Το ΕΠΑΛ Τυρνάβου, ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα και η YouthnetHellas που είναι επίσημος εταίρος της εκστρατείας No Hate Speech Movement –κατά της ρητορικής του μίσους- του Συμβουλίου της Ευρώπης και εκπρόσωπος της εκστρατείας στην Ελλάδα, συνεργάστηκαν για να προωθήσουν το μήνυμα της σημασίας των λέξεων στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού με σκοπό την αποδοχή της διαφορετικότητας και κατ’ επέκταση την καταπολέμηση της ρητορικής του μίσους.

Σακατζής Δημήτρης

Εκπαιδευτικός στο ΕΠΑΛ Τυρνάβου

Για το σκοπό αυτό μαθητές του ΕΠΑΛ Τυρνάβου υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών Α. Γιουρούκη και Δ. Σακατζή δημιούργησαν δύο σποτάκια (video) τα οποία προβάλλονται ως μία κοινωνική προσφορά στα μηχανήματα αυτόματης πώλησης γάλακτος καθώς και στην ιστοσελίδα και τη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης (facebook) του Συνεταιρισμού ΘΕΣγάλα.
Ο ευρύτερος στόχος μας είναι να εμπλουτίσουμε τη λειτουργία του σχολείου με δράσεις που καλύπτουν και άλλα είδη μάθησης (κιναισθητική, διαπροσωπική, ενδοπροσωπική) και εμπλέκουν τους μαθητές σε καινούριες διαδικασίες που διεγείρουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και σε τελική ανάλυση την κριτική τους σκέψη. Το σχολείο ζωντανεύει και στα μάτια των μαθητών γίνεται πιο ελκυστικό. Επικρατεί μια δημιουργική αναστάτωση. Ανοίγει λίγο το παράθυρο της σχολικής καθημερινότητας και μπαίνει ο καθαρός και φρέσκος αέρας της μαθητικής σκέψης και συμμετοχής. Οι μαθητές από παθητικοί δέκτες γίνονται έστω και για λίγο πρωταγωνιστές. Πρωταγωνιστές με πρωτοβουλίες αλλά και ευθύνες. Το σχολείο γίνεται ωραίο γιατί μπορεί να γίνει ωραίο. Μπορούμε να το κάνουμε ωραίο.

Ο ειδικότερος στόχος είναι η διάχυση του ίδιου του μηνύματος. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι οι λέξεις απαξίωσης, υποτίμησης και παραγνώρισης λειτουργούν ως ζιζάνια που μπαίνουν μέσα στην ψυχή των παιδιών και σιγά, σιγά επικρατούν. Καλύπτουν ότι όμορφο υπάρχει εκεί και επηρεάζουν αρνητικά την αυτοεικόνα και κατ’ επέκταση την αυτοεκτίμηση τους. Αποτέλεσμα αυτού, είναι να δημιουργούν μια ελλειμματική ταυτότητα, ένα σπασμένο καθρέφτη, η εικόνα του οποίου οδηγεί στην απομόνωση και το μίσος. Μίσος που τα παιδιά ξεσπούν στον εαυτό τους ή στους άλλους, δηλαδή γίνονται θύματα αλλά και θύτες.

Ας προσπαθήσουμε να χρησιμοποιούμε λέξεις αναγνώρισης, παρώθησης και αγάπης. Το κέρδος θα είναι πολλαπλό. Ας μην περιμένουμε δυσάρεστες καταστάσεις, όπως αυτή του Βαγγέλη Γιακουμάκη, για να ενεργοποιηθούμε. Η πρόληψη και η ανάδειξη της σημασίας των λέξεων στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών ας γίνει η καθημερινότητα μας. Στην προκείμενη περίπτωση η πρόληψη σώζει τις ψυχές όχι μόνο των θυμάτων αλλά και των θυτών!

Ο παιδαγωγικός μας ρόλος είναι ουσιαστικός, ας περιβάλλουμε τους μαθητές μας με αγάπη, σεβασμό και αναγνώριση και ίσως κάποτε καταφέρουμε να δημιουργήσουμε ένα σχολείο αγάπης, σεβασμού και αναγνώρισης.
Σακατζής Δημήτρης
Εκπαιδευτικός

Υ.Γ. Αντιγράφω τα link από τα δύο σποτάκια που υπάρχουν στο διαδίκτυο τόσο στο YouTube όσο και στο Facebook.

Facebook
«Πρόσεξε τις λέξεις σου»
https://www.facebook.com/Sakatzis.Giouroukis/videos/488819508161908/

«Οι άσχημες λέξεις είναι η υπεριώδης ακτινοβολία της ψυχής»
https://www.facebook.com/Sakatzis.Giouroukis/videos/488814528162406/

YouTube
«Πρόσεξε τις λέξεις σου»

«Οι άσχημες λέξεις είναι η υπεριώδης ακτινοβολία της ψυχής»