Τα περισσότερα παιδιά με δυσλεξία, μπαίνουν στην εφηβεία και ξεκινούν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχοντας βιώσει τη σχολική αποτυχία και απόρριψη.
To Γυμνάσιο είναι πολύ διαφορετικό από το Δημοτικό. Οι απαιτήσεις περισσότερες, ο χρόνος μελέτης μεγαλύτερος, πολλά καινούρια μαθήματα, εναλλαγή καθηγητή κάθε μία ώρα, οπότε και οι δυσκολίες για το δυσλεξικό μαθητή, ακόμα μεγαλύτερες.
Οι πιο συνηθισμένες δυσκολίες του έφηβου δυσλεξικού είναι:
– Δυσκολία στην κατανόηση κειμένου- ειδικά μεγάλων κειμένων στην Ιστορία και στα Κείμενα Νεολ. Λογοτεχνίας
– Δυσκολία στην κατανόηση σύνθετων ερωτήσεων και εκφωνήσεων
– Δυσκολία στην απομνημόνευση ημερομηνιών, μαθηματικών τύπων, ονομάτων
– Πολλά ορθογραφικά λάθη στα γραπτά
– Ακατάστατα τετράδια γεμάτα μουτζούρες
– Αργή ή λανθασμένη ή ελλιπής αντιγραφή από τον πίνακα
– Δυσκολία στην οργάνωση- ξεχνά τετράδια και βιβλία στο σπίτι
– Δυσκολία να μεταφέρει τις σκέψεις στο χαρτί – Συνήθως οι εκθέσεις είναι σύντομες ή μπερδεμένες
– Δυσκολία στην τήρηση και διαχείριση χρονικών ορίων π.χ. στα τεστ συνήθως αφήνει τις τελευταίες ασκήσεις άλυτες
– Χαμηλή αυτοεκτίμηση, έλλειψη ενδιαφέροντος για προσπάθεια λόγω απογοήτευσης
– Το παιδί μπορεί να είναι πολύ ζωηρό και να προκαλεί φασαρία στην τάξη επειδή βαριέται, δεν μπορεί να παρακολουθήσει το μάθημα ή θέλει να κάνει τους άλλους να γελάνε προκειμένου να γίνει αποδεκτό από τους συμμαθητές
– Μπορεί να κάνει συχνές κοπάνες από κάποια μαθήματα που το δυσκολεύουν
Πολύ σημαντικό ρόλο για την πορεία του δυσλεξικού μαθητή έχουν οι καθηγητές. Αυτοί έχουν τη δύναμη να ενθαρρύνουν τον μαθητή, να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του, να κάνουν το μάθημα πιο κατανοητό ή να αποθαρρύνουν δημιουργώντας αρνητικά συναισθήματα στον έφηβο και τάσεις παραίτησης.
Τι χρειάζονται οι μαθητές με δυσλεξία στο Γυμνάσιο- Λύκειο
– Καθηγητές που να κατανοούν τη φύση και τη δυσκολία της δυσλεξίας
– Καθηγητές που δεν αποκαλούν τους μαθητές τεμπέληδες, χαζούς κ.λ.π
– Καθηγητές που σέβονται το δικαίωμα των παιδιών με δυσλεξία στην προφορική εξέταση
– Καθηγητές που παρέχουν διακριτική βοήθεια στην επίλυση ασκήσεων – π.χ. ένα παράδειγμα ή κάποιο βοηθητικό στοιχείο
– Καθηγητές που δημιουργούν θετικό κλίμα στην τάξη και που νοιάζονται τόσο για τους “δυνατούς” όσο και για τους “αδύναμους” μαθητές
– Καθηγητές που επιδιώκουν τακτική και ουσιαστική επικοινωνία με τους γονείς και τους ειδικούς που ασχολούνται με το παιδί
– Καθηγητές που δίνουν έμφαση στα θετικά και όχι στα αρνητικά, που δίνουν έμφαση στην προσπάθεια και στα σωστά και όχι στα λάθη
– Καθηγητές που δεν γεμίζουν το γραπτό με κόκκινες διορθώσεις, αλλά που εστιάζουν στις πιο σημαντικές παραλείψεις και λάθη του μαθητή
– Καθηγητές που κατανοούν ότι ο δυσλεξικός μαθητής χρειάζεται περισσότερο χρόνο για διάβασμα, έτσι ώστε να βάζουν λιγότερη δουλειά για το σπίτι
– Καθηγητές που δεν ζητούν υπερβολική έκταση αντιγραφής από τον πίνακα- είναι πολύ εύκολο να δίνονται φωτοτυπίες
– Καθηγητές που γράφουν καθαρά γράμματα, δίνουν κατανοητές οδηγίες και μιλούν καθαρά και όχι γρήγορα
– Καθηγητές που χρησιμοποιούν πολλά εποπτικά μέσα ώστε το μάθημα να γίνεται ενδιαφέρον
– Καθηγητές που δεν προσβάλλουν, δεν εκθέτουν τους μαθητές
– Καθηγητές που να νοιάζονται για όλα τα παιδιά το ίδιο, ίσως και λίγο περισσότερο για τους μαθητές τους με μαθησιακές δυσκολίες
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός