Μια δυσκολία, που μερικές φορές ταλαιπωρεί τα παιδιά, είναι η ελλιπής ή μηδαμινή κατανόηση των κειμένων των σχολικών αλλά και εξωσχολικών βιβλίων, με αποτέλεσμα να μισούν το διάβασμα! Οι ακόλουθες ασκήσεις βοηθούν στην κατανόηση κειμένων και μπορούν να γίνουν σε όλα τα παιδιά αρκεί να προσαρμοστούν ανάλογα με την ηλικία και το αναγνωστικό επίπεδο κάθε μαθητή.
1. Για μικρά παιδιά- στην αρχή της α’ δημοτικού
Δίνουυμε λίστες με λέξεις ή προτάσεις. Μετά ζητάμε να μας πει όσες λέξεις θυμάται ή τι έλεγαν οι προτάσεις που διάβασε.
2. Για μεγαλύτερα παιδιά
Χρησιμοποιούμε κείμενα που ήδη έχει διδαχτεί από το σχολικό βιβλίο αλλά και άγνωστα κείμενα- στα άγνωστα κείμενα περιμένουμε η κατανόηση να είναι μικρότερη από ότι στα γνωστά κείμενα. Ζητάμε από το παιδί να διαβάσει δυνατά αφού του πούμε ότι μετά θα ζητήσουμε να μας πει το νόημα αλλά και να απαντήσει σε κάποιες ερωτήσεις σχετικά με αυτό που διάβασε.
Είναι σημαντικό να το ξέρει εκ των προτέρων για να προσπαθήσει να συγκεντρωθεί περισσότερο. Σε περίπτωση που δούμε ότι το παιδί δυσκολεύεται πολύ στην ανάγνωση, σταματάμε και βρίσκουμε ένα πολύ πιο εύκολο κείμενο να διαβάσει. Αφού ολοκληρώσει λοιπόν την ανάγνωση, ζητάμε από το παιδί να μας διηγηθεί με δικά του λόγια την ιστορία ή κάνουμε βασικές ερωτήσεις πάνω στο κείμενο. Επίσης με τη φωναχτή ανάγνωση ελέγχουμε και το επίπεδο αναγνωστικής ικανότητας του παιδιού.
- Σιωπηλή ανάγνωση – το παιδί διαβάζει χωρίς να το ακούμε
Δίνουμε πάλι ένα κείμενο στο παιδί αλλά αυτή τη φορά του ζητάμε να το διαβάσει σιωπηλά. Το κείμενο πρέπει να είναι οπωσδήποτε ευκολότερο από αυτό που ζητήσαμε σε φωναχτή ανάγνωση καθώς η σιωπηλή ανάγνωση και παράλληλα κατανόηση είναι πιο δύσκολη. Μετά ζητάμε να μας αφηγηθεί ή να απαντήσεις στις ερωτήσεις μας.
- Διαβάζουμε εμείς κείμενο και το παιδί ακούει
Επιλέγουμε ένα άγνωστο για το παιδί κείμενο και το διαβάζουμε καθαρά και δυνατά, προσπαθώντας να χρωματίζουμε τη φωνή και να αλλάζουμε την έντασή της για να τραβάμε την προσοχή του παιδιού. Το κείμενο αυτή τη φορά μπορεί να είναι δυσκολότερο και μεγαλύτερο. Στο τέλος εξετάζουμε την κατανόηση του παιδιού κάνοντας ερωτήσεις και ζητώντας να μας αφηγηθεί αυτό που μόλις άκουσε.
Διαβάζουμε εμείς ή το παιδί ένα κείμενο και μετά του ζητάμε να ζωγραφίσει κάτι σχετικό με το περιεχόμενο του κειμένου. Αυτό βοηθά ακόμα και στα θεωρητικά μαθήματα που το παιδί πρέπει ως ένα σημείο να μάθει “απέξω”. π.χ. Στην Ιστορία, ζωγραφίζει έναν ήρωα ή μια μάχη ή κάτι άλλο σχετικό με το κεφάλαιο που μελετά. Αυτό βοηθά τον μαθητή όχι μόνο να κατανοήσει καλύτερα αλλά να μάθει και να θυμάται το μάθημα.
- Μεγάλα κείμενα στα σχολικά βιβλία
Είναι τα κείμενα που δυσκολεύουν ιδιαίτερα τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Βοηθά πολύ να σταματάτε ανά παράγραφο και να συζητάτε το περιεχόμενο ώστε το παιδί να καταλαβαίνει και να παρακολουθεί τη συνέχεια.
Αν το παιδί δεν έχει και την καλύτερη σχέση με την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, προτιμήστε να του δώσετε βιβλία με πολλές εικόνες. Δεν είναι τυχαίο που τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διαβάζουν βιβλία μόνο αν έχουν μέσα σκίτσα και εικόνες!! Βρείτε λοιπόν όμορφα και διαφορετικά βιβλία ειδικά τώρα το καλοκαίρι και βοηθήστε τα παιδιά σας να περνούν δημιουργικά το χρόνο τους!