Στην Ελλάδα ο πνιγμός αποτελεί τη δεύτερη πιο σημαντική γνωστή αιτία ακούσιου θανάτου σε ηλικίες έως 14 ετών. Κάθε χρόνο πνίγονται περίπου 10 παιδιά και έφηβοι. Συνολικά για το 2018 έχασαν τη ζωή τους από πνιγμό στις θαλασσιές περιοχές της Ελλάδας 294 πολίτες, γεγονός που καθιστά σχεδόν επιβεβλημένες τις δράσεις για την πρόληψη των πνιγμών.
Σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, που περιτριγυρίζεται από θάλασσα, ένας από τους σημαντικότερους τρόπους για να περιοριστούν οι πνιγμοί είναι η εκπαίδευση του πληθυσμού στην κολύμβηση. Το σχολείο αποτελεί ένα ιδανικό εκπαιδευτικό περιβάλλον για την εξοικείωση των παιδιών με το υδάτινο περιβάλλον.
Φέτος, για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, εντάχθηκε στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ΄ Δημοτικού, στο πλαίσιο του μαθήματος της φυσικής αγωγής, η εκμάθηση της κολύμβησης. Σύμφωνα με την Παρασκευή Χασιώτη, καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής και υπεύθυνη συντονίστρια του μαθήματος στο νομό Τρικάλων, «στόχος του μαθήματος είναι οι μικροί μαθητές να εξοικειωθούν με το υδάτινο περιβάλλον και να αποκτήσουν βιωματικές γνώσεις των βασικών κανόνων ασφαλείας και υγιεινής. Οι μαθητές, μέσα από την παιγνιώδη μορφή διδασκαλίας της κολύμβησης από εξειδικευμένους γυμναστές, διδάσκονται τις βασικές δεξιότητες επίπλευσης και προώθησης στο νερό, και αποκτούν τις απαραίτητες γνώσεις για μια ασφαλή και δια βίου καλή σχέση με το νερό και την κολύμβηση».
Η αποτελεσματικότητα του πιο πάνω προγράμματος «εξοικείωσης με το νερό -εκμάθησης κολύμβησης» εξετάστηκε στο πλαίσιο της Μεταπτυχιακής Διατριβής της Παρασκευής Χασιώτη με επιβλέποντα τον Δρ. Βασίλειο Γεροδήμο καθηγητή Προπονητικής του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από τα αποτελέσματα της μελέτης φαίνεται, σύμφωνα με την κ. Χασιώτη ότι «ένα βραχυχρόνιο πρόγραμμα εκμάθησης κολύμβησης, ενταγμένο στο πλαίσιο του μαθήματος φυσικής αγωγής του σχολείου, είναι μια διασκεδαστική δραστηριότητα που μπορεί να προκαλέσει σημαντικές βελτιώσεις σε επιλεγμένους δείκτες υγείας και φυσικής κατάστασης, αλλά κυρίως αποτελεί μία σημαντική στρατηγική για την αποφυγή των πνιγμών».
Πιο αναλυτικά, στην παρούσα έρευνα, στην οποία έλαβαν μέρος περισσότεροι από 300 μαθητές/τριες Γ΄ Δημοτικού, αφού ελέγχθηκε η αξιοπιστία μιας δέσμης δοκιμασιών κατάλληλης για την αξιολόγηση του επιπέδου εξοικείωσης των παιδιών με το νερό (υδροβιότητα), εξετάσθηκε η αποτελεσματικότητα του προγράμματος παρέμβασης – μαθήματος (9 μαθήματα, 1 φορά την εβδομάδα) που γίνεται στα σχολεία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας η υδροβιότητα των μαθητών/τριών βελτιώθηκε σημαντικά κατά 28-63%, ανάλογα με τη δοκιμασία που αξιολογήθηκε (π.χ. επίπλευση και ισορροπία, υποβρύχια όραση και ακοή, δυναμική άπνοια, υδροδυναμική θέση και γλίστρημα στο νερό υποβρυχίως κ.α.). Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο της έρευνας εξετάσθηκε η ευχαρίστηση των μαθητών/τριών από το μάθημα κολύμβησης όπου η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών/τριών (92%)δήλωσαν ότι ήταν πολύ ευχαριστημένοι από τη συμμετοχή τους.
Τέλος, ο Δρ. Βασίλειος Γεροδήμος αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι «αν και η εισαγωγή του μαθήματος της κολύμβησης στο σχολείο είναι μια σημαντική πρωτοβουλία και πολύ αποτελεσματική όπως φαίνεται από τη μελέτη που πραγματοποιήθηκε (η μελέτη έγινε δεκτή και θα δημοσιευθεί στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό ActaPaediatrica) πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα για να μειώσουμε δραστικά τα ποσοστά πνιγμών στη χώρα μας».