Σε όλες τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, του Υπουργείου Παιδείας αναφέρεται συχνά η αναβάθμιση της και της Επαγγελματι-κής Κατάρτισης, η σύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος με την αγορά ερ-γασίας, η επαγγελματική αποκατάσταση των νέων και μάλιστα με υψηλές αμοιβές!

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης, Εκπαιδευτικός – Ερευνητής, Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Το ενδιαφέρον αυτό οφείλεται, κατά την άποψή μας, στο γεγονός ότι αναμέ-νεται εισροή μεγάλων κονδυλίων από το ταμείο ανάκαμψης στο χώρο της ΕΕΚ και στο ότι η Επαγγελματική Κατάρτιση (ΙΕΚ) είναι αναπτυγμένη σε μεγά-λο βαθμό και στον ιδιωτικό τομέα, για τον οποίο βέβαια η κυβέρνηση θα λέ-γαμε ότι «δίνει τα ρέστα της».
Πέραν των κυβερνητικών εξαγγελιών τηλεοπτικά κανάλια και εφημερίδες έχουν αποδοθεί σε διαρκή διαφήμιση των όπου μεταξύ των άλλων αναφέ-ρεται ότι «σπουδάζουν» κατά 25% περίπου, πτυχιούχοι πανεπιστημίων και ΤΕΙ!

Το μήνυμα αυτό έχει ως στόχο να παρουσιαστούν τα ΙΕΚ ότι παρέχουν «σπο-υδές» υψηλού επιπέδου και συνεπώς δεν είναι απαραίτητες οι πανεπιστημι-ακές σπουδές, αφού ένα ποσοστό αποφοίτων πανεπιστημίου καταλήγει στα ΙΕΚ. Στις δημοσιεύσεις αυτές αναφέρονται οι πλέον περιζήτητες ειδικότητες των ΙΕΚ, τις οποίες όμως συναντά κανείς στα ΕΠΑ.Λ. και στις σχολές μαθητεί-ας, κάτι το οποίο επιμελώς αποκρύπτεται.

Όπως είναι γνωστό η κυβέρνηση, το Υ.ΠΑΙ.Θ. εξαγγέλλει την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης (ΕΕΚ) και στηρίζει μονομε-ρώς την Κατάρτιση αγνοώντας τον κύριο κορμό του όλου συστήματος της ΕΕΚ τα Επαγγελματικά Λύκεια. Θα αναφέρουμε δύο ηχηρά πρόσφατα παράδειγ-μα του μονομερούς κυβερνητικού ενδιαφέροντος.

Σε εκδήλωση (THESSALONIKIHELEXPOFORUM 13/9/2021, υπάρχει σχετική ανάρτηση στο διαδίκτυο) με θέμα «Μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία για το πα-ρόν και το Μέλλον» στην οποία συμμετείχαν η Υπουργός Παιδείας κα. Κερα-μέως, ο τομεάρχης παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Φίλης, ο πρύτανης του ΑΠΘ κ. Πα-παϊωάννου, ο πρόεδρος του ΙΕΠ κ. Αντωνίου και ο Διευθυντής του ΚΑ-ΝΕΠ/ΓΣΕΕ και του ΙΝΕΠ/ΓΣΕΕ κ. Χρήστος Γούλας.
Στην εκδήλωση έγινε ευρεία συζήτηση σε πολλά θέματα παιδείας πλην των θεμάτων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, των

Η Υπουργός Παιδείας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι για πρώτη φορά τα πανεπιστήμια έχουν λόγο σχετικά με τα κριτήρια εισαγωγής (εννοώντας την ΕΒΕ) και ότι μια εξίσου ση-μαντική πτυχή της αλλαγής αυτής είναι ότι μπήκε δυναμικά στο χάρτη η Κα-τάρτιση (εννοώντας τα ΙΕΚ). Στην αναφορά της στα ΙΕΚ η κα. Υπουργός τόνισε ότι θα δοθεί για πρώτη φορά στεγαστικό επίδομα και ότι στα ΙΕΚ μπορεί κα-νείς να σπουδάσει σε ειδικότητες πολύ υψηλής ζήτησης, ανέφερε και κά-ποιες. Η προσπάθεια εξύψωσης των Δημοσίων και Ιδιωτικών ΙΕΚ είναι προ-φανής.

Δεύτερο παράδειγμα, σε πρόσφατη ανάρτηση του Πρωθυπουργού στο fb (υπάρχει σχετική ανάρτηση στο διαδίκτυο) αναφέρεται ότι το 2021 επέλεξαν τα Δημόσια ΙΕΚ 12.078 έναντι 6.715 το 2020 και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός α-νάφερε χαρακτηριστικά «Οι απόφοιτοι Λυκείου αντιλαμβάνονται, πλέον, τη σημασία της επαγγελματικής κατάρτισης και εμπιστεύονται τις σύγχρονες ειδικότητες των δημόσιων ΙΕΚ. Η νεολαία μας παίρνει την υπόθεση του μέλ-λοντος στα χέρια της. Μπράβο της!»

Βέβαια, αντιλαμβάνεται ο καθένας το ότι γράφτηκαν τόσοι πολλοί στα ΙΕΚ δεν είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι συνειδητοποίησαν ξαφνικά οι από-φοιτοι λυκείου τη σημασία της επαγγελματικής κατάρτισης και πήραν την υπόθεση του μέλλοντος στα χέρια τους, αλλά οφείλεται στο γεγονός ότι έμει-ναν τόσοι πολλοί νέοι εκτός των ΑΕΙ.

Στα Ιδιωτικά ΙΕΚ πόσοι άραγε αντελήφθησαν τη σημασία της επαγγελματικής κατάρτισης και πόσοι είναι οι εγγραφέντες σε αυτά; Γιατί δεν αναφέρθηκε ο κ. Πρωθυπουργός και στις εγγραφές των Ιδιωτικών ΙΕΚ για να υπάρξει συνο-λική ενημέρωση για το δυναμικό της κατάρτισης στα ΙΕΚ;

Για τα Επαγγελματικά Λύκεια, τα οποία αποτελούν τον κύριο κορμό του συσ-τήματος της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, γιατί δεν υπάρχει καμία ανακοίνωση για τον αριθμό των εγγραφών; Δεν γνωρίζουν οι ειδήμο-νες της κυβέρνησης ότι εκεί φοιτούν πολλαπλάσιοι μαθητές από τους καταρ-τιζόμενους στα ΙΕΚ; Δεν γνωρίζει ο Πρωθυπουργός και οι ειδήμονες ότι οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Λ. θα στελεχώσουν τις κενές θέσεις εργασίας μεσαίου επιπέδου, οι οποίες είναι και οι περισσότερες στην Ελλάδα αλλά και πανευ-ρωπαϊκά, δεν αξίζουν και αυτοί ένα Μπράβο από τον Πρωθυπουργό;

Για τις φετεινές εγγραφές στα ΕΠΑ.Λ. δεν υπάρχει καμία ανακοίνωση. Η τη-ρούμενη σιγή ιχθύος οφείλεται, κατά τη γνώμη μας, στο γεγονός ότι σύμφω-να με πληροφορίες οι εγγραφές είναι και εκεί αυξημένες, παρά το γεγονός ότι εκεί η εγγραφή γίνεται μετ΄ εμποδίων και θυμίζει σε πολλές περιπτώσεις αγώνα δρόμου για μαθητές και γονείς.

Υπάρχει και μια άλλη εξήγηση για την μονομερή υποστήριξη των ΙΕΚ, υπάρχουν πολλά Ιδιωτικά ΙΕΚ και κανένα Ιδιω-τικό ΕΠΑ.Λ.

Συμπερασματικά, η ενημέρωση για το χώρο της ΕΕΚ είναι ελλιπέστατη, γίνε-ται επιλεκτικά, αλά καρτ, για επικοινωνιακούς λόγους.

Στα πανεπιστήμια, ο αριθμός των εισαχθέντων είναι αισθητά μειωμένος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Γιατί δεν αναφέρεται πουθενά ο αριθμός εγγραφών στα κολέγια στα οποία δεν απαιτούνται πανελλαδικές ή καλή βαθμολογία παρά μόνο η καταβολή διδάκτρων;

Κρίνοντας από την μέχρι τώρα πορεία της κυβέρνησης στο νομοθετικό της έργο για την παιδεία, είναι φανερό ότι παρουσιάζει ισχυρή πολιτική βούλη-ση για να εδραιώσει ένα συνολικό νέο πλαίσιο στο εκπαιδευτικό μας σύστη-μα.

Η ιστορία και η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης όμως, μας διδάσκουν ότι για να επιτύχει μια τέτοια μεταρρύθμιση δεν αρκεί μόνο το νομοθετικό πλαίσιο, είναι απαραίτητη η πολιτική συναίνεση των κομμάτων, η κοινωνική συναίνε-ση και κυρίως η συναίνεση αυτών που πρόκειται να υλοποιήσουν τη μεταρ-ρύθμιση, των εκπαιδευτικών. Υπήρξαν αρκετοί Νόμοι στην Ελλάδα οι οποίοι έμειναν στα χαρτιά.

Στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που βρίσκεται σε εξέλιξη η πολιτική συναί-νεση δεν υπάρχει, η αξιωματική αντιπολίτευση έχει δηλώσει ότι όταν αναλά-βει την εξουσία θα καταργήσει όλες αυτές τις νέες ρυθμίσεις.

Σε ότι αφορά την κοινωνική συναίνεση δεν φαίνεται επίσης να υπάρχει. Οι διαμαρτυρίες για τους αποφοίτους λυκείου οι οποίοι έμειναν εκτός ΑΕΙ είναι πολλές, η παραπαιδεία είναι φανερό ότι θα αυξηθεί διότι η εισαγωγή στα πανεπιστήμια γίνεται δυσκολότερη, ο περιορισμός του δημόσιου συστήματος Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και το άνοιγμα προς τον ιδιωτικό τομέα όπου απαιτούνται δίδακτρα δεν φαίνεται ότι έχουν κοινωνική συναίνεση.

Το σπουδαιότερο, όλων είναι το γεγονός ότι αυτοί που πρόκειται να υλοποι-ήσουν τις νέες αλλαγές, οι εκπαιδευτικοί, βρίσκονται απέναντι, ο διάλογος του Υ.ΠΑ.ΙΘ. με τους φορείς των εκπαιδευτικών είναι ανύπαρκτος και για την επίλυση των διαφορών εφαρμόζεται η προσφυγή στα δικαστήρια!!!

Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα στο χώρο της εκπαίδευσης είναι αποπνικτική και οι προοπτικές επιτυχίας του όλου εγχειρήματος δεν είναι ευοίωνες. Πρόκει-ται να αλλάξει κάτι στο εγγύς μέλλον;
Ίδωμεν.