Τα περισσότερα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται από αρκετά έως πολύ στα προβλήματα μαθηματικών. Βλέπω παιδιά που σαστίζουν στη θέα του προβλήματος και παραιτούνται πριν καν προσπαθήσουν λέγοντας…..”δεν καταλαβαίνω τίποτα”! Τι κάνουμε λοιπόν; Προσπαθούμε να απλοποιήσουμε το πρόβλημα με τους εξής τρόπους:
Ως παράδειγμα θα χρησιμοποιήσω ένα απλό προβληματάκι : Λέει το πρόβλημα: Το κουτί είχε 12 καραμέλες.Τα παιδιά έφαγαν 4. Πόσες καραμέλες έμειναν;
– Διαβάζουμε αρκετές φορές το πρόβλημα μέχρι να το καταλάβει το παιδί. Κυκλώνουμε ή τονίζουμε με μαρκαδόρο τα δεδομένα του προβλήματος. Στο παράδειγμα θα κυκλώσουμε τα νούμερα 12 και 4.
– Υπογραμμίζουμε τις λέξεις κλειδιά. Στο πρόβλημα μας συγκεκριμένα θα υπογραμμίσουμε τις λέξεις “είχε”, “έφαγαν” και “έμειναν”.
– Σε ένα χαρτί ζωγραφίζουμε μια εικόνα σχετική με το πρόβλημα.Φτιάχνουμε ένα κουτί με 12 καραμέλες. Η οπτικοποίηση βοηθά το παιδί να σκεφτεί τη λύση.
– Αν το παιδί εξακολουθεί να μην μπορεί να λύσει το πρόβλημα, σχεδιάζουμε 12 καραμέλες, σβήνουμε τις 4 ώστε να δει πόσες μένουν.
Γενικά:
– Για τη λύση προβλημάτων μπορούμε να χρησιμοποιούμε αντικείμενα. π.χ. μπογιές, μπαλάκια, αυτοκινητάκια, κούκλες, καραμέλες, μολύβια κ.λ.π.
– Γι προβλήματα σχετικά με το βάρος (γραμμάρια, κιλά κ.λ.π) μπορούμε να πάμε στην κουζίνα, να ζυγίσουμε, να υπολογίσουμε και να παίξουμε με τα παιδιά.Πρακτικά πράγματα δηλαδή! π.χ. ένα αλεύρι ζυγίζει 500 γρμ, πόσο ζυγίζουν τα 5 αλεύρια;
– Για προβλήματα με χρήματα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αληθινά χρήματα! Ένα ευχάριστο παιχνίδι είναι να βάλετε τιμές πάνω σε αντικείμενα στο δωμάτιο και να κάνετε αγοραπωλησίες. Έτσι το παιδί μαθαίνει να υπολογίζει, να μετρά και να δίνει ρέστα!
Μπορείτε λοιπόν, δάσκαλοι και γονείς, να κάνετε ευχάριστα και πρακτικά παιχνίδια για τα προβλήματα μαθηματικών, αρκεί να υπάρχει διάθεση και φαντασία!