“Το διάβασμα κρατάει 4 ώρες”
“Δεν κάθεται με τίποτα να διαβάσει”
“Απο το μεσημέρι αρχίζει να την πονάει η κοιλιά της για να μην διαβάσει”
“Δεν μπορεί με τίποτα να καταλάβει πως να κάνει απλές πράξεις ενώ μπορεί να κάνει δύσκολες πράξεις στο μυαλό του”
Τα σημάδια των μαθησιακών δυσκολιών που αντιμετωπίζει ένα παιδί το οποίο χαρακτηρίζεται από το στενό και σχολικό του περιβάλλον ως ένα ικανό και έξυπνο παιδί είναι εμφανή σε πολλούς τομείς.
Στο 1ο ερωτηματολόγιο παρουσιάζονται βασικά χαρακτηριστικά δυσκολιών που αναφέρονταν στην Γραφή και στην Ανάγνωση και αποτελούν πιθανές ενδείξεις για Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Στο 2ο ερωτηματολόγιο παρουσιάζονται τα βασικά συμπτώματα της Δυσλεξίας/ειδικών μαθησιακών δυσκολιών που αφορούν στα Μαθηματικά και στην εικόνα του παιδιού στο Σχολείο και στο Σπίτι.
Βασικές δυσκολίες στην Γραφή:
1. | Δυσκολεύεται να γράψει ευανάγνωστα γράμματα. |
2. | Παραλείπει/προσθέτει/αντιμεταθέτει γράμματα ή συλλαβές. |
3. | Κολλάει λέξεις μεταξύ τους. |
4. | Παρουσιάζει καθρεφτική γραφή πχ. ε-3, 6-9 |
5. | Μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν οπτικά πχ. ο-α |
6. | Μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν ακουστικά πχ. β-φ |
7. | Δυσκολεύεται να αντιγράψει/ να ακούει και να γράφει/ να γράψει αυθόρμητα. |
8. | Δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης πχ. κόμματα, τελείες. |
9. | Γράφει τηλεγραφικά/ δεν χρησιμοποιεί επίθετα/φτωχό λεξιλόγιο. |
10. | Κάνει μη αναμενόμενα ορθογραφικά λάθη. |
Βασικές δυσκολίες στην Ανάγνωση – Κατανόηση:
1. | Αργοπορεί/διστάζει/κάνει παύσεις/συλλαβίζει |
2. | Παραλείπει λέξεις/συλλαβές/γράμματα. |
3. | Πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με άλλες που μοιάζουν μορφικά. |
4. | Πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με άλλες που σημαίνουν το ίδιο πχ. κοντός – χαμηλός. |
5. | “Πηδάει ή χάνει” τη σειρά. |
6. | “Μαντεύει” τις λέξεις και δεν τις διαβάζει. |
7. | Παρατονίζει τις λέξεις. |
8. | Δεν “χρωματίζει” τη φωνή του ανάλογα με το ύφος του κειμένου. |
9. | Δυσκολεύεται να κατανοήσει αυτό που διαβάζει. |
10. | Δυσκολεύεται να πει την κεντρική ιδέα/ περίληψη/ λέξεις κλειδιά του κειμένου. |
11. | Αρνείται και αποφεύγει να διαβάζει. |
Βασικές δυσκολίες στα Μαθηματικά:
1. | Συγχέει την ορολογία των μαθηματικών πχ. συν, πλην, επι. |
2. | Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων. |
3. | Μπερδεύει αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους οπτικά πχ. 3,5 |
4. | Εμφανίζει σύγχυση χωρικού προσανατολισμού πχ. ποιον αριθμό θα γράψω και ποιόν θα κρατήσω. |
5. | Κατά την διαδικασία της πράξης μπορεί να ξεχάσει ποια πράξη κάνει ή να συνεχίσει με άλλη πράξη πχ. στην κάθετη αφαίρεση να κάνει ταυτόχρονα και πρόσθεση. |
6. | Μπερδεύει τα μαθηματικά σύμβολα πχ. (+, *). |
7. | Εμφανίζει καθρεφτική γραφή στους αριθμούς πχ. 3, ε. |
8. | Δυσκολεύεται ιδιαίτερα στους μηχανισμούς των πράξεων/να ακολουθήσει βήματα. |
9. | Δεν θυμάται την προπαίδεια/χρησιμοποιεί “κόλπα” για να την θυμάται. |
10. | Δυσκολεύεται να θυμάται τα κρατούμενα και γενικά το κρατούμενο μπερδεύει όλη την διαδικασία της πράξης. |
Εικόνα του παιδιού στο Σχολείο:
1. | Δείχνει αφηρημένο/απρόσεχτο/χωρίς συγκέντρωση. |
2. | Ρωτάει συχνά τον διπλανό του που “βρίσκονται”. |
3. | Έχει κινητική ανησυχία/διασπαστική συμπεριφορά. |
4. | Προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή. |
5. | Αποφεύγει να συμμετέχει στο μάθημα. |
6. | Ξεχνάει προπαίδεια, ημερομηνίες, ονόματα. |
7. | Μπερδεύει βασικές γνώσεις πχ. τους μήνες, εποχές, αλφαβήτα. |
8. | Τα πηγαίνει καλύτερα με τις ερωτήσεις από το να “πει” το μάθημα. |
9. | Βασικά ορθογραφικά λάθη. |
10. | Δείχνει ένα έξυπνο παιδί που δεν τα καταφέρνει σε απλές σχολικές δεξιότητες (ανάγνωση, γραφή) |
11. | Δείχνει αδιάφορος για το μάθημα. |
Εικόνα του παιδιού στο Σπίτι:
1. | Δείχνει έντονη άρνηση να γράψει και να διαβάσει. |
2. | Δεν συγκεντρώνεται όταν διαβάζει και γράφει. |
3. | Η μελέτη διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα. |
4. | Χρειάζεται συνεχή παραίνεση για να κάνει τα μαθήματα του (διάβασμα/γράψιμο/μαθηματικά). |
5. | Κουράζεται αδικαιολόγητα γρήγορα όταν κάνει τα μαθήματα του (διάβασμα/γράψιμο/μαθηματικά). |
Συμπληρώστε με ένα ν το ερωτηματόλογιο και ανακαλύψτε αν το παιδί/μαθητής εμφανίζει κάποια απο τα παραπάνω χαρακτηριστικά.
Το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο δεν χρησιμοποιείται ως εργαλείο διάγνωσης ή για άλλο παρόμοιο σκοπό. Η χρήση είναι μόνο ενδεικτική και ενημερωτική.
Άσπα Μητρακάκη Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας email: [email protected]