Ανάγνωση με συμμετοχή ή ξερή απαγγελία; Η ανάγνωση ενός βιβλίου στο παιδί σας, λίγο πριν κοιμηθεί, είναι μια λατρεμένη τελετουργία. Δεν είναι τυχαίο ότι χρονολογείται εδώ και δεκαετίες. Ο ποιοτικός χρόνος που περνάτε με το παιδί είναι από μόνος του αρκετός. Ποιος δεν περνάει αμέτρητες ώρες με τις ιστορίες του Τριβιζά και τους μύθους του Αισώπου;
Αν όμως, αυτές οι ώρες εξυπηρετούσαν έναν μεγαλύτερο σκοπό; Έχετε ακούσει για την συμμετοχική ανάγνωση; Μια μελέτη απ’το Νοσοκομείο Παίδων του Cincinnati διαπίστωσε ότι η συμμετοχή του παιδιού μπορεί να «στροβιλίσει» τη γνωστική του ανάπτυξη.
Ο συγγραφέας της μελέτης John Hutton, παιδίατρος στο Cincinnati Children’s σε ένα πρόσφατο δελτίο τύπου δήλωσε:
«Οι γονείς πρέπει να κάνουν ερωτήσεις και ν’αλληλεπιδρούν με το παιδί, κατά την ανάγνωση μιας ιστορίας».
Αυτό θα μπορούσε να πυροδοτήσει την ενεργοποίηση του εγκεφάλου. Ή να «στροβιλίσει» την ανάπτυξη των δεξιοτήτων γραμματικής, ιδιαίτερα της κατανόησης, στα παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Για να καταλήξουν σ’αυτό το συμπέρασμα, οι ερευνητές σάρωσαν εγκεφάλους 22 τετράχρονων κοριτσιών κατά την ανάγνωσης ιστορίας απ’τις μητέρες τους. Όσες γέμιζαν τα κενά της ιστορίας και γύριζαν τις σελίδες αγγίζοντάς τες, έδειξαν αυξημένη ενεργοποίηση στο δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου. Αυτό το ημισφαίριο συνδέεται με την απόκτηση γνωστικών δεξιοτήτων και την βελτίωση των γλωσσικών περιοχών και εκτελεστικών λειτουργιών.
Οι ερευνητές τονίζουν επίσης τη σημασία του περιορισμού της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης. Αυτό θεωρήθηκε ως το πιο κοινό εμπόδιο που μπορεί να αποφευχθεί καθ ‘όλη τη διάρκεια της μελέτης.
Οι γονείς που αγαπούν το διάβασμα είναι σε θέση να συμβάλουν πολύ θετικά στη διανοητική ανάπτυξη των παιδιών τους. Αυτά που διαβάζετε στα παιδιά σας μπορούν να συμβάλουν στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους. Το πόσα οφέλη θ’αποκομίσει ένα νεαρό άτομο απ’τη σχολική του εκπαίδευση εξαρτάται άμεσα απ’το πόσο καλά μπορεί να διαβάζει. Η παρακολούθηση τηλεόρασης και το λιγοστό διάβασμα μπορεί να παρεμποδίσουν την ανάπτυξη της ικανότητας ανάγνωσης κάποιου. Ή τη δυνατότητά του να σκέφτεται καθαρά και λογικά και να εκφράζεται σωστά. Όταν διαβάζουν μαζί τα μέλη της οικογένειας, δένονται περισσότερο.