές φορές «την πρώτη φορά». Νομίζω ότι κάθε φορά...

Τα θετικά χαρακτηριστικά των παιδιών με Διάσπαση προσοχής/Υπερκινητικότητα

Συνήθως διαβάζουμε και αναλύουμε όλα τα αρνητικά που συνυπάρχουν με τη διάσπαση προσοχής, όλες τις δυσκολίες που έχουν τα παιδιά σε σχέση με το σχολείο και την καθημερινότητα τους. Σκέφτηκα όμως να γράψω κάτι διαφορετικό....τα θετικά χαρακτηριστικά των υπερκινητικών παιδιών, που έχω εντοπίσει στα χρόνια που δουλεύω ως ειδική παιδαγωγός. Ναι υπάρχουν και θετικά, αρκεί κάποιος να θέλει να τα δει και να τα αναγνωρίσει, να θέλει να εστιάσει σε αυτά και να αφήσει έστω για λίγο στην άκρη όλα τα υπόλοιπα. Καταρχήν τα παιδιά αυτά έχουν τρομερή σκέψη και δημιουργικότητα. Μπορούν να φτιάξουν αντικείμενα με τα πιο απλά και άχρηστα υλικά! Να κατασκευάσουν απίστευτα παιχνίδια και να δημιουργήσουν έναν ολόκληρο φανταστικό κόσμο. Μπορούν επίσης να διηγηθούν τις πιο απίθανες ιστορίες! Κάνουν διαφορετικούς συνειρμούς και έχουν ασυνήθιστες ιδέες!Έχουν αυξημένη την ενσυναίσθηση. Όταν διαπιστώνουν ότι κάποιος έχει ανάγκη από βοήθεια, τρέχουν αυθόρμητα και με μεγάλη προθυμία να βοηθήσουν. Όταν μάλιστα κάποιος τους ζητά συγνώμη, αμέσως συγχωρούν και ξεχνούν. Έχουν έντονη την αίσθηση του δίκαιου και του άδικου, όχι μόνο σε ότι αφορά τον εαυτό τους αλλά και τους άλλους. Βέβαια πολλές φορές εκφράζουν τα παράπονα τους τόσο έντονα που καταλήγουν σε συμπεριφορές νευρικές και υπερβολικές. Ωστόσο μάχονται όταν βλέπουν το άδικο! Μπορούν να γίνουν φίλοι με το πιο μικρό παιδί μέχρι και τον πιο ηλικιωμένο, αρκεί να νοιώσουν αποδοχή και αγάπη. Είναι άτομα κοινωνικά, που σέβονται τον άλλο και θέλουν να τον γνωρίσουν. Όλα αυτά όμως όταν εισπράττουν αγάπη και ενδιαφέρον από το συνομιλητή τους. Ενθουσιάζονται πολύ εύκολα και εκδηλώνουν τον ενθουσιασμό τους. Παράλληλα βέβαια βαριούνται και πολύ εύκολα!Είναι παιδιά που ενώ σε δυσκολεύουν αρκετά, ειδικά αν είσαι δάσκαλος τους, παράλληλα όμως συνέχεια σε εκπλήσσουν με την ιδιαίτερη ευστροφία τους, την φαντασία και το ταμπεραμέντο τους. Πρέπει λοιπόν να εστιάζουμε λίγο περισσότερο στα θετικά χαρακτηριστικά των παιδιών και να τους δώσουμε χρόνο και χώρο να εκφραστούν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο! Σοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςpaidagwgos.blogspot.gr

Εύκολες πασχαλινές χειροτεχνίες με χάρτινα πιάτα

Πασχαλινά ζωάκια Με πολύ απλά υλικά (χάρτινα πιάτα, χρωματιστά χαρτόνια κόλλα, μαρκαδόροι ή άλλα χρώματα, κορδέλες, βαμβάκι, πλαστικά ματάκια, μπορείτε να φτιάξετε πασχαλινά ζωάκια. Επιλέξτε τα σχέδια που θέλουν τα παιδιά και ξεκινήστε! Πάρτε ιδέες από τις φωτογραφίες. Φατσούλες λαγουδάκια (για τα μουστάκια θα χρειαστείτε σύρμα πίπας- έτσι λέγεται και θα τα βρείτε σε διάφορα χρώματα σε βιβλιοπωλεία ή σε μαγαζιά με είδη χειροτεχνίας. Κάντε τα πόδια τσακίζοντας τα χαρτόνια Άσκηση λεπτής κινητικότηταςΑκολουθήστε βήμα βήμα τις εικόνες και φτιάξτε μια υπέροχη δραστηριότητα λεπτής κινητικότητας και για μικρότερα παιδιά. Κι αν σας άρεσαν αυτά, μπορείτε να φτιάξετε πολλά περισσότερα ζωάκια!

Πώς οι σχολικές εκδρομές έχουν νόημα και αξία

Του Νίκου Τσούλια Όταν έγινε πριν από αρκετά χρόνια το οδυνηρό τροχαίο ατύχημα στα Τέμπη με θύματα αρκετούς μαθητές, έζησα μια από τις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής μου. Μιλώντας...

Η εκπαίδευση στην πνευματική ζωή ως ανάγκη του παιδιού και ανθρώπινο δικαίωμά του

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, τα παιδιά χειραγωγούνται συστηματικά από τα ΜΜΕ  στην καλλιέργεια της συναισθηματικής αγριότητας, της διάβρωσης της συμπόνιας, της αλλοτρίωσης κάθε έννοιας ανθρωπιάς, της μετάλλαξης του  ‘ενδιαφέροντος για...

Γιατί το παιδί σου δεν είναι ο κολλητός σου

Νομίζω πως οι γονείς κάνουν το λάθος να κάνουν το παιδί, κολλητό τους. Επομένως, όταν οι γονείς λένε «Θέλω να είμαι φίλος με το παιδί μου» αυτό που πραγματικά εννοούν...

Η βαριά σκιά των μαθησιακών κενών των μαθητών

Του Νίκου Τσούλια Αναφερόμαστε σε ένα από τα πιο δύσκολα αλλά και από τα πιο προκλητικά και από τα πιο ακανθώδη ζητήματα του σχολείου. Αναφερόμαστε σε ό,τι στομώνει και καθηλώνει...

Ασκήσεις για διάκριση των γραμμάτων που μοιάζουν ηχητικά μεταξύ τους

Συμβαίνει συχνά στην πρώτη δημοτικού (ή και σε μεγαλύτερες τάξεις αν δεν αντιμετωπιστεί σωστά η δυσκολία) τα παιδιά να μπερδεύουν τα γράμματα που μοιάζουν ηχητικά μεταξύ τους. Τα πιο συνηθισμένα λάθη γίνονται στα γράμματα: θ-φ, δ-β, δ-θ, κ-χ, ξ-ψ, ρ-λ, π-τ, γ-χ, ζ-ξ, τσ-στ, τζ-τσΜερικές ασκήσεις που βοηθούν:- Φτιάχνουμε τα γράμματα με πλαστελίνη, κολλάζ, χαρτόνι και λέμε δυνατά λέξεις που αρχίζουν από το κάθε γράμμα. - Δίνουμε στο παιδί ζευγάρια συλλαβών με τα γράμματα που μπερδεύει, για ανάγνωση:π.χ. θ-φθα φαθε φεθο φοθι φι - Ζητάμε από το παιδί να ζωγραφίσει αντικείμενα από το κάθε γράμμα (αν δεν μπορεί να βρε κάτι το βοηθάμε προτείνοντας λέξεις, π.χ. θάλασσα, θυμωμένος, φόρεμα, θάμνος). Έπειτα ζητάμε να γράψει την λέξη ή και να φτιάξει μια πρόταση. - Δίνουμε λίστα με λέξεις από κάθε γράμμα, για ανάγνωση: (π.χ. για τα φ-θ)φάρος - θάρροςθέλω - φέρνωθήκη- φίληθόρυβος - φόρεμα- Δίνουμε λίστα με λέξεις που λείπει το πρώτο γράμμα και ζητάμε από το παιδί να το συμπληρώσει: _υμάμαι_οβάμαι_υμός_έατρο_ίλος- Ζητάμε από το παιδί να βρει και να γράψει λέξεις από το κάθε γράμμα- Δίνουμε λίστα με λέξεις που να λείπει το φ ή το θ αλλά μέσα στη λέξη και όχι στην αρχή τηςκά_ομαιπαρά_υροκα_ές- Δίνουμε προτάσεις για ανάγνωση (με λέξεις από τα γράμματα που διδάσκουμε)- Δίνουμε λίστες με ομόηχες λέξεις. Δείτε εδώ.- Εδώ θα βρείτε μια πολύ ωραία άσκηση με ποτήρια! Αυτές είναι ενδεικτικά μερικές απλές ασκήσεις που μπορούν να γίνουν στο σπίτι ή και στη σχολική τάξη. Αν το παιδί παρουσιάζει κι άλλες μαθησιακές δυσκολίες ή δεν βελτιώνεται, πρέπει να γίνει αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών.Σοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςpaidagwgos.blogspot.gr

Η άγνωστη σημειολογία του διαβάσματος

Του Νίκου Τσούλια Είναι η εικόνα του διαβάσματος μια από τις πιο κυρίαρχες εικόνες του σύγχρονου πολιτισμού. Και μόνο το σχολικό και το πανεπιστημιακό διάβασμα της μεγάλης πλειοψηφίας των νέων είναι...

Η «εικόνα» του δασκάλου σε παλιές δεκαετίες

Του Νίκου Τσούλια Η εποχή στην οποία αναφερόμαστε είναι εποχή φτώχειας και  μάλλον τύποις κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, είναι εποχή κομματικού κράτους και ιδεολογικού ελέγχου των πολιτών, με κάποια μικρή διακοπή –...

Η δημιουργικότητα του εκπαιδευτικού

Του Νίκου Τσούλια Δεν είναι μόνο οικονομικό το πρόβλημα ούτε πρόβλημα των εργασιακών συνθηκών στα επαγγέλματα της σύγχρονης εποχής. Υπάρχει και κάτι άλλο που απασχολεί τον εργαζόμενο και που ουσιαστικά...

Κύριε Καθηγητά, τι είδους γνώση μεταφέρεις;

Ο χρόνος στην πρώτη μου παρουσία σε τάξη (με την ιδιότητα του καθηγητή) είχε βαλθεί να με εξοντώσει. Οι δείκτες του ρολογιού έμοιαζαν καρφωμένοι στο ίδιο σημείο αρνούμενοι πεισματικά να...