Συχνά ζητώντας από τα παιδιά να διαβάσουν ακούγεται ένα “ωχ…βαριέμαι, δεν μπορώ, αργότερα, είναι δύσκολο” και άλλα παρόμοια! Και ο λόγος είναι ότι δεν διαβάζουν με άνεση και απογοητεύονται. Η βασικότερη συμβουλή είναι να κάνετε την ανάγνωση πιο ευχάριστη! Πώς θα το κάνετε αυτό;
Διαβάστε εναλλάξ
Ξεκινήστε να διαβάζετε το κείμενο αλλάζοντας ανά παράγραφο το πρόσωπο του διαβάζει. Δηλαδή την μια παράγραφο εσείς και την άλλη το παιδί. Για πιο μικρά παιδιά ή για παιδιά με διάσπαση προσοχής μπορείτε επίσης να αλλάζετε ανά πρόταση. Έτσι τα παιδιά θα πρέπει να προσέχουν για να μην χάσουν τη σειρά τους- μπορείτε μάλιστα να το κάνετε σαν παιχνίδι λέγοντας ότι όποιος δεν χάσει τη σειρά του κερδίζει κάτι- και δίνουν σημασία και στις τελείες.
Κόψτε τα μεγάλα κείμενα
Όταν το παιδί έχει να διαβάσει ένα μεγάλο κείμενο πανικοβάλλεται, αποθαρρύνεται και βαριέται. Βοηθήστε το χωρίζοντας το κείμενο σε μικρότερες ενότητες. Ζητήστε να διαβάσει μια ενότητα κάθε φορά, σταθείτε σε αυτήν, αναλύστε τα βασικά σημεία και μετά προχωρήστε στην επόμενη ενότητα. Μπορείτε μάλιστα να ζωγραφίσετε και μια εικόνα σχετική με την κάθε ενότητα βάζοντας έναν τίτλο. Έτσι το παιδί θα θυμάται καλύτερα αυτό που διάβασε και θα του φαίνεται και πιο ευχάριστη η διαδικασία της ανάγνωσης κειμένων.
Διαβάστε διαλόγους
Βρείτε κείμενα με ευχάριστους διαλόγους και διαβάστε ανάλογα με τους πρωταγωνιστές του κειμένου. Έτσι το κείμενο είναι πιο ζωντανό, πιο διασκεδαστικό και ευχάριστο. Βρείτε διαλόγους ακόμα και από κόμικς και καραγκιόζη που αρέσουν συνήθως στα παιδιά γιατί είναι αστεία. Η ανάγνωση διαλόγων βοηθά και στο “χρωματισμό” του τόνου διαβάσματος.
Διαβάστε ένα βιβλίο στο παιδί
Επιλέξτε μαζί με το παιδί ένα ενδιαφέρον και κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού βιβλίο και ορίστε κάποια ώρα ανάγνωσης κάθε μέρα ή το σαββατοκύριακο. Πριν ξεκινήσετε καλό είναι να κάνετε λίγο μια εισαγωγή για το περιεχόμενο του βιβλίου και τους πρωταγωνιστές του. Έτσι θα κεντρίσετε το ενδιαφέρον του παιδιού και θα το βοηθήσετε να καταλάβει καλύτερα το περιεχόμενό του.
Στοπ στις δύσκολες λέξεις
Όταν διαβάζοντας ένα κείμενο δείτε μια λέξη την οποία ίσως δεν γνωρίζει το παιδί, σταματήστε και εξηγήστε του τι σημαίνει. Δώστε παραδείγματα της σημασίας της λέξης φτιάχνοντας κι άλλες προτάσεις. Μην περιμένετε το παιδί να σας πει ότι δεν ξέρει κάποια λέξη, γιατί σπάνια συμβαίνει αυτό με τα παιδιά με δυσλεξία. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται εμπλουτισμός του λεξιλογίου του παιδιού.
Περιβάλλον ανάγνωσης
Φτιάξτε το κατάλληλο περιβάλλον για ανάγνωση: Αυτό σημαίνει ήσυχος και τακτοποιημένος χώρος, καθώς και μερικά ευχάριστα παιδικά βιβλία στη βιβλιοθήκη.
Γίνετε πρότυπο
Τα παιδιά μιμούνται τους μεγάλους, φροντίστε λοιπόν να σας μιμηθούν και στην ανάγνωση. Βλέποντας σας εσάς να περνάτε χρόνο διαβάζοντας ένα βιβλίο, μιλώντας τους για το πόσο σας αρέσει, μεταδίδετε την αγάπη σας για την ανάγνωση και στο παιδί. Αν το παιδί βλέπει τον γονιό στον υπολογιστή μην περιμένετε να θέλει να διαβάσει βιβλία!!!
Επιλογή κατάλληλων βιβλίων
Υπάρχουν στην αγορά εκατοντάδες παιδικά βιβλία και η επιλογή πολλές φορές είναι δύσκολη. Αυτό που προτείνω είναι να πηγαίνετε μαζί με το παιδί σας όταν θέλετε να αγοράσετε κάποιο παιδικό βιβλίο και ζητάτε από εκείνο να επιλέξει αυτό που του φαίνεται πιο ενδιαφέρον και θα ήθελε να διαβάσει. Έτσι βάζετε το παιδί στον κόσμο των βιβλίων και το ενθαρρύνετε να διαβάσει κάποιο βιβλίο της επιλογής του. Προτιμήστε βιβλία με έντονα εξώφυλλα και εικόνες στο περιεχόμενο τους.
Φτιάξτε μια δική σας ιστορία
Δημιουργήστε μια ιστορία με το παιδί σας, γράψτε την στο τετράδιο ή στον υπολογιστή και διαβάστε την μαζί. Η ιστορία μπορεί να είναι όσο αστεία θέλετε, με φανταστικούς και υπερφυσικούς πρωταγωνιστές και γενικά ό,τι εμπνευστείτε! Αφορμή για τη δημιουργία ιστορίας μπορεί να είναι μια εικόνα από ένα περιοδικό ή ένα βιβλίο ή από το μάθημα στο σχολείο, κάτι που ακούσατε ή κάτι που φαντάζεστε. Αν μάλιστα η ιστορία σας έχει μεγάλη έκταση τότε μπορείτε να ζωγραφίσετε σχετικές εικόνες και να φτιάξετε το δικό σας παραμύθι!
Δυσαναγνωσία
Αν το παιδί σας δυσκολεύεται στην ανάγνωση, δηλαδή αν συλλαβίζει, αν αλλάζει τις λέξεις, αν δεν καταλαβαίνει αυτό που διαβάζει, δεν σταματά στις τελείες κ.λ.π. τότε πρέπει να κάνετε παρέμβαση ειδικής αγωγής για τη δυσαναγνωσία. Η αντιμετώπιση της δυσκολίας στην ανάγνωση πρέπει να γίνει άμεσα γιατί η ανάγνωση είναι η βάση για όλα τα μαθήματα. Πολλές φορές συναντώ παιδιά που κοντεύουν να τελειώσουν το δημοτικό και ακόμα έχουν δυσκολίες στην ανάγνωση με συνέπειες τη χαμηλή αυτοεκτίμηση και τη χαμηλή επίδοση σε όλα τα μαθήματα.
Σοφία Τσιντσικλόγλου Ειδική Παιδαγωγός [email protected] paidagwgos.blogspot.gr